Tankar kring bevarande av uddatyper kontra standardvagnar (Fordon: allmänt)
Lite med anledning av tråden om Särnavagnen väcks återigen en generell fundering som jag förmodligen inte är ensam om: Siktar vi inom museibanor/järnvägshobbyn för mycket på att bevara udda vagnar istället för de "vanliga"?
Balansen känns skaplig generellt sett och bangårdarna är ofta befolkade av vagnar som det fanns "hundratals" av men nästan lika ofta står också en massa udda vagnar där. Frågan är väl i dess kärna hur stor vikt man skall fästa vid att en vagn på försök tillverkades med en udda lösning eller en vagn som hade en funktion som inte fick några efterföljare på sin hemmabana. Ofta anförs argument såsom "det här var den enda vagnen med krussidulletsade infästningsskruvar för tvålkoppen på toaletten och därför måste den bevaras!" men med den principen skulle alla våra museitåg se ut som Lustiga Huset. Är det inte lite så att för oss järnvägsintresserade kan en standard G-finka kännas lite för trivial för att vi ska vilja lägga ner tusentals timmar i verkstaden och en konstig uddatyp alldeles för spännande för att vi ska kunna hålla fingrarna i styr? ;-)
Allmänna funderingar kring ämnet finns det säkert många som har och det vore intressant att ta del av dessa. Debatter om just en viss vagn kontra en annan känns däremot som att den är för specifik och lätt kan glida in på gamla fejder eller onödig detaljnivå. Om någon skulle vilja diskutera sådant finns ju alltid möjligheten till en parallell tråd! :-)