Posttåg 209 - 210 (Järnväg allmänt)

av johanmmolin @, lördag, juli 30, 2022, 21:21 (17 dagar sedan)

... var rätt imponerande tåg som gick som nattåg Stockholm - Malmö och tvärtom.

1968 var tydligen grundplanen för tågsammansättning:

[image]

Min fråga blir nu hur gamla anor de här tågen hade, och hur länge de fanns kvar? Det hade ju onekligen varit synnerligen imponerande att se ett av dessa tåg i bild (om det nu gick att ta sådana fotografier m h t bristande ljusförhållanden?)!

Posttåg 209 - 210

av Anders Jansson @, lördag, juli 30, 2022, 22:33 (17 dagar sedan) @ johanmmolin

Min fråga blir nu hur gamla anor de här tågen hade, och hur länge de fanns kvar? Det hade ju onekligen varit synnerligen imponerande att se ett av dessa tåg i bild (om det nu gick att ta sådana fotografier m h t bristande ljusförhållanden?)!

Anorna var nog inte särskilt imponerande. Tågen bör ha tillkommit i samband med den stora trafikomläggningen i maj 1968 då postnumren infördes. Då försvann det tidigare ganska finmaskiga nätet av postkupéer för att ersättas av ett stamlinjenät.

Jag jobbade själv på transportavdelningen Göteborg 1 vid den stora förändringen. Första veckan var det kvällsjobb alla dagar med lastning av avgående postkupéer. Inte helt problemfritt med "gamla uvar" bland kupépersonalen som inte ville acceptera nyordningen utan hävdade att gamla lastningsplaner etc skulle gälla även fortsättningsvis.

Posttåg 209 - 210

av Anders.k. @, söndag, juli 31, 2022, 11:20 (16 dagar sedan) @ Anders Jansson

Min fråga blir nu hur gamla anor de här tågen hade, och hur länge de fanns kvar? Det hade ju onekligen varit synnerligen imponerande att se ett av dessa tåg i bild (om det nu gick att ta sådana fotografier m h t bristande ljusförhållanden?)!


Anorna var nog inte särskilt imponerande. Tågen bör ha tillkommit i samband med den stora trafikomläggningen i maj 1968 då postnumren infördes. Då försvann det tidigare ganska finmaskiga nätet av postkupéer för att ersättas av ett stamlinjenät.

Jag jobbade själv på transportavdelningen Göteborg 1 vid den stora förändringen. Första veckan var det kvällsjobb alla dagar med lastning av avgående postkupéer. Inte helt problemfritt med "gamla uvar" bland kupépersonalen som inte ville acceptera nyordningen utan hävdade att gamla lastningsplaner etc skulle gälla även fortsättningsvis.

Ja, och det stöds av boken "Järnvägsposten" .
PKP 209 och 210 rullade mellan 1968 och slutet 1996 då alla PKP upphörde.

M.V.H Anders.k.

Posttåg 209 - 210

av Cargoman, lördag, juli 30, 2022, 22:57 (17 dagar sedan) @ johanmmolin
Redigerad av Cargoman, lördag, juli 30, 2022, 23:03

Jag åkte som Tågmästare i tåg 210 Malmö-Stockholm åren 1976 och 1977, så åtminstone fram tills dess var tågen kvar. Sedan bytte jag stationeringsort till norr om Dalälven. Det var jobbigt men roligt att jobba på 210 med växling i Hässleholm, Alvesta och Nässjö. Förutom jobbet med att räkna ut och skriva nya föraruppgifter flera gånger var det väldigt mycket tjänstepost i dessa tåg. Så man hade fullt upp tills efter avgång Nässjö, sedan lugnade det ner sig. Resgodspersonal skötte in- och urlastning i vagnarna, och jag lämnade tjänstepost till aktuell station och via denna, samt fick ny tjänstepost att sortera.
Från Malmö fick man två stora säckar med tjänstepost. En med tjänstepost enbart till Stockholm och via Stockholm, och den andra till de övriga stationerna och via dessa. Man blev väldigt duktig på järnvägsgeografi, och en kul grej var att om man inte visste var stationen låg sa de "Lägg det på Hallsberg, de kan hela Sverige". Man fick börja med att sortera ut alla post som skulle av i Hässleholm, Alvesta och Nässjö. Posten till de övriga stationerna kastade man tillbaka i säcken, och sorterade denna efter avgång Nässjö i ett mycket lugnare tempo.
Postvagnarna var bemannade på den tiden, och de tände de blinkande blå lamporna på vagnarna när de var klara.
Återresan till Malmö gjorde vi i ett Intercitytåg på eftermiddagen.

