Tankar kring bevarande av uddatyper kontra standardvagnar (Fordon: allmänt)

av Baloo, Wednesday, March 25, 2009, 09:14 (5533 dagar sedan)

Lite med anledning av tråden om Särnavagnen väcks återigen en generell fundering som jag förmodligen inte är ensam om: Siktar vi inom museibanor/järnvägshobbyn för mycket på att bevara udda vagnar istället för de "vanliga"?

Balansen känns skaplig generellt sett och bangårdarna är ofta befolkade av vagnar som det fanns "hundratals" av men nästan lika ofta står också en massa udda vagnar där. Frågan är väl i dess kärna hur stor vikt man skall fästa vid att en vagn på försök tillverkades med en udda lösning eller en vagn som hade en funktion som inte fick några efterföljare på sin hemmabana. Ofta anförs argument såsom "det här var den enda vagnen med krussidulletsade infästningsskruvar för tvålkoppen på toaletten och därför måste den bevaras!" men med den principen skulle alla våra museitåg se ut som Lustiga Huset. Är det inte lite så att för oss järnvägsintresserade kan en standard G-finka kännas lite för trivial för att vi ska vilja lägga ner tusentals timmar i verkstaden och en konstig uddatyp alldeles för spännande för att vi ska kunna hålla fingrarna i styr? ;-)

Allmänna funderingar kring ämnet finns det säkert många som har och det vore intressant att ta del av dessa. Debatter om just en viss vagn kontra en annan känns däremot som att den är för specifik och lätt kan glida in på gamla fejder eller onödig detaljnivå. Om någon skulle vilja diskutera sådant finns ju alltid möjligheten till en parallell tråd! :-)

Tankar kring bevarande av uddatyper kontra standardvagnar

av nicke, Wednesday, March 25, 2009, 09:32 (5533 dagar sedan) @ Baloo

Även jag har lagt märke till fenomenet, men handen på hjärtat, vem har inte en crush för något specifikt fordon? Kanske konduktörsfinkor, lanterninvagnar eller tankvagnar mm mm mm?
Det hämmar bevarandet av de vanligaste vagnarna, och så står man där med ett tågsätt där varenda vagn är "unik" och helheten är totalt förfelad, även om vagnarna är fina i sig. Det ser då ut som om ett tekniskt museum rullat ut vad de har i utställningshallen.
För att egentligen få NÅGON museal känsla och inte ett tivolitåg så borde förnumstigt fokus ligga utifrån vad som oftast gick på banorna. Ett fett problem kan då vara att det mesta är skrotat sedan länge eller spritt för vindarna. EN lösning skulle kunna vara att låna vagnar mellan föreningarna någon/några säsonger och köra utifrån teman?

nicke

Tankar kring bevarande av uddatyper kontra standardvagnar

av peter stålblad, Wednesday, March 25, 2009, 10:26 (5533 dagar sedan) @ nicke

Även jag har lagt märke till fenomenet, men handen på hjärtat, vem har inte en crush för något specifikt fordon? Kanske konduktörsfinkor, lanterninvagnar eller tankvagnar mm mm mm?
Det hämmar bevarandet av de vanligaste vagnarna, och så står man där med ett tågsätt där varenda vagn är "unik" och helheten är totalt förfelad, även om vagnarna är fina i sig. Det ser då ut som om ett tekniskt museum rullat ut vad de har i utställningshallen.
För att egentligen få NÅGON museal känsla och inte ett tivolitåg så borde förnumstigt fokus ligga utifrån vad som oftast gick på banorna. Ett fett problem kan då vara att det mesta är skrotat sedan länge eller spritt för vindarna. EN lösning skulle kunna vara att låna vagnar mellan föreningarna någon/några säsonger och köra utifrån teman?

nicke


Inte dumt alls att låna vagnar mellan föreningarna
Tycker oxå att det skulle gå att låna ut även lok mellan föreningarna
för jag för den uppfattningen av att det är ungefär samma mäniskor
som återkommer år efter år på besök till "sin" hemmaförening
då skulle det ju vara kul att kunna visa upp andra lok och vagnar
från år till år
naturligtvis så måste ju då dom föreningarna som byter med varandra
skriva låne avtal om återlämnade i samma skick som vid lånetillfället etc etc
tyvärr är väll transportkostnaderna ganska höga så det stupar väll på det antar jag
mvh
Peter

Tankar kring bevarande av uddatyper kontra standardvagnar

av Anders Ö ..../NJM, Wednesday, March 25, 2009, 18:34 (5532 dagar sedan) @ Baloo

