F i Hallsberg (Fordon: lok)

av Stefan J, Friday, July 29, 2022, 14:59 (630 dagar sedan)

[image]

Här står F 603 vid lokstallet i Hallsberg i väntan på nya uppdrag, sent 70-tal.

F i Hallsberg

av BengtH, Friday, July 29, 2022, 15:41 (630 dagar sedan) @ Stefan J

Helsvetsat F-lok var väl rätt ovanligt? Dom flesta var väl nitade?

F i Hallsberg

av -RB-, Friday, July 29, 2022, 20:32 (630 dagar sedan) @ BengtH

F 601 - 603 och 621 - 632 hade svetsad korg och F 694 - 702 nitad korg . Om någon F blev omkorgad vet jag inte .

mvh Rolf Berg

F i Hallsberg

av Thomas K Ohlsson, Friday, July 29, 2022, 20:47 (630 dagar sedan) @ -RB-

F 601 - 603 och 621 - 632 hade svetsad korg och F 694 - 702 nitad korg . Om någon F blev omkorgad vet jag inte .

mvh Rolf Berg

Av numren att döma verkar det som att man började med svetsade korgar men sen övergick till nitade. Om mitt antagande stämmer: - Varför?
Om inte, hur tilldelades loken sina nummer?

/TKO

F i Hallsberg

av HJP, Friday, July 29, 2022, 21:35 (630 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

F 601 - 603 och 621 - 632 hade svetsad korg och F 694 - 702 nitad korg . Om någon F blev omkorgad vet jag inte .

mvh Rolf Berg


Av numren att döma verkar det som att man började med svetsade korgar men sen övergick till nitade. Om mitt antagande stämmer: - Varför?
Om inte, hur tilldelades loken sina nummer?

/TKO

****
Jag vill minnas att en förklaring är, att nittekniken kändes mer beprövad, än svetsat, på 1940-talet. Rätta mig gärna, om jag minns fel.

F i Hallsberg

av -RB-, Friday, July 29, 2022, 21:46 (630 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Troligen för at korgarna fick sprickbildning .
På F loken var det ofta en spricka på den sida som saknade mittfönster och hade en dörr/lucka till maskinrummet . Spricka från dörr/lucköpninges ena hörn och ned till korgs underkant . Hittar ingen bild där denna skada
syns .

OBS Da/Dm loken har också nitade korgar .

mvh Rolf Berg

F i Hallsberg

av Thomas K Ohlsson, Friday, July 29, 2022, 22:00 (630 dagar sedan) @ -RB-

Troligen för at korgarna fick sprickbildning .
På F loken var det ofta en spricka på den sida som saknade mittfönster och hade en dörr/lucka till maskinrummet . Spricka från dörr/lucköpninges ena hörn och ned till korgs underkant . Hittar ingen bild där denna skada
syns .

OBS Da/Dm loken har också nitade korgar .

mvh Rolf Berg

Ja Da/Dm-loken var väl också exempel på hur konservativa man var på Maskinavdelnimgen. Jag gissar - utan egentligt faktaunderlag - att dessa var de sista ellok med koppelstångsdrift som byggdes i hela världen...

/TKO

F i Hallsberg

av Da, Saturday, July 30, 2022, 09:05 (629 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Gäller även Mg där man först svetsade korgarna, men gick snart över till nitning pga sprickproblem.

F i Hallsberg

av BD, Tuesday, November 28, 2023, 12:52 (143 dagar sedan) @ Da

Gäller även Mg där man först svetsade korgarna, men gick snart över till nitning pga sprickproblem.

Alla loken byggdes med svetsad korg. Nitförbanden tillkom senare vid reparationer.

F i Hallsberg

av Lennart Petersen, Sunday, July 31, 2022, 02:26 (628 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Troligen för at korgarna fick sprickbildning .
På F loken var det ofta en spricka på den sida som saknade mittfönster och hade en dörr/lucka till maskinrummet . Spricka från dörr/lucköpninges ena hörn och ned till korgs underkant . Hittar ingen bild där denna skada
syns .

OBS Da/Dm loken har också nitade korgar .

mvh Rolf Berg


Ja Da/Dm-loken var väl också exempel på hur konservativa man var på Maskinavdelnimgen. Jag gissar - utan egentligt faktaunderlag - att dessa var de sista ellok med koppelstångsdrift som byggdes i hela världen...

/TKO

Dm. och mittdel Dm3 byggdes ju så sent som 1970 men det var ju då att betrakta som kompletteringar till tidigare lok.
Och just på den extremt tunga malmtrafiken kanske koppelstång var bra.
Märkligare då att Da byggdes så när man visste att det gick utmärkt att bygga funktionsdugliga boggielok

Därför inte boggie Da

av mormorsgruvan, Tuesday, November 28, 2023, 09:41 (143 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Svar på Lennart Petersens:s inlägg
Ett boggielok kräver 4 motorer mot Da.lokets två motorer.
Ett boggielok råkar ofta ut för att den första axeln i boggien slirar, så vida man ej inför anordningar som motverkar detta.
Ett boggie Da med enbart 4 axlar får högre axeltryck. Går ej att använda på banor med svag överbyggnad.

Därför inte boggie Da

av Lennart Petersen, Tuesday, November 28, 2023, 21:33 (143 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Svar på Lennart Petersens:s inlägg
Ett boggielok kräver 4 motorer mot Da.lokets två motorer.
Ett boggielok råkar ofta ut för att den första axeln i boggien slirar, så vida man ej inför anordningar som motverkar detta.
Ett boggie Da med enbart 4 axlar får högre axeltryck. Går ej att använda på banor med svag överbyggnad.

Tjaa man slutade ju bygga koppelstångslok , i Sverige blev det förvisso komplettetande mittdelar Dm3 sedan blev det enbart boggielok.
Och Frankrike med sina monomoteur-lok visade väl att det gick att bygga med en motor per bogggie och då löste man det där med slirning också.

F i Hallsberg

av Lennart Petersen, Sunday, July 31, 2022, 02:34 (628 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

F 601 - 603 och 621 - 632 hade svetsad korg och F 694 - 702 nitad korg . Om någon F blev omkorgad vet jag inte .

mvh Rolf Berg


Av numren att döma verkar det som att man började med svetsade korgar men sen övergick till nitade. Om mitt antagande stämmer: - Varför?
Om inte, hur tilldelades loken sina nummer?

/TKO

601-603 var försökslok som var för sig skiljdes åt på en rad punkter. De hade tre frontrutor .
Senare apassades dessa tre till serievetsionernas standard vartefter.
I Elloksboken nämner Tore Nordin mycket kort att de tre första var helsvetsade men inte mer än så om den saken.
Elektriska komponenter och funktioner är desto mer noggrannt beskrivet...
Svetsade och nitade tycks dock ha fått ungefär samma vikt av någon anledning, nitat brukar bli tyngre annars.

F i Hallsberg

av Billy, Saturday, July 30, 2022, 13:27 (629 dagar sedan) @ Stefan J

[image]

Här står F 603 vid lokstallet i Hallsberg i väntan på nya uppdrag, sent 70-tal.

Den verkar ha fått en parkeringsskada i nedre hörnet. Trångt om p-platser i Hallsberg kanske :)

F i Hallsberg

av bengt24, Saturday, July 30, 2022, 19:48 (629 dagar sedan) @ Stefan J

Säga vad man vill men det är ett ståtligt lok.