Stålboga 1968

av Harald, Sunday, July 10, 2022, 17:49 (655 dagar sedan) @ Bobo L

Det ser ut att vara ett tag sedan det gick tåg av något som helst slag på allt utom spåret längst till höger.

Stålboga 1968

av Alex, Sunday, July 10, 2022, 18:00 (655 dagar sedan) @ Harald

Ja, persontrafiken nedlagd ni Malmköping 1962 och godstrafiken 1964. Spåret höger mot Eskilstuna var det ganska bra beläggning på. Skebokvarn-Stålboga användes som omledningsbana på 50-talet när man byggde dubbelspår på Västra Stambanan. Då gick det nog många F-lok där. Här dock inte sett någon bild på detta.

Stålboga 1968

av bengt24, Sunday, July 10, 2022, 19:26 (655 dagar sedan) @ Alex

F-lok var vanliga i Eskilstunatågen i början av 80-talet. Måste nog ha varit en av dom sämsta banorna i landet att köra F-lok på.

Stålboga 1968

av Herbert Paalberg, Sunday, July 10, 2022, 19:41 (655 dagar sedan) @ bengt24

Glöm inte sträckan Emmaboda-Karlskrona, ingen höjdare när jag körde persontåg där med F-lok som dragkraft. En pina för dessa fina gamla snälltågsmaskiner :-( Palle i Vika.:-(

Stålboga 1968

av Kanal C, Sunday, July 10, 2022, 20:56 (654 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Glöm inte sträckan Emmaboda-Karlskrona, ingen höjdare när jag körde persontåg där med F-lok som dragkraft. En pina för dessa fina gamla snälltågsmaskiner :-( Palle i Vika.:-(

Vad exakt har det med den här tråden att göra?

Stålboga 1968

av Elling S. Rudaasen, Sunday, July 10, 2022, 21:17 (654 dagar sedan) @ Kanal C

Glöm inte sträckan Emmaboda-Karlskrona, ingen höjdare när jag körde persontåg där med F-lok som dragkraft. En pina för dessa fina gamla snälltågsmaskiner :-( Palle i Vika.:-(


Vad exakt har det med den här tråden att göra?

Vad har du i det här forumet att göra egentligen? Gnällspik :-P

Stålboga 1968

av Tågmupp2, Sunday, July 10, 2022, 22:05 (654 dagar sedan) @ Kanal C

Jag tyckte iaf att det var intressant med en jämförelse att det fanns fler banor som (också) var dåliga till nämnda lok.

Stålboga 1968

av bengt24, Monday, July 11, 2022, 21:14 (653 dagar sedan) @ Kanal C

Mer exakt än att det i trådens start berörs såväl banan mot Eskilstuna som snälltåg med F-lok så vad är problemet??

Stålboga 1968

av Christer Nyqvist, Monday, July 11, 2022, 21:21 (653 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Glöm inte sträckan Emmaboda-Karlskrona, ingen höjdare när jag körde persontåg där med F-lok som dragkraft. En pina för dessa fina gamla snälltågsmaskiner :-( Palle i Vika.:-(

Glöm inte heller sträckan innan. Göteborg-Borås-Alvesta. Det var slängit värre. Inte bara loken pinades utan även förarna. Lyckligtvis försvann dom ganska snabbt under min tid och ersattes av D-lok som egentligen inte var mycket bättre.

Stålboga 1968

av HJP, Sunday, July 10, 2022, 20:44 (654 dagar sedan) @ bengt24

F-lok var vanliga i Eskilstunatågen i början av 80-talet. Måste nog ha varit en av dom sämsta banorna i landet att köra F-lok på.

****
[image]
F 626 ankommer Åkers styckebruk, i juni 1980. Mot Eskilstuna.

[image]
F 696 i Åkers styckebruk, i juni 1980. Mot Stockholm. X16 972 till höger, ska gå mot Strängnäs.

