Manöverlåda på TLC LIH (röda linjen) (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Friday, July 08, 2022, 13:42 (630 dagar sedan)

På Spårvägsmuseets foton från röda tunnelbanelinjens ledningscentral, tagna 1976, syns en låda på trafikledarens centralt placerade skrivbord. Lådan verkar ha manöverorgan för ställverket på sig.

Var detta för att trafikledaren skulle kunna manövrera skiljeväxlarna vid Östermalmstorg resp. Liljeholmen utan att behöva gå fram till den stora panelen?

Manöverlåda på ställverket LI (tunnelbana 2)

av Överkörmästaren, Friday, July 08, 2022, 13:53 (630 dagar sedan) @ Anders_W

På Spårvägsmuseets foton från röda tunnelbanelinjens ledningscentral, tagna 1976, syns en låda på trafikledarens centralt placerade skrivbord. Lådan verkar ha manöverorgan för ställverket på sig.

Var detta för att trafikledaren skulle kunna manövrera skiljeväxlarna vid Östermalmstorg resp. Liljeholmen utan att behöva gå fram till den stora panelen?

1976 satt inte trafikledarna vid Liljeholmen. Men ”ställverket” (dvs manöverrummet) var ju där redan från början.

Jag kan inte gissa vad det är för bild du syftar på. Det är tillåtet att länka ;-)

Bilder

av Överkörmästaren, Friday, July 08, 2022, 15:12 (630 dagar sedan) @ Anders_W

Ser ut som att båda de avbildade växlarna är vid Liljeholmen, en grupp ställare för tågvägarna för södergående tåg mot Aspudden resp Midsommarkransen och en för tågvägarna från plattformsdel 1 och 2 mot Hornstull.

Bilder

av Anders Sandgren, Friday, July 08, 2022, 17:39 (630 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ser ut som att båda de avbildade växlarna är vid Liljeholmen, en grupp ställare för tågvägarna för södergående tåg mot Aspudden resp Midsommarkransen och en för tågvägarna från plattformsdel 1 och 2 mot Hornstull.

Sedan är en av bilderna spegelvänd...
Jag tycker att den nedre ser rätt ut medan den övre
(ID 2044-15, länk 65289) ser fel ut.
Spårplanen ser litet märklig ut för Liljeholmen och Dialogtelefonens sladdar kommer ut på höger sida och kontrollpulpeten borde nog stått till höger då de flesta trots allt är högerhänta.
Dessutom syns ingen klocka på den 'vänstra' armen vilken kan förklaras med att det är den högra.
Det finns fler spegelvända bilder på spårvägsmuseet...
Bilderna är litet för oskarp för bättre bevis, det blir mest indicier.

Bilder

av Överkörmästaren, Friday, July 08, 2022, 17:55 (630 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Ser ut som att båda de avbildade växlarna är vid Liljeholmen, en grupp ställare för tågvägarna för södergående tåg mot Aspudden resp Midsommarkransen och en för tågvägarna från plattformsdel 1 och 2 mot Hornstull.


Sedan är en av bilderna spegelvänd...
Jag tycker att den nedre ser rätt ut medan den övre
(ID 2044-15, länk 65289) ser fel ut.
Spårplanen ser litet märklig ut för Liljeholmen och Dialogtelefonens sladdar kommer ut på höger sida och kontrollpulpeten borde nog stått till höger då de flesta trots allt är högerhänta.
Dessutom syns ingen klocka på den 'vänstra' armen vilken kan förklaras med att det är den högra.
Det finns fler spegelvända bilder på spårvägsmuseet...
Bilderna är litet för oskarp för bättre bevis, det blir mest indicier.

Nej då du har helt rätt, det är bilden på första länken (bild 2044-15) som är spegelvänd.

Att det inte syns någon sån där pulpet för Östermalmstorg kan kanske förklaras av att det då inte hade varit grenstation så länge.

Bilder - spårplan 1964

av Anders Sandgren, Wednesday, July 13, 2022, 00:30 (626 dagar sedan) @ Överkörmästaren

I Tunnelsektionsorder A102/1964 inför öppnandet av Tub 2 finns en spårplan över Liljeholmen (bil 1b). Där finns ett övergångsspår A327-327 där inkommande tåg på PF 4 (mot Fruängen/Örnsberg) kan vända och gå över till trafikspåret mot T-Centralen, Jag antar att det också kan användas för att nå F4 från Hornstull i högertrafik. Signalerna 328/330 verkar inte ge signalbild åt detta håll (signalerna mot Hornstull från PF3-4 är tvåskens). Samma vid infart på 'fel' spår där signalen (307) är tvåskens.
Detta spå verkar borta på spårplanerna från 1970-talet. Var detta en rest från byggtiden eller var det en sak som försvann av annan orsak. Det fanns väl ett liknande spår vid Hötorget (långa växeln eller något sådant) under tiden när tågen vände vid Hötorget (då kallad Kungsgatan).

För övrigt, fanns det någon diskussion om att övergå till högertrafik i T-banan? 1964 hade beslutet för vägarna fattats och som det blev fick linje 12 den litet märkliga principen med vänstertrafik inom Alvik men högertrafik i övrigt fån 1967.

En intressant sak är att linje 24 (Telefonplan/T-Centralen) gick med 7-vagnarståg, vilket med C4 innebär A mot B-ände för den udda vagnen. Nattrafiken (Fruängen/T-Centralen hette 02. Fanns det en motsvarande 01 på tub 1, t.ex Farsta-Hässelby?

Bilder - spårplan 1964

av Överkörmästaren, Wednesday, July 13, 2022, 09:42 (625 dagar sedan) @ Anders Sandgren

I Tunnelsektionsorder A102/1964 inför öppnandet av Tub 2 finns en spårplan över Liljeholmen (bil 1b). Där finns ett övergångsspår A327-327 där inkommande tåg på PF 4 (mot Fruängen/Örnsberg) kan vända och gå över till trafikspåret mot T-Centralen, Jag antar att det också kan användas för att nå F4 från Hornstull i högertrafik. Signalerna 328/330 verkar inte ge signalbild åt detta håll (signalerna mot Hornstull från PF3-4 är tvåskens). Samma vid infart på 'fel' spår där signalen (307) är tvåskens.
Detta spå verkar borta på spårplanerna från 1970-talet. Var detta en rest från byggtiden eller var det en sak som försvann av annan orsak.

Det är fortfarande kvar :-)

[image]

Bilder - spårplan 1964

av Anders Sandgren, Wednesday, July 13, 2022, 11:30 (625 dagar sedan) @ Överkörmästaren

I Tunnelsektionsorder A102/1964 inför öppnandet av Tub 2 finns en spårplan över Liljeholmen (bil 1b). Där finns ett övergångsspår A327-327 där inkommande tåg på PF 4 (mot Fruängen/Örnsberg) kan vända och gå över till trafikspåret mot T-Centralen, Jag antar att det också kan användas för att nå F4 från Hornstull i högertrafik. Signalerna 328/330 verkar inte ge signalbild åt detta håll (signalerna mot Hornstull från PF3-4 är tvåskens). Samma vid infart på 'fel' spår där signalen (307) är tvåskens.
Detta spå verkar borta på spårplanerna från 1970-talet. Var detta en rest från byggtiden eller var det en sak som försvann av annan orsak.


Det är fortfarande kvar :-)

[image]

Tack. Den var litet tydlig och inte ritad likadant.
Tvåskenssignalerna till dessa är väl röd/gul då det handlar om 'fel' riktning. Finns det något sätt att se hur växeln ligger i signalen? Gul kan väl betyda både huvudspår och sidospår. Det är ju bara en färg per sken.

