Bomsignallykta (Järnväg allmänt)

av Jöran Johansson, Saturday, July 16, 2022, 16:39 (649 dagar sedan)

Den här lyktan satt på en vägbom vid MYJ. Kan någon beskriva närmare vad vi ser och hur den fungerade?

[image]

Bomsignallykta

av Gunnar Ekeving, Saturday, July 16, 2022, 20:09 (648 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Det är troligen en så kallad bomrörslykta, som tändes med rött sken när bommen fälldes. En föregångare till dagens bomlyktor. Plåtbitarna på sidan av lyktan var säkert till för att hindra att lokpersonalen såg det röda skenet. Det pyramidformade fundamentet för lyktan var ovanligt, jag har inget minne av att tidigare ha sett ett sådant utförande.

Bomsignallykta

av Jöran Johansson, Sunday, July 17, 2022, 10:18 (648 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Tack Gunnar!

Hela bilden finns här för den som vill se hur stor den här apparaten verkligen är. Det är alltså en elektrisk lykta? Så varför denna enorma konstruktion?

Bomsignallykta

av Gunnar Ekeving, Sunday, July 17, 2022, 20:14 (647 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Tack Gunnar!

Hela bilden finns här för den som vill se hur stor den här apparaten verkligen är. Det är alltså en elektrisk lykta? Så varför denna enorma konstruktion?

Troligen elektrisk lykta. Kanske strömförsörjd från ett torrbatteri (av samma typ som i handsignallyktor) placerat i "pyramiden"?? Eftersom det verkar saknas röda lyktor på kryssmärkesstolparna (ofta hade man antingen kryssmärkes- eller bomlyktor) kanske det var enklast att ha ett separat batteri på varje bom?

Bomsignallykta

av Harald, Sunday, July 17, 2022, 21:37 (647 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Tack Gunnar!

Hela bilden finns här för den som vill se hur stor den här apparaten verkligen är. Det är alltså en elektrisk lykta? Så varför denna enorma konstruktion?


Troligen elektrisk lykta. Kanske strömförsörjd från ett torrbatteri (av samma typ som i handsignallyktor) placerat i "pyramiden"?? Eftersom det verkar saknas röda lyktor på kryssmärkesstolparna (ofta hade man antingen kryssmärkes- eller bomlyktor) kanske det var enklast att ha ett separat batteri på varje bom?

Nja, det ser ju ut att löpa en kabel uppe på bomröret från lyktan till stativet.

Bomsignallykta

av Stefan Isaksson, Monday, July 18, 2022, 21:47 (646 dagar sedan) @ Harald

Nja, det ser ju ut att löpa en kabel uppe på bomröret från lyktan till stativet.

Fast å andra sidan: om lyktan ska tändas när bommen fälls behövs ju någon strömbrytare och en sådan fästs väl lämpligen vid bomstativet. (Försåvitt man inte använder en kvicksilverströmbrytare i själva lamphuset.)

Men det här är rena spekulationer från min sida

Bomsignallykta

av Gunnar Ekeving, Monday, July 18, 2022, 22:30 (646 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Fast å andra sidan: om lyktan ska tändas när bommen fälls behövs ju någon strömbrytare och en sådan fästs väl lämpligen vid bomstativet. (Försåvitt man inte använder en kvicksilverströmbrytare i själva lamphuset.)

jag tänkte närmast på att det fanns bevakade grindar med batterilyktor (liksom förstås sådana med fotogenlampor) som tändes av vägvakten innan grindarna stängdes över vägen. För lyktor på fällbommar är det betydligt bättre att ordna tändning och släckning på annat sätt. Och det är troligen en kabel för belysningen som går ovanpå bomröret. Så mysteriet med de pyramidliknande lyktfundamenten kvarstår.

Bomsignallykta

av Anders Järvenpää, Monday, July 18, 2022, 23:08 (646 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Har jag enbart alltför livlig fantasi eller ser jag formen av en ringklocka bakom lyktan, således på spårsidan?

Underverket påminner om något jag har sett tidigare, troligen i Amerika.

Fundamentet innehåller inget batteri. Fundamentet är för litet och batteriet skulle göra bommen ännu tyngre i onödan. Dessutom måste det vara frågan om ett torrbatteri eftersom våta batterier eller ackumulatorer inte kan tippas 90 grader utan att elektrolyten rinnner ut. Jag tror att fundamentets enda uppgift är att höja lyktan över staglinan.