Höjd över havet? (Järnväg allmänt)

av Hyperboré, Tuesday, July 12, 2022, 09:14 (644 dagar sedan)

På gamla stationsskyltar kunde man läsa hur långt det var från Stockholm (eller annan ort). Men även höjden över havet, angiven med decimeternoggrannhet. Alltså 124,1 m ö h. Vad avsåg den så noga specificerade höjden, var det överkant på räls eller var det perrongens höjd eller vad var det?

Höjd över havet?

av Sven A, Tuesday, July 12, 2022, 10:41 (644 dagar sedan) @ Hyperboré

På gamla stationsskyltar kunde man läsa hur långt det var från Stockholm (eller annan ort). Men även höjden över havet, angiven med decimeternoggrannhet. Alltså 124,1 m ö h. Vad avsåg den så noga specificerade höjden, var det överkant på räls eller var det perrongens höjd eller vad var det?

Höjden avsåg räls överkant, ty det var den som fanns beskriven i profilritningen över järnvägsspåret och beräknat för hela linjen.
Höjden fanns beräknad på centimeternivå, men avrundandes till decimeternivå.

Hos nedanstående länk, kan du hitta profilritningar över stora delar av Sveriges järnvägar.
Observera att dessa ligger långt ned på sidan.

Ritningar på bangardar.se

Höjd över havet?

av Hyperboré, Tuesday, July 12, 2022, 10:44 (644 dagar sedan) @ Sven A

Tack!

Höjd över havet?

av HJP, Tuesday, July 12, 2022, 11:51 (644 dagar sedan) @ Sven A

På gamla stationsskyltar kunde man läsa hur långt det var från Stockholm (eller annan ort). Men även höjden över havet, angiven med decimeternoggrannhet. Alltså 124,1 m ö h. Vad avsåg den så noga specificerade höjden, var det överkant på räls eller var det perrongens höjd eller vad var det?


Höjden avsåg räls överkant, ty det var den som fanns beskriven i profilritningen över järnvägsspåret och beräknat för hela linjen.
Höjden fanns beräknad på centimeternivå, men avrundandes till decimeternivå.

Hos nedanstående länk, kan du hitta profilritningar över stora delar av Sveriges järnvägar.
Observera att dessa ligger långt ned på sidan.

Ritningar på bangardar.se

****
Varför angavs höjd över havet på stationshusen?

Höjd över havet?

av Stig Lagergren, Tuesday, July 12, 2022, 11:55 (644 dagar sedan) @ HJP

Varför angavs höjd över havet på stationshusen?

Och varför bara på vissa linjer?

Höjd över havet?

av Ola Almquist, Tuesday, July 12, 2022, 12:40 (644 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Varför angavs höjd över havet på stationshusen?


Och varför bara på vissa linjer?

Saken diskuterades
här. Jag ramlade sedan på en uppgift i en dagstidning. Se reportaget om en resa i Norge (Resebref norrifrån) i Nya Dagligt Allehanda.

Höjd över havet?

av Lennart Petersen, Tuesday, July 12, 2022, 17:56 (644 dagar sedan) @ HJP

På gamla stationsskyltar kunde man läsa hur långt det var från Stockholm (eller annan ort). Men även höjden över havet, angiven med decimeternoggrannhet. Alltså 124,1 m ö h. Vad avsåg den så noga specificerade höjden, var det överkant på räls eller var det perrongens höjd eller vad var det?


Höjden avsåg räls överkant, ty det var den som fanns beskriven i profilritningen över järnvägsspåret och beräknat för hela linjen.
Höjden fanns beräknad på centimeternivå, men avrundandes till decimeternivå.

Hos nedanstående länk, kan du hitta profilritningar över stora delar av Sveriges järnvägar.
Observera att dessa ligger långt ned på sidan.

Ritningar på bangardar.se


****
Varför angavs höjd över havet på stationshusen?

Icke helt nödvändigt förstås med det var väl lite kuriosa och information till resenärerna att man hade förflyttat sig även i höjdled.
Albert Engström drev väl lite med det när han ritade Kolingen som tittade ut från tågfönstret , såg på stationsskylten att det var xx-km till Y men xx-m.ö.h och konstaterade ”det är fasen vad det är mycket ginare sjövägen”

Höjd över havet?

av Bengt Löfgren, Tuesday, July 12, 2022, 20:59 (644 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Varför angavs höjd över havet på stationshusen?


