Datering av SJ flagga (Historiskt material)

av Emelie, Tuesday, August 09, 2022, 15:55 (618 dagar sedan)

Hej!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig att datera denna flagga då jag har lite olika uppgifter utan spårbar källa. Jag behöver veta ifall flaggan kunde förekomma 1969.

https://digitaltmuseum.se/021027848975/flagga

Flaggan är ljusblå vilket ger mig mer 90-tals vibbar. Kom nästa logotyp 1990? Eller är flaggan snarare 80-tal?

Är det nån som har bra tips på källmaterial inom området? Vi har försökt börja sätta ihop en egen referenslista men tyvärr inte kommit i mål med det.

I samlingarna har vi bordsstandarer med samma logotyp (samt den tidigare) mot ljusblå och lila bakgrund. Är det någon som vet om de olika färgerna användes under olika tider eller till olika tillfällen?


Vänliga hälsningar,

Datering av SJ flagga

av Kanal C, Wednesday, August 10, 2022, 01:01 (617 dagar sedan) @ Emelie

Hej!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig att datera denna flagga då jag har lite olika uppgifter utan spårbar källa. Jag behöver veta ifall flaggan kunde förekomma 1969.

https://digitaltmuseum.se/021027848975/flagga

Flaggan är ljusblå vilket ger mig mer 90-tals vibbar. Kom nästa logotyp 1990? Eller är flaggan snarare 80-tal?

Oavsett din särskrivning är det väl den sk köttstämpeln. Skulle gissa på strax innan 1990.

Är det nån som har bra tips på källmaterial inom området? Vi har försökt börja sätta ihop en egen referenslista men tyvärr inte kommit i mål med det.

I samlingarna har vi bordsstandarer med samma logotyp (samt den tidigare) mot ljusblå och lila bakgrund. Är det någon som vet om de olika färgerna användes under olika tider eller till olika tillfällen?


Vänliga hälsningar,

Datering av SJ flagga

av Conny Sernfalk, Wednesday, August 10, 2022, 09:24 (617 dagar sedan) @ Emelie

Hej!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig att datera denna flagga då jag har lite olika uppgifter utan spårbar källa. Jag behöver veta ifall flaggan kunde förekomma 1969.

https://digitaltmuseum.se/021027848975/flagga

Flaggan är ljusblå vilket ger mig mer 90-tals vibbar. Kom nästa logotyp 1990? Eller är flaggan snarare 80-tal?

Frimärket eller den s.k köttstämpeln fasades ut 1988 när nya design programmet presenterades. GD Stig Larsson som tillträdde samma år verkar ha haft ett stort inflytande och intresse av att förnya SJ:s design.
Flaggan lär därför knappast ha tillverkats efter 1988.
När det infördes kan andra säkert svara bättre på. Borde finnas i Ritningsarkiv. På personvagnars märkning infördes frimärket enligt tidigare inlägg 1966 men då endast på vissa vagnar.
Den blåa färgen behöver inte betyda något för tids bestämning, men om färgen är identisk med någonting i designprogrammet kan det möjligen vara en vägledning till tidsbestämning.

Datering av SJ flagga

av Peter B, Wednesday, August 10, 2022, 09:34 (617 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Det är väl inte jättekonstigt, det är ju ändå fortfarande semestertider för många. Många häckar vid datorn, men långt i från alla kunniga.

Men flaggans er ju att har ha plastclips för flaggan, de är ju rimligt moderna. Och uppe till höger (på bilden, närmast ett av clipsen) är ju en lapp, troligen för tillverkaren. Skulle det vara Formenta så stämmer det ju dåligt eftersom det registrerades 1994. Men det borde ju stå vem som tillverkat flaggan, det kan vara en ledtråd.

Datering av SJ flagga

av Emelie, Thursday, August 11, 2022, 09:46 (616 dagar sedan) @ Peter B

Hej,

Det är en motsvarande flagga från rekvisitalagret som jag haft framme och tittat på och den är tillverkad av Nordiska flaggfabriken Stockholm.

