Tidsbestämma en bild (Järnväg allmänt)

av Markus Frisén, Monday, July 11, 2022, 14:37 (626 dagar sedan)

I ett annat hörn av internet har frågan om en bild på Stora Levene station dykt upp.
https://digitaltmuseum.se/021018049143/lj-ralsbuss-hall-och-lastplats/media?slide=0

Denna. Det som diskuteras är hur nära man kan tidsbestämma den. Rälsbussen är märkt LJ, och LJ fick sina första rälsbussar 1939. Förstatligandet kom 1948, så nån gång däremellan. Någon som kan precisera lite mer?

Tidsbestämma en bild

av johanmmolin, Monday, July 11, 2022, 15:00 (626 dagar sedan) @ Markus Frisén

Den enda tidsbestämmare jag kan hitta är vad som jag tror är uppklistrade valaffischer:

[image]

Jag har förgäves försökt hitta något som verkar stämma. Till vänster anar jag en fanna med tre rader slagord och till slut en kraftigare fras – måhända någonting från kommunistpartiet. Det tycks sitta en man vid ett bord med någon form av måltid framför sig.

Till höger står det någonting som innehåller "PR..."

Kan man identifiera affischerna så bör man ju hamna någorlunda rätt på årtal.

Någon kanske har en bättre bildredigerare än jag och kan få ut mer.

Om jag tror rätt så bör det således ha varit 1940, 1944 eller 1948.

Tidsbestämma en bild

av Peter B, Monday, July 11, 2022, 15:15 (626 dagar sedan) @ johanmmolin

Den enda tidsbestämmare jag kan hitta är vad som jag tror är uppklistrade valaffischer:

[image]

Jag har förgäves försökt hitta något som verkar stämma. Till vänster anar jag en fanna med tre rader slagord och till slut en kraftigare fras – måhända någonting från kommunistpartiet. Det tycks sitta en man vid ett bord med någon form av måltid framför sig.

Till höger står det någonting som innehåller "PR..."

Kan man identifiera affischerna så bör man ju hamna någorlunda rätt på årtal.

Någon kanske har en bättre bildredigerare än jag och kan få ut mer.

Om jag tror rätt så bör det således ha varit 1940, 1944 eller 1948.

Och under kriget var det fotoförbud på järnvägar, så då återstår väl i så fall 1948?

Tidsbestämma en bild, svar:1948?

av johanmmolin, Monday, July 11, 2022, 16:29 (626 dagar sedan) @ Harald

Jag får inte riktigt ihop det med affischen på bilden. Där är det tre kortare fraser + en större och tjockare, troligen med två ord.

Det kan ju för allt i världen vara 1948 ändå!

Tidsbestämma en bild, svar:1948?

av Harald, Monday, July 11, 2022, 17:30 (626 dagar sedan) @ johanmmolin

Jag får inte riktigt ihop det med affischen på bilden. Där är det tre kortare fraser + en större och tjockare, troligen med två ord.

Det kan ju för allt i världen vara 1948 ändå!

Nej, det är tre ord på fanan, ett ljust fält mellan fanan och mannens arm som håller stången. Mannens ansikte till höger.
[image]

Tidsbestämma en bild, svar:1948!

av johanmmolin, Monday, July 11, 2022, 17:51 (626 dagar sedan) @ Harald

OK, jag tror dig! Ergo, 1948!

Tidsbestämma en bild

av Stefan Olsson, Monday, July 11, 2022, 15:11 (626 dagar sedan) @ Markus Frisén

Någon som kan HC-bussar kan möjligen hitta skillnader i utförandet mellan olika årgångar. En bättre upplösning skulle ju också kunna ge numret, bussarna levererades mellan 39 o 46. Möjligen kan man konstatera att den inte ser alldeles ny ut, men det var ju kristider...

Tidsbestämma en bild

av Ola Almquist, Monday, July 11, 2022, 15:34 (626 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Någon som kan HC-bussar kan möjligen hitta skillnader i utförandet mellan olika årgångar. En bättre upplösning skulle ju också kunna ge numret, bussarna levererades mellan 39 o 46. Möjligen kan man konstatera att den inte ser alldeles ny ut, men det var ju kristider...

Nu har jag inte rätt böcker tillgängliga men det är en rälsbuss med 8-cylindrig motor, alltså Yo1p. De bör vara 23 eller 24, levererade 1940 respektive 1942. Inga spår av gengasinstallation kan ses varför bilden bör vara tagen tidigast 1945. Beträffande den högra affischen tror jag att det står någonting om "politi..." (politiskt föredrag?).

Tidsbestämma en bild

av Legion44, Monday, July 11, 2022, 15:49 (626 dagar sedan) @ Markus Frisén

Inget konkret men några undringar..

På rälsbussen står ju LJ,takventilerna är av den tidiga runda sorten (sedermera fyrkantiga), med hänsyn till LJ så vet jag ej hur dåtidens stationsbänkar såg ut (innan SJ-soffor) men de på bilden är helt i trä iallafall. De vida byxorna på den ena ynglingen andas helt klart 30 40-tal. Till vänster syns ett litet odlingsland, är det stinsens och hur länge var det vanligt förekommande att stationspersonal höll med egenodlat? Noterar också att rälsbussen ännu inte fått de gummilister som gav den lite rundade formen runt rutorna.

Tidsbestämma en bild

av Anders Johansson, Monday, July 11, 2022, 16:04 (626 dagar sedan) @ Markus Frisén

Hildingen är inte till mycken hjälp annat än att det är en Yo1p-modell.

Men en intressant detalj på bilden är att plattformen ligger utanför infartssignalen!
Det är inte en vägsskyddssignal och själva stationen ligger till höger på bilden.
Därav konstaterandet att plattformen är utanför stationen...

Tidsbestämma en bild

av Harald, Monday, July 11, 2022, 17:45 (626 dagar sedan) @ Anders Johansson

Hildingen är inte till mycken hjälp annat än att det är en Yo1p-modell.

Men en intressant detalj på bilden är att plattformen ligger utanför infartssignalen!
Det är inte en vägsskyddssignal och själva stationen ligger till höger på bilden.
Därav konstaterandet att plattformen är utanför stationen...

Var inte Stora Levene håll- och lastplats 1948? Den står med liten stil i Sv. Komm. augusti 1950.
Tillägg: Det står ju faktiskt håll- och lastplats i bildtexten ser jag nu.

Tidsbestämma en bild

av Harald, Tuesday, July 12, 2022, 22:38 (624 dagar sedan) @ Harald

Stora Levene är ett exempel på ett samhälle som är skapat av järnvägen och har fått sitt namn av järnvägsstationen. Från början var det en håll- och lastplats med namnet Håkantorps anhalt. Det enda som fanns på platsen i övrigt var en gästgivargård och en backstuga. Antagligen blev det problem med två trafikplatser med namnet Håkantorp. Då tog man sockennamnet Levene och så hittade man på Stora, troligen för att undvika förväxling med Lovene. Kanske fick man det från att Storgården var ett alternativt namn på Levene gård. Av bangårdsritningen från 1920 framgår att lastplatsens sidospår låg söder om korsningen med landsvägen. Det är den norra växeln till det som man ser på bilden som länkas i det första inlägget. Huset med namnskylten kallas på bangårdsritningen för banvaktsstuga. Senare blev Stora Levene en station som låg norr om landsvägen och fick ett stationshus där, vilket man kan se på den här kartan.