CFo5 1860 till JVM (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Thursday, August 18, 2022, 08:28 (589 dagar sedan)

Trävagnen CFo5 1860 har länge funnits i Kristianstad och ägts av mfÖSJ. Vagnen var nog en gång i tiden tänkt som en trafikvagn, men har aldrig renoverats eller använts i trafik i Kristianstad. Det gör att vagnen är väldigt unik som en personvagn, som i praktiken är orörd sedan 60-talet.

MfÖSJ och JVM har nu kommit överens om att vagnen övertas av JVM som gåva (vilket JVM tackar för) och vagnen hämtas nu till helgen. Syftet med bevarandet är att vagnen konserveras och fredas i det skick den är (minus viss graffitti inne i några kupéer) för framtiden såsom ett av få "orörda" fordon. Det finns alltså inte några planer på att renovera eller sätta vagnen i trafik.

Har någon bilder på vagnen från förr, eller tiden när den övertogs av mfÖSJ, så vore det kul om de kan visas här, eller om JVM får tillgång till den.

Mvh Henrik R, JVM

CFo5 1860 till JVM

av Ola Ahlström, Thursday, August 18, 2022, 10:36 (589 dagar sedan) @ HP

Några bilder från den 13:e september 2003, alltså för snart 19 år sedan.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Detta är ett urval av bilderna jag tog och finns aven högupplösta. Hoppas vagnen får ett bättre öde än Bo5 vagnen som togs över från Skånska Järnvägar.

Ola Ahlström
Malmö

CFo5 1860 till JVM

av Peter B, Thursday, August 18, 2022, 14:02 (589 dagar sedan) @ Ola Ahlström

På den orörda vagnen ser det ju ändå ut som den fått en bangårdsvagnsidentitet. Så den måste ju vara rörd nån gång när den fått det? Går det att läsa numret på nån av dina originalbilder?

CFo5 1860 till JVM

av Ola Ahlström, Thursday, August 18, 2022, 15:04 (589 dagar sedan) @ Peter B

Beskuren högupplöst bild
[image]

Ola Ahlström
Malmö

CFo5 1860 till JVM

av Peter B, Thursday, August 18, 2022, 16:58 (589 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Tack, jag tycker det både är intressant med fordonens historik, och vad de är märkta med idag. CFo5 1860 har den väl inte varit märkt med sen 1948, även om JVM till tilltala den så idag, och det får de väl om de vill.

CFo5 1860 till JVM

av Thomas Tell, Thursday, August 18, 2022, 14:31 (589 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Några bilder från den 13:e september 2003, alltså för snart 19 år sedan.

[image]

Vagnen fick sista storrevisionen i Malmö i november 1955. Därefter en undersökning i september 1960 och flera mindre revisioner därefter där den sista gjordes i maj 1965. Enligt märkningen här även reviderad i Tillberga 9 mars 1967.

Boggin på bilden, 2391, har snäckfjädrar på länkarmarna till skillnad på vagnens andar boggi, 1931, som har spiralfjädrar. Från 1935 nytillverkades inte snäckfjädrar så vid byte användes spiralfjädrar.

[image]

Här 1860 i Kristianstad 1968 en fyra månader efter slopning den 20 april 1968. Som synes i ganska gott skicket år efter revision.
/tell

CFo5 1860 till JVM

av Peter B, Thursday, August 18, 2022, 14:45 (589 dagar sedan) @ Thomas Tell

Då borde den ju blivit bangårdsvagn efter detta.

CFo5 1860 till JVM

av Ola Ahlström, Thursday, August 18, 2022, 15:12 (589 dagar sedan) @ Thomas Tell

Den andra boggin nr 1931
[image]

Ola Ahlström
Malmö

CFo5 1860 till JVM - trafik

av Thomas Tell, Thursday, August 18, 2022, 17:57 (589 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vagnen gick i snälltåg 42 Hälsingborg-Oslo lördag 20 september 1930.
Den gick på Bohusbanan i juni 1965 enligt vagnrapporteringen.
Vagnen observerades i Kristianstad de 28 augusti 1967 enligt ÅW.
/tell

Bo5 till JVM?

av K Lemming, Friday, August 19, 2022, 18:07 (588 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Hoppas vagnen får ett bättre öde än Bo5 vagnen som togs över från Skånska Järnvägar.

Ola Ahlström
Malmö

Vad blev den vagnens öde?

Bo5 till JVM?

av HP, Friday, August 19, 2022, 18:33 (588 dagar sedan) @ K Lemming

Hoppas vagnen får ett bättre öde än Bo5 vagnen som togs över från Skånska Järnvägar.

Ola Ahlström
Malmö


Vad blev den vagnens öde?

Skrotad. Skicket var sådant att det nog var bara tur att inte korgen kollapsade av röta på vägen till Gävle. Synd såklart. Men inte rimlig att bevara eller renovera om ni frågar mig./HP