Bilder - spårplan 1964

av Överkörmästaren, Wednesday, July 13, 2022, 12:19 (625 dagar sedan) @ Anders Sandgren

I Tunnelsektionsorder A102/1964 inför öppnandet av Tub 2 finns en spårplan över Liljeholmen (bil 1b). Där finns ett övergångsspår A327-327 där inkommande tåg på PF 4 (mot Fruängen/Örnsberg) kan vända och gå över till trafikspåret mot T-Centralen, Jag antar att det också kan användas för att nå F4 från Hornstull i högertrafik. Signalerna 328/330 verkar inte ge signalbild åt detta håll (signalerna mot Hornstull från PF3-4 är tvåskens). Samma vid infart på 'fel' spår där signalen (307) är tvåskens.
Detta spå verkar borta på spårplanerna från 1970-talet. Var detta en rest från byggtiden eller var det en sak som försvann av annan orsak.


Det är fortfarande kvar :-)

[image]


Tack. Den var litet tydlig och inte ritad likadant.
Tvåskenssignalerna till dessa är väl röd/gul då det handlar om 'fel' riktning. Finns det något sätt att se hur växeln ligger i signalen? Gul kan väl betyda både huvudspår och sidospår. Det är ju bara en färg per sken.

De kan, med få undantag, bara visa rött och gult när vägen ligger för övergång till medspår. Men det finns fall där det kan visas rött och gult till flera olika vägar. I de situationerna är det sällan någon större risk för felläggning.

Bilder - spårplan 1964.Övergångsväxeln under Liljeholmsviken

av Leif B, Thursday, July 14, 2022, 21:33 (624 dagar sedan) @ Överkörmästaren

I Tunnelsektionsorder A102/1964 inför öppnandet av Tub 2 finns en spårplan över Liljeholmen (bil 1b). Där finns ett övergångsspår A327-327 där inkommande tåg på PF 4 (mot Fruängen/Örnsberg) kan vända och gå över till trafikspåret mot T-Centralen, Jag antar att det också kan användas för att nå F4 från Hornstull i högertrafik. Signalerna 328/330 verkar inte ge signalbild åt detta håll (signalerna mot Hornstull från PF3-4 är tvåskens). Samma vid infart på 'fel' spår där signalen (307) är tvåskens.
Detta spå verkar borta på spårplanerna från 1970-talet. Var detta en rest från byggtiden eller var det en sak som försvann av annan orsak.


Det är fortfarande kvar :-)

[image]


Tack. Den var litet tydlig och inte ritad likadant.
Tvåskenssignalerna till dessa är väl röd/gul då det handlar om 'fel' riktning. Finns det något sätt att se hur växeln ligger i signalen? Gul kan väl betyda både huvudspår och sidospår. Det är ju bara en färg per sken.


De kan, med få undantag, bara visa rött och gult när vägen ligger för övergång till medspår. Men det finns fall där det kan visas rött och gult till flera olika vägar. I de situationerna är det sällan någon större risk för felläggning.

Jag tycker mig minnas att man för "länge sedan" vände anslutande nattåg Fruängen - Liljeholmen från plattformsdel 2 (PFD 2) till PFD 3 genom att köra ner i tunneln under Liljeholmsviken och vända bortom signal 307. Och att man "senare" övergick till att åka bort och vända på vändspåret mellan Hornstull och Zinkensdamm, vilket säkert var mycket smidigare eftersom det finns vändbrygga där. Någon som kan bekräfta eller dementera?

Bilder - spårplan 1964.Övergångsväxeln under Liljeholmsviken

av Mr H, Saturday, July 16, 2022, 20:48 (622 dagar sedan) @ Leif B

Känner bara till att man vände natt14 på uppställningsspåret Zinkensdamm. En period innan vändbryggan fanns i tunneln mot Nybodahallen, "Wallinbryggan", vände man tåg med dest Liljeholmen (som inte skulle in i hallen alltså) på spår 3 och körde norrut en kort sträcka på söderspår och via denna förbindelse över till norrgående spår.
Mr H

Bilder - spårplan 1964.Övergångsväxeln under Liljeholmsviken

av Överkörmästaren, Saturday, July 16, 2022, 20:53 (622 dagar sedan) @ Mr H

Känner bara till att man vände natt14 på uppställningsspåret Zinkensdamm. En period innan vändbryggan fanns i tunneln mot Nybodahallen, "Wallinbryggan", vände man tåg med dest Liljeholmen (som inte skulle in i hallen alltså) på spår 3 och körde norrut en kort sträcka på söderspår och via denna förbindelse över till norrgående spår.
Mr H

Vilken period gällde det?

En detalj är att bryggan tydligen bör benämnas Vallinbryggan med enkel-V då dess upphovsman hette så.

Bilder - spårplan 1964.Övergångsväxeln under Liljeholmsviken

av Mr H, Saturday, July 16, 2022, 21:01 (622 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det är nog strax innan Vallinbryggan byggdes. (Jag köper enkel-V).
Mr H

Bilder - spårplan 1964.Övergångsväxeln under Liljeholmsviken

av Överkörmästaren, Saturday, July 16, 2022, 21:19 (622 dagar sedan) @ Mr H

Det är nog strax innan Vallinbryggan byggdes.

Mja…? Min minnesbild är att innan man började använda den bryggan så vände tågen vid Axelsberg alt Telefonplan.

Det ska också ha varit en period då man vände vid Zinkensdamm, men det har jag inget minne av. Men den märkliga texten ZINKENSDAMM med ett helt avvikande typsnitt (Univers?) som långt senare fanns på destinationsrullarna talar ju förstås för det…

Bilder - spårplan 1964.Övergångsväxeln under Liljeholmsviken

av Harald, Tuesday, July 19, 2022, 17:38 (619 dagar sedan) @ Mr H

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=posting&id=267730&back=entry

Zinkensdamm var ju lite längre fram i tiden. Inte Natt14 utan 15E som vändes där, bla vid evenemang på Stadion med omnejd. Natt14 borde ha skyltats Hornstull om de nu gick i trafik dit vilket de kanske inte gjorde.

Enligt tidtabellen för allmänheten gick de i trafik till Liljeholmen. Jag har letat fram lite gamla tidtabeller. Det är inte heltäckande för alla år, men man kan något så när de när saker ändrades.
Den fösta är från sommaren 1970, Då gick linje 02 Fruängen-Ropsten och anslutande linje 13 Vårberg-Liljeholmen. Sista tå kl. 3 från Slussen. Dito vinter 70-71.
Vinter 72-73 är det bytt så att 02 går Fittja-Ropsten och 14 Fruängen-Liljeholmen. Dito vinter 73-74.
Från sommar 1975 går sista tåg kl. 2 från Slussen.
Från 1 sept. 1975 slutar man att ändra nummer, d.v.s. genomgående nattlinjer blir 13 och 18.
Från 11 okt. 1979 körs nattrafiken till Bagarmossen med busslinje 194.

Bilder - spårplan 1964

av Harald, Wednesday, July 13, 2022, 09:55 (625 dagar sedan) @ Anders Sandgren

För övrigt, fanns det någon diskussion om att övergå till högertrafik i T-banan? 1964 hade beslutet för vägarna fattats och som det blev fick linje 12 den litet märkliga principen med vänstertrafik inom Alvik men högertrafik i övrigt fån 1967.

Nej, det var helt klart att tunnelbanan liksom järnvägarna skulle ha kvar vänstertrafiken. En omläggning hade kostat väldigt mycket och till vilken nytta? Helt unik är inte Nockebybanan. Även Angeredsbanan har ju vänstertrafik från Hjällbo till Angereds centrum. I Zürich finns också en spårväg som byter sida på en del av sträckningen.

En intressant sak är att linje 24 (Telefonplan/T-Centralen) gick med 7-vagnarståg, vilket med C4 innebär A mot B-ände för den udda vagnen. Nattrafiken (Fruängen/T-Centralen hette 02. Fanns det en motsvarande 01 på tub 1, t.ex Farsta-Hässelby?