Icke helt nödvändigt förstås med det var väl lite kuriosa och information till resenärerna att man hade förflyttat sig även i höjdled.
Albert Engström drev väl lite med det när han ritade Kolingen som tittade ut från tågfönstret , såg på stationsskylten att det var xx-km till Y men xx-m.ö.h och konstaterade ”det är fasen vad det är mycket ginare sjövägen”

Vattnets kokpunkt varierar med lufttrycket som i sig är beroende av höjden över havet.
Höjduppgiften var alltså nödvändig att ha när man skulle koka ägg på orten.

Höjd över havet?

av Harald, Tuesday, July 12, 2022, 21:22 (644 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

Varför angavs höjd över havet på stationshusen?


Icke helt nödvändigt förstås med det var väl lite kuriosa och information till resenärerna att man hade förflyttat sig även i höjdled.
Albert Engström drev väl lite med det när han ritade Kolingen som tittade ut från tågfönstret , såg på stationsskylten att det var xx-km till Y men xx-m.ö.h och konstaterade ”det är fasen vad det är mycket ginare sjövägen”


Vattnets kokpunkt varierar med lufttrycket som i sig är beroende av höjden över havet.
Höjduppgiften var alltså nödvändig att ha när man skulle koka ägg på orten.

Jag antar att det där inte är helt allvarligt menat, men eftersom lufttrycket varierar beroende på annat också, så måste man ha en barometer för att få rätt lufttryck, och då behöver man inte höjduppgiften. Däremot kan den vara bra att ha om man vill kalibrera sin barometriska höjdmätare innan man ger sig av på sin alpina expedition.

Höjd över havet?

av Harald, Tuesday, July 12, 2022, 12:20 (644 dagar sedan) @ Sven A

Var det verkligen räls överkant om det var med centimeternoggrannhet? I så fall måste man ju ha angivit vilken rälsprofil det var mätt vid.

Höjd över havet?

av Micke Carlsson, Tuesday, July 12, 2022, 12:43 (644 dagar sedan) @ Harald

I så fall måste man ju ha angivit vilken rälsprofil det var mätt vid.

Nej, nollpunkten är ju vid räls överkant. Vad som finns därunder är ju oviktigt för det måttet. Räls överkant är inte relativ gräsmattans överkant, sliperns överkant, berggrundens överkant eller någon annan kant. Man kan möjligen ge sig in i en diskussion om havsytans medelnivå men det blir jobbigt.

Höjd över havet?

av Harald, Tuesday, July 12, 2022, 15:26 (644 dagar sedan) @ Micke Carlsson

I så fall måste man ju ha angivit vilken rälsprofil det var mätt vid.


Nej, nollpunkten är ju vid räls överkant. Vad som finns därunder är ju oviktigt för det måttet. Räls överkant är inte relativ gräsmattans överkant, sliperns överkant, berggrundens överkant eller någon annan kant. Man kan möjligen ge sig in i en diskussion om havsytans medelnivå men det blir jobbigt.

Havsytan behöver man inte bekymra sig om för höjduppgifter refererar inte till någon verklig havsnivå utan till nollnivån i det använda höjdsystemet. Den är lika med havsytans medelnivå ett visst år (f.n. år 2000 i det nationella höjdsystemet) men förändras inte även om havsytans medelnivå förändras, vilket den ju gör p.g.a. havsnivåförändringar och landhöjning eller landsänkning.

Höjd över havet?

av johanmmolin, Tuesday, July 12, 2022, 18:49 (644 dagar sedan) @ Harald

Känns som gott om utrymme för slamkrypare. Är alla stationsområden / bangårdar så plana att det skiljer mindre än en dm mellan yttersta ned- respektive uppväxel? Eller hur tänker man här?

Höjd över havet?

av Lennart Fransson, Tuesday, July 12, 2022, 19:13 (644 dagar sedan) @ johanmmolin

Känns som gott om utrymme för slamkrypare. Är alla stationsområden / bangårdar så plana att det skiljer mindre än en dm mellan yttersta ned- respektive uppväxel? Eller hur tänker man här?

Samma resonemang gäller väl då det angivna avståndet till ex-vis Stockholm, som ju dels är en ganska stor ort, och dels kan ju den där bangården som ligger 228 km från Stockholm vara mer än 1000 meter lång.

Svaret på din fråga är förmodligen att man valt att mäta på en viss punkt, den som idag kallas "platsmitt", och dessutom på det spår som längdmätningen följer.

Höjd över havet?

av mamma Ulla, Tuesday, July 12, 2022, 19:18 (644 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Känns som gott om utrymme för slamkrypare. Är alla stationsområden / bangårdar så plana att det skiljer mindre än en dm mellan yttersta ned- respektive uppväxel? Eller hur tänker man här?