--
Numera Friherre efter 33 år i lokhytten på 29 fordonslittera.

Posttåg 209 - 210

av Alex @, lördag, juli 30, 2022, 23:27 (17 dagar sedan) @ johanmmolin

S209 var lite av ett favorittåg gör mig under 70 talet. Det gick relativt tidigt vid 21 tiden från Cst. Ett mycket brokigt tåg med olika typer av F-vagnar och postvagnar. Även vanliga G-vagnar om jag minns rätt. Under en större del av 70 talet ingick väl också en sovvagn och 2 kl sittvagn i tåget. Jag tror att lastningen av gods, tidningar och post föregick på spår 12 på Cst.

Posttåg 209 - 210

av Anders Olsson2, söndag, juli 31, 2022, 08:46 (16 dagar sedan) @ Alex

1979 fanns tåget kvar. Måndag - fredag rent posttåg. Ca fem vagnar från Malmö som passerade Lund vid 22-tidem. Söndagar gick även pertsonvagnar mest sovvagnar och tåget stannade då i Lund för resande och postinlämning. Måndag-till Fredag lämnades Lunds post till Gävletåget nr 212. Tror att det fortsatte så en bit in på 1980-talet.

Posttåg 209 - 210

av johanmmolin @, söndag, juli 31, 2022, 12:06 (16 dagar sedan) @ Anders Olsson2

Tack alla ni som har svarat!
En följdfråga: I normalplanen för 1968 ser man tre st DFo-vagnar men hela sex Fo-vagnar. Hur användes resgodsvagnarna i detta tåg? Jag antar att de inte hade fått permanent inredning för postsortering – då borde de väl ha blivit omlittrerade. Stuvades färdigsorterad post här? Eller tvärtom, post som skulle sorteras?

Posttåg 209 - 210

av Alex @, söndag, juli 31, 2022, 13:36 (16 dagar sedan) @ johanmmolin

Tidningar inte att förglömma

Posttåg 209 - 210. Lite minnen från 1975-1980.

av S-O Johansson @, måndag, augusti 01, 2022, 22:25 (15 dagar sedan) @ johanmmolin

Under min lokbiträdestid i Hagalund 1975-77 så åkte vi 209-210 hela vägen Stockholm-Malmö och vice versa. Antingen 209 ner till Malmö och tåg 2 eller 6 åter till Stockholm. Mot 210 åkte vi tåg 5 ner till Malmö på förmiddagen. Långa nätter men det fungerade ändå bra antagligen för att man var ung. Båda turerna hade överliggning på gamla Malmö Västra. Brukade bli en lunch på Sjöfartshotellet som låg i närheten och serverade en utsökt Wienerschnitsel.
Det jag kommer ihåg var att uppehållen fungerade klanderfritt. På alla stationer som vi hade uppehåll på stod post- och resgodspersonal exemplariskt uppställda vid exakt plats för att direkt påbörja in- och urlastning. Samma gällde växlingspersonal för av- eller påkoppling.
Av de gånger jag åkte tågen, ett tjugotal, så var det ett par förseningar på som mest c:a 30 minuter, bl.a godståg som fastnat och snöproblem med förlängda uppehåll som följd.
Man fick träffa många olika lokförare i 209 eftersom det hade många förarbyten. Tidtabell 176, tror jag den hette, var det 4 olika förare i 209. 2 olika Norrköpingsförare till Nässjö därefter en Kristianstadförare och sist en Helsingborgsförare från Hässleholm trots att tåget gick till Malmö.
Biträdesåren skrev jag aldrig av föraruppgiften så jag kan inte verifiera några av- och tillkopplingar men är nästan säker på att det gjordes i Nässjö och Alvesta.
Som förare, från 1978, blev det bara 210 en gång Nässjö-Stockholm i en Hagalundstur. En februarinatt med 40 axlar från Nässjö och Rc2 1080 som dragare. 20 minuter sen från Frinnaryd pga växlar ur kontroll men i tid i Stockholm.
Lite mer på 209 under tiden i Norrköping. Norrköping körde 209 hela vägen Stockholm-Nässjö eller med byte i Norrköping beroende på tidtabell. Noterat att 209 brukade ha 48 eller 52 axlar från Stockholm. Ensamt lok från Hagalund till spår 17 eller 18 på Stockholm C, Cst, där man kopplade på tåget som hade växlats ihop av lok II på Cst som skötte växlingen vid Klaraposten och Ilgodset. Det mesta av arbetet med lastning var då utfört om jag minns rätt. Under T180, från sommaren 1980, ser jag att det var avkoppling av en vagn i Norrköping.
Eftersom både 209 och 210 då hade en tidtabell på 130 km/h har jag inget minne av att det under de åren som jag noterat nu, har inte alla tillgängliga, att det skulle gått några tvåaxliga vagnar av någon sort i tågen. En gång är det noterat sth 125 pga bromstalet. Heller inte att det skulle varit med en sovvagn och en sittvagn. Det var bara söndagar som jag minns och då hette tåget 213 och de flesta sovvagnarna hade Karlskrona som destination. Det var väl 213 som spårade ur på Tullbron i Linköping hösten 1980.
209 var också ett av de tåg som fick påskjutning i Norrköping på hösten för att starta från spår 1 under lövhalkan.
Under de här åren 1975-1980 som jag har noteringar tillgängliga från så är det Rc1 och Rc2 som utgör dragkraft. Någon enstaka gång Rc3 och Rc4 kommer första gången hösten 1980.
Personalen från järnvägsposten som bemannade tåget tror jag till stor del hörde hemma i Nässjö som var en stor ort för denna då. Hade en bekant i Nässjö som jobbade på järnvägsposten där och brukade åka 209.

