SJ litt V3 (Fordon: lok)

av Ola Ahlström, Thursday, August 11, 2022, 10:29 (617 dagar sedan)

I samband med ett modellbygge uppstår några frågor om SJ motorlok litt V3.

Enligt uppgift fick ett antal av de 25 först levererade loken, nr 5-29, en tredje frontruta för att förbättra sikte, vilka lokindivider fick detta tredje fönster?

Vid leverans hade uppenbarligen loken inte röranslutning (för att koppla in yttre tryckluft för att fylla på¨startluftkärlet), när genomfördes denna modifiering?

Det förkommer bilder där lok har "ringverk", vilka lokindivider hade detta och när togs dessa eventuellt bort?

Slutligen en fråga om "strategiska reserven", ett antal V3 lok fördes över dit på 70-/80-talet medan andra skrotades. Vad avgjorde lokens öde? Var det så enkelt att man ansåg vissa lok så slitna att det inte ens var värt att placera dom i "startegiska reserven" eller var behovet täckt, med andra ord antalet lok där var förutbestämt?

Ola Ahlström
Malmö

SJ litt V3

av M.Svenson, Thursday, August 11, 2022, 10:53 (617 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Hej!

Det rör som påstås (på annat forum) vara för startluft är ett efter monterat påfyllningsrör för diesel med en för vid tiden vanlig koppling under gångbordet. När det börjades monteras vet ej jag.

Mvh Martin :-)

SJ litt V3

av M.Svenson, Thursday, August 11, 2022, 13:28 (617 dagar sedan) @ M.Svenson

Svarar mig själv, efter att letat lite på nätet så fann jag tidigaste bild med det nya påfyllningsröret det var taget på Sävenäs i 1965.

Mvh Martin :-)

SJ litt V3

av -RB-, Thursday, August 11, 2022, 12:19 (617 dagar sedan) @ Ola Ahlström

OBS det finns minst 3 varianter på SJ V3 .

Såvitt jag vet har V3 5 - 29 kortare hytt . De har annorlunda placering av startluftkärlen . Lite avvikelse på de 3 (på varje sida) främre flyttbara maskinrumsluckorna i förhållande till V3 32 - 56 .

V3 32-36 har några cm skillnad på motorhuv och/eller hytt . Man kan inte
"parkera" den rörliga luckan (närmast hytten) intill hytten och öppna de två utåtgående luckorna . Annars ser de ut som V3 37 - 56 men har något annorlunda placering av startluftkärlen i maskinrummet om inte jag minns fel .

V3 37 - 55 är (antar jag) lika medan V3 56 hade annorlunda (mindre storlek) utseende på hydraulväxeln .

Någon har tagit en samling bilder av V3 (och ev T21/T23) under en transport till skrot/uppställning . Där tycker jag att skillnaden på hyttstorlek mellan den första och andra/tredje serien syns . Tyvärr kan jag inte hitta dessa bilder .

mvh Rolf Berg som vare sig mätte upp eller plåtade maskinrum/hytter av dessa V3 variationer .

SJ litt V3

av PeO, Thursday, August 11, 2022, 14:05 (617 dagar sedan) @ -RB-

Jag både mätte upp och fotade de som för 15-20 år sedan stod uppställda i Smålands Burseryd i väntan på Ekefors, men har inte bilderna på denna datorn. Planerna var ett modellbygge, som fortfarande står på kö för att ske i detta eller nästa liv. de nyare hytterna var 20 cm längre, jag vill minnas att hyttlängderna var 180 resp. 200 cm. Något bestämt mönster för 2, 3 eller 4 fönster bakåt kunde jag inte finna.

SJ litt V3

av -RB-, Thursday, August 11, 2022, 22:27 (616 dagar sedan) @ PeO

Tack PeO för att du mätte upp hytterna .

Mvh Rolf Berg

SJ litt V3

av MaL, Thursday, August 11, 2022, 14:21 (617 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Bara för att dra iväg tråden åt ett helt annat håll...

Det är ingen som vill ha en motor till en V3:a? Vi har en över, nyreviderad (nåja men inte använd därefter).

MaL, cMa - NBVJ Nora

SJ litt V3

av Ola Ahlström, Thursday, August 11, 2022, 14:43 (617 dagar sedan) @ MaL

Bara för att dra iväg tråden åt ett helt annat håll...

Ja nu drog den väg åt ett annat håll, tråkigt då det minskar min möjlighet att få svar på mina frågor.

Ola Ahlström
Malmö

SJ litt V3

av Peter A, Thursday, August 11, 2022, 14:52 (617 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Delserie 1, nr 5-29: Leverans 1952 ursprungligen 2 rutor. Vissa senare ombyggda med en tredje ruta.

Delserie 2, nr 32-56: Leverans 1953-54 4 rutor.

Källa:Motorlok i Sverige.

/Peter