Lite oskrivna regler för "Järnvägshistoriskt forum". (Forumet)

av morrgan, Wednesday, March 25, 2009, 07:39 (5482 dagar sedan)

Då jag tillhör detta forums pionjärer, jag skrev faktiskt det första inlägget utanför redaktionen så jag tar mig friheten att framföra några skrivna och oskrivna regler om detta forum.
Varför jag gör detta är att inte vi och det ’Järnvägshistoriska Forumet’ skall drabbas av samma öde som vår kollega ’Postvagnen’ , att vi får för mycket trafik och blir utkörda från hotellet.

1. Vi har i forumet en god och vänlig ton till varandra.
2. Vi har inte registreringstvång men: Det är meningen att man skall veta eller lista ut vem som skriver inlägg även om signatur brukas. Det förekommer fantasinamn men vår trafikledning håller koll på fantasinamnens IP-adresser så ibland så städas det. (Många fantasinamn har faktiskt haft samma IP-adress.) Vi alla i detta forum skall kunna se varandra i ögonen utan att skämmas.
3. När man gör inlägg i forumet har man något att tillföra i ämnet, man tigger inte beröm det förtjänar man, eller bara håller med föregående skribent.
4. Det är inte heller vanligt med gissningstävlingar, utan har man en intressant bild man inte vet något om publicerar man den och kan få hjälp.
5. Om man publicerar något från ’idag’ så skall det ha en direkt koppling till något historiskt i samma tråd.

Kan man hålla sig till ovanstående relativt enkla regler så blir inte trådarna för långa och risken för överbelastning minskar. Detta speciellt nu kanske när vi nu kanske får många nya läsare och skribenter i rådande läge på ’marknaden’.
morrgan

Lite oskrivna regler för "Järnvägshistoriskt forum".

av Urban Åkesson, Wednesday, March 25, 2009, 10:22 (5482 dagar sedan) @ morrgan

Detta var vettigt och sakligt.
Jag håller med helt och fullt även om jag egentligen inte ska.
Skulle inte TC kunna klistra, låsa och plocka bort alla svar (även mitt eget) i tråden så att den hamnar längst upp för alla nya att läsa..

Lite oskrivna regler för "Järnvägshistoriskt forum".

av Arne, Wednesday, March 25, 2009, 13:50 (5482 dagar sedan) @ morrgan

Då jag tillhör detta forums pionjärer, jag skrev faktiskt det första inlägget utanför redaktionen så jag tar mig friheten att framföra några skrivna och oskrivna regler om detta forum.
Varför jag gör detta är att inte vi och det ’Järnvägshistoriska Forumet’ skall drabbas av samma öde som vår kollega ’Postvagnen’ , att vi får för mycket trafik och blir utkörda från hotellet.

1. Vi har i forumet en god och vänlig ton till varandra.
2. Vi har inte registreringstvång men: Det är meningen att man skall veta eller lista ut vem som skriver inlägg även om signatur brukas. Det förekommer fantasinamn men vår trafikledning håller koll på fantasinamnens IP-adresser så ibland så städas det. (Många fantasinamn har faktiskt haft samma IP-adress.) Vi alla i detta forum skall kunna se varandra i ögonen utan att skämmas.
3. När man gör inlägg i forumet har man något att tillföra i ämnet, man tigger inte beröm det förtjänar man, eller bara håller med föregående skribent.
4. Det är inte heller vanligt med gissningstävlingar, utan har man en intressant bild man inte vet något om publicerar man den och kan få hjälp.
5. Om man publicerar något från ’idag’ så skall det ha en direkt koppling till något historiskt i samma tråd.

Kan man hålla sig till ovanstående relativt enkla regler så blir inte trådarna för långa och risken för överbelastning minskar. Detta speciellt nu kanske när vi nu kanske får många nya läsare och skribenter i rådande läge på ’marknaden’.
morrgan

Bra formulerade synpunkter/regler om livet här på forumet. Men vad betyder egentligen "[i]...direkt koppling till något historiskt i samma tråd[/i]" som det står i punkt 5 i Morrgans inlägg? När Järnvägshistoriskt Forum startade en gång på det gamla forumet hos Parsimony ställdes frågan om vad det är som anses vara järnvägshistoriskt och svaret blev svävande.

Vad är definitionen - om en sådan finns - på vad som ska anses tillräckligt gammalt för att få diskuteras? Är det bara sådant som är mer än femtio år gammalt? Eller räcker det med tio år? När det gäller den tekniska utvecklingen i samhället - och då även i järnvägsvärlden - så går allt så snabbt så det som hände igår faktiskt ofta är "[i]historiskt[/i]".

