Oidentifierade objekt - hjälp önskas (Fotografier/bildfrågor)

av OlleThåström, Sunday, August 21, 2022, 11:12 (607 dagar sedan)

Nu har jag en bunt bilder som jag har hittat här och var, bl.a. på digitaltmuseum.se, men som jag saknar uppgift om plats för. Säkert någon här på forum som vet. Tackar på förhand!

[image]

[image]

Tycker att det kan stå "BJ" på loket?

[image]

[image]

Det ser ut som länsbokstav F på bussen. Jönköping?

Oidentifierade objekt - hjälp önskas

av Anders Olsson2, Sunday, August 21, 2022, 11:59 (607 dagar sedan) @ OlleThåström

Bild 2 är ett utflyktståg med Bergslagernas Järnvägssällskap då de hade blåmålade B13-vagnar. Ab klädsel o annat gissning på andra halvan av 1970-talet.

Oidentifierade objekt - hjälp önskas

av Conny Sernfalk, Sunday, August 21, 2022, 12:18 (606 dagar sedan) @ OlleThåström

Nu har jag en bunt bilder som jag har hittat här och var, bl.a. på digitaltmuseum.se, men som jag saknar uppgift om plats för. Säkert någon här på forum som vet. Tackar på förhand!

[image]

[image]

Tycker att det kan stå "BJ" på loket?

[image]

[image]

Det ser ut som länsbokstav F på bussen. Jönköping?

Bild 1: A lok A 1012 eller A 1017 (tidigast 1933). Plats?
Bild 2: Utfärdståg med BJ 74 ägd av BJs. Tidigast 1974. plats: Största sannolikhet Sunne.
Bild 3?
Bild 4 Jönköpings lokstation. tidsbestämning kan göras via någon buss kunnig

Viss vägledning kan möjligen vara att se på intilliggande identifierings nummer på Digitalt museum

[image]
Sunne 2003-07-22 Tillerkad av Säffle gjuteri & mekaniska verkstad nr 26

Oidentifierade objekt - hjälp önskas

av Harald, Sunday, August 21, 2022, 13:09 (606 dagar sedan) @ Conny Sernfalk


[image]

Det ser ut som länsbokstav F på bussen. Jönköping?


Bild 4 Jönköpings lokstation. tidsbestämning kan göras via någon buss kunnig

I Digtalt museum går det att förstora bilden så att man ser reg.nr. tydligt, F197. Enligt busshistoriska databasen en Scania-Vabis B21 årsmodell 1946 med kaross från ASJ Linköping.

Oidentifierade objekt - hjälp önskas

av Christian Ljunggren, Sunday, August 21, 2022, 16:53 (606 dagar sedan) @ Harald

SJ bussen F197 är 0943 i den ursprungliga inv-nummer serien.

/Christian

Oidentifierade objekt - hjälp önskas

av Anders Sandgren, Sunday, August 21, 2022, 14:17 (606 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Nu har jag en bunt bilder som jag har hittat här och var, bl.a. på digitaltmuseum.se, men som jag saknar uppgift om plats för. Säkert någon här på forum som vet. Tackar på förhand!

[image]

[image]

Tycker att det kan stå "BJ" på loket?

[image]

[image]

Det ser ut som länsbokstav F på bussen. Jönköping?


Bild 1: A lok A 1012 eller A 1017 (tidigast 1933). Plats?

Ser ut som en 7a på skorstenen så det är nog 1017. Loket fick vakuumbromsen nedtagen 1935 och fick pylebelysning december 1950 så bilden är tagen däremellan. Loket var placerat i Gävle IVD utom dec42-jan43 då det var i Östergötland och någon vinterbild är det inte varför bilden torde vara från fd OKB. Någonstans med eldrift före 1950.

Bild 2: Utfärdståg med BJ 74 ägd av BJs. Tidigast 1974. plats: Största sannolikhet Sunne.
Bild 3?
Bild 4 Jönköpings lokstation. tidsbestämning kan göras via någon buss kunnig

Viss vägledning kan möjligen vara att se på intilliggande identifierings nummer på Digitalt museum

[image]
Sunne 2003-07-22 Tillerkad av Säffle gjuteri & mekaniska verkstad nr 26

Oidentifierade objekt - hjälp önskas

av Ola Almquist, Sunday, August 21, 2022, 15:49 (606 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Nu har jag en bunt bilder som jag har hittat här och var, bl.a. på digitaltmuseum.se, men som jag saknar uppgift om plats för. Säkert någon här på forum som vet. Tackar på förhand!

[image]


Bild 1: A lok A 1012 eller A 1017 (tidigast 1933). Plats?

Ser ut som en 7a på skorstenen så det är nog 1017. Loket fick vakuumbromsen nedtagen 1935 och fick pylebelysning december 1950 så bilden är tagen däremellan. Loket var placerat i Gävle IVD utom dec42-jan43 då det var i Östergötland och någon vinterbild är det inte varför bilden torde vara från fd OKB. Någonstans med eldrift före 1950.

Någonstans längs f.d. UGJ. Örbyhus såg ut så här. Jag har inte hittat någon bild på något likadant torn men det kan mycket väl ha funnits.

Oidentifierade objekt - hjälp önskas

av Anders Sandgren, Sunday, August 21, 2022, 16:46 (606 dagar sedan) @ Ola Almquist

Nu har jag en bunt bilder som jag har hittat här och var, bl.a. på digitaltmuseum.se, men som jag saknar uppgift om plats för. Säkert någon här på forum som vet. Tackar på förhand!