Intressant ämne, har ju en klar koppling till bevarandeplanen.
Vad ska bevaras för att göra rätt?
Jag har inga svar...jmf jag med NJMs personvagnsflotta så ser det ut så här;
4st B6 - tämligen vanlig vagnstyp - individerna inte utvalda av speciella skäl, fordonstypen kopplar till NJMs lokaltågsbevararambition i Storsthlm.
1st B13 - som ovan.
1st F5 - som ovan, sparad medans det fanns någon i närheten
2st fd. C3a (av 4st) införskaffade tidigt för att få ett lanterninvagnståg dock med samma ambition som ovan, 1 vagn skrotad, 1 vagn till Jvm, 1 vagn i tjänstevagnsutförande som personalvagn i tågen (praktiskt) 1 vagn under renovering.
2st SNJ vagnskorgar - kopplingen given för de flesta hoppas jag
1st C3c/BC3 från HMJ - kopplingar till "ursprungsloket" MaWJ 1, dock även lokaltågsvagn av utsocknes karaktär, ombyggd, förlängd...
1st 1880-tals B-kupe vagn från VKB, skaffad för att få ett intressant lanterninvagnståg, dock även den lokaltågsvagn från Storvästkusten...
1st fd C-kupe vagn från VKB, numer tj-vagn med boggier, förlängd, ett sant unikum...kvar bara!!

Har jag glömt nått - någon från NJM??

Hursom, den röda tråden finns där - i stort sett alla har med lokalttågstrafik att göra....dock från början införskaffade av andra skäl ;o))
Några unika privatvagnar, SNJs är självklara för oss på södertörn, HMJ/WJ-vagnen kanske lite svårare men är från börja kopplad till MaWJ 1.

Frågor ? Svar? Synpunkter? Jämförelser?

Tankar kring bevarande av uddatyper kontra standardvagnar

av nicke, Wednesday, March 25, 2009, 18:44 (5532 dagar sedan) @ Anders Ö ..../NJM

Den fina SJ CF4b 1652 som undertecknad får sin nödvändiga dos järnoxid från varje helg?
Fin vagn att jobba med, just för att den var så vanlig.:-)

Trä är vackert...

Tankar kring bevarande av uddatyper kontra standardvagnar

av Anders Ö ..../NJM, Wednesday, March 25, 2009, 20:08 (5532 dagar sedan) @ nicke

Jasså den ja, jaja....har ju försökt gömma den i stallet :-D
Nå den är ju 1-vanlig, 2-förekommande i lokatrafik ja..

Tankar kring bevarande av uddatyper kontra standardvagnar

av Micke Carlsson., Thursday, March 26, 2009, 09:10 (5532 dagar sedan) @ Anders Ö ..../NJM

C3c 1444!!!

På lut finns ju vår utställningsvagn vad-den-nu-heter, C3d/g är den iallafall (skämmes att inte ha bättre koll) och den är ett svårt objekt men en viktig typ för ett 08-tidigt 1900-lokaltåg.

CF4, C3d/g, C3c, C3a + J-lok, Gsh kan skarva in för F1. Optiskt godtagbart om man får softa linsen lite, mycket närmare kommer vi inte men jag tycker det är en bra bit på väg.

SNJ C 23 + C 26 går i par med B6-typen, ännu mer softad lins så är man en bit kommen där med, särskilt ihop med ÄF10... Gbls kunde vara bra komplement. SSNJ-vagnar är en våt dröm, inlån någon gång kanske?

B6/B13/F5 är spot on, men dragkraften har vi inte själva. inlån möjligt?

En för oss väldigt intressant diskussion är om det är identitet eller typ som har störst signifikans för en framställan i museiform? Vi kan skrapa ihop ett eller flera vagnstypidentiska/snarlika tåg, enda och största felet är väl regnumret egentligen... Är tiden någonsin mogen för (öppet redovisade) illusioner i syfte att demonstrera?

Tankar kring bevarande av uddatyper kontra standardvagnar

av Anders Ö...igen, Thursday, March 26, 2009, 23:02 (5531 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

C3c 1444!!!

-Jo jag har ju redan fåttpå skann ;o))

På lut finns ju vår utställningsvagn vad-den-nu-heter, C3d/g är den iallafall (skämmes att inte ha bättre koll) och den är ett svårt objekt men en viktig typ för ett 08-tidigt 1900-lokaltåg.

-Jupp jag påminde om den ovan...

CF4, C3d/g, C3c, C3a + J-lok, Gsh kan skarva in för F1. Optiskt godtagbart om man får softa linsen lite, mycket närmare kommer vi inte men jag tycker det är en bra bit på väg.

