Forum under år och framtid - samt för föreningars framtid (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Trafikar´n, Monday, August 01, 2022, 21:18 (627 dagar sedan)

Nyss fått mitt igång mitt konto igen
Hej igen, utan att förklara varför är jag tillbaka på forumet (nej aldrig ”låst/blockad”) och ´började min returresa från sida 1239 och är nu på sida 421.
Första inlägget skrevs av Göran E 16e december 2007 så forumet kan ju snart fylla moppe, eller xxx-myndig. Men forumet har inte fått barn vad jag läst.
Det är en tidsresa dessa 15 år. Karaktärer som varit på forumet.
Nej vi ska inte prata om färger på lok och vagnar, eller hur bevarandet fungerar.

Men en tråd som jag spårat och tycker är viktig, det var en debatt om simulatorer, lekstugor och inte museum, men det är ju viktiga saker som de som bestämde då insåg!
Minns att 6 åringar får köra gokart men 16/18 år för att få vistas i spår?
Då och nu spelar simulatorer en viktig roll. Det är den enda väg att leda in de yngsta in på gammal teknik och det unika det är.

Som sagt jag är bara framme till 2012-2013 - Hur är det nu?
Många (debatt) profiler är borta – vissa gissar jag är på andra forum, där deras glöd att skriva av sig fått sig nya fora. Ordmärkeri avtar med åren jag läst,
Men så även inlägg, så är det är föreningsverksamheten sjunkit så mycket, eller har föreningar och andra övergått till andra kanaler? Facebook för de sina?
Som en kommentar; För sisådär 10 år sedan rasade det in kommentarer om varför talar inte förening V, Y Z eller Bx om vad de tänker med sina fordon… Varför skulle det – det är en föreningsfråga redan då hade de sina egna fora.
EN som jag beundrar – det är två men en ska jag inte nämna är ”HP” som under så många år svarat för allt som SJVM o senare lade så mycket tid på att berätta så mycket om vad som hände i Gävle och varför, trots all skit han och museet fick från en del.
Några att komma ihåg!

Morrgan – den mest pedagogiska på detta forum
Nicke Nyfiken
Stora Borås
Gary
Wadsten * 2
Kurt G
HP
Emilia också i Gävle
Ekeving
Björn M
Listan på historiebevarare
är mycket längre & ursäkt till er jag inte kom ihåg just nu. Ni är många som gjort så mycket här, på järn och i föreningar mm.
Listan är lång men de flesta som körde upp för ånglok på SJ tunnar ut allt mer. –– En specifik fråga till BJs, jag vet att Morrgan skrev en text att spara digitala arv till eftervärlden, lyckades han och BJs med det? Eller är hans inlägg på på andra fora förlorade för alltid?
Tänker på hans egna sidor som inte låg på detta forum o kanske inte minst på Sandträsk – länkar verkar vara döda.
Långt inlägg om hur det var då och kan bli nu och hur det kan bli vidare.

Långt inlägg blir längre för jag måste även berömma de olika TC, vissa missar – men det är ju inte en anställd ”TKL” som sitter och moniterar alla rörelser i realtid utan någon som gör detta för forumet!
Som sagt jag är bara framme vid 2012-2013 och lite fast där. Bryt gärna ner mina åsikter och svara därefter – för jag tror att historien är framtidens spegel och att bryta ner och lite skitsnack om mina tankar på sikt utvecklar både forumet och verksamheten. Inte minst lekstugor på museer – enda sättet att de unga kan komma i kontakt med järnet
/Trafikarn