Det är frågan om de sex synnerligen eleganta motorlösa expresstågsätt som Valmet tillverkade under åren 1954-1956. Varje tågsätt bestod av tre kortkopplade 4-axliga vagnar med svetsad stålram och lättmetallkorg (litt. KCik, KEis, KEi) med totalvikten 100 ton och -längden 61840 mm samt sth 110 km/h och högsta axeltryck 11 ton. Tågsättet hade 118 sittplatser i 2. klass och 35 i 1. klass. Den mellersta vagnen hade ett dieselkraftverk för 220/380V trefasström som matade tågsättet. Förstaklassvagnen hade ett elektrifierat kök varifrån serveringen skedde till hela tågsättet.
Tågsätten hade vanliga luftbromsar samt stöt- och draginrättningar och kunde således kopplas till valfritt lok men tanken var att främst använda Hr11 eller Dm4 som dragkraft. Det sistnämnda blev det normala. Tågsätten togs ur trafik 1972.
Tågsätten togs således ur bruk efter knappt 20 års användning. Expresstågen har aldrig blivit långlivade i Finland. Liknande korta användningstid upplevde även Dm8 och Dm9 ("morotstågen"). Samma mönster ser ut att drabba även Sm3 (Pendolino) som har blivit av med korglutningen och åtminstone ett tågsätt torde redan vara avställt (som reservdelsförråd). Gissningsvis kommer Sm3-tågen att försvinna inom en relativt snar framtid. Vad gäller de nyare Sm5-tågen (Allegro) kan det hända att de aldrig mer tas i trafik som en konsekvens av Rysslands anfallskrig mot Ukraina och i dagsläget politiskt obekväma ägoförhållanden.