SJ Ro2b 2981 (Fordon: vagnar)

av Jan-Anders Wihrén @, Veberöd, söndag, juli 31, 2022, 21:04 (16 dagar sedan)

Bilden nedan av Ro2b 2981 tog jag i Nässjö 9/6 1979. Vagnen ser nyreviderad ut. Den har kvar sina tygbälgar. Eftersom vagnen verkar permanent uppställd (trappan) undrar jag om någon vet mer. Enligt SPM 1972 var den inte ens då, alltså sju år tidigare, trafikvagn.
[image]

SJ Ro2b 2981

av HP @, söndag, juli 31, 2022, 23:57 (15 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Bilden nedan av Ro2b 2981 tog jag i Nässjö 9/6 1979. Vagnen ser nyreviderad ut. Den har kvar sina tygbälgar. Eftersom vagnen verkar permanent uppställd (trappan) undrar jag om någon vet mer. Enligt SPM 1972 var den inte ens då, alltså sju år tidigare, trafikvagn.
[image]

Vagnen tillhörde då sedan flera år SSBms och var en del i museitåget som var en museiutställning i vagnarna. Den är nog säkert nymålad då. Gissar att fotot är taget vid gamla kajen/frilasten ungefär där ba-huset sedan byggdes?/HP

SJ Ro2b 2981

av MaL ⌂ @, Nora, måndag, augusti 01, 2022, 14:32 (15 dagar sedan) @ HP

Det här kan HP säkert bättre än jag men är inte 2981 vår (NBVJ:s) vagn? Numera märkt OKB Bcort 72 (ja, den är faktiskt märkt OKB 73 men 73:an står i Gävle).
Grön och inte så snygg står den på rot ett par år till i Pershyttan men det finns planer att få den snygg.

SJ Ro2b 2981

av HP @, måndag, augusti 01, 2022, 16:31 (15 dagar sedan) @ MaL

Det här kan HP säkert bättre än jag men är inte 2981 vår (NBVJ:s) vagn? Numera märkt OKB Bcort 72 (ja, den är faktiskt märkt OKB 73 men 73:an står i Gävle).
Grön och inte så snygg står den på rot ett par år till i Pershyttan men det finns planer att få den snygg.

Stämmer bra. Såldes av SSBms/NJ till NBVJ. Tror det var 1994 någongång./HP

SJ Ro2b 2981

av Cargoman, måndag, augusti 01, 2022, 19:22 (15 dagar sedan) @ HP

Enligt min annotationsbok körde vi i NJ upp till Nora den 24 april 1993 för byte av vagnar, bl a Ro2b 2981.

Uppehåll i Mjölby.
[image]

Här har vi kommit fram till Järle, där vi fick lämna Rc-loket p.g.a. för dålig kontaktledningsspänning! Eller var det för att Rc-loket var för tungt för bron där? :-)
[image]

NBVJ tog över med sitt diesellok.
[image]

Framme i Nora.
[image]


Här en bild från Rc2 1108 vid återfärden mot Ervalla.
[image]

--
Numera Friherre efter 33 år i lokhytten på 29 fordonslittera.

SJ Ro2b 2981

av HP @, måndag, augusti 01, 2022, 19:46 (15 dagar sedan) @ Cargoman

Enligt min annotationsbok körde vi i NJ upp till Nora den 24 april 1993 för byte av vagnar, bl a Ro2b 2981.

Uppehåll i Mjölby.
[image]

Här har vi kommit fram till Järle, där vi fick lämna Rc-loket p.g.a. för dålig kontaktledningsspänning! Eller var det för att Rc-loket var för tungt för bron där? :-)
[image]

NBVJ tog över med sitt diesellok.
[image]

Framme i Nora.
[image]


Här en bild från Rc2 1108 vid återfärden mot Ervalla.
[image]

Tack! 93 var det ja!/HP

SJ Ro2b 2981

av Pelle i Västerås ⌂ @, Västerås, måndag, augusti 01, 2022, 20:01 (15 dagar sedan) @ HP

Var det när bägge BCo9 kom till Nora? Kom det något mera och gick nått i från Nora?

SJ Ro2b 2981

av Cargoman, måndag, augusti 01, 2022, 20:24 (15 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Vilka trävagnarna är får någon annan svara på, men hem från Nora hade vi med oss A5 nr 4443.
Man kan ana den som andra vagnen efter loket. Första vagnen är NJ´s B13S, där vi fick mat och fika under färden.
[image]

En interiörbild på A5-vagnen. Riktig 1:a klass!
[image]

--
Numera Friherre efter 33 år i lokhytten på 29 fordonslittera.

