Korgen till UF3 1532 i Västervik. (Järnväg allmänt)

av Per-Olov Brännlund, Thursday, July 07, 2022, 13:12 (631 dagar sedan)

[image]
Den bevarade korgen till UF3 1532 har just lastats över från trailern till en NN-vagn i Västervik 5 juli 2022. Den är skrotrapporterad i Vislanda 1962 och såldes därefter till en privatperson i trakten av Norraryd för att därefter hamna i Jädraås. Vad TJF ska göra med den är okänt.
Nämnas kan att UF3 1532 var ett av de många HC-fordon som kring 1960 stod avställda i Börringe.

Korgen till UF3 1532 i Västervik.

av Granis, Thursday, July 07, 2022, 22:21 (630 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

JTJ har väl överlåtit sitt/ sina rälsbussprojekt till privatpersoner. De hade ju två normalspåriga ”Trähildingar” litt Y1 och så detta släp =denna korg. Så ett nytt projekt för nån annan beträffande UF3 1532 då? Fast knappast TJF väl; de har ju (också) avvecklat sina normalspåriga rälsbussar, som dessutom var ”Stålbussar” litt Y6/Y7. Eller? Tänker TJF månne använda detta som ett bytesobjekt med några andra kanske? Nåja. De får väl svara själva.

Annars är det jättekul att nån gör nåt åt nåt släp av ”trägenerationen”. Förvisso finns det ju inte många såna motorvagnar kvar heller; några tvåaxliga litt Y1 och så två boggirälsbussar litt Yo1 på normalspår, en på Jvm och en under långvarig och ej avslutad renovering hos mfÖSJ. Och så två boggimotorvagnar på smalspår (SJ litt Yo1p); en i drift på AGJ och en uppställd på museet i Hagfors, båda från NkLJ. Och på AGJ finns även det (hittills) enda släpet, ett godssläp (SJ litt UFp) orenoverat på AGJ, även det från NkLJ.

FSVJ i Oxelösund har lyckligtvis bärgat en boggisläpkorg från TGOJ, annars skrotades dessvärre ett sådant från SJ av NBVJ "i modern tid" då de bedömde att de inte hade resurser att spara och renovera korgen -och dessutom ingen passande motorvagn. Vilket Jvm dock hade, men de var inte heller intresserade. Eller fick aldrig chansen?

Nåja. På Gotland håller man väl på att bevisa att man i princip kan nybygga dylika fordon m h a ”mycket gamla delar”. Och det är ju också en variant….


/ L G

Korgen till UF3 1532 i Västervik.

av Fredrik Lundström, Thursday, July 07, 2022, 22:59 (630 dagar sedan) @ Granis

JTJ har väl överlåtit sitt/ sina rälsbussprojekt till privatpersoner. De hade ju två normalspåriga ”Trähildingar” litt Y1 och så detta släp =denna korg. Så ett nytt projekt för nån annan beträffande UF3 1532 då? Fast knappast TJF väl; de har ju (också) avvecklat sina normalspåriga rälsbussar, som dessutom var ”Stålbussar” litt Y6/Y7. Eller? Tänker TJF månne använda detta som ett bytesobjekt med några andra kanske? Nåja. De får väl svara själva.

Annars är det jättekul att nån gör nåt åt nåt släp av ”trägenerationen”. Förvisso finns det ju inte många såna motorvagnar kvar heller; några tvåaxliga litt Y1 och så två boggirälsbussar litt Yo1 på normalspår, en på Jvm och en under långvarig och ej avslutad renovering hos mfÖSJ. Och så två boggimotorvagnar på smalspår (SJ litt Yo1p); en i drift på AGJ och en uppställd på museet i Hagfors, båda från NkLJ. Och på AGJ finns även det (hittills) enda släpet, ett godssläp (SJ litt UFp) orenoverat på AGJ, även det från NkLJ.

FSVJ i Oxelösund har lyckligtvis bärgat en boggisläpkorg från TGOJ, annars skrotades dessvärre ett sådant från SJ av NBVJ "i modern tid" då de bedömde att de inte hade resurser att spara och renovera korgen -och dessutom ingen passande motorvagn. Vilket Jvm dock hade, men de var inte heller intresserade. Eller fick aldrig chansen?

Nåja. På Gotland håller man väl på att bevisa att man i princip kan nybygga dylika fordon m h a ”mycket gamla delar”. Och det är ju också en variant….