Samma resonemang gäller väl då det angivna avståndet till ex-vis Stockholm, som ju dels är en ganska stor ort, och dels kan ju den där bangården som ligger 228 km från Stockholm vara mer än 1000 meter lång.

Svaret på din fråga är förmodligen att man valt att mäta på en viss punkt, den som idag kallas "platsmitt", och dessutom på det spår som längdmätningen följer.

Det brukade anges till stationsklockan. Om det inte fanns någon sådan, till stationshusets mitt.

Höjd över havet?

av johanmmolin, Tuesday, July 12, 2022, 20:53 (644 dagar sedan) @ mamma Ulla

Intressant. Tack!

Höjd över havet - även i grafisk tdt

av Gunnar Ekeving, Tuesday, July 12, 2022, 22:54 (644 dagar sedan) @ johanmmolin

Höjd över havet var uppenbarligen av intresse inte enbart för turister utan även för järnvägsdriften - i SJ grafiska tidtabell fanns fram till slutet av 1970-talet för varje trafikplats (även lastplatser) uppgift om höjden över havet. Jag antar att detta - i kombination med höjdprofilen som också fanns i grafen - kunde ge en grov bild av lutnings- och stigningsförhållanden. Men till vilken nytta för järnvägspersonalen?

Utöver att avståndet från t ex Stockholm kunde stå på stationsnamnsskylten fanns vid SJ något som benämndes stationstavla, med uppgift om avstånd i meter från längdmätningens utgångspunkt. Stationstavlan placerades vid "stationens mitt". Hur mitten definierades beskrivs i Bantekniska förskrifter - tavlor och märken sidan 5. En måttskiss finns här (sidan 3)

Höjd över havet - även i grafisk tdt

av PeO, Wednesday, July 13, 2022, 11:32 (643 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Som Gunnar skriver, intressant både för lokföraren och för turister.
Än mer i Schweiz, extremfallet Bernina Bahn, där man på femkvart färdas drygt 1800 meter i höjdled, huvudsakligen i 70 promille lutning, ett kort stycke 72, från Tirano upp till passet. Bästa utsikten i 180-graders-kurvan vid Bergün, där man kan se ner på nästan en timmas resväg. Offra gärna ett par semestertimmar på någon U-tubevideo med resan. En resa på våren kan dessutom ge tre årstider på två timmar, från vinter från St Moritz till Bergün, via vår i dalen, ner till sommaren i Tirano.

Höjd över havet - även i grafisk tdt

av Lennart Fransson, Wednesday, July 13, 2022, 11:55 (643 dagar sedan) @ PeO

Som Gunnar skriver, intressant både för lokföraren och för turister.
Än mer i Schweiz, extremfallet Bernina Bahn, där man på femkvart färdas drygt 1800 meter i höjdled, huvudsakligen i 70 promille lutning, ett kort stycke 72, från Tirano upp till passet. Bästa utsikten i 180-graders-kurvan vid Bergün, där man kan se ner på nästan en timmas resväg. Offra gärna ett par semestertimmar på någon U-tubevideo med resan. En resa på våren kan dessutom ge tre årstider på två timmar, från vinter från St Moritz till Bergün, via vår i dalen, ner till sommaren i Tirano.

Är det så att du menar Alp Grüm när du skriver Bergün?

Höjd över havet - även i grafisk tdt

av PeO, Wednesday, July 13, 2022, 13:59 (643 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Som Gunnar skriver, intressant både för lokföraren och för turister.
Än mer i Schweiz, extremfallet Bernina Bahn, där man på femkvart färdas drygt 1800 meter i höjdled, huvudsakligen i 70 promille lutning, ett kort stycke 72, från Tirano upp till passet. Bästa utsikten i 180-graders-kurvan vid Bergün, där man kan se ner på nästan en timmas resväg. Offra gärna ett par semestertimmar på någon U-tubevideo med resan. En resa på våren kan dessutom ge tre årstider på två timmar, från vinter från St Moritz till Bergün, via vår i dalen, ner till sommaren i Tirano.


Är det så att du menar Alp Grüm när du skriver Bergün?

Givetvis.
Skammens rodnad sprider sig, över hela kroppen känns det som i värmen.

Höjdangivelserna kan i.o.f.s vara intressanta även i Bergün, på Albulabahn, men den banan har bara hälften så kraftig lutning, max 3,5 %.
Båda banorna är runt 63 km långa, men Albulabahn har mer tunnlar och kostade dubbelt så mycket att bygga som Berninna Bahn. Den längsta tunneln håller nu på att ersättas med en nybyggd.
Två timmar för 63 km låter mycket, men motsvarande landsväg är 41 km, beräknas till 2 tim 12 minuter restid.