När det bara fanns en tunnelbana hade nattlinjen Farsta-Hässelby nummer 00. När det blev två tunnelbanor ändrade man till 01 på tub 1 och 02 på tub 2. Det förekom även femvagnarståg på tub 2 efter att man hade infört enbemanning på upp till sex vagnar. Fem vagnar krävde färre plattformsvakter än sex vagnar. Även på tub 1 fanns insatståg med sju vagnar och således A mot B, fast det förstås inte var lika påfallande med C1-C3.

Bilder - spårplan 1964

av mamma Ulla, Wednesday, July 13, 2022, 10:38 (625 dagar sedan) @ Harald

Även på tub 1 fanns insatståg med sju vagnar och således A mot B, fast det förstås inte var lika påfallande med C1-C3.

Fast rangerarna tyckte det var jobbigt att krångla med udda antal och letade oftast fram någon extra vagn så det gick 8 vagnar ändå.

Bilder - spårplan 1964

av Harald, Wednesday, July 13, 2022, 12:03 (625 dagar sedan) @ mamma Ulla

Även på tub 1 fanns insatståg med sju vagnar och således A mot B, fast det förstås inte var lika påfallande med C1-C3.


Fast rangerarna tyckte det var jobbigt att krångla med udda antal och letade oftast fram någon extra vagn så det gick 8 vagnar ändå.

Inte när jag körde. Då följde man planen. Men det är ju drygt 50 år sedan. Senare kanske man gjorde lite som man ville. F.ö. blir det väl inte mindre jobb om man ska leta fram en extra vagn att koppla till. Mindre jobb blir det om man kan ta en hel fyravagnsenhet utan att rangera ut någon vagn.

Bilder - spårplan 1964

av Mr H, Wednesday, July 13, 2022, 12:21 (625 dagar sedan) @ Harald

Det var standard länge på TUB2 att man körde 5 vg i linje 13 och 14 lördag och söndag.
Märkligt med detta udda tal. Borde förenklat logistiken, precis som du är inne på, avsevärt om de tillåtit sig 6 vg. Åtminstone första sommaren 1964 förekom 3 vg-tåg på linjerna 13 och 14 på lö-sö-morgnarna....med tågvakt! Senare på förmiddagen bytte man till längre tåg. Det var ett väldigt detaljspel med kopplingar byten etc på den här tiden och arbetskraften var ju billig samtidigt som man hade råkoll på belastningen. En annan värld än idag.

Fö förekom kopplingar åtminstone på em även vid Telefonplan vid den här tiden. En tm med rödflagga stoppade trafiktågen mot Fruängen på halva plf-längden till resenärernas "lycka". (Vi vet ju att den enda uppgången vid Telefonplan ligger i södra änden!). Sakta sakta kom kopplingsforan upp från uppställningsspåret för kopplingen. Man testade genomslaget i dörrmanövreringen som inte sällan krånglade. Det här tog givetvis en väldig tid fast kanske ändå inte lika tidsödande som spårvagnskopplingarna på Hägerstensvägen som man kanske jämförde det med.

Mr H

Bilder - spårplan 1964

av Harald, Wednesday, July 13, 2022, 13:10 (625 dagar sedan) @ Mr H

Sex vagnar krävde fem plattformsvakter på bana 2. T-Centralen söderut, Gamla stan norrut, Slussen söderut och norrut samt Västertorp söderut. Fem vagnar endast en, Slussen söderut.
https://trafikhistoria.se/stockholm/Enmans1966.pdf

Bilder - linje 02

av Gunnar D, Thursday, July 14, 2022, 09:32 (624 dagar sedan) @ Anders Sandgren

[image]

Linje 02 vid Liljeholmen 26 juni 1964.

Mvh Gunnar

Bilder - linje 02

av Harald, Thursday, July 14, 2022, 10:46 (624 dagar sedan) @ Gunnar D

[image]

Linje 02 vid Liljeholmen 26 juni 1964.

Mvh Gunnar

Men varför är det skyltat Fruängen? Det ser ju ut att vara sista tåget till Ropsten som avgick från Slussen 3:00.

Bilder - linje 02

av Gunnar D, Thursday, July 14, 2022, 13:06 (624 dagar sedan) @ Harald


Men varför är det skyltat Fruängen? Det ser ju ut att vara sista tåget till Ropsten som avgick från Slussen 3:00.

Lite skumt men till Ropsten ska det inte då trafiken dit började först 2 sep 1967.
Uppenbart felskyltat men tror turen slutade vid Liljeholmen/Hornstull.

/Gunnar

Bilder - linje 02

av Harald, Thursday, July 14, 2022, 13:35 (624 dagar sedan) @ Gunnar D


Men varför är det skyltat Fruängen? Det ser ju ut att vara sista tåget till Ropsten som avgick från Slussen 3:00.


Lite skumt men till Ropsten ska det inte då trafiken dit började först 2 sep 1967.

Tänkte inte på det ju

Uppenbart felskyltat men tror turen slutade vid Liljeholmen/Hornstull.

Nja, sträckningen för 02 var Fruängen - T-centralen, trafiktiden till 3:00 och det var samtrafik med bana 1 vid Slussen. Där gick sista tågen i båda riktningarna 3:00, så jag tror inte turen slutade vid Liljeholmen eller Hornstull.


/Gunnar

Bilder - linje 02 och andra nattlinjer

av Leif B, Thursday, July 14, 2022, 21:56 (624 dagar sedan) @ Harald


Men varför är det skyltat Fruängen? Det ser ju ut att vara sista tåget till Ropsten som avgick från Slussen 3:00.


Lite skumt men till Ropsten ska det inte då trafiken dit började först 2 sep 1967.

Tänkte inte på det ju

Uppenbart felskyltat men tror turen slutade vid Liljeholmen/Hornstull.

Nja, sträckningen för 02 var Fruängen - T-centralen, trafiktiden till 3:00 och det var samtrafik med bana 1 vid Slussen. Där gick sista tågen i båda riktningarna 3:00, så jag tror inte turen slutade vid Liljeholmen eller Hornstull.


/Gunnar

Fanns det då en nattlinje 13 Liljeholmen - Örnsberg, eller var det nattbuss Liljeholmen - Mälarhöjden?

När jag minns det (70-tal) så var huvudlinjen på natten 02 Ropsten - Vårberg/Fittja/Norsborg med anslutande nattlinje 14 Liljeholmen - Fruängen. På grenen Östermalmstorg - Tekn Högskolan fanns det länge ingen nattrafik utan det var nattbuss som gällde åt det hållet. Jag skulle gissa att nattrafik blev det först när tunnelbanan nådde Mörby Centrum?

På T-bana 1 fanns det en anslutande nattlinje 19 Gullmarsplan - Fruängen. Däremot minns jag inte om det även fanns en nattlinje 11 Skärmarbrink - Bagarmossen eller om det var nattbuss som gällde även åt det hållet?

Jag tycket alltid att det vara kolossalt ologiskt att de linjer som gick exakt som på dagen bytte nummer till 01 resp 02, medan de linjer som var avkortade på natten behöll sina nummer (14, 19 (ev 11) behöll sina dagnummer. Dewt var väl f ö bara natt efter fredag och lördag som hade nattrafik till kl 02 (03?), på vardagar slutade väl trafiken kring midnatt. Rätt?

Bilder - linje 02 och andra nattlinjer

av Överkörmästaren, Thursday, July 14, 2022, 23:19 (624 dagar sedan) @ Leif B

När jag minns det (70-tal) så var huvudlinjen på natten 02 Ropsten - Vårberg/Fittja/Norsborg med anslutande nattlinje 14 Liljeholmen - Fruängen. På grenen Östermalmstorg - Tekn Högskolan fanns det länge ingen nattrafik utan det var nattbuss som gällde åt det hållet. Jag skulle gissa att nattrafik blev det först när tunnelbanan nådde Mörby Centrum?


