Valmets tillverkning av järnvägsfordon fram till 1.1.1960 (Järnväg allmänt)

av Anders Järvenpää, Wednesday, July 20, 2022, 16:33 (645 dagar sedan)

I Dm7-kompendiet kan man hitta följande synnerligen eleganta blad i vilket Valmets flygplansfabrik (!) i Tammerfors skryter med tillverkningarna fram till 1.1.1960.
[image]
Dessutom en bild på en förnämlig variant av extra trappsteg för Dm7 som kommer till användning när man stannar på ställen utan plattform. Den finska statsbanan har varit minst lika effektiv med att rensa bort plattformar som den svenska.
[image]

Valmets tillverkning av järnvägsfordon fram till 1.1.1960

av Överkörmästaren, Wednesday, July 20, 2022, 16:49 (645 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Det gäller att komma ihåg att ta bort den!

Valmets tillverkning av järnvägsfordon fram till 1.1.1960

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, July 20, 2022, 16:51 (645 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det gäller att komma ihåg att ta bort den!

Glömmer man det torde det lösa sej av sej självt för eller senare!

/TKO

Valmets tillverkning av järnvägsfordon fram till 1.1.1960

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, July 20, 2022, 21:58 (645 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

I Dm7-kompendiet kan man hitta följande synnerligen eleganta blad i vilket Valmets flygplansfabrik (!) i Tammerfors skryter med tillverkningarna fram till 1.1.1960.
[image]
Dessutom en bild på en förnämlig variant av extra trappsteg för Dm7 som kommer till användning när man stannar på ställen utan plattform. Den finska statsbanan har varit minst lika effektiv med att rensa bort plattformar som den svenska.
[image]

Vad är 'Kiitojunan runkoja' för motorvagnståg som Valmet byggt 6 stycken av. Har försökt söka på nätet men hittar inget...

undrar
Thomas K Ohlsson

Valmets tillverkning av järnvägsfordon fram till 1.1.1960

av Ola Almquist, Wednesday, July 20, 2022, 22:47 (645 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

I Dm7-kompendiet kan man hitta följande synnerligen eleganta blad i vilket Valmets flygplansfabrik (!) i Tammerfors skryter med tillverkningarna fram till 1.1.1960.
[image]
Dessutom en bild på en förnämlig variant av extra trappsteg för Dm7 som kommer till användning när man stannar på ställen utan plattform. Den finska statsbanan har varit minst lika effektiv med att rensa bort plattformar som den svenska.
[image]


Vad är 'Kiitojunan runkoja' för motorvagnståg som Valmet byggt 6 stycken av. Har försökt söka på nätet men hittar inget...

undrar
Thomas K Ohlsson

Det är väl dessa. Lättviktsvagnar till Dm4 och möjligen Hr11.

Valmets tillverkning av järnvägsfordon fram till 1.1.1960

av Rubensgården, Thursday, July 21, 2022, 05:51 (644 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Det betyder:
Kiitojuna= Snabbtåg
Runkoja= Ramar

Valmets tillverkning av järnvägsfordon fram till 1.1.1960

av Anders Järvenpää, Thursday, July 21, 2022, 07:36 (644 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Det är frågan om de sex synnerligen eleganta motorlösa expresstågsätt som Valmet tillverkade under åren 1954-1956. Varje tågsätt bestod av tre kortkopplade 4-axliga vagnar med svetsad stålram och lättmetallkorg (litt. KCik, KEis, KEi) med totalvikten 100 ton och -längden 61840 mm samt sth 110 km/h och högsta axeltryck 11 ton. Tågsättet hade 118 sittplatser i 2. klass och 35 i 1. klass. Den mellersta vagnen hade ett dieselkraftverk för 220/380V trefasström som matade tågsättet. Förstaklassvagnen hade ett elektrifierat kök varifrån serveringen skedde till hela tågsättet.

Tågsätten hade vanliga luftbromsar samt stöt- och draginrättningar och kunde således kopplas till valfritt lok men tanken var att främst använda Hr11 eller Dm4 som dragkraft. Det sistnämnda blev det normala. Tågsätten togs ur trafik 1972.