-Jomen visst blir väldet ett inte oävet tåg....med en C4, en Co5´a å en F1/4 så blir det nice....


SNJ C 23 + C 26 går i par med B6-typen, ännu mer softad lins så är man en bit kommen där med, särskilt ihop med ÄF10... Gbls kunde vara bra komplement. SSNJ-vagnar är en våt dröm, inlån någon gång kanske?

- Med SNJ finka från Nora så är det VÅR VÅTA DRÖM....jag lovar...mer rätt kan det inte bli,......:-P SSnJ går ju att skarva ihop, grejer finns likaså SWB lokaltåg med 16 om man får en gratis snickarvst.

B6/B13/F5 är spot on, men dragkraften har vi inte själva. inlån möjligt?

-Ptja.. inlån borde vara möjligt annars gick det nog en å annan tur med en T21a...

En för oss väldigt intressant diskussion är om det är identitet eller typ som har störst signifikans för en framställan i museiform? Vi kan skrapa ihop ett eller flera vagnstypidentiska/snarlika tåg, enda och största felet är väl regnumret egentligen... Är tiden någonsin mogen för (öppet redovisade) illusioner i syfte att demonstrera?

Påminner mig om att våran första körning var en illusion ;o)))

Tankar kring bevarande av uddatyper kontra standardvagnar

av Björn Arvidsson, Thursday, March 26, 2009, 23:55 (5531 dagar sedan) @ Anders Ö...igen

En C4:a kanske prata med Morrgan. men vi har väll renoveringsobjekt så det räker just nu

Tankar kring bevarande av uddatyper kontra standardvagnar

av Anders Ö...igen, Friday, March 27, 2009, 07:15 (5531 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Det är en hypotetisk diskussion ;o))

Tankar kring bevarande av uddatyper kontra standardvagnar

av Björn Arvidsson, Wednesday, March 25, 2009, 20:17 (5532 dagar sedan) @ Anders Ö ..../NJM

Jag hittar inte C3c/BC3 1444 i din uppräkning.

Björn A
Panelskrapare på CF4:-D

Tankar kring bevarande av uddatyper kontra standardvagnar

av Anders Ö ..../NJM, Wednesday, March 25, 2009, 20:20 (5532 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Schh den e´emlig
Nä visst nä...glömde den efter att ha tagit upp BC3n...men den platsar under samma kriterium som C3a´na...

Tyckte väl att jag glömt nått....men nu ska nog alla vara med (C3d=museiutställningsvagn, ångfinkor å Gsh med genomgång göre sig icke besvär denna gång).

Tankar kring bevarande av uddatyper kontra standardvagnar

av Niklas Bygdestam, Wednesday, March 25, 2009, 20:33 (5532 dagar sedan) @ Baloo

Lite med anledning av tråden om Särnavagnen väcks återigen en generell fundering som jag förmodligen inte är ensam om: Siktar vi inom museibanor/järnvägshobbyn för mycket på att bevara udda vagnar istället för de "vanliga"?

Balansen känns skaplig generellt sett och bangårdarna är ofta befolkade av vagnar som det fanns "hundratals" av men nästan lika ofta står också en massa udda vagnar där. Frågan är väl i dess kärna hur stor vikt man skall fästa vid att en vagn på försök tillverkades med en udda lösning eller en vagn som hade en funktion som inte fick några efterföljare på sin hemmabana. Ofta anförs argument såsom "det här var den enda vagnen med krussidulletsade infästningsskruvar för tvålkoppen på toaletten och därför måste den bevaras!" men med den principen skulle alla våra museitåg se ut som Lustiga Huset. Är det inte lite så att för oss järnvägsintresserade kan en standard G-finka kännas lite för trivial för att vi ska vilja lägga ner tusentals timmar i verkstaden och en konstig uddatyp alldeles för spännande för att vi ska kunna hålla fingrarna i styr? ;-)

Allmänna funderingar kring ämnet finns det säkert många som har och det vore intressant att ta del av dessa. Debatter om just en viss vagn kontra en annan känns däremot som att den är för specifik och lätt kan glida in på gamla fejder eller onödig detaljnivå. Om någon skulle vilja diskutera sådant finns ju alltid möjligheten till en parallell tråd! :-)

Jag tror att man måste se läget ser ut när det gäller redan sparade fordon och när det gäller att spara fordon som är i drift och se dessa som två olika saker