Snarare 1994, tror jag!

Bilder - linje 02 och andra nattlinjer

av Anders Sandgren, Thursday, July 14, 2022, 23:29 (624 dagar sedan) @ Leif B


Men varför är det skyltat Fruängen? Det ser ju ut att vara sista tåget till Ropsten som avgick från Slussen 3:00.


Lite skumt men till Ropsten ska det inte då trafiken dit började först 2 sep 1967.

Tänkte inte på det ju

Uppenbart felskyltat men tror turen slutade vid Liljeholmen/Hornstull.

Nja, sträckningen för 02 var Fruängen - T-centralen, trafiktiden till 3:00 och det var samtrafik med bana 1 vid Slussen. Där gick sista tågen i båda riktningarna 3:00, så jag tror inte turen slutade vid Liljeholmen eller Hornstull.


/Gunnar


Fanns det då en nattlinje 13 Liljeholmen - Örnsberg, eller var det nattbuss Liljeholmen - Mälarhöjden?

Busslinje 132 gick Liljeholmen-Aspudden-Örnsberg som anslutande nattrafik.

När jag minns det (70-tal) så var huvudlinjen på natten 02 Ropsten - Vårberg/Fittja/Norsborg med anslutande nattlinje 14 Liljeholmen - Fruängen. På grenen Östermalmstorg - Tekn Högskolan fanns det länge ingen nattrafik utan det var nattbuss som gällde åt det hållet. Jag skulle gissa att nattrafik blev det först när tunnelbanan nådde Mörby Centrum?

På T-bana 1 fanns det en anslutande nattlinje 19 Gullmarsplan - Fruängen. Däremot minns jag inte om det även fanns en nattlinje 11 Skärmarbrink - Bagarmossen eller om det var nattbuss som gällde även åt det hållet?

Jag tycket alltid att det vara kolossalt ologiskt att de linjer som gick exakt som på dagen bytte nummer till 01 resp 02, medan de linjer som var avkortade på natten behöll sina nummer (14, 19 (ev 11) behöll sina dagnummer. Dewt var väl f ö bara natt efter fredag och lördag som hade nattrafik till kl 02 (03?), på vardagar slutade väl trafiken kring midnatt. Rätt?

Bilder - linje 02 och andra nattlinjer

av Harald, Friday, July 15, 2022, 17:53 (623 dagar sedan) @ Anders Sandgren


Men varför är det skyltat Fruängen? Det ser ju ut att vara sista tåget till Ropsten som avgick från Slussen 3:00.


Lite skumt men till Ropsten ska det inte då trafiken dit började först 2 sep 1967.

Tänkte inte på det ju

Uppenbart felskyltat men tror turen slutade vid Liljeholmen/Hornstull.

Nja, sträckningen för 02 var Fruängen - T-centralen, trafiktiden till 3:00 och det var samtrafik med bana 1 vid Slussen. Där gick sista tågen i båda riktningarna 3:00, så jag tror inte turen slutade vid Liljeholmen eller Hornstull.


/Gunnar


Fanns det då en nattlinje 13 Liljeholmen - Örnsberg, eller var det nattbuss Liljeholmen - Mälarhöjden?

Busslinje 132 gick Liljeholmen-Aspudden-Örnsberg som anslutande nattrafik.

Det står så i trafikordern om tunnelbanan, men man hade nog inte kommunicerat med Ytsektionen. Linje 16 hade haft nattrafik, så det hade ju varit konstigt om inte den ersättande busstrafiken hade fått det. Det hade ju också varit konstigt att ha två nattlinjer med byte vid Örnsberg. Enligt den här linjehistoriken gick 132 från början Liljeholmen-Bredäng och förlängdes 1964-12-05 till Sätra:
https://polki.se/onewebmedia/132webb.pdf

Bilder - linje 02 och andra nattlinjer

av Anders Sandgren, Friday, July 15, 2022, 18:09 (623 dagar sedan) @ Harald


Men varför är det skyltat Fruängen? Det ser ju ut att vara sista tåget till Ropsten som avgick från Slussen 3:00.


Lite skumt men till Ropsten ska det inte då trafiken dit började först 2 sep 1967.

Tänkte inte på det ju

Uppenbart felskyltat men tror turen slutade vid Liljeholmen/Hornstull.

Nja, sträckningen för 02 var Fruängen - T-centralen, trafiktiden till 3:00 och det var samtrafik med bana 1 vid Slussen. Där gick sista tågen i båda riktningarna 3:00, så jag tror inte turen slutade vid Liljeholmen eller Hornstull.


/Gunnar


Fanns det då en nattlinje 13 Liljeholmen - Örnsberg, eller var det nattbuss Liljeholmen - Mälarhöjden?

Busslinje 132 gick Liljeholmen-Aspudden-Örnsberg som anslutande nattrafik.

Det står så i trafikordern om tunnelbanan, men man hade nog inte kommunicerat med Ytsektionen. Linje 16 hade haft nattrafik, så det hade ju varit konstigt om inte den ersättande busstrafiken hade fått det. Det hade ju också varit konstigt att ha två nattlinjer med byte vid Örnsberg. Enligt den här linjehistoriken gick 132 från början Liljeholmen-Bredäng och förlängdes 1964-12-05 till Sätra:
https://polki.se/onewebmedia/132webb.pdf

Men man kan ju tolka trafikordern som att 132 ersatte T-banan i nattrafik på sträckan Liljeholmen-Örnsberg. Längre än så gick ju inte T-banan då. Örnsberg-Mälarhöjden ersatte den spårvagn 16 vilket är en annan historia.

Bilder - linje 02 och andra nattlinjer

av Harald, Friday, July 15, 2022, 11:11 (623 dagar sedan) @ Leif B


Jag tycket alltid att det vara kolossalt ologiskt att de linjer som gick exakt som på dagen bytte nummer till 01 resp 02, medan de linjer som var avkortade på natten behöll sina nummer (14, 19 (ev 11) behöll sina dagnummer. Dewt var väl f ö bara natt efter fredag och lördag som hade nattrafik till kl 02 (03?), på vardagar slutade väl trafiken kring midnatt. Rätt?

Innan man införde den nya trafikplanen den 18 oktober 1965 med enbemanning av korta tåg var heldagslinjerna på bana 1 11 Hässleby-Bagarmossen, 18 Åkeshov-Farsta och 19 Odenplan-Hagsätra. Därför hade nattlinjen Hässelby-Farsta ett eget nummer, från början 00 men efter tillkomsten av bana 2 01.
Sista tåg gick från Slussen 3:00 alla dagar.
Utdrag ur Turlista TUB 1 gällande fr o m 30.8. 1971 Måndagar-Fredagar:
[image]

Bilder - linje 02 och andra nattlinjer. Sista tåget

av Leif B, Sunday, July 17, 2022, 11:54 (621 dagar sedan) @ Harald


Jag tycket alltid att det vara kolossalt ologiskt att de linjer som gick exakt som på dagen bytte nummer till 01 resp 02, medan de linjer som var avkortade på natten behöll sina nummer (14, 19 (ev 11) behöll sina dagnummer. Dewt var väl f ö bara natt efter fredag och lördag som hade nattrafik till kl 02 (03?), på vardagar slutade väl trafiken kring midnatt. Rätt?


Innan man införde den nya trafikplanen den 18 oktober 1965 med enbemanning av korta tåg var heldagslinjerna på bana 1 11 Hässleby-Bagarmossen, 18 Åkeshov-Farsta och 19 Odenplan-Hagsätra. Därför hade nattlinjen Hässelby-Farsta ett eget nummer, från början 00 men efter tillkomsten av bana 2 01.
Sista tåg gick från Slussen 3:00 alla dagar.
Utdrag ur Turlista TUB 1 gällande fr o m 30.8. 1971 Måndagar-Fredagar:
[image]

Onekligen klockan 03!