Därför vore det roligt att höra om det finns några synpunkter på vad som är för ungt att diskuteras här i den historiska vagnen? Eller är det OK att diskutera om inte det som hände just i förra veckan så kanske i alla fall förra året på de svenska spåren? :-)

Lite oskrivna regler för "Järnvägshistoriskt forum".

av Fredrik, Wednesday, March 25, 2009, 13:55 (5482 dagar sedan) @ Arne

När forumet startades var tumregeln att ungefär ett år är "historiskt".

Lite oskrivna regler för "Järnvägshistoriskt forum".

av Arne, Wednesday, March 25, 2009, 14:18 (5482 dagar sedan) @ Fredrik

När forumet startades var tumregeln att ungefär ett år är "historiskt".

Jo, det var det svar som Rolf Sten gav den gången till mig på min direkta fråga om vad som är järnvägshistoriskt i den allra första tråden på det gamla forumet. Men han skrev också "[i]Vi får hoppas att vi tillsammans kan "känna" gränsen och prova oss fram[/i]" så det är därför jag undrar om det sedan Rolf Stens första svar har framkommit någon mer definitiv tolkning av begreppet historisk i detta sammanhang eller om det fortfarande är lite svävande och föremål för olika åsikter? ;-)

Lite oskrivna regler för "Järnvägshistoriskt forum".

av Överkörmästaren @, Wednesday, March 25, 2009, 14:23 (5482 dagar sedan) @ Arne

När forumet startades var tumregeln att ungefär ett år är "historiskt".


Jo, det var det svar som Rolf Sten gav den gången till mig på min direkta fråga om vad som är järnvägshistoriskt i den allra första tråden på det gamla forumet. Men han skrev också "[i]Vi får hoppas att vi tillsammans kan "känna" gränsen och prova oss fram[/i]" så det är därför jag undrar om det sedan Rolf Stens första svar har framkommit någon mer definitiv tolkning av begreppet historisk i detta sammanhang eller om det fortfarande är lite svävande och föremål för olika åsikter? ;-)

Jag tror att man utan större bekymmer kan köra med en binär "prejudikatsbaserad" avvägning här: förr eller senare skriver någon något klart ohistoriskt, och då säger någon ajabaja och så är alla nöjda och glada och så har man blivit ytterligare något klokare över var gränsen tycks gå. En museal form av rättsskipning i ett musealt orienterat forum!

Lite oskrivna regler för "Järnvägshistoriskt forum".

av Micke Carlsson., Wednesday, March 25, 2009, 15:48 (5482 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Men för ändamålets skull så tycker jag precis tvärtom mot alla andra i denna tråd, hur gör vi då? :-)

Ställer morrgan ett regelförslag till församlingen, eller vad var det där för slags kapning? Vill man sätta gränser själv ska man starta ett eget forum lät ju meddelas häromdagen?

Lite oskrivna regler för "Järnvägshistoriskt forum".

av morrgan, Wednesday, March 25, 2009, 16:47 (5482 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Men för ändamålets skull så tycker jag precis tvärtom mot alla andra i denna tråd, hur gör vi då? :-)

Ställer morrgan ett regelförslag till församlingen, eller vad var det där för slags kapning? Vill man sätta gränser själv ska man starta ett eget forum lät ju meddelas häromdagen?

Jag tänkte mest på vilsekomna "Postvagnsresenärer" när jag skrev mitt inlägg att ge dem ett enkel och snabb introduktion om hur man kan uppföra sig i detta forum.
Järnvägshistoriskt Forum har ju en annan puls än Postvagnen hade, och jag är rädd om denna puls eller fart, den går lagom fort och inlägg ramlar inte alltför snabbt utför kanten, och jag hinner faktiskt med att läsa alla intressanta inlägg.
morrgan

Lite oskrivna regler för "Järnvägshistoriskt forum".

av Micke Carlsson, Thursday, March 26, 2009, 09:12 (5481 dagar sedan) @ morrgan

Point taken. (Och i "verkliga livet" tyckte jag dina punkter var bra)

Lite oskrivna regler för "Järnvägshistoriskt forum".

av Niklas Bygdestam, Wednesday, March 25, 2009, 16:23 (5482 dagar sedan) @ Arne

När forumet startades var tumregeln att ungefär ett år är "historiskt".


