LKAB litt F (Järnväg allmänt)

av Marley, Saturday, July 09, 2022, 19:38 (649 dagar sedan)

Jag undrar om det finns någon som har uppgifter om hur skyltar och siffror såg ut på LKABs litt F? Skiljde de sej från SJs Ub-lok?
Jag har varit och fotograferat skyltarna på det lok som står uppställt i Narvik. Det saknar de grejer som loken ofta hade för att kunna skjuta motorluckorna på. Det loket hade förutom nummerskyltarna ovala skyltar på vänster sida om hyttdörren på varje sida samt loknumret målat på fronten.
Av de bilder jag sett så verkar i alla fall de lok som har utrustning för att kunna skjuta motorluckorna på fyrkantiga skyltar vid hyttdörrarna samt att loken, i alla fall till en början, hade loknummer tryckt på buffertbalkarna.

LKAB litt F

av -RB-, Saturday, July 09, 2022, 21:50 (649 dagar sedan) @ Marley

Ev OT uppgifter som du kanske känner till från NLM 1982 , NJK 1982 och Svenska Ellok , SJK 1998 samt Ellok vid Sveriges järnvägar , Stenvalls 2014 .

I NLM 1982 sid 21-22 och sid 34 :

NSB EL10 2518 ex LKAB F 23 Thune 366 och PK (Per Kure) 65 1931 .
NSB EL10 2519 ex LKAB F 33 Thune 376 och PK 75 1931 .
NSB EL10 2520 ex LKAB F 34 Hamar - Thune och ASEA 1937 .

NSB övertog loken från LKAB 1959/60 , ingen av dessa 3 ska ha haft huvräler .
NSB förberedde EL10 2518 för UIC centralkoppel.

I "Ellok vid Sveriges Järnvägar" ("ESvJ" ) sid 308 - 309 (samt "Svenska ellok" ("SEL" ) sid 122-123) :

LKAB köpte 14 lok litt F (= SJ Ub) , 12 st 1931 och 2 st 1937
som blev LKAB F 22 - 35 .

Under andra världskriget blev ett antal LKAB F skadade i Narvik 1940 och några reparerades i Sverige : LKAB F 22 , 25 , 27 , 31 och 32 . Även 29 är nämnt .
De reparerade LKAB F loken användes i Sverige till (senast ?) 1946 och returnerades till NSB efter revision i Örebro .

I "ESvJ" syns LKAB F 25 på bild år 1967 sid 309 med huvräler och i "SEL" sid 123 är LKAB F 27 avbildad år 1970 med huvräler .

mvh Rolf Berg

LKAB litt F

av Thor Bjerke, Saturday, July 09, 2022, 22:38 (649 dagar sedan) @ Marley

ASEA bygde om de fleste F-lok som var ødelagt ved krigshandlingene i Narvik. Jeg tror det må ha vært nr. 22, 25, 27, 29, 31 og 32. Disse lokene fikk skinner for å kunne skyve motorkassene. Tidligere måtte LKAB i Narvik heise opp motorkassene. Nr. 35 ble ombygd på LKABs eget verksted og fikk slike skinner.

Lok 24 og 28 ble aldri ombygd tilsvarende. Lok 24 ble reparert for sine krigsskader på LKABs eget verksted i Narvik.

LKAB litt F

av Peter B, Monday, July 11, 2022, 10:09 (647 dagar sedan) @ Marley

[image]

Nummerskyltar F-lok.