Jag hade dock i huvudet att under min gymnasietid (sista åren på 70-talet) så slutade alla fester i lagom tid för att man skulle hinna ta sista tåget hem och att det var kl 02:00 från Slussen som gällde. Hittade en tidtabell från 1988 och då var det kl 02 som gällde (natt mot lördag och söndag).

(Måndag - fredag slutar trafiken ungefär vid midnatt, men med ordinarie daglinjer ända till slutet, t ex sista avgång från Slussen mot Fruängen kl 00:05 resp mot Norsborg kl 00:15.)

Så slutsatsen måste bli att nattlivet pågick en timme längre på 60-talet än på 70/80-talet. När kan man ha ändrat: i samband med oljekrisen 1973-74?

/funderar
Leif

PS När började nattbusstrafiken med 90-linjerna? Innan dess fanns det "personalvagnar" som även allmänheten fick medfölja i den mån de passade. De följde inte linjer i egentlig mening utan tider och sträckningar var anpassade för personalens specifika behov och inriktade helt på olika vagnhallar (buss och tunnelbana). Personalvagnarna skyltades med ett nummer i 900-serien men det var snarare ett turnummer (omloppsnummer), en viss tur kunde besöka olika delar av staden under nattens lopp medan en viss hållplats också kunde få besök av olika personalvagnar under natten men kanske på väg till olika platser. Alla dessa personalvagnar ersattes vid något tillfälle av ett nattnät med ringlinje 94 (i kvartstrafik) och anslutande linjer från olika torg och knutpunkter. Minns dock inte när den omställning skedde.

Bilder - linje 02 och andra nattlinjer. Sista tåget

av Harald, Sunday, July 17, 2022, 18:09 (621 dagar sedan) @ Leif B

Nattbusslinjer som ersatte spårvagnslinjer med nummer i 90-serien infördes första gången 1938-09-01. Det var ju då man började planera nedläggning av spårvägen i innerstaden. Sedan kom världshändelserna i vägen och nattrafik med spårvagn återkom 1939-09-09. Så tog man nya tag 1955-11-17. Då var dock 90-serien upptagen av ytterstadslinjer med trådbuss, så nattlinjerna fick nummer i 100-serien. Både på 30-talet och nu var entalssiffran densamma som den ersatta spårvägslinjen (linje 10 blev 90 resp. 100). Vid högertrafiksomläggningen hade man befriat sig från trådbussarna, så då kunde nattlinjerna återfå 90-serien. Sedan vet jag inte vad som hände för 1971 flyttade jag från Stockholm. De här nattlinjerna var inte i stället för personalvagnar, för sådana fanns också. Att döma av historiken för linje 92 hände något 1993-08-16, så kanske var det då man drog in personalvagnarna.
Fler linjehistoriker att grotta ned sig i finns här: https://polki.se/trafik/busslinjehistorik.html

Bilder - linje 02 och andra nattlinjer. Sista tåget

av Anders Sandgren, Sunday, July 17, 2022, 21:17 (621 dagar sedan) @ Harald

Nattbusslinjer som ersatte spårvagnslinjer med nummer i 90-serien infördes första gången 1938-09-01. Det var ju då man började planera nedläggning av spårvägen i innerstaden. Sedan kom världshändelserna i vägen och nattrafik med spårvagn återkom 1939-09-09. Så tog man nya tag 1955-11-17. Då var dock 90-serien upptagen av ytterstadslinjer med trådbuss, så nattlinjerna fick nummer i 100-serien. Både på 30-talet och nu var entalssiffran densamma som den ersatta spårvägslinjen (linje 10 blev 90 resp. 100). Vid högertrafiksomläggningen hade man befriat sig från trådbussarna, så då kunde nattlinjerna återfå 90-serien. Sedan vet jag inte vad som hände för 1971 flyttade jag från Stockholm. De här nattlinjerna var inte i stället för personalvagnar, för sådana fanns också. Att döma av historiken för linje 92 hände något 1993-08-16, så kanske var det då man drog in personalvagnarna.
Fler linjehistoriker att grotta ned sig i finns här: https://polki.se/trafik/busslinjehistorik.html

Om jag förstår busshistoriken rätt så skedde omläggningen 10/10-79. Då lades 94 om och ersatte delvis 92, 96 samt personalbussarna. Samma dag omnumrerades 190-linjerna till 160-linjer och 190-serien blev nattlinjer. Den gamla 190-serien var ett resultat av matarlinjenumreringen för T-banan där linjerna fick T-banelinjenumret × 10 och numrerade därefter. 195 var alltså matarlinje till linje 19, 144 till 14 etc. Västerortsbussarna längs Hässelbylinjen har 11x-nummer då T-banan hade nr 11 en gång, något den ärvde från spårvägen den ersatte.

Bilder - linje 02 och andra nattlinjer. Nattbusslinjer

av Leif B, Friday, July 22, 2022, 15:37 (616 dagar sedan) @ Harald

Nattbusslinjer som ersatte spårvagnslinjer med nummer i 90-serien infördes första gången 1938-09-01. Det var ju då man började planera nedläggning av spårvägen i innerstaden. Sedan kom världshändelserna i vägen och nattrafik med spårvagn återkom 1939-09-09. Så tog man nya tag 1955-11-17. Då var dock 90-serien upptagen av ytterstadslinjer med trådbuss, så nattlinjerna fick nummer i 100-serien. Både på 30-talet och nu var entalssiffran densamma som den ersatta spårvägslinjen (linje 10 blev 90 resp. 100). Vid högertrafiksomläggningen hade man befriat sig från trådbussarna, så då kunde nattlinjerna återfå 90-serien. Sedan vet jag inte vad som hände för 1971 flyttade jag från Stockholm. De här nattlinjerna var inte i stället för personalvagnar, för sådana fanns också. Att döma av historiken för linje 92 hände något 1993-08-16, så kanske var det då man drog in personalvagnarna.
Fler linjehistoriker att grotta ned sig i finns här: https://polki.se/trafik/busslinjehistorik.html

Det är nog 1979-10-10 som den omläggning jag syftar på inträffade: "Personalvagnstrafiken ombildad till allmän nattrafik"

Nämns även här.

Men tydligen förkom det sådan omläggningar redan långt tidigare.

Bilder - linje 02 och andra nattlinjer. Sista tåget

av Anders Sandgren, Sunday, July 17, 2022, 19:55 (621 dagar sedan) @ Leif B


Jag tycket alltid att det vara kolossalt ologiskt att de linjer som gick exakt som på dagen bytte nummer till 01 resp 02, medan de linjer som var avkortade på natten behöll sina nummer (14, 19 (ev 11) behöll sina dagnummer. Dewt var väl f ö bara natt efter fredag och lördag som hade nattrafik till kl 02 (03?), på vardagar slutade väl trafiken kring midnatt. Rätt?


Innan man införde den nya trafikplanen den 18 oktober 1965 med enbemanning av korta tåg var heldagslinjerna på bana 1 11 Hässleby-Bagarmossen, 18 Åkeshov-Farsta och 19 Odenplan-Hagsätra. Därför hade nattlinjen Hässelby-Farsta ett eget nummer, från början 00 men efter tillkomsten av bana 2 01.
Sista tåg gick från Slussen 3:00 alla dagar.
Utdrag ur Turlista TUB 1 gällande fr o m 30.8. 1971 Måndagar-Fredagar:
[image]


Onekligen klockan 03!

Jag hade dock i huvudet att under min gymnasietid (sista åren på 70-talet) så slutade alla fester i lagom tid för att man skulle hinna ta sista tåget hem och att det var kl 02:00 från Slussen som gällde. Hittade en tidtabell från 1988 och då var det kl 02 som gällde (natt mot lördag och söndag).

(Måndag - fredag slutar trafiken ungefär vid midnatt, men med ordinarie daglinjer ända till slutet, t ex sista avgång från Slussen mot Fruängen kl 00:05 resp mot Norsborg kl 00:15.)