Datering av SJ flagga

av Anders Östlund, Friday, August 12, 2022, 10:55 (615 dagar sedan) @ Emelie

Läs lite på följande länk:

https://www.tydal.nu/postvagnen/232086.htm

"köttstämpeln" är för mig inte den som visas på flaggan, det var en rund ring med SJ inuti som var gul. Detta är vad jag ser som "frimärksloggan".

Enligt länken kom "köttstämpeln" på personvagnar 1954.

Samma länk berättar att det första fordon som fick "frimärksloggan" var Y3 och året var 1966. Det verkar som denna logga höll fram till 1990 då "(falu-)korvloggan" ersatte "frimärket".

Med ovan, Jo, loggan kan ha förekommit innan 1969. Däremot så "känns" den ljusblå färgen som mer sentida, har ingen fakta att lägga bakom men det "känns" modernare... Samtidigt, att sätta en vit logga på en vit flagga... Ja, någon sorts färg borde den haft, så kanske det var ljusblått redan 1966...

Borde finnas någon som kan detta bättre men jag vågar med ovan länk påstå att loggan förekom innan 1969...

Hälsar,
Anders Ö

Datering av SJ flagga

av Anders Jansson, Friday, August 12, 2022, 12:41 (615 dagar sedan) @ Anders Östlund

Lite fakta och egna funderingar:

På 1960-talet rådde något som närmast kan betecknas som "vilda västern" beträffande företagsidentitet och inte minst emblem (logga) inom SJ. Nya fantasifulla varianter dök upp i parti och minut på järnvägsfordon, landsvägsfordon, fartyg, byggnader och trycksaker. Något som fick gd Upmark att reagera. En arbetsgrupp tillsattes men medlemmarna i denna kunde inte dra jämnt utan saken hamnade i långbänk. Det nya gemensamma profilprogrammet fastställdes därför först år 1970 av dåvarande gd Peterson. I detta ingick bland annat den logga som kom att kallas "frimärket".

"Frimärket" hade dock förekommit som logga redan tidigare. Bland annat på brevpapper och andra trycksaker men även på vissa fordon. Första ritningen från Maskinavdelningen är daterad den 5 oktober 1966 och på den finns en notering att det är en kopia av en ritning från Ba arkitektsektion. Härav framgår att "frimärket" i den fastställda versionen bör vara ritat av arkitekten Bladh.

Arkitekt Bladh var en av deltagarna i ovan nämnda arbetsgrupp. Han pläderade då för att persontrafikens fordon skulle målas blå (SJ Blå 32). Därav blev intet utöver att X1-motorvagnarna fick denna färg som i 1970 års profilprogram fastställdes för lokaltågsmotorvagnar. Flaggor tillhörde förmodligen sådant som arkitekten anlitades för att ta fram. Jag vill därför inte utesluta att flaggan kan ha utformats av arkitekt Bladh på slutet av 1960-talet under förutsättning att den blå färgen någorlunda väl stämmer med SJ Blå 32.

Datering av SJ flagga

av Conny Sernfalk, Friday, August 12, 2022, 19:47 (615 dagar sedan) @ Anders Östlund

Jag hade naturligtvis fel när jag nämnde "köttstämpeln". Loggan på flaggan är frimärket. Inget annat.
Anders Jansson har gett ett utmärkt fakta svar om frimärket och hur loggan kom till.
Vad jag minns (jag kan ha fel) ersattes frimärks loggan 1988 (inte 1990) när nya designprogrammet presenterades offentligt och loggan var väl en del av detta? Bemöt gärna om jag har fel.

Datering av SJ flagga

av Ola Almquist, Friday, August 12, 2022, 19:55 (615 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Jag hade naturligtvis fel när jag nämnde "köttstämpeln". Loggan på flaggan är frimärket. Inget annat.
Anders Jansson har gett ett utmärkt fakta svar om frimärket och hur loggan kom till.
Vad jag minns (jag kan ha fel) ersattes frimärks loggan 1988 (inte 1990) när nya designprogrammet presenterades offentligt och loggan var väl en del av detta? Bemöt gärna om jag har fel.

Här skrevs om att det var 1990. De blå loken med blixtar kom tidigare. Bråket med Opel var 1989.