Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 26 (Bana)

av Peter Bolin, Tuesday, August 09, 2022, 23:26 (624 dagar sedan)

Det blir en augustiomgång av Björn Alnebos bilder. Jag var osäker på om jag skulle hinna med det när jag lade ut juliomgången, men här kommer nu en ny omgång. Det blir ytterligare bilder från Eddavägslinjen med avstickare till Mörby och Frescati.

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

[image]
Okänd X4p lämnar Vikingavägen ca 1970. Jag gissar att skylten med siffran 8 anger var föraren ska stanna vid en viss tåglängd. I tunnelbanan kallas sådana skyltar för hållmärken, men vad kallas de för här?

[image]
Hpl. Djursholms Framnäsviken ca 1970. Synd att hamnspåret var upprivet i sin helhet när Björn tog bilden.

[image]
Banavsnitt söder om Germania ca 1970.

[image]
Okänd X2p lämnar Djursholms torg ca 1970. Noterbart är att det var mycket lummigare på platsen för drygt 50 år sedan. Jämför med denna bild som är tagen i april 2019.

[image]
Okänd X2p lämnar Djursholms torg ca 1970.

[image]
Okänd X2p vid Djursholms torg ca 1970.

[image]
Parktåg eller Hägernäståg vid Mörby ca 1970. Vilka är de andra vagnarna? Det ser ut som att det är en träburk som ledarvagn.

[image]
X3p 35 som ledarvagn i Parktåg eller Hägernäståg vid Mörby ca 1970.

[image]
Hpl. Vikingavägen ca 1970. Om jag är rätt informerad flyttades hållplatskuren sedermera till ULJ och totalförstördes i ett pyromandåd 2004. Var stod kuren då? Var det vid Lövstahagen eller Selknä?

[image]
Hpl. Frescati ca 1970. Jag hade helt glömt bort att det fanns en Sigge Cronstedt-kur där en gång i tiden. Det förefaller vara någon form av ombyggnadsarbeten som pågår.

Det var en del utfrätta bilder även den här månaden, men efter bearbetning i bildprogrammet tycker jag att de ser acceptabla ut. Rättelser och kompletteringar är som vanligt välkomna.

Fortsättning följer!

Hälsningar
Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 26

av Överkörmästaren, Tuesday, August 09, 2022, 23:35 (624 dagar sedan) @ Peter Bolin

Det blir en augustiomgång av Björn Alnebos bilder. Jag var osäker på om jag skulle hinna med det när jag lade ut juliomgången, men här kommer nu en ny omgång. Det blir ytterligare bilder från Eddavägslinjen med avstickare till Mörby och Frescati.

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

[image]
Okänd X4p lämnar Vikingavägen ca 1970. Jag gissar att skylten med siffran 8 anger var föraren ska stanna vid en viss tåglängd. I tunnelbanan kallas sådana skyltar för hållmärken, men vad kallas de för här?

8 betyder 8 axlar = två vagnar. Uppehållsmärke eller möjligen -tavla bör de ha hetat då.

(Idag används hållmärken med antal vagnar på RB och SB.)

[image]
Parktåg eller Hägernäståg vid Mörby ca 1970. Vilka är de andra vagnarna? Det ser ut som att det är en träburk som ledarvagn.

X2p som drar och vagn 45 närmast.

Björn Alnebos - - - -- lite mer om U-märken/-tavlor på RB

av Ulf Pålsson, Thursday, August 11, 2022, 21:54 (622 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

[image]
Okänd X4p lämnar Vikingavägen ca 1970. Jag gissar att skylten med siffran 8 anger var föraren ska stanna vid en viss tåglängd. I tunnelbanan kallas sådana skyltar för hållmärken, men vad kallas de för här?


8 betyder 8 axlar = två vagnar. Uppehållsmärke eller möjligen -tavla bör de ha hetat då.

(Idag används hållmärken med antal vagnar på RB och SB.)

När denna bild togs kallades det runda signalmärket med siffran 8 för uppehållsmärke eller, förkortat, U-märke. (Det är en vanlig missuppfattning att U-märke skulle vara benämningen bara för ett märke med bokstaven ’U’, men så är det alltså inte; U-märken kunde ha ’U’ eller siffror. Motsvarande gäller även U-tavla, varom mer längre ner.)

Siffran angav stopplatsen för ett tåg med 8 axlar. I antalet axlar inräknades de på motorvagnar men inte på lok (men det senare var ju aldrig aktuellt vid Vikingavägen). ’8’ var alltså stopplatsen för ett tåg bestående av en motorvagn och en ”passvagn” (som personvagnarna på Roslagsbanan av okänd anledning kallades för).