Så slutsatsen måste bli att nattlivet pågick en timme längre på 60-talet än på 70/80-talet. När kan man ha ändrat: i samband med oljekrisen 1973-74?

/funderar
Leif

PS När började nattbusstrafiken med 90-linjerna? Innan dess fanns det "personalvagnar" som även allmänheten fick medfölja i den mån de passade. De följde inte linjer i egentlig mening utan tider och sträckningar var anpassade för personalens specifika behov och inriktade helt på olika vagnhallar (buss och tunnelbana). Personalvagnarna skyltades med ett nummer i 900-serien men det var snarare ett turnummer (omloppsnummer), en viss tur kunde besöka olika delar av staden under nattens lopp medan en viss hållplats också kunde få besök av olika personalvagnar under natten men kanske på väg till olika platser. Alla dessa personalvagnar ersattes vid något tillfälle av ett nattnät med ringlinje 94 (i kvartstrafik) och anslutande linjer från olika torg och knutpunkter. Minns dock inte när den omställning skedde.

Jag tror att nattbusslinjeomläggningen var tidigt 80-tal. Kan varit samtidigt som alla bussområden fick nattbussar med 90-nummer. T.ex ändrades fd 195 till 165 någon gång då.

Bilder - linje 02

av Gunnar D, Friday, July 15, 2022, 19:07 (623 dagar sedan) @ Harald


Men varför är det skyltat Fruängen? Det ser ju ut att vara sista tåget till Ropsten som avgick från Slussen 3:00.


Lite skumt men till Ropsten ska det inte då trafiken dit började först 2 sep 1967.

Tänkte inte på det ju

Uppenbart felskyltat men tror turen slutade vid Liljeholmen/Hornstull.

Nja, sträckningen för 02 var Fruängen - T-centralen, trafiktiden till 3:00 och det var samtrafik med bana 1 vid Slussen. Där gick sista tågen i båda riktningarna 3:00, så jag tror inte turen slutade vid Liljeholmen eller Hornstull.

Nu är det 58 år sedan jag tog bilden vid Liljeholmen men jag vill ändå minnas att det var något "konstigt" som hände där. Skyltningen "Fruängen" och trafikbefälet som finns med kan tyda på det. Kan bilden visa ett vagnbyte som skulle ske med sista turen från Slussen kl 3.00 mot Fruängen? Detta skulle innebära att sista ingående turen mot Slussen redan hade avgått.

/Gunnar

Bilder - linje 02

av Överkörmästaren, Friday, July 15, 2022, 23:14 (623 dagar sedan) @ Gunnar D


Men varför är det skyltat Fruängen? Det ser ju ut att vara sista tåget till Ropsten som avgick från Slussen 3:00.


Lite skumt men till Ropsten ska det inte då trafiken dit började först 2 sep 1967.

Tänkte inte på det ju

Uppenbart felskyltat men tror turen slutade vid Liljeholmen/Hornstull.

Nja, sträckningen för 02 var Fruängen - T-centralen, trafiktiden till 3:00 och det var samtrafik med bana 1 vid Slussen. Där gick sista tågen i båda riktningarna 3:00, så jag tror inte turen slutade vid Liljeholmen eller Hornstull.


Nu är det 58 år sedan jag tog bilden vid Liljeholmen men jag vill ändå minnas att det var något "konstigt" som hände där. Skyltningen "Fruängen" och trafikbefälet som finns med kan tyda på det. Kan bilden visa ett vagnbyte som skulle ske med sista turen från Slussen kl 3.00 mot Fruängen? Detta skulle innebära att sista ingående turen mot Slussen redan hade avgått.

/Gunnar

Det låter långsökt. Tåget står ju med dörrarna öppna och tycks invänta bättre tider, på norrspår med handtagen utlagda för körning norrut.

Kan inte tåget helt enkelt vara felskyltat?

Trafikbefälets närvaro kan ju bero på någon form av enkelspårsdrift. Till exempel så kanske det här tåget står och inväntar mötande tåg som kommer på motspår norrifrån. Då var det säkert förseningar och det kan ju förklara att föraren glömde skylta om vid Fruängen.

Bilder - linje 02

av Gunnar D, Saturday, July 16, 2022, 09:45 (622 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Nu är det 58 år sedan jag tog bilden vid Liljeholmen men jag vill ändå minnas att det var något "konstigt" som hände där. Skyltningen "Fruängen" och trafikbefälet som finns med kan tyda på det. Kan bilden visa ett vagnbyte som skulle ske med sista turen från Slussen kl 3.00 mot Fruängen? Detta skulle innebära att sista ingående turen mot Slussen redan hade avgått.

/Gunnar


Det låter långsökt. Tåget står ju med dörrarna öppna och tycks invänta bättre tider, på norrspår med handtagen utlagda för körning norrut.

Kan inte tåget helt enkelt vara felskyltat?

Trafikbefälets närvaro kan ju bero på någon form av enkelspårsdrift. Till exempel så kanske det här tåget står och inväntar mötande tåg som kommer på motspår norrifrån. Då var det säkert förseningar och det kan ju förklara att föraren glömde skylta om vid Fruängen.


Min tanke här var att tåget på bilden skulle via vändspår ta sig till trafikspåret söderut för att där invänta det inkommande felaktiga tåget som avgick Slussen kl 3.00. Jag vet förstås inte men har "alltid" haft på känn att bilden inte visar ordinarie avgång mot Slussen. Men den kanske gör det trots allt.

/Gunnar

Bilder - linje 02

av Harald, Saturday, July 16, 2022, 10:18 (622 dagar sedan) @ Gunnar D

Nu är det 58 år sedan jag tog bilden vid Liljeholmen men jag vill ändå minnas att det var något "konstigt" som hände där. Skyltningen "Fruängen" och trafikbefälet som finns med kan tyda på det. Kan bilden visa ett vagnbyte som skulle ske med sista turen från Slussen kl 3.00 mot Fruängen? Detta skulle innebära att sista ingående turen mot Slussen redan hade avgått.

/Gunnar


Det låter långsökt. Tåget står ju med dörrarna öppna och tycks invänta bättre tider, på norrspår med handtagen utlagda för körning norrut.

Kan inte tåget helt enkelt vara felskyltat?

Trafikbefälets närvaro kan ju bero på någon form av enkelspårsdrift. Till exempel så kanske det här tåget står och inväntar mötande tåg som kommer på motspår norrifrån. Då var det säkert förseningar och det kan ju förklara att föraren glömde skylta om vid Fruängen.

Min tanke här var att tåget på bilden skulle via vändspår ta sig till trafikspåret söderut för att där invänta det inkommande felaktiga tåget som avgick Slussen kl 3.00. Jag vet förstås inte men har "alltid" haft på känn att bilden inte visar ordinarie avgång mot Slussen. Men den kanske gör det trots allt.

/Gunnar

Det här förblir nog ett olöst mysterium. Ingen av teorierna verkar särskilt trolig. Om det var ett byteståg skulle det inte stå med öppna dörrar. Enkelspårsdrift ett par månader efter öppningen verkar väl inte heller troligt, men det kan förstås ha varit något återstående arbete som inte hann bli klart före öppningen. Dock så hade mötande tåg avgång från Slussen omkring 2:30 så det skulle ha varit våldsamt försenat om det inte har kommit till Liljeholmen 2:52.
Linje 02 trafikerades med tre tåg vid 30-minuterstrafik, d.v.s. man mötte två tåg på en enkeltur. Det ena mötet skedde vid Slussen eftersom det var samtrafik åt alla håll där. Då måste det andra skett i trakten av Hägerstensåsen-Västertorp, d.v.s. man hade gott om tid att skylta om i Fruängen även om man var lite sen.

