Ombyggnad från plattjärnslagergaffel till plåt dito. (Järnväg allmänt)
Fanns det en ”standard” plåtgavel? Kan man anta att alla plåtlagergafflar såg ut som O- vagnarna vid ombyggnader under 40-50-talet?
av Rubensgården, Wednesday, July 20, 2022, 07:00 (639 dagar sedan)
Fanns det en ”standard” plåtgavel? Kan man anta att alla plåtlagergafflar såg ut som O- vagnarna vid ombyggnader under 40-50-talet?
av Per Ljungberg, Wednesday, July 20, 2022, 15:45 (639 dagar sedan) @ Rubensgården
Det var ju främst p.g.a. övergången från glidlager till rullager (kanske huvudsakligen på Gs/Gsh) som man bytte ut lagergafflarna. Glidlagren var smalare än rullagren. Det fanns även en variant där man bockade om befintliga plattjärn så det blev en bredare spalt för rullagren. Då fanns även en förstärkning insvetsad mellan plattjärnen. Att man kostade på ombyggnad av dessa vagnar antar jag var för att vagnarna ofta gick i lokalgodstågen som omlastningsvagnar. Senare kom Ge-vagnarna och de gamla vagnarna kunde slopas.
av Thomas Tell, Wednesday, July 20, 2022, 16:58 (639 dagar sedan) @ Per Ljungberg
Här syns hur lagergaffeln smiddes om till större bredd för rullagerboxen. Streckprickad linje. Mbr 6282 lagergaffel m98.
En annan ritning visar hur man tog filade en del av slitskenan och ytterligare en annan hur man skar ut en remsa på 20 mm i lagergaffeln för att bredda för rullagerboxen.
/tell
av Rubensgården, Wednesday, July 20, 2022, 19:51 (639 dagar sedan) @ Thomas Tell
Jag tänkte framför allt på Os/ Osk som fick plåtisar. Plåtlagergafflar har väl funnits med både rull- och glidlagerbox?
av Thomas Tell, Thursday, July 21, 2022, 00:30 (638 dagar sedan) @ Rubensgården
Du skrev "Fanns det en ”standard” plåtgavel? Kan man anta att alla plåtlagergafflar....".
Ser du nu varför vi troligen svarade på något annat än du tänkte på?
Vad är det du frågar om egentligen? Gavellämmar eller lagergafflar eller både och?
/tell
av Rubensgården, Thursday, July 21, 2022, 05:04 (638 dagar sedan) @ Thomas Tell
Fanns det någon standard plåtlagergaffel skulle det stå. Synd att man inte kan redigera. Såg alla likadana ut?
av Bertil Bengtsson, Thursday, July 21, 2022, 20:17 (638 dagar sedan) @ Rubensgården
Lagergafflarnas historia är inte skriven än. Så jag gör ett första försök..
Från början var det enkla plattjärnslagergafflar, se vagnläran 1912, som visar "smala" sådana. Tell har nyligen här på forumet visat "breda" sådana, så det avstår jag ifrån.
De "smala" var de första. Med stigande vagnvikter, vagnslaster och hastigheter insåg man att de inte dög, så från ca 1890 i Preussen och från 1898 i Sverige infördes de "breda".
I Preussen infördes från 1906 (tror jag) lagergafflar av pressad plåt. De kom litet pö om pö, allteftersom det gjordes nya vagnsritningar. Dessa lagergafflar av pressad plåt infördes av SJ från 1912 (tror jag) med de då nya vagnstyperna. De finns också i vagnläran 1912. Jag antar att de är identiska med de preussiska.
I Tyskland infördes från 1928 nya lagergafflar, som inte var lika "spetsiga" - för att nedtill ge plats för TVÅ bultar på varje gaffelhalva.
SJ fortsatte till ca 1940 med de "spetsiga" lagergafflarna, innan man övergick till "tyska" lagergafflar med två bultpar nedtill.
Men någon på SJ "skämdes" tydligen över de nu gammalmodiga lagergafflarna med endast ett bultpar nedtill - så SJ började svetsa på en plåtbit längst ner på varje gaffelhalva, som man borrade ett hål i - och, voila, hade man "moderna" lagergafflar med två bultpar nedtill.
Så fortsatte det i Sverige tills UIC:s lagergafflar infördes. De är inte längre pressade, utan utförs plana i fjäderstål, så att de något kan fjädra sidledes.
Oavsett så har det alltid varit "mellanlägg" mellan långbalkarna och lagergafflarna! Även UIC:s lagergafflar, alltså!
Taxam för ändringar och tillägg!
Berra
av Rubensgården, Sunday, July 24, 2022, 12:39 (635 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson
Tack. Då kan jag nog anta att det går bra att kopiera lagergafflarna mellan vagnar.