G- finkor uppställda i Vänersborg 1980-82 (Järnväg allmänt)

av Rubensgården, Monday, August 01, 2022, 18:16 (605 dagar sedan)

Vid de tre (?) långa stickspåren mot Öxnered och vid Vänersborg station stod i början på åttiotalet en stor mängd G- finkor. De fascinerade mig väldigt som barn och när jag var gammal nog att gå och titta var de borta. Är det någon som tog bilder av dessa? Har fått intrycket att det var avställda gamla G eller möjligen tyska GDG finkor. Hade varit kul att veta för man har undrat i några år. De som var äldre än mig brukade dricka stulet vin och tjuvröka i vagnarna så de var lite av en fristad.

G- finkor uppställda i Vänersborg 1980-82

av Per Ljungberg, Tuesday, August 02, 2022, 08:16 (604 dagar sedan) @ Rubensgården

Det framgår inte när du såg alla uppställda vagnar. Men i mitten på 1960-talen fanns äldre godsfinkor uppställda på flera ställen t.ex. Falkenberg, Kinnared och Jönköping. De var slopade Gm/Gs/Gsh/Gsk/Hs-vagnar. De väntade sannolikt på skrotning eller annan användning. Så var det nog även med vagnarna i Vänersborg. Många hade glidlager som var underhållskrävande.

G- finkor uppställda i Vänersborg 1980-82

av Per Ljungberg, Tuesday, August 02, 2022, 08:23 (604 dagar sedan) @ Rubensgården

Jag missade tidsangivelsen i rubriken. Slarvigt av mig. Men det var sannolikt övertaliga vagnar som väntade på skrotning eller annan användning då också. En del G-vagnar byggdes om till containervagnar.

G- finkor uppställda i Lijeholmen

av BD, Tuesday, August 02, 2022, 12:18 (604 dagar sedan) @ Rubensgården

Vid de tre (?) långa stickspåren mot Öxnered och vid Vänersborg station stod i början på åttiotalet en stor mängd G- finkor. De fascinerade mig väldigt som barn och när jag var gammal nog att gå och titta var de borta. Är det någon som tog bilder av dessa? Har fått intrycket att det var avställda gamla G eller möjligen tyska GDG finkor. Hade varit kul att veta för man har undrat i några år. De som var äldre än mig brukade dricka stulet vin och tjuvröka i vagnarna så de var lite av en fristad.

Något senare fanns en stor mängd standard G-vagnar uppställde strax norr om tunnlarna i Liljeholmen.