Bilder - linje 02

av Överkörmästaren, Saturday, July 16, 2022, 11:12 (622 dagar sedan) @ Harald

Mannen med lagerkransen kan kanske vara en instruktör. Hade de sådan mössa?

Bilder - linje 02

av Harald, Saturday, July 16, 2022, 12:58 (622 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Mannen med lagerkransen kan kanske vara en instruktör. Hade de sådan mössa?

Ja, såvitt jag minns. Hel säkert minns jag att titeln var "instruktionsmästare" och det indikerar ju befälsställning. Tidigare hade det funnits "körmästare" också, men man hade förenklat genom att slå ihop två kategorier. Det är väl inte otroligt att det har funnits någon "överkörmästare" också en gång i tiden. :-)

Bilder - linje 02

av Överkörmästaren, Saturday, July 16, 2022, 18:39 (622 dagar sedan) @ Harald

Mannen med lagerkransen kan kanske vara en instruktör. Hade de sådan mössa?


Ja, såvitt jag minns. Hel säkert minns jag att titeln var "instruktionsmästare" och det indikerar ju befälsställning. Tidigare hade det funnits "körmästare" också, men man hade förenklat genom att slå ihop två kategorier. Det är väl inte otroligt att det har funnits någon "överkörmästare" också en gång i tiden. :-)

Jodå! Här finns bevis, eller åtminstone ett påstående att motbevisa ;-) http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=75950

Kan dock inte klura ut vilken av dem som är överkörmästaren!

Bilder - linje 02

av Thomas K Ohlsson, Saturday, July 16, 2022, 21:23 (622 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Mannen med lagerkransen kan kanske vara en instruktör. Hade de sådan mössa?


Ja, såvitt jag minns. Hel säkert minns jag att titeln var "instruktionsmästare" och det indikerar ju befälsställning. Tidigare hade det funnits "körmästare" också, men man hade förenklat genom att slå ihop två kategorier. Det är väl inte otroligt att det har funnits någon "överkörmästare" också en gång i tiden. :-)


Jodå! Här finns bevis, eller åtminstone ett påstående att motbevisa ;-) http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=75950

Kan dock inte klura ut vilken av dem som är överkörmästaren!

Är inte den nutida titeln 'Överdängare'?
Eller är det något som endast förekommer i Värmland?

funderar
Thomas K Ohlsson

Bilder - linje 02

av Överkörmästaren, Saturday, July 16, 2022, 21:32 (622 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Mannen med lagerkransen kan kanske vara en instruktör. Hade de sådan mössa?


Ja, såvitt jag minns. Hel säkert minns jag att titeln var "instruktionsmästare" och det indikerar ju befälsställning. Tidigare hade det funnits "körmästare" också, men man hade förenklat genom att slå ihop två kategorier. Det är väl inte otroligt att det har funnits någon "överkörmästare" också en gång i tiden. :-)


Jodå! Här finns bevis, eller åtminstone ett påstående att motbevisa ;-) http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=75950

Kan dock inte klura ut vilken av dem som är överkörmästaren!


Är inte den nutida titeln 'Överdängare'?
Eller är det något som endast förekommer i Värmland?

funderar
Thomas K Ohlsson

Jag tyckte att det var för skrytsamt att ha det som signatur ;-)

Bilder - linje 02

av Harald, Sunday, July 17, 2022, 18:21 (621 dagar sedan) @ Överkörmästaren

En gubbe med tre snören och två med två borde med senare titulatur var en över och två förste, men kanske var det annorlunda 1931. I Uppsala på 60-talet kallades de som var ute på stan för trafikförmän och trafikmästare var ett par överordnade gubbar på kontoret. Kanske var det något liknande i Stockholm 1931. I så fall så är väl den stående med tre snören trafikmästaren och de två sittande är överkuckurna.

Bilder - linje 02

av Överkörmästaren, Sunday, July 17, 2022, 21:45 (621 dagar sedan) @ Harald

En gubbe med tre snören och två med två borde med senare titulatur var en över och två förste, men kanske var det annorlunda 1931. I Uppsala på 60-talet kallades de som var ute på stan för trafikförmän och trafikmästare var ett par överordnade gubbar på kontoret. Kanske var det något liknande i Stockholm 1931. I så fall så är väl den stående med tre snören trafikmästaren och de två sittande är överkuckurna.

Eller så är alltihopa lite lagom sammanblandat sådär som det kan bli ibland.

Bilder - linje 02

av Harald, Sunday, July 17, 2022, 22:40 (621 dagar sedan) @ Överkörmästaren

En gubbe med tre snören och två med två borde med senare titulatur var en över och två förste, men kanske var det annorlunda 1931. I Uppsala på 60-talet kallades de som var ute på stan för trafikförmän och trafikmästare var ett par överordnade gubbar på kontoret. Kanske var det något liknande i Stockholm 1931. I så fall så är väl den stående med tre snören trafikmästaren och de två sittande är överkuckurna.


Eller så är alltihopa lite lagom sammanblandat sådär som det kan bli ibland.

Den där bilden har man nog fått utan utförliga anteckningar och så har någon suttit och gissat utifrån otillräckliga kunskaper. Gissar namn på personer 1931 gör man väl däremot inte, utan det har nog funnits anteckningar.

Tillägg: Jag grunnade länge på hur bilden är tagen, men nu tror jag att jag har kommit på det. Vagnarna står i slingan och bilden är tagen mot NO så att husen man ser ligger vid Lidköpingsvägen med nummer 34 längst till höger. Tydligen fanns det trådbussledningar inne i slingan.

Bilder - linje 02

av Anders Sandgren, Sunday, July 17, 2022, 23:59 (621 dagar sedan) @ Harald

En gubbe med tre snören och två med två borde med senare titulatur var en över och två förste, men kanske var det annorlunda 1931. I Uppsala på 60-talet kallades de som var ute på stan för trafikförmän och trafikmästare var ett par överordnade gubbar på kontoret. Kanske var det något liknande i Stockholm 1931. I så fall så är väl den stående med tre snören trafikmästaren och de två sittande är överkuckurna.


Eller så är alltihopa lite lagom sammanblandat sådär som det kan bli ibland.


Den där bilden har man nog fått utan utförliga anteckningar och så har någon suttit och gissat utifrån otillräckliga kunskaper. Gissar namn på personer 1931 gör man väl däremot inte, utan det har nog funnits anteckningar.

Tillägg: Jag grunnade länge på hur bilden är tagen, men nu tror jag att jag har kommit på det. Vagnarna står i slingan och bilden är tagen mot NO så att husen man ser ligger vid Lidköpingsvägen med nummer 34 längst till höger. Tydligen fanns det trådbussledningar inne i slingan.

Det är inte så lätt ibland...
Vagnarna är skyltade Nockebybanan så då är väl Alvik en bra plats. Men den heter väl Brommadepån eller så, i Alvikshallen spelar man väl basket (am korgboll)...
378 slopades 1970 men 385 blev A30.
De har nog varit vid Brommahallen, Enskedehallen (1949-51 eller så), troligen Brännkyrkahallen ett tag och sedan tillbaka till Brommahallen. Med tillfälliga besök i Råsunda och Hammarby. Men kanske inte AGA för dessa individer, åtminstone inte som A24..

Bilder - linje 02

av Överkörmästaren, Monday, July 18, 2022, 00:04 (621 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Min poäng var enbart att man inte ska ta de där bildtexterna alltför bokstavligt. Någon titel kan vara fel och det står inte i vilken ordning personerna är på bilden. Enligt en annan bild från 1909 fanns en 1:e körmästare Lindskog som mycket väl kan vara samma person som "trafikmästare" Lindskog på den här bilden, och en av de andra tror jag mig också ha hittat en äldre bild på, men även det tyder på vissa felaktigheter på bildkortet.

