Vad var Bumerangen för tåg? (Järnväg allmänt)

av johanmmolin, Thursday, July 28, 2022, 18:45 (610 dagar sedan)

Jag håller för ögonblicket på att gå igenom Sveriges Kommunikationer från sommaren 1965, dels för att se vilka tåg som passerade Mjölby då, dels för ett ändlöst (?) projekt att försöka samla ihop historik om internationella tåg från Skandinavien.

Då hittar jag ett konstigt tåg som jag aldrig har hört talas om, nämligen "Bumerangen".

Dels som tåg 3215 natt mot måndag från Stockholm C kl 00.15, dels som ett återgående tåg dagligen 3206 från Mjölby 1012 till Linköping.

Det känns som det saknas ett par pusselbitar här! Namnet trodde jag betydde att det omedelbart vände tillbaka efter att ha nått slutdestinationen, men något sådant kan jag inte se.

Någon som kan bringa ljus över detta?

Vad var Bumerangen för tåg?

av Torbjörn Mårtensson, Thursday, July 28, 2022, 19:02 (610 dagar sedan) @ johanmmolin

Jag minns detta tåg från min barndoms läsande av komunickan och när jag under senare år stötte på det igen i sagda publikation, kunde jag notera att det inte gick speciellt många dagar i veckan heller. Tåget gick från Östergötland till Stockholm ena dagen och tillbaka andra; det var väl ett rent helgtåg. Namnet framstår som lite långsökt men om jag minns rätt gick det via Nyköping åt ena hållet och via Katrineholm åt det andra. Tåget beskrev s.a.s en båge från avsändande tills att det kom tillbaka. Likt en bumerang. Jag vill dessutom minnas att det bara var under någon enstaka tidtabellsperiod som detta gällde.

Jag är lika nyfiken som du!

Vad var Bumerangen för tåg?

av Göran Kannerby, Thursday, July 28, 2022, 19:11 (610 dagar sedan) @ johanmmolin

I gamla Postvagnen nämns det omfrågade tåget med tre rader i detta inlägg.

Inlägget figurerar för övrigt i en tråd som bl a omhandlar en annan bumerang, på TGOJ.

Vad var Bumerangen för tåg?

av johanmmolin, Friday, July 29, 2022, 09:55 (609 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Tack! Jag får fundera vidare och se om jag kan få ihop den nya informationen.

Vad var Bumerangen för tåg?

av Max Goldschmidt, Friday, July 29, 2022, 19:06 (609 dagar sedan) @ johanmmolin

Bumerangen var ett veckoslutståg för värnpliktiga vid förbanden i Norrköping, Linköping och i viss mån Nyköping. Det kördes 1953 till sommaren 1968. Namnet fanns i SvK från hösten 1959 till och med våren 1968. Namnet är fyndigt liksom bumerangen vände tillbaka gjorde även de värnpliktiga det!
Själv tågklarerade jag i Katrineholm 1959-60 detta tåg fyllt av värnpliktiga i uniform som var obligatoriskt vid permission då.

Vad var Bumerangen för tåg?

av johanmmolin, Friday, July 29, 2022, 22:53 (609 dagar sedan) @ Max Goldschmidt

Stort tack, mycket värdefull information!

Vad var Bumerangen för tåg?

av Max Goldschmidt, Saturday, July 30, 2022, 13:33 (608 dagar sedan) @ johanmmolin

Det fanns alltid ett behov att få de värnpliktiga i kasern på söndagskvällen, så där behövdes Bumerangen som solitärt tåg. Ändringar inom försvaret - kanske beting - medförde att framresorna spriddes på flera dagar och underlaget tunnades ut för ett särskilt tåg bestämd dag. Namnet Bumerangen kom då att ges till diverse andra tåg som passade det nya resmönstret. Tågen kom att kallas Bumerangen även andra dagar och borde ha slopats tidigare eftersom tågen inte hängde ihop.
Jämför Londonpilen som bar namnet även de dagar då inga direktvagnar medfördes till Londonpiren.
.