När det gäller fordon som är i drift som ska sparas i framtiden så ser jag det som mycket viktigt att ta hand om de typer som har funnits i stora serier. X1 håller just nu på att försvinna. Här är det superviktigt att minst någon sparas. Det skulle vara en tragedi om samtliga skrotades och utplånades. Det är en mycket stor motorvagnsserie och väldigt många har åkt i dessa. Så de borde vara högprioriterat. Nästa steg efter X1 är X10, X11, X12 och X14. Om någon av dessa typer försvinner tror jag inte är katastrof. Men minst något tågsätt av X10-typ bör bevaras den dagen det är aktuellt. 60-talsvagnar sparas nu av vissa. Det är bra. Det var en vagnsgeneration som präglade det svenska järnvägsnätet mycket stort. Här har man inriktat sig på standardvagnarna också. En dag är det dags för 80-talsvagnarna. Här bör B7 vara högprioriterad. En stor vagnsserie som nästan alla svenskar har åkt kan man nästan säga. Näst högst på den listan bör A7 finnas som är en vanlig vagnstyp. Det finns en del udda fåglar bland 80-talsvagnarna också. Vissa är levererade som kontors- och konferensvagnar. Kontorsvagnarna är ombyggda till sittvagnar medan konferensvagnarna finns kvar. Dessa tror jag borde ligga lågt. Det är inte många som ens varit inne i dessa udda vagnar som inte alls varit upplåtna för allmänheten

Så finns det udda vagnar som så att säga redan är sparade sedan en längre tid. Ska dessa då bort? Nej absolut inte. Vissa vårdas ömt av antingen föreningar eller Järnvägsmuseum. De ska givetvis få leva vidare då. Sedan finns det vagnar som är udda men inte vårdas, eller vårdas illa. Ska dessa då bort? Nej det tror jag också är fel. Vissa fordon är unika och sparade som det. Att då skrota dessa på grund av vanskötsel är fel. Där gäller det istället att försöka driva igenom något som förändrar situationen. Hur man gör detta tror jag är väldigt olika från fall till fall

Tankar kring bevarande av uddatyper kontra standardvagnar

av Stefan Skoglund, Thursday, March 26, 2009, 00:37 (5532 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

60-talsvagnar sparas nu av vissa. Det är bra. Det var en vagnsgeneration som präglade det svenska järnvägsnätet mycket stort. Här har man inriktat sig på standardvagnarna också.

Specialvagnarna är intressanta också. Se nedan.

En dag är det dags för 80-talsvagnarna. Här bör B7 vara högprioriterad. En stor vagnsserie som nästan alla svenskar har åkt kan man nästan säga. Näst högst på den listan bör A7 finnas som är en vanlig vagnstyp. Det finns en del udda fåglar bland 80-talsvagnarna också. Vissa är levererade som kontors- och konferensvagnar. Kontorsvagnarna är ombyggda till sittvagnar medan konferensvagnarna finns kvar. Dessa tror jag borde ligga lågt.

De är de väl ändå, om inte så är de användbara i trafiksammanhang.
Konferensvagnarna kan till nöds vara extra sittvagn intill en kafé dito, eller utställningsvagn. Det borde gå att i tex NJ:s fall sälja resor med konferensvagn därtill (se 60-talarna ovan.)

1:a-klassvagnarna borde allmänt sett vara intressantare än 2:a diton för utflyktstågen. Där blir det en fråga om prissättning.

Usch, vad jag blev produktionsorienterad (dvs tjäna kossing på kunder.)

Tankar kring bevarande av uddatyper kontra standardvagnar

av Ola Almquist, Thursday, March 26, 2009, 22:46 (5531 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Efter att ha läst boken om 1940- och 1950-talsvagnar konstaterar jag att många vagntyper omkorgats eller är bevarade i ytterst få exemplar. Visserligen hade B15-vagnarna ny inredning, men att bara en skulle bevaras musealt känns inte bra om man ska rekonstruera historiska tågsätt. Jag förstår problematiken med att många individer i denna generation var rostskadade eller asbestisolerade. Sedan måste man tänka på att tågsätten knappast bestod av en enda generations fordon, oftast var det blandat med 30-, 40- och 60-talsvagnar. På senare år alltså, tidigare var det trävagnar och dessa är i de flesta fall lätt räknade. Det bör ju ha funnits en mängd varianter på kortare relationer, t.ex. lokaltåg utanför Stockholmsområdet och Hg-dragna tåg på Svartåbanan t.ex. Bildexempel finns det väl gott om? Sammansättningsplaner?
För övrigt tycker jag att det är trevligt att S3 3945 finns kvar. En vagn med speciell historia är B6 3319. Hur skall man ställa sig till denna? Är den värd att bevara? Har inte bevarandeplanen tillgänglig just nu men visst finns den med i denna?

Halvtrötta tankar efter jobbet från
Ola