Posttåg 209 - 210. Lite minnen från 1975-1980.

av tobbe @, tisdag, augusti 02, 2022, 11:54 (14 dagar sedan) @ S-O Johansson

På Malmö V har även jag med många kollegor från utsocknes stationer som tågmästare legat. Mina överliggningar härrör sig till åren 1985-1989 då jag som var stationerad vid Cst utgick ifrån.
Minns att standarden på denna inte var som på många andra men ändå fullgod. Byggnaden var ju också av äldre datsumal nästan som den vid Torsgatan vid Cst. Tror mig minnas att det var något av tågen 35 > 39 som man tjänstgjorde på men minnet med tågnummer sviker en ibland. Minns en morgon när jag skulle ha tåg 26 från Malmö då jag skulle in på stationen men samtliga dörrar var låsta och ingen stationspersonal i syne. Så det blev att knalla runt den långa vägen på stationens västra sida och via plattformarna ta sig på området. Har för mig att 26:ans avg.tid var just runt kl. 06.00 och dörrarna skulle öppnas vid denna tid vilket man missat.:-P :-P :-P
tobbe

Posttåg 209 - 210

av bertilb, söndag, juli 31, 2022, 13:53 (16 dagar sedan) @ johanmmolin

Hej
Jag har ett minne av att en artikel med en bild publiceerats i Tåg någon gång
På 70-eller 80-talet minns inte när det var. Den handlade om tåg 209 eller 210
Det gick sovvagnar på söndagar i 210 som var populära för värnpliktiga i Uppsala
Genom att tåget kom tidigt till Stockholm så att de kom till Uppsala i tid för
Uppställning …..
Jag jovvade på SJResebyrå i Uppsala och hade då och då hade hand om VPL-10 som ju de inkallade
Kunde resa billigt på
Hälsningar

Om posttåg, tidningar, sovvagnar mm på Cst

av Bobo L @, söndag, juli 31, 2022, 15:03 (16 dagar sedan) @ johanmmolin

I en ganska nylig diskussion på Postvagnen om post, tidningar och sovvagnar berördes även tåg 209:

https://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=409758

Om posttåg, tidningar, sovvagnar mm på Cst

av johanmmolin @, söndag, juli 31, 2022, 19:53 (16 dagar sedan) @ Bobo L
Redigerad av johanmmolin, söndag, juli 31, 2022, 20:05

OK, tack än en gång för intressanta inlägg! Nu har jag att göra en stund att försöka sammanjämka allting.

Jag har fått nedskrivet reminiscenser från Lasse Widén som arbetade på Mjölby Central 1959 - 1961, men det var ju långt före den här tiden. Kanske kan vara intresse här framöver, som t ex när han blev jagad av en full akterseglad värnpliktig smed på stationen ...
Återkommer i så fall! Jag har fått det hela nedskrivet rent privat, och han finns tyvärr inte med oss längre, så jag måste fråga hans Agneta om jag får publicera det.

Men posttågen var synnerligen intressanta att botanisera i uppenbarligen. Och särskilt tack för personliga minnen!

powered by my little forum