En resa på båda banorna hägrar, ett längre stopp i just Bergün, med besök på Bahnmuseum Albula bör ingå. Ortsmuseum, Bibliothek und Modelleisenbahn, ett par hundra meter neråt byn vet jag inget om, men låter också intressant.

Höjd över havet - även i grafisk tdt

av Anders.k., Thursday, July 14, 2022, 09:04 (642 dagar sedan) @ PeO

Har lite mer än en vecka sedan åkt den Svenska motsvarigheten till den sista som numera är betydligt mera svåråkt än dom sträckorna i Alperna då det inte kör persontåg reguljärt där.

Med hjälp av dom gamla graferna kan jag se vad jag upplevt :-)

Först stigningen ut från Mellansel som ligger på 64 Möh och på dom nästa åtta kilometrarna upp till Anundsjö stiger det upp till 176 Möh , nästa tio kilometer stiger det upp till 215 Möh.
Sedan går det lite berg och dalbana i cirka 30 kilometer , ner till 156 Möh och sedan upp till 247 Möh .
Nu börjar den verkliga prövningen , när det efter Grönåsens station på 247 Möh dom närmaste sjutton kilometer sjunker ner till 82 Möh , och avslutas med Forsmo bron över Ångermanälven .
sedan kommer Formso station och där ansluter banan från Hoting sedan ut på en klipphylla där banan följer Ångermanälvens dalgång i ett par Kilometer på en klipphylla med en fantastisk utsikt , och efter Österås viker banan mot Väster fortfarande på en klipphylla och följer nu Faxälvens dalgång och precis där kan man skymta Sollefteå någon mil neråt dalgången och nu ser man också Ådalsbanan som kommer på klipphylla på den andar sidan dalgången upp ifrån just Sollefteå , dom två banorna följs åt några kilometer in till Långsele , och naturligtvis med en liten stigning upp till 104 Möh

Jag åkte efter Rc4 1149 och ett persontåg , och det är en speciell teknik och köra ner för dessa backar inbillar jag mig och kruxet inbillar jag mig är att bromsa taktiskt ,jag märker det främst genom ett par riktigt kraftiga bromsar ner för backen som kommer med jämna mellanrum
Jag är ju kraftigt imponerad över dom som tar godstågen ner här , dom Sk Ståltågen , Kopparpendlar, SCA pendlar , timmertåg och andra godståg .

M.V.H Anders.k.

Höjd över havet - även i grafisk tdt. "Schwellenhöhe"

av Leif B, Thursday, July 14, 2022, 22:38 (642 dagar sedan) @ PeO

Som Gunnar skriver, intressant både för lokföraren och för turister.
Än mer i Schweiz, extremfallet Bernina Bahn, där man på femkvart färdas drygt 1800 meter i höjdled, huvudsakligen i 70 promille lutning, ett kort stycke 72, från Tirano upp till passet. Bästa utsikten i 180-graders-kurvan vid Bergün, där man kan se ner på nästan en timmas resväg. Offra gärna ett par semestertimmar på någon U-tubevideo med resan. En resa på våren kan dessutom ge tre årstider på två timmar, från vinter från St Moritz till Bergün, via vår i dalen, ner till sommaren i Tirano.


Är det så att du menar Alp Grüm när du skriver Bergün?


Givetvis.
Skammens rodnad sprider sig, över hela kroppen känns det som i värmen.

Höjdangivelserna kan i.o.f.s vara intressanta även i Bergün, på Albulabahn, men den banan har bara hälften så kraftig lutning, max 3,5 %.
Båda banorna är runt 63 km långa, men Albulabahn har mer tunnlar och kostade dubbelt så mycket att bygga som Berninna Bahn. Den längsta tunneln håller nu på att ersättas med en nybyggd.
Två timmar för 63 km låter mycket, men motsvarande landsväg är 41 km, beräknas till 2 tim 12 minuter restid.

En resa på båda banorna hägrar, ett längre stopp i just Bergün, med besök på Bahnmuseum Albula bör ingå. Ortsmuseum, Bibliothek und Modelleisenbahn, ett par hundra meter neråt byn vet jag inget om, men låter också intressant.

I Schweiz anges höjd över havet emellanåt med (schweizer)tysk noggrannhet med två decimaler. Dessutom anges att höjden avser "Schwellenhöhe", ordagrant "slipershöjd" d.v.s. Rälsens Undre Kant (RUK). Jag tror dock inte att man ens i Schweiz har kostat på sig att göra nya emaljskyltar efter att man t ex gjort höglyft eller annan justering av av spårprofilen.