/ L G

UF3 1532 ägs inte av TJF utan är privatägd, däremot kommer den få sin uppställningsplats i Västervik ett tag framöver.

//Fredrik

Några petimäterkommentarer

av Karlsson, Friday, July 08, 2022, 09:16 (630 dagar sedan) @ Granis

JTJ har väl överlåtit sitt/ sina rälsbussprojekt till privatpersoner. De hade ju två normalspåriga ”Trähildingar” litt Y1 och så detta släp =denna korg. Så ett nytt projekt för nån annan beträffande UF3 1532 då? Fast knappast TJF väl; de har ju (också) avvecklat sina normalspåriga rälsbussar, som dessutom var ”Stålbussar” litt Y6/Y7. Eller? Tänker TJF månne använda detta som ett bytesobjekt med några andra kanske? Nåja. De får väl svara själva.

Annars är det jättekul att nån gör nåt åt nåt släp av ”trägenerationen”. Förvisso finns det ju inte många såna motorvagnar kvar heller; några tvåaxliga litt Y1 och så två boggirälsbussar litt Yo1 på normalspår, en på Jvm och en under långvarig och ej avslutad renovering hos mfÖSJ. Och så två boggimotorvagnar på smalspår (SJ litt Yo1p); en i drift på AGJ och en uppställd på museet i Hagfors, båda från NkLJ. Och på AGJ finns även det (hittills) enda släpet, ett godssläp (SJ litt UFp) orenoverat på AGJ, även det från NkLJ.

FSVJ i Oxelösund har lyckligtvis bärgat en boggisläpkorg från TGOJ, annars skrotades dessvärre ett sådant från SJ av NBVJ "i modern tid" då de bedömde att de inte hade resurser att spara och renovera korgen -och dessutom ingen passande motorvagn. Vilket Jvm dock hade, men de var inte heller intresserade. Eller fick aldrig chansen?

Nåja. På Gotland håller man väl på att bevisa att man i princip kan nybygga dylika fordon m h a ”mycket gamla delar”. Och det är ju också en variant….


/ L G

Litterat på de trärälsbussar som tidigare fanns på JTJ har varit Yd, Y6b, Y6g och till sist enbart Y. Mig veterligen har littera Y1 enbart förekommit på de motorvagnar som levererades till SJ runt 1980.

Älven som rinner genom Värmland heter inte Larälven utan Klarälven. Det värmländska järnvägsbolaget hette därmed Nordmark-Klarälvens Järnväg med signatur NKlJ.

Några petimäterkommentarer

av Granis, Friday, July 08, 2022, 12:43 (630 dagar sedan) @ Karlsson

Litterat på de trärälsbussar som tidigare fanns på JTJ har varit Yd, Y6b, Y6g och till sist enbart Y. Mig veterligen har littera Y1 enbart förekommit på de motorvagnar som levererades till SJ runt 1980.

Helt rätt! Tankevurpa där. Ska naturligtvis vara "Yd" eller möjligen "Y".

Älven som rinner genom Värmland heter inte Larälven utan Klarälven. Det värmländska järnvägsbolaget hette därmed Nordmark-Klarälvens Järnväg med signatur NKlJ.

Jag brukar skriva NkLJ så att signaturen inte ska uttydas "NKIJ" ("i" då). Bolaget självt brukade väl ordna typsnitt och sånt så att "L" skrevs med mindre storlek för att markera detta. Skulle i o f s funka att få till med lite tangentekvilibrism vid datorn, NKLJ då.

/ L G :-)

Några petimäterkommentarer

av Överkörmästaren, Friday, July 08, 2022, 13:22 (630 dagar sedan) @ Granis

Men Yo1 med ”O” går bra :-P

Några petimäterkommentarer

av Granis, Friday, July 08, 2022, 18:14 (629 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Men Yo1 med ”O” går bra :-P

Jodå. Bara man använder litet "o" och inte stort "O". Siffran noll =0 tycker jag inte funkar; såna finns ju liksom bara i ett utförande/ en storlek.

/ L G

Några petimäterkommentarer

av Överkörmästaren, Friday, July 08, 2022, 18:25 (629 dagar sedan) @ Granis

Men Yo1 med ”O” går bra :-P


Jodå. Bara man använder litet "o" och inte stort "O". Siffran noll =0 tycker jag inte funkar; såna finns ju liksom bara i ett utförande/ en storlek.