Tågsätten togs således ur bruk efter knappt 20 års användning. Expresstågen har aldrig blivit långlivade i Finland. Liknande korta användningstid upplevde även Dm8 och Dm9 ("morotstågen"). Samma mönster ser ut att drabba även Sm3 (Pendolino) som har blivit av med korglutningen och åtminstone ett tågsätt torde redan vara avställt (som reservdelsförråd). Gissningsvis kommer Sm3-tågen att försvinna inom en relativt snar framtid. Vad gäller de nyare Sm5-tågen (Allegro) kan det hända att de aldrig mer tas i trafik som en konsekvens av Rysslands anfallskrig mot Ukraina och i dagsläget politiskt obekväma ägoförhållanden.

Valmets tillverkning av järnvägsfordon fram till 1.1.1960

av Thomas K Ohlsson, Thursday, July 21, 2022, 11:10 (644 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Tack för svaren!
Hur blev tågets prestanda om 3-vagnssättet kopplades till en Dm4-motorvagn?

/TKO

Valmets tillverkning av järnvägsfordon fram till 1.1.1960

av Anders Järvenpää, Thursday, July 21, 2022, 11:48 (644 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Dm4 hade maskineri (motorboggier) på 700 Hk och vägde ca 50 ton, således ca 150 ton totalt med ett trevagnars expresstågsätt. Det ger drygt 4,5 Hk per ton. Jämfört exempelvis med Dm7 som har 180 Hk maskineri plus ett släp (EFiab), således ca 35 ton totalt blir det drygt 5 Hk per ton. Dm4 hade växellådor Wilson CA 5 EL och två 350 Hk tvåtaktsdieselmotorer General Motors 12103, säkert med trevligt motorljud. :-)

Valmets tillverkning av järnvägsfordon fram till 1.1.1960

av Thomas K Ohlsson, Thursday, July 21, 2022, 11:56 (644 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Inte så dåligt ändå!

Jag förmodar att det inte var någon servering i motorvagnarna?

/TKO

Valmets tillverkning av järnvägsfordon fram till 1.1.1960

av Stefan Skoglund, Thursday, July 21, 2022, 13:21 (644 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

I Dm7-kompendiet kan man hitta följande synnerligen eleganta blad i vilket Valmets flygplansfabrik (!) i Tammerfors skryter med tillverkningarna fram till 1.1.1960.
[image]
Dessutom en bild på en förnämlig variant av extra trappsteg för Dm7 som kommer till användning när man stannar på ställen utan plattform. Den finska statsbanan har varit minst lika effektiv med att rensa bort plattformar som den svenska.
[image]

Var låg flygplansfabriken i Tammerfors ?

Den stängdes i början av 60-talet (tillverkningen flyttades) men byggnaderna
fick annan användning.

Valmets tillverkning av järnvägsfordon fram till 1.1.1960

av Kari Korkala, Thursday, July 21, 2022, 16:33 (644 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Bredvid den gamla flygplatsen, kommer inte ihåg stadsdelsnamnet nu.
Södra delen av Tammerfors.

Valmets tillverkning av järnvägsfordon fram till 1.1.1960

av K Lemming, Friday, July 22, 2022, 00:51 (644 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

I Dm7-kompendiet kan man hitta följande synnerligen eleganta blad i vilket Valmets flygplansfabrik (!) i Tammerfors skryter med tillverkningarna fram till 1.1.1960.
[image]


Vad tillverkades det 254 ex av respektive 62 ex av? Längst ner på sidan.

Valmets tillverkning av järnvägsfordon fram till 1.1.1960

av Överkörmästaren, Friday, July 22, 2022, 08:36 (643 dagar sedan) @ K Lemming

I Dm7-kompendiet kan man hitta följande synnerligen eleganta blad i vilket Valmets flygplansfabrik (!) i Tammerfors skryter med tillverkningarna fram till 1.1.1960.
[image]

Vad tillverkades det 254 ex av respektive 62 ex av? Längst ner på sidan.

254 motorlok varav 62 till statsjärnvägarna.

Valmets tillverkning av järnvägsfordon fram till 1.1.1960

av K Lemming, Friday, July 22, 2022, 13:49 (643 dagar sedan) @ Överkörmästaren

I Dm7-kompendiet kan man hitta följande synnerligen eleganta blad i vilket Valmets flygplansfabrik (!) i Tammerfors skryter med tillverkningarna fram till 1.1.1960.
[image]

Vad tillverkades det 254 ex av respektive 62 ex av? Längst ner på sidan.


254 motorlok varav 62 till statsjärnvägarna.

Tack