I Schweiz höjden en stor betydelse t ex om man planerar en vandring mellan två stationer. Att vandra Bergün - Preda är t ex betydligt mer konditionskrävande än att vandra Preda - Bergün (men i gengäld snällare mot knäna). I Sverige är uppgiften i stort sett bara kuriosa för den resande allmänheten så jag tror bara man har importerat att skriva ut höjd över havet likaväl som som importerat arkitektur, teknik och andra idéer från de stora järnvägsländerna.

Höjd över havet - även i grafisk tdt. Museer i Bergün

av Leif B, Thursday, July 14, 2022, 22:50 (642 dagar sedan) @ PeO


En resa på båda banorna hägrar, ett längre stopp i just Bergün, med besök på Bahnmuseum Albula bör ingå. Ortsmuseum, Bibliothek und Modelleisenbahn, ett par hundra meter neråt byn vet jag inget om, men låter också intressant.

Ortsmuseet finns en modell bana i skala H0m av sträckan Preda - Bergün. Tyvärr har jag inte sett den själv eftersom ortsmuseet inte var öppet när jag besökte Bergün.

Film på modellbanan.

Öppettider modellbanan (längst ned till vänster).


Bahnmuseum Albula (öppettider)

I det museet visas en modellbana i skala 0m, även den med förebilder från Rhätische Bahn. Därutöver några fordon i fullskala och en massa föremål, bilder, texter etc med RhB-historia.

Höjd över havet - även i grafisk tdt

av Svante Andersson, Wednesday, July 13, 2022, 12:28 (643 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Och på bangårdsritningarna är stationsmitt, avstånd från mätpunkt och höjd över havet angiven. Exempel Alingsås som här... Stationsritning Alingsås

SA

Höjd över havet - även i grafisk tdt

av Göran Kannerby, Wednesday, July 13, 2022, 20:04 (643 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Höjd över havet var uppenbarligen av intresse inte enbart för turister utan även för järnvägsdriften - i SJ grafiska tidtabell fanns fram till slutet av 1970-talet för varje trafikplats (även lastplatser) uppgift om höjden över havet. Jag antar att detta - i kombination med höjdprofilen som också fanns i grafen - kunde ge en grov bild av lutnings- och stigningsförhållanden. Men till vilken nytta för järnvägspersonalen?

Jag har alltid inbillat mig att detta var till nytta för tkl, och framförallt då fjtkl när väl fjb införts. Är det uppför in mot en station/driftplats är det ju lämpligt att försöka undvika att ge tunga tåg "stopp" i infarten.

Höjd över havet - även i grafisk tdt

av Gunnar Ekeving, Wednesday, July 13, 2022, 22:16 (643 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Jag har alltid inbillat mig att detta var till nytta för tkl, och framförallt då fjtkl när väl fjb införts. Är det uppför in mot en station/driftplats är det ju lämpligt att försöka undvika att ge tunga tåg "stopp" i infarten.

Det borde främst ha varit banprofilen i grafen som var till nytta för fjärrtågklarerarna, men jag har svårt att se värdet av de exakta höjduppgifterna för varje plats, i synnerhet när det gäller hållplatser.

Höjd över havet - även i grafisk tdt

av Göran Kannerby, Friday, July 15, 2022, 21:17 (641 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Jag har alltid inbillat mig att detta var till nytta för tkl, och framförallt då fjtkl när väl fjb införts. Är det uppför in mot en station/driftplats är det ju lämpligt att försöka undvika att ge tunga tåg "stopp" i infarten.


Det borde främst ha varit banprofilen i grafen som var till nytta för fjärrtågklarerarna, men jag har svårt att se värdet av de exakta höjduppgifterna för varje plats, i synnerhet när det gäller hållplatser.

Jag svarade på ditt "Jag antar att detta - i kombination med höjdprofilen som också fanns i grafen - kunde ge en grov bild av lutnings- och stigningsförhållanden. Men till vilken nytta för järnvägspersonalen?", dvs just på värdet av höjduppgifter i kombination med höjdprofil, men det är helt korrekt att det var profilen som blev det mest värdefulla.

Tilläggas kan att för en ånglokseldare bör det ha varit av värde att inte bara ha profilen utan främst de faktiska nivå-skillnaderna. Det var för dessa som eldningen behövde anpassas, plus möjligen för höjdpunkter mellan stationerna.