Ja, det är förvånande att man beslöt att F-lok skulle trafikera den banan.
Vid ett tillfälle, när jag hade Ra, kom en banmästare upp i hytten, i Åkers. Han ville känna hur banan låg, mot Eskilstuna. Han berättade att F-loken ökade spårvidden, när de långa tunga ramverksloken stötte sig in i kurvorna. Den största spårviddsökningen han sett, var 3,5 cm.

I juni 1980 hade jag lokalgodståget, med T44, till Åkers. Däruppifrån tog jag bifogade bilder.

Stålboga 1968

av Alex, Monday, July 11, 2022, 10:08 (654 dagar sedan) @ HJP

Riktigt fina bilder och tack för att Du delar med Dig! Jag har fortfarande svårt att förstå att 1980 är länge sedan men när man ser bilderna så inser man det.

Skebokvarn-Stålboga, axellast

av Oskar F, Sunday, July 10, 2022, 22:30 (654 dagar sedan) @ Alex

Skebokvarn-Stålboga användes som omledningsbana på 50-talet när man byggde dubbelspår på Västra Stambanan. Då gick det nog många F-lok där. Här dock inte sett någon bild på detta.

Menar du att Skebokvarn-Stålboga blev förstärkt för att klara lok med 17,3 tons axellast redan i början av 1950-talet? Jag vill gärna höra mer eller se någon källa på det. Trodde banstandarden var lägre än så ända till nedläggningen.

Skebokvarn-Stålboga, axellast

av Alex, Monday, July 11, 2022, 10:20 (654 dagar sedan) @ Oskar F

Frågan har varit upp några gånger i detta forum. Bifogar detta dokument som visar att F-lok var tillåtna iallafall under början av 60-talet med sth 60 km/h.

https://ekeving.se/o/6DD/Ha_vikt_1964.pdf

Citerar också Kjell Aghult från en tidigare diskussion.

Linjeboken för 1962 säger sth 60 för F-lok.
Framlidne Åke Jannesson körde en natt snälltåg 4 Hallsberg-Stockholm (F-lok). P g a något missöde på 4 ts omleddes tåget via Stålboga. Å. aldrig kört banan förr men "läste sig fram" i linjebeskrivningen. Den var heller inte så komplicerad: Tre mellanliggande tpl med växlar och sex automatiska vägskydd.

Stålboga 1968

av Stefan Olsson, Sunday, July 10, 2022, 23:38 (654 dagar sedan) @ Bobo L

En bild åt andra hållet, tidigt 70-tal troligen

[image]

Stålboga 1968...och 2022!

av Stefan J, Monday, July 11, 2022, 11:00 (654 dagar sedan) @ Bobo L

Så här ser bangårdsområdet i Stålboga ut idag, bilderna är ifrån 14/5-22.

[image]
Bangården i riktning Ärla/Eskilstuna

[image]
Bangården i riktning Åkers styckebruk/Södertälje

[image]
Banvakt/banmästarboställe (?) i bakgrunden med uthus (?) i förgrunden.

[image]
Godsmagasinet (?)

Stålboga 1968...och 2022!

av Jan Frelin, Monday, July 11, 2022, 16:50 (654 dagar sedan) @ Stefan J

[image]
Godsmagasinet (?)

Det verkar vara en standardstil NrSlJ godsmagasin. Det finns en ritning på Ärla godsmagasin i en gammal Skarvjärnet, mycket likt.

Stålboga 1968...och 2022!

av HJP, Monday, July 11, 2022, 17:38 (654 dagar sedan) @ Jan Frelin

[image]
Godsmagasinet (?)


Det verkar vara en standardstil NrSlJ godsmagasin. Det finns en ritning på Ärla godsmagasin i en gammal Skarvjärnet, mycket likt.

****
Jag minns godsmagasinet i Ärla. Om det såg precis likadant ut som detta, kan jag inte säga, men jag minns tydligt det speciella utseendet på taket. Karaktären på byggnaden var densamma.