Jo, det var det svar som Rolf Sten gav den gången till mig på min direkta fråga om vad som är järnvägshistoriskt i den allra första tråden på det gamla forumet. Men han skrev också "[i]Vi får hoppas att vi tillsammans kan "känna" gränsen och prova oss fram[/i]" så det är därför jag undrar om det sedan Rolf Stens första svar har framkommit någon mer definitiv tolkning av begreppet historisk i detta sammanhang eller om det fortfarande är lite svävande och föremål för olika åsikter? ;-)

Egentligen är allt som inte finns nu historiskt. Något som fanns igår men är borta idag och aldrig återkommer är historiskt redan nu. Men visst måste en gräns dras och frågan är var. I järnvägshistoriskt perspektiv märker man nog det ganska bra själv. Om en linje i Sverige slutade gå med X2 igår och den X2-trafiken aldrig återkommer så är det visserligen en historisk sak att nämna detta tåg eller visa en bild på detta men jag tror att det är lite väl snävt ändå. En bild på X2 på denna linje skulle nog inte upplevas som historisk ändå utan ses som något som gäller nu. Men är X2 tabu här då? Är tåget för modernt? Eller är felet att X2 finns i drift idag? Nej jag tror att bilder på X2-tåg och inlägg om X2 kan platsa här beroende på vad det rör sig om. X2 har nu existerat i 20 år. Det var faktiskt 1989 som första tåget började provköras och 19 år sedan de sattes i vanlig trafik. På dessa år har det hänt mycket. Tillräckligt mycket faktiskt för att redan nu kunna skriva en bok om X2-tågens historia och allt som hänt där. Dessutom ser inte X2-tågen likadana ut idag som de gjorde på 1990-talet. De är samtliga ombyggda invändigt och utvändigt ommålade i en trist gråfärg. Om någon då visar en bild på X2 i original så tycker i alla fall jag att det är en bit svensk järnvägshistoria. Dessutom är det inte omöjligt att någon vill diskutera möjligheter om det skulle kunna gå att återställa ett X2-tåg till original eller inte. Så jag tror att vi här kanske har gränsen. En bild på X2 i original borde kunna vara något som platsar här. Om X2:an dessutom kanske rullar på en linje som idag på något sätt är omlagd så blir bilden ännu mer historisk. Ett exempel är om någon skulle ha en bild på ett X2-tåg som rullar på gamla banan genom Södertälje innan Grödingebanan och Igelstabron öppnades. För X2 togs faktiskt i drift innan den banan var öppen. Så jag tror inte att det måste handla om ånglok, smalspår eller tidiga elektrifieringar med D-lok. Jag tror att bland annat X2 kan ha en plats här med om man har något historiskt med dessa :-)

Lite oskrivna regler för "Järnvägshistoriskt forum".

av Johan P, Wednesday, March 25, 2009, 18:41 (5482 dagar sedan) @ morrgan

Hur ska dessa regler hindra att det här forumet "drabbas av samma öde som postvagnen"? Detta är ju vett-och-etikett regler, medan problemet i PV var ju för mycket trafik. Och det är väl bara bra med mycket trafik? Om webhotellet inte kan husera PV så är det dags för en annan lösning. Jag tror knappast att avstängningen av PV kan skyllas på dålig etikett, det var helt enkelt alltför många besökare.

Lite oskrivna regler för "Järnvägshistoriskt forum".

av Åke K, Wednesday, March 25, 2009, 20:09 (5482 dagar sedan) @ Johan P

Hur ska dessa regler hindra att det här forumet "drabbas av samma öde som postvagnen"? Detta är ju vett-och-etikett regler, medan problemet i PV var ju för mycket trafik. Och det är väl bara bra med mycket trafik? Om webhotellet inte kan husera PV så är det dags för en annan lösning. Jag tror knappast att avstängningen av PV kan skyllas på dålig etikett, det var helt enkelt alltför många besökare.

Enligt SJK:s hemsida så håller man på med den slutliga lösningen, en egen server. Låt oss hoppas att det kommer att fungera och samtidigt vill jag framföra en stor uppskattning för det jobb våra funktionärer lägger ner.

Lite oskrivna regler för "Järnvägshistoriskt forum".

av Stefan Skoglund, Thursday, March 26, 2009, 00:44 (5482 dagar sedan) @ Åke K

Hur ska dessa regler hindra att det här forumet "drabbas av samma öde som postvagnen"? Detta är ju vett-och-etikett regler, medan problemet i PV var ju för mycket trafik. Och det är väl bara bra med mycket trafik? Om webhotellet inte kan husera PV så är det dags för en annan lösning. Jag tror knappast att avstängningen av PV kan skyllas på dålig etikett, det var helt enkelt alltför många besökare.


Enligt SJK:s hemsida så håller man på med den slutliga lösningen, en egen server. Låt oss hoppas att det kommer att fungera och samtidigt vill jag framföra en stor uppskattning för det jobb våra funktionärer lägger ner.

En "co-lo"-lösning med andra ord vilket eventuellt är dyrare och mer komplicerad än den gamla hos Surftown.
Det låga priset var väl orsaken till att Surftown ville säga tack (inte adjö.)