Bilder - linje 02

av Anders Sandgren, Monday, July 18, 2022, 08:01 (620 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Min poäng var enbart att man inte ska ta de där bildtexterna alltför bokstavligt. Någon titel kan vara fel och det står inte i vilken ordning personerna är på bilden. Enligt en annan bild från 1909 fanns en 1:e körmästare Lindskog som mycket väl kan vara samma person som "trafikmästare" Lindskog på den här bilden, och en av de andra tror jag mig också ha hittat en äldre bild på, men även det tyder på vissa felaktigheter på bildkortet.

Det är väl som Tage D en gång sa att vi inte längre har råd med sanningar utan får nöja oss med sannolikheter. Ibland är de dock mindre sannolika.
Inte ens om det finns text på baksidan av kortet eller på ett kuvert behöver detta vara sanning utan kan vara en sannolikhet som någon gissat sig fram till med mer eller mindre goda kunskaper.

Manöverlåda på ställverket LI (tunnelbana 2)

av Kari Korkala, Friday, July 08, 2022, 18:38 (630 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Intressant, var ställverksvakt i Liljeholmen från 1976 och har inga minnen från "lådan".
Som jag minns det så var vi tre under rusning och två utom natten då man var bara en.
Vi satt vid panelen då. Tur det var hjul på stolarna då .

Manöverlåda och informationssystem Liljeholmen

av Gunnar Ekeving, Saturday, July 09, 2022, 10:48 (629 dagar sedan) @ Kari Korkala

Spårvägssällskapet ordnade ett studiebesök vid detta ställverk någon gång i slutet av 1980-talet (?) och då fanns manöverlådan. Om jag minns rätt omtalades att dess uppgift var just att underlätta tågvägsläggning vid Liljeholmen.

På bordsytan under spårplanen ser man man två grå apparater som liknar ålderdomliga additionsmaskiner med remsa. Jag har för mig att det på remsan skrevs ut de destinationer som förarna begärde tågväg till med hjälp av knappar vid T-centralen och Hornstull. Detta underlättade förstås för ställverksvakterna. Fanns dessa remsskrivare på 1970-talet?

På vardera sidan om uret syns lamptablåer av samma typ som för länge sedan användes för personsökning på stora arbetsplatser. Eventuellt hade även dessa en koppling till förarnas anmälningsknappar vid T-centralen och Hornstull?

Manöverlåda och informationssystem Liljeholmen

av Överkörmästaren, Saturday, July 09, 2022, 14:02 (629 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

På bordsytan under spårplanen ser man man två grå apparater som liknar ålderdomliga additionsmaskiner med remsa. Jag har för mig att det på remsan skrevs ut de destinationer som förarna begärde tågväg till med hjälp av knappar vid T-centralen och Hornstull. Detta underlättade förstås för ställverksvakterna. Fanns dessa remsskrivare på 1970-talet?

Jodå: http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=102995

Ser verkligen ut som räknemaskiner, antagligen har man väl gjort ett litet hembygge?

Det fanns också lampor som visade vad man tryckte. Eller ja, det finns väl fortfarande även om det numera är att se som reservutrustning.

Manöverlåda och informationssystem Liljeholmen

av Fredrik Lundström, Saturday, July 09, 2022, 15:22 (629 dagar sedan) @ Överkörmästaren

På bordsytan under spårplanen ser man man två grå apparater som liknar ålderdomliga additionsmaskiner med remsa. Jag har för mig att det på remsan skrevs ut de destinationer som förarna begärde tågväg till med hjälp av knappar vid T-centralen och Hornstull. Detta underlättade förstås för ställverksvakterna. Fanns dessa remsskrivare på 1970-talet?


Jodå: http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=102995

Ser verkligen ut som räknemaskiner, antagligen har man väl gjort ett litet hembygge?

Det fanns också lampor som visade vad man tryckte. Eller ja, det finns väl fortfarande även om det numera är att se som reservutrustning.

Är det inte en ADDO-maskin?

Sådan kunde användas som "telex" mellan olika platser.

//Fredrik

Manöverlåda och informationssystem Liljeholmen

av Ola Almquist, Saturday, July 09, 2022, 15:57 (629 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

På bordsytan under spårplanen ser man man två grå apparater som liknar ålderdomliga additionsmaskiner med remsa. Jag har för mig att det på remsan skrevs ut de destinationer som förarna begärde tågväg till med hjälp av knappar vid T-centralen och Hornstull. Detta underlättade förstås för ställverksvakterna. Fanns dessa remsskrivare på 1970-talet?


Jodå: http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=102995

Ser verkligen ut som räknemaskiner, antagligen har man väl gjort ett litet hembygge?

Det fanns också lampor som visade vad man tryckte. Eller ja, det finns väl fortfarande även om det numera är att se som reservutrustning.


Är det inte en ADDO-maskin?

Sådan kunde användas som "telex" mellan olika platser.

//Fredrik

Jo. En maskin liknande denna.

Manöverlåda och informationssystem Liljeholmen

av Mr H, Saturday, July 09, 2022, 19:21 (629 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Mitt minne av "lådan" var att den indikerade önskad tågväg söderut vid Liljeholmen som föraren gjorde vid Hornstull. Men den markerade med ental så linje 13 söderut markerade "3" medan linje 14 söderut markerade "4". Sedan fanns det ytterligare en siffra för Nybodahallen som jag glömt. Jag fick intrycket att lådan då (på 1970-talet) helt enkelt var en räknemaskin vilket gjorde att endast en siffra kunde anges. Sannolikt tillkom ytterligare en utrustning senare för att markera tågvägsval från T-Centralen norrut (Östermalmstorg).

Mvh
Mr H

Manöverlåda och informationssystem Liljeholmen

av Leif B, Thursday, July 14, 2022, 22:09 (624 dagar sedan) @ Mr H

Mitt minne av "lådan" var att den indikerade önskad tågväg söderut vid Liljeholmen som föraren gjorde vid Hornstull. Men den markerade med ental så linje 13 söderut markerade "3" medan linje 14 söderut markerade "4". Sedan fanns det ytterligare en siffra för Nybodahallen som jag glömt. Jag fick intrycket att lådan då (på 1970-talet) helt enkelt var en räknemaskin vilket gjorde att endast en siffra kunde anges. Sannolikt tillkom ytterligare en utrustning senare för att markera tågvägsval från T-Centralen norrut (Östermalmstorg).

Mvh
Mr H

Ja, det fanns en likadan "räknemaskin" för T-Centralen, båda syns på den här bilden. Som Gunnar skriver fanns det också två lamptablåer som också syns på bilden. Texten vid dessa var dock stationsförkortningar (FRÄ = Fruängen, NAH = Nybodahallen, etc). Normalt sett tittade ställverksvakten bara på lamptablåerna, det var först när det blivit tågkö så att flera tåg samtidigt befann sig mellan Hornstull och Liljeholmen som ställverksvakten använde remsan från "räknemaskinen".

Inte bara ändstationerna och Nybodahallen kunde indikeras utan även de viktigaste vändstationerna på vägen, d v s Telefonplan och Sätra.

Numera kommer informationen från skyltsystemet i st f för att föraren ska trycka på indikeringsknappar i Hornstull resp. T-Centralen. Hur denna information presenteras för ställverksvakten/trafikledaren idag vet jag dock inte.

Manöverlåda och informationssystem Liljeholmen

av Mr H, Friday, July 15, 2022, 19:20 (623 dagar sedan) @ Leif B

Nästa kuriosa är att på markeringarna vid Hornstull fanns förkortningen NOB i många år.
Man sak då veta att Norsborg förkortades NOR och NOB betydde...Nockeby!

Mr H

Manöverlåda på ställverket LI (tunnelbana 2)

av Gunnar Berglund, Saturday, July 09, 2022, 23:41 (629 dagar sedan) @ Kari Korkala

Gullers bilder i Spårvägsmuseets samlingar är tagna mellan 1974 och 1976, så det är inte alltid rätt med årtalet i beskrivningen.