Bokscanner (Arkiv/forskning/litteratur)

av Anders_W, Tuesday, July 26, 2022, 13:31 (633 dagar sedan)

Känner någon på forumet till var man kan hitta en riktig bokscanner? Jag tänker främst på de apparater som har en scanneryta utformad som ett brutet tak, varvid man lägger boken med sidorna nedåt över "nocken".

Av störst intresse vore om det finns en scanner som man kan få bruka utan att behöva köpa den. (Conrad hade tidigare en modell till salu, men den kostade över 15 000 kr och det är helt enkelt för mycket.)

Bokscanner

av mamma Ulla, Tuesday, July 26, 2022, 14:49 (633 dagar sedan) @ Anders_W

Känner någon på forumet till var man kan hitta en riktig bokscanner? Jag tänker främst på de apparater som har en scanneryta utformad som ett brutet tak, varvid man lägger boken med sidorna nedåt över "nocken".

Av störst intresse vore om det finns en scanner som man kan få bruka utan att behöva köpa den. (Conrad hade tidigare en modell till salu, men den kostade över 15 000 kr och det är helt enkelt för mycket.)

Titta gärna på den här.

Youtubekanalen i fråga är f.ö. en av de skojigaste på nätet tycker jag, har inte ett smack med järnväg att göra, dock museal rymdteknik och liknande.

Bokscanner

av ak44, Tuesday, July 26, 2022, 18:00 (632 dagar sedan) @ mamma Ulla

Här är ett annat förslag: https://www.youtube.com/watch?v=-osZT8PB7UU

Matthias Wandel är en händig man som föredrar att göra allt själv. Dom flesta snickerimaskiner och annat som syns i filmen har han gjort själv. Även kamerastativet. Han säljer ritningar på sina alster och har då nytta av att kunna kopiera och dokumentera.
Han är också väldigt vetgirig. Han mäter och provar limskarvar, skruvförband, fläktar, belysningar, förvaringsmöbler och dammutsug m.m. Alla hans filmer (många hundra) innehåller säkert något intressant för dom flesta åskådare. Han är känd inom vissa kretsar för sina träbearbetningar.

Bokscanner

av -ch-, Tuesday, July 26, 2022, 17:46 (632 dagar sedan) @ Anders_W

Känner någon på forumet till var man kan hitta en riktig bokscanner? Jag tänker främst på de apparater som har en scanneryta utformad som ett brutet tak, varvid man lägger boken med sidorna nedåt över "nocken".

I Östersund, hos Länsarkivet finns en för publik användning.
Hör om inte läns- eller föreningsarkivet nära dej har en också.

Bokscanner

av Stefan Skoglund, Wednesday, July 27, 2022, 13:29 (632 dagar sedan) @ Anders_W

curious marc har prövat en czur et24 pro.

https://www.youtube.com/watch?v=__D_icYubDY

Han arbetar på sin fritid väldigt mycket med något som liknar ritningarna för ställverk.

Den här scannern använder ett program för att platta ut/kompensera för papperets böjning.

Bokscanner

av Per Ljungberg, Wednesday, July 27, 2022, 13:50 (632 dagar sedan) @ Anders_W

Att scanna är givetvis det bästa, men har du försökt att fotografera av objekten istället? Jag har fotograferat av sidor i tidskrifter med min mobilkamera med ganska bra resultat. De viktigaste förutsättningarna är att på något sätt få sidan plan t.ex med vikter i kanterna och att få ett någorlunda jämnt ljus. Det har faktiskt gått bra med ljus från en mulen himmel från ett fönster. Kameran bör hållas rakt över och parallellt med sidan.