/ L G

Nejdå, nollor finns i alla storlekar. Ingen ska känna sig ensam ;-)

Några petimäterkommentarer

av Bobo L, Saturday, July 09, 2022, 07:04 (629 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Men Yo1 med ”O” går bra :-P


Jodå. Bara man använder litet "o" och inte stort "O". Siffran noll =0 tycker jag inte funkar; såna finns ju liksom bara i ett utförande/ en storlek.

/ L G


Nejdå, nollor finns i alla storlekar. Ingen ska känna sig ensam ;-)

:-D

Korgen till UF3 1532 i Västervik.

av Stefan Olsson, Friday, July 08, 2022, 11:06 (630 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Släpet är för närvarande privatägt. Det liftade med transporten av DF 17 eftersom vi hade ett tomt flak på dragbilen. Läs på TJFs hemsida hur du kan vara med och stödja.

Det kommer att rustas på privat väg, i ett första skede för stationär användning som förråd. Om det senare kommer att sättas på hjul och överföras till TJF får tiden utvisa.


För övrigt

- är det inte bara en korg, utan även ett underrede.

- är det inregistrerat och har ett EVN-nummer.

- har det kuriöst nog varit i Västervik förut, då vi på transporten från Vislanda till Gävle dellastade MÖJ 1022 som stod som förräd i Västervik. (Finns nu i Kvarnabo)

Några bilder från förr:
[image]
På skroten i Sälshyltan mellan Ryd o Norraryd.

[image]
På ingång till Västervik

[image]
Efter lastning av 1022

Korgen till UF3 1532 i Västervik.

av Ola Almquist, Friday, July 08, 2022, 11:20 (630 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Tack för förtydligandet. Har du något datum på bilderna från transporten?

EDIT: Jag hittade datumet. Det var 1979-05-22. Vagnarna som stått på spåren till höger om NVHJ 22 flyttades 1979-05-17.

Korgen till UF3 1532 i Västervik.

av Göran Engström, Friday, July 08, 2022, 13:33 (630 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det var i maj 1978 som vi hade ledigt från lumpen som gav en veckas arbetssemester i Småland. O-vagnen lämnade Vislanda på torsdagen och anlände Västervik vid 11 på fredagen. Sedan lastades MÖJ-korgen av en lokal firma med en T-shirt som betalning för utfört arbete och O-vagnen gick åter mot Linköping vid 13.

Korgen till UF3 1532 i Västervik.

av Ola Almquist, Saturday, July 09, 2022, 16:00 (628 dagar sedan) @ Göran Engström

Det var i maj 1978 som vi hade ledigt från lumpen som gav en veckas arbetssemester i Småland. O-vagnen lämnade Vislanda på torsdagen och anlände Västervik vid 11 på fredagen. Sedan lastades MÖJ-korgen av en lokal firma med en T-shirt som betalning för utfört arbete och O-vagnen gick åter mot Linköping vid 13.

Med all respekt - kolla upp det en gång till!

Korgen till UF3 1532 i Västervik.

av Micke D, Friday, July 08, 2022, 13:08 (630 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Trevligt att vi inom landet bevarar lite HC historia i nutiden. Från Oxelösund kan det komma några nyfikna och titta på konstruktionen av skjutdörrarna är utförd. Något som förhoppningsvis kan likna skjutdörrar ska försökas tillverkas till TGOJ släpet igen, då dessa togs bort i "sommarstugefieringen". Imorgon lördag genomför vi aktiviteten "Hilding Skrapet" så planen är att skala av släpet sin sommarstugefärg. Ska bli spännande att se hur TGOJ historien sakta återkommer till viss del.

Korgen till UF3 1532- åter till RB tjv

av Stefan Olsson, Monday, July 11, 2022, 18:32 (626 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Är det någon som vet när och till vilken skrot RBs gamla svetstralla, alias SRJ UF2 såldes.

Som så ofta tappades kontakterna med RB bort och vårt intresse, som funnits länge, glömdes bort.

[image]
Det gamla rälsbussläpet i slutet av 70-talet, innan ombyggnaden till svetstralla.

Korgen till UF3 1532- åter till RB tjv

av Patric H, Thursday, July 14, 2022, 20:11 (623 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Vad är det för fin gammal vagn,som syns bakom trallan?