Vad jag vet var det unikt för Roslagsbanan (f.d. SRJ) att använda U-märken med lägre tal än 10 (axlar). Det var på f.d. SRJ och senare även på RB ganska vanligt med ’8’, och här och där fanns det också U-märke med ’4’.

När år 1973 SJ:s trafikregler från 1959 (= ”säo-1959”) ersattes av en ny utgåva (”säo-1973”), ändrades benämningen från uppehållsmärke/U-märke till uppehållstavla/U-tavla. Utseenden ändrades från ett runt märke till en rektangulär tavla. Dock fick den runda modellen fortsatt användas övergångsvis, som uppehållstavla/U-tavla. Men, dessa ändringar genomfördes inte vid Roslagsbanan, för det Järnvägs AB Roslagsbanan som övertog trafiken från SJ i maj 1972 valde att fortsätta att tillämpa SJ:s säo-1959, något som inte ändrades förrän egna trafikregler för Roslagsbanan började gälla 1981 (”RB-säo-1981”). I denna genomfördes för U-märken de ändringar som SJ hade gjort 1973, och uppehållstavla/U-tavla skulle det nu heta även på RB.

Att säo-1959 gällde vid RB 1972–1981 hindrade dock inte att det under denna period sattes upp rektangulära U-märken (d.v.s. U-tavlor av SJ-modell) på RB – vad skulle man annars göra, några runda fanns ju inte att köpa...

År 1985 infördes vid SJ en ny variant av U-tavlor, med vita siffror eller vitt ’U’ på blå botten. Dessa tavlor hade en särskild betydelse för tåg med det då vid SJ nyinförda tågskyddssystemet ATC . Fastän RB inte hade någon ATC, kom det upp ett antal blå U-tavlor också på RB, något som kanske berodde på att skyltbeställaren tyckte att de var snyggare (?) men att vederbörande inte förstod tavlans särskilda betydelse vid SJ, eller möjligen på att skyltbeställaren hade fyllt i fel beställningsnummer…

En annan ändring vid SJ var den från 1987 successiva övergången till U-tavlor med tåglängd angiven i meter i stället för i antalet axlar. Sådana U-tavlor kom aldrig till användning vid RB.

År 1996 ersattes RB-säo-1981 av en ny trafiksäkerhetsinstruktion (”RB-Tri-1981”), ett dokument som i många avseenden närmade sig vad som gällde vid Stockholms tunnelbana. En av konsekvenserna var att uppehållstavla /U-tavla ersattes av ett hållmärke, av samma typ som i tunnelbanan: en gul stående rektangel. antingen utan någon siffra eller bokstav (ersatte U-tavla med ’U’) eller med en siffra som anger antalet vagnar (ersatte U-tavla med axlar).
/up

Björn Alnebos - - - -- lite mer om U-märken/-tavlor på RB

av Olle E, Friday, August 12, 2022, 08:38 (622 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Siffran angav stopplatsen för ett tåg med 8 axlar. I antalet axlar inräknades de på motorvagnar men inte på lok (men det senare var ju aldrig aktuellt vid Vikingavägen). ’8’ var alltså stopplatsen för ett tåg bestående av en motorvagn och en ”passvagn” (som personvagnarna på Roslagsbanan av okänd anledning kallades för).

Förekom det aldrig att exempelvis Grisen fick rycka in i tågen till Eddavägen? På senare år kunde den dyka upp lite var som i lättare tåg.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 26

av Thomas Tell, Wednesday, August 10, 2022, 11:07 (624 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Okänd X2p vid Djursholms torg ca 1970.

Med tanke på den mörkare teaken är det troligen X2P 34.
/tell

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 26

av Granis, Wednesday, August 10, 2022, 19:39 (623 dagar sedan) @ Peter Bolin

Hpl. Vikingavägen ca 1970. Om jag är rätt informerad flyttades hållplatskuren sedermera till ULJ och totalförstördes i ett pyromandåd 2004. Var stod kuren då? Var det vid Lövstahagen eller Selknä?

Enligt boken "Lennabanorna" (2004) ställdes kuren från Vikingavägen upp vid Lövstahagen 2002, där en likadan stått tidigare (ursprungligen från hpl Experimentalfältet). Den blev dock inte gammal -eller renoverad- på platsen då den brändes upp som ett av flera pyromandåd längs ULJ ett par år senare. Därför finns på platsen (återigen) enbart en gammal förfallen "Ba-bod" modell mindre. Här, i augusti 2017, passeras hållplatsen -t h i bild/ i ytterkurvan- av ett rälsbusståg.

/ L G

[image]