[image]


Bild 1: A lok A 1012 eller A 1017 (tidigast 1933). Plats?

Ser ut som en 7a på skorstenen så det är nog 1017. Loket fick vakuumbromsen nedtagen 1935 och fick pylebelysning december 1950 så bilden är tagen däremellan. Loket var placerat i Gävle IVD utom dec42-jan43 då det var i Östergötland och någon vinterbild är det inte varför bilden torde vara från fd OKB. Någonstans med eldrift före 1950.

Någonstans längs f.d. UGJ. Örbyhus såg ut så här. Jag har inte hittat någon bild på något likadant torn men det kan mycket väl ha funnits.

Det kan nog stämma. Eldrift från 1937 så någongång därefter. Om 1017 var placerat i Gävle är det ingen osannolik plats.

Bild 3 har samma typ av torn som Kalmar Södra men det kan ju funnits fler.

Oidentifierade objekt - hjälp önskas

av Ola Almquist, Sunday, August 21, 2022, 17:30 (606 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Nu har jag en bunt bilder som jag har hittat här och var, bl.a. på digitaltmuseum.se, men som jag saknar uppgift om plats för. Säkert någon här på forum som vet. Tackar på förhand!

[image]


Bild 1: A lok A 1012 eller A 1017 (tidigast 1933). Plats?

Ser ut som en 7a på skorstenen så det är nog 1017. Loket fick vakuumbromsen nedtagen 1935 och fick pylebelysning december 1950 så bilden är tagen däremellan. Loket var placerat i Gävle IVD utom dec42-jan43 då det var i Östergötland och någon vinterbild är det inte varför bilden torde vara från fd OKB. Någonstans med eldrift före 1950.

Någonstans längs f.d. UGJ. Örbyhus såg ut så här. Jag har inte hittat någon bild på något likadant torn men det kan mycket väl ha funnits.


Det kan nog stämma. Eldrift från 1937 så någongång därefter. Om 1017 var placerat i Gävle är det ingen osannolik plats.

Bild 3 har samma typ av torn som Kalmar Södra men det kan ju funnits fler.

Bra förslag. Jag har svårt att det fanns fler som var exakt likadana.
Kalmar S

Oidentifierade objekt - hjälp önskas

av Tomber, Sunday, August 21, 2022, 17:02 (606 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

bild 2 är BJ 74 i sunne oktober 1975.

Oidentifierade objekt - hjälp önskas

av A.Svenson, Monday, August 22, 2022, 11:48 (606 dagar sedan) @ Tomber

Hej Tommy!

Är Du säker på Sun? Tycker det är för mycket växtlighet bakom och jag kan inte minnas någon dressinbod vid lokstallet.

Hlsn.
Anders S

Oidentifierade objekt - hjälp önskas

av Överkörmästaren, Monday, August 22, 2022, 11:57 (606 dagar sedan) @ A.Svenson

Hej Tommy!

Är Du säker på Sun? Tycker det är för mycket växtlighet bakom och jag kan inte minnas någon dressinbod vid lokstallet.

Hlsn.
Anders S

Är det inte i norra änden då? Alltså Strandvägen som korsar banan i bakgrunden.

Oidentifierade objekt - hjälp önskas

av Jöran Johansson, Monday, August 22, 2022, 16:33 (605 dagar sedan) @ A.Svenson

Om det inte fanns två hästar i Sunne är den här bilden inte tagen där. Jag har en bild därifrån 1982 och där står hästen på en 25-30 cm hög betongplatta.

Oidentifierade objekt - hjälp önskas

av A.Svenson, Monday, August 22, 2022, 17:42 (605 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Hej,

En anekdot om farfar lokf E.G.Svensson, nordgående godståg och brand i en dåligt täckt öppen vagn med hö indikerar att det kan ha funnits en andra vattenkastare i höjd med Kotorget men backningsmanövern under blåsande av ”Fara” kan också fört ned olycksvagnen till kastaren i höjd med stallet där den fortfarande står.

Om det fanns vattenkastare i norra änden så stämmer det ändå inte med dressinspår till vänster. Där låg två trädgårdar och norr därom en öppen plats som inte hörde till KFJ/SJ men där ”resandefolket” tilläts slå läger i äldre dagar under ”Sunne maarten”. Vidare borde man väl ha skymtat den äldre svängbron som blev utbytt först under detta seklet. Med all respekt för min kamrat Tommy tror jag detta ändå är en annan plats. Möjligen på DVVJ eller oelektrifierad bana öster Borås.

Må gott alla!
Anders S

Oidentifierade objekt - hjälp önskas

av David Sohlberg, Monday, August 22, 2022, 23:05 (605 dagar sedan) @ A.Svenson

Hej,

En anekdot om farfar lokf E.G.Svensson, nordgående godståg och brand i en dåligt täckt öppen vagn med hö indikerar att det kan ha funnits en andra vattenkastare i höjd med Kotorget men backningsmanövern under blåsande av ”Fara” kan också fört ned olycksvagnen till kastaren i höjd med stallet där den fortfarande står.

Om det fanns vattenkastare i norra änden så stämmer det ändå inte med dressinspår till vänster. Där låg två trädgårdar och norr därom en öppen plats som inte hörde till KFJ/SJ men där ”resandefolket” tilläts slå läger i äldre dagar under ”Sunne maarten”. Vidare borde man väl ha skymtat den äldre svängbron som blev utbytt först under detta seklet. Med all respekt för min kamrat Tommy tror jag detta ändå är en annan plats. Möjligen på DVVJ eller oelektrifierad bana öster Borås.

Må gott