Nu finns lösningen! (Forumet)

av Arne, Wednesday, March 25, 2009, 19:21 (5482 dagar sedan)

Citat från andra veckan av nya Järnvägshistoriskt Forum från december 2007; så här skrev Lasse M:

"[i]Jag har på alla forum som använt sig av denna forummodell upptäckt en tråkig sak. Om man efter att ha läst inlägg sen backar sig (med bakåtknappen) tillbaka till forumindex så hamnar man högst upp på forumindexsidan. Har man då varit inne och läst i inlägg långt ner på sidan så får man hela tiden när man återkommer till forumindexsidan skrolla sig ner till där man var. Blir väldigt jobbigt i längden, särskilt när man ska läsa ifatt efter en tids bortavaro från forumet.

Kanske finns det lösningar på detta fenomenet?[/i]"

Och jag kan glädja Lasse M med att det numer finns en lösning för alla oss Firefoxanvändare; dvs att man kan ladda ned en ny version av programvaran för My little forum vilken löser detta problem förutom att man får en del andra förbättringar och ny funktionalitet hos forumet.

På Postvagnen uppdaterade man till den här senaste programvaran för ett tag sedan och detta gjorde läsandet av trådarna väsentligt smidigare för även användare av Firefox. Nu ska man ha i minnet att Firefox andel av väbbläsarna är så hög - och i klart ökande enligt statistiken - att det faktiskt är av intresse även för ett forum som vårt järnvägshistoriska att underlätta även för andra än dem som använder Internet Explorer 7 eller betaversionen/skarpa versionen av IE8.

Men som sagt, det fordras lite extraarbete för ansvariga här i forumet eftersom man måste uppgradera MLF till senaste version. Dock verkar det inte ha varit alltför betungande för den som jag tror gjorde Postvagnsjobbet (troligen Göran B). Det kan kanske vara idé att fråga honom om de praktiska detaljerna.

Det är dessutom att märka att alla användare av IE7 inte kommer att få någon försämrad funktion av den här uppgraderingen av mjukvaran. Det är en win-win situation för alla alltså! :-)

Nu finns lösningen! - Den har funnits länge!!

av Lasse M, Wednesday, March 25, 2009, 20:01 (5482 dagar sedan) @ Arne

Citat från andra veckan av nya Järnvägshistoriskt Forum från december 2007; så här skrev Lasse M:

"Jag har på alla forum som använt sig av denna forummodell upptäckt en tråkig sak. Om man efter att ha läst inlägg sen backar sig (med bakåtknappen) tillbaka till forumindex så hamnar man högst upp på forumindexsidan. Har man då varit inne och läst i inlägg långt ner på sidan så får man hela tiden när man återkommer till forumindexsidan skrolla sig ner till där man var. Blir väldigt jobbigt i längden, särskilt när man ska läsa ifatt efter en tids bortavaro från forumet.

Kanske finns det lösningar på detta fenomenet?"

Och jag kan glädja Lasse M med att det numer finns en lösning för alla oss Firefoxanvändare; dvs att man kan ladda ned en ny version av programvaran för My little forum vilken löser detta problem förutom att man får en del andra förbättringar och ny funktionalitet hos forumet.


Då kommer du kanske också ihåg att jag tidigare skrivit att jag åtgärdat detta för länge sedan med en lösning som nu funnits en tid, nämligen ett tillägg till Firefox, "Restore Scroll Position". Men om jag inte minns fel så var du helt ointresserad av att installera detta tillägg utan forumet skulle istället uppgraderas tyckte du.

Så för min skull behövs inget extrajobb för dom ansvariga för forumet med att uppgradera MyLittleForum programvaran, det funkar felfritt med min add-on.

Restore Scroll Position

Nu finns lösningen! - Den har funnits länge!!

av Arne, Wednesday, March 25, 2009, 20:49 (5482 dagar sedan) @ Lasse M

Citat från andra veckan av nya Järnvägshistoriskt Forum från december 2007; så här skrev Lasse M:

"Jag har på alla forum som använt sig av denna forummodell upptäckt en tråkig sak. Om man efter att ha läst inlägg sen backar sig (med bakåtknappen) tillbaka till forumindex så hamnar man högst upp på forumindexsidan. Har man då varit inne och läst i inlägg långt ner på sidan så får man hela tiden när man återkommer till forumindexsidan skrolla sig ner till där man var. Blir väldigt jobbigt i längden, särskilt när man ska läsa ifatt efter en tids bortavaro från forumet.

Kanske finns det lösningar på detta fenomenet?"

Och jag kan glädja Lasse M med att det numer finns en lösning för alla oss Firefoxanvändare; dvs att man kan ladda ned en ny version av programvaran för My little forum vilken löser detta problem förutom att man får en del andra förbättringar och ny funktionalitet hos forumet.

Då kommer du kanske också ihåg att jag tidigare skrivit att jag åtgärdat detta för länge sedan med en lösning som nu funnits en tid, nämligen ett tillägg till Firefox, "Restore Scroll Position". Men om jag inte minns fel så var du helt ointresserad av att installera detta tillägg utan forumet skulle istället uppgraderas tyckte du.

Så för min skull behövs inget extrajobb för dom ansvariga för forumet med att uppgradera MyLittleForum programvaran, det funkar felfritt med min add-on.

Restore Scroll Position

Jodå, visst kommer jag ihåg detta. Men mitt inlägg här i forumet var kanske inte i första hand riktat till dig utan mer till de forumansvariga här på sajten för att informera om att det finns en senare mjukvaruversion. Eftersom det gick så pass smidigt med uppdateringen på PV kunde man ju kanske tänka sig att det skulle vara idé att även göra detta här.

Men visst kan man tänka sig individuella lösningar typ Restore Scroll Position. Många är dock försiktiga med att prova sådana add-ons på sin egen dator och tycker det är säkrare med funktionaliteten så att säga inbyggd i forumprogramvaron redan från start: och då är en uppgradering till senaste version av My little forum kanske att föredra. ;-)

Forum och forumsmodell... (lite o.t.)

av S.Ivarsson, Thursday, March 26, 2009, 00:17 (5482 dagar sedan) @ Arne

För att inte spåra ut för mycket utanför vad det här förumet egentligen är till för så finns det forumsalternativ som är i stort sett en kopia av gamla Parsimony, för den som vill prova så är det bara att gå till följande adress och testa hur det fungerar med olika webbläsare m.m....
Det är fritt fram att skriva, jag kan radera i efterhand!

[EDIT: Länk med virusvarning har tagits bort]

Sedan fann jag det märkligt att Surftown har stängt ner Postvagnen, har man betalat deras högsta avgift (som ändå inte är speciellt mycke per år) så borde de inte kunna stänga ner.. Har själv Surftown sedan många år tillbaka!

Ett tips är att de kör igång en egen server i sin klubblokal, är inte så svårt att starta upp och inga webbhotel som bråkar!