SJ Ro2b 2981

av HP @, tisdag, augusti 02, 2022, 00:01 (14 dagar sedan) @ Cargoman

Vilka trävagnarna är får någon annan svara på, men hem från Nora hade vi med oss A5 nr 4443.
Man kan ana den som andra vagnen efter loket. Första vagnen är NJ´s B13S, där vi fick mat och fika under färden.
[image]

En interiörbild på A5-vagnen. Riktig 1:a klass!
[image]

Fast var det inte 4356 NJ fick med sig i byte? 4443 är väl Kalmars vagn?/HP

SJ Ro2b 2981

av Cargoman, tisdag, augusti 02, 2022, 08:48 (14 dagar sedan) @ HP
Redigerad av Cargoman, tisdag, augusti 02, 2022, 09:28

Kan vara så, tycker mig känna igen nummer 4356. En A5 var det i alla fall. Är det inte unge herr HP som står vid kuren? ;-)

--
Numera Friherre efter 33 år i lokhytten på 29 fordonslittera.

SJ Ro2b 2981

av HP @, tisdag, augusti 02, 2022, 10:45 (14 dagar sedan) @ Cargoman

Kan vara så, tycker mig känna igen nummer 4356. En A5 var det i alla fall. Är det inte unge herr HP som står vid kuren? ;-)

Ha,ja det är nog det ;-)

SJ Ro2b 2981

av HP @, tisdag, augusti 02, 2022, 08:29 (14 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Var det när bägge BCo9 kom till Nora? Kom det något mera och gick nått i från Nora?

Tror det var BCo9 2698 och Co4a 2001 som kom då. 2701 gick till JVM och kom senare därifrån./HP

SJ Ro2b 2981 / OKB 73

av Peter B, Karlstad, tisdag, augusti 02, 2022, 11:12 (14 dagar sedan) @ HP

[image]

Omtalade vagnen på Tågsläppdagen 2020, när jag gjorde utflykt till Nora m m.
Denna sida av vagnen verkade enbart märkt OKB 73 och inte BCort, men det kanske den var märkt på skuggsidan.

Många intressanta saker annars i tråden, och vilka efterforskningar kommande generationer behöver göra för hur alla "bevarade" fordon cirkulerat.

SJ Ro2b 2981 / OKB 73

av HP @, tisdag, augusti 02, 2022, 17:59 (14 dagar sedan) @ Peter B

[image]

Omtalade vagnen på Tågsläppdagen 2020, när jag gjorde utflykt till Nora m m.
Denna sida av vagnen verkade enbart märkt OKB 73 och inte BCort, men det kanske den var märkt på skuggsidan.

Många intressanta saker annars i tråden, och vilka efterforskningar kommande generationer behöver göra för hur alla "bevarade" fordon cirkulerat.

73...felmärkning tydligen. Det är ju vagn 73/2982 som finns i Gävle./HP

SJ Ro2b 2981

av Granis @, måndag, augusti 01, 2022, 16:38 (15 dagar sedan) @ MaL

Grön och inte så snygg står den på rot ett par år till i Pershyttan men det finns planer att få den snygg.

Var det inte för ett par (typ) år sedan tal om att den skulle "återtas" som trafikfordon? Kanske lite snarare än "om några år" då?

Är orsaken till fördröjningen (om det nu är en sådan ö h t, jag kan ha missuppfattat..) "brist på egen kapacitet"; att befintliga verkstadsresurser behövs för annat. Andra (sitt)vagnar inte minst. Fullt förståeligt i så fall. Inget ont om restaurangvagnar i o f s, men det är ju liksom inte bara att koppla in dom i tågen. Logistik mm för mathantering tillkommer ju. Framförallt om såna ska gå i ordinarie tidtabellslagd trafik och inte enbart i chartertåg (när beställaren själv kan få ordna den saken, genom en cateringfirma t ex).

Sedan är väl frågan om hur det fungerar i Pershyttan, och vad som ska ersätta vagnen där i så fall. För den används väl som restaurang där uppe fortfarande? Annars kanske den borde "hämtas hem" rätt snart av andra (bevarande/ skydds)skäl....


/ L G

SJ Ro2b 2981

av MaL ⌂ @, Nora, tisdag, augusti 02, 2022, 17:57 (14 dagar sedan) @ Granis

Huvudskälet till fördröjningen kan nog skrivas på pandemin. Världen hade sett annorlunda ut om vi inte hade haft den...

Nu används vagnen och planen är som sagt att vagnarna (F52:an är tänkt att bytas mot en kortare) där ska snyggas till så vi låter dom stå kvar på rot ett tag till. Men vår längre plan för OKB 72 är att sätta den i ordinarie ångtåg som just restaurangvagn.

SJ Ro2b 2981

av Carl-Johan @, onsdag, augusti 03, 2022, 20:43 (13 dagar sedan) @ MaL

[image][image]

powered by my little forum