Industrispåret Kolbäck- Sörstafors (igen) (Järnväg allmänt)

av Granis, Tuesday, August 16, 2022, 05:45 (619 dagar sedan)

Hade nyligen anledning och möjlighet att för första gången -trots att jag är uppväxt i närliggande Västerås- besöka det fd pappersbruket i Sörstafors utanför Kolbäck. Fick då i efterhand reda på att det på sin tid trafikerades av ett industrispår från nämnda Kolbäck. Det låter ju logiskt för en dylik industri åtminstone ”förr”, men på plats hade jag ingen tanke på det, helt enkelt för att jag inte (då) kände till att så var fallet. Jag hade aldrig hört talas om att det skulle gått nån bana upp dit.

Saken =spåret har bl a diskuterats förr på detta forum. Det intressantaste här är väl hur sent det 2,5 km långa spåret tillkom; 1958. Alltså på SJ-tiden, långt efter att SWB förstatligats (1944). Och det blev inte gammalt; 1966 lades bruket ned och spåret revs 1971. Men så var det väl på ”den gamla monopoltiden”; ville en hyfsat stor industri ha ett spår var Kungl Järnvägsstyrelsen och SJ mer eller mindre skyldiga att bygga det. Eller nåt sånt? Hur som helst kan det väl också jämföras med hur Ban/ Trafikverket rustade upp banan Falun- Grycksbo för en enda (pappers)industris skull, och så beslutade sig dessa för att (återigen) upphöra med järnvägstransporter….

I den tidigare tråden funderas det över synliga rester av spåret, och enligt eniros historiska flygbilder anslöt spåret till fd SWB´s huvudlinje Västerås- Köping precis väster om Kolbäcks station; i området Vänsta. Villatomternas bågformade utforming för husen öster om Södra Ängsvägen visar fortfarande var infarten gick. I övrigt verkar det -precis som också nämns i den tidigare tråden- att i princip all banvall är borta/ bortplöjd, förutom nån sträcka ”på mitten” där det nu verkar vara cykelbana. Man kan ana vad berörda bönder tyckte; först fick de avstå mark för banbygget (expropriering?). Och bara tio år senare sådär skulle banan läggas ned och rivas upp…..

Enligt bl a ”Järnvägsdata” inleddes planeringen för spåret 1955, och man kan tänka sig att man då också tittade på möjligheten att bygga spåret österut, mot linjen Kolbäck- Ramnäs. Spåret hade ju blivit (ännu) kortare i så fall. Men det hade betytt att man behövt korsa Kolbäcksån, och brobygge mm gjorde säkert detta dyrare ändå. Därför blev det en sydlig linje till Kolbäck i stället. Eller?


/ L G

Industrispåret Kolbäck- Sörstafors (igen)

av Ulfe, Tuesday, August 16, 2022, 06:58 (618 dagar sedan) @ Granis

Här är en bild där anslutningen till järnvägen mellan Kolbäck och Köping kan anas. Bilden är tagen strax väster om Kolbäck mot Väster den 24/3 1964.

[image]

Industrispåret Kolbäck- Sörstafors (igen)

av Granis, Tuesday, August 16, 2022, 09:23 (618 dagar sedan) @ Ulfe

Intressant! Det verkar inte krylla av bilder på banan direkt. På "digitalt museum" hittade jag bara bilder på själva bruket, och inga där spår syntes. Men så var de också tagna före 1958... Därför kanske man kan dra slutsatsen att ingen invigningsceremoni (typ) hölls när trafiken startade. Samt att nedläggning och upprivning också skedde i tysthet, inget "Lions sista tåg för Kolbäcksborna" eller utfärd med SJK el dyl.

Men tydligen låg spåret kvar otrafikerat mellan 1966 (då bruket lades ned) och 1971. Vad berodde det på? Trög planering bara? Lite skam över man byggt ett så kortlivat =onödigt spår, liksom? Eller hade man trots allt förhoppningar om ny trafik, typ att nån annan industriell verksamhet som önskade järnvägsanslutning skulle etablera sig i Sörstafors?


/ L G

Industrispåret Kolbäck- Sörstafors (igen)

av Anders Wejryd, Tuesday, August 16, 2022, 09:07 (618 dagar sedan) @ Granis

Jo, den bonde jag kände var uppgiven. Så många onödiga krokar och delade skiften. Tacksamheten var desto större när "spåren kunde sopas igen".

Industrispåret Kolbäck- Sörstafors (igen)

av Bertil Bengtsson, Tuesday, August 16, 2022, 20:55 (618 dagar sedan) @ Ulfe

Det här var intressant! Ofta kan man i flera årtionden på flygbilder se var en järnväg har funnits. Men inte här! Jag har jämfört Eniros nutida kartor och flygbilder och deras gamla flygbilder från 1950-1960-talen - och det finns inte ett spår kvar! Banan är "helt bortsopad".
Jag bor i Eskilstuna, det händer att jag passerar Kolbäck och trakterna däromkring, men detta hade jag ingen aning om!
Jag tillåter mig en liten jämförelse: söder om Märsta, vid Rosersberg, anlades en "Upplagsplats" (krigstida omformarstation) vid Åshusby.
Bifogar ett äldre flygfoto från Eniro, med ett nutida.
På det nutida kan man fortfarande ana hur spåret gick i kurvan från Norra Stambanan. Till höger ser man dagens E4 strax söder om Märsta och Arlanda.

[image]

[image]

Förlåt - det blev ju OT; men man har i Kolbäck sorgsamt raderat alla spår av det kortvariga spåret. Förlåt vitsen. Det kortvariga spåret vid Rosersberg/Åshusby går fortfarande att ana.

Berra

Industrispåret Kolbäck- Sörstafors (igen)

av Peter A, Wednesday, August 17, 2022, 07:25 (617 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Av flygbilden får man lätt intrycket att det är grusgropen vid Åshusby som är den primära orsaken till att spåret anlades just där.

[image]

Grusgropsspår Åshusby

av Gunnar Ekeving, Wednesday, August 17, 2022, 07:54 (617 dagar sedan) @ Peter A

Av flygbilden får man lätt intrycket att det är grusgropen vid Åshusby som är den primära orsaken till att spåret anlades just där.

[image]

ja, grusgropen vid Åshusby tycks ha använts av järnvägen sedan 1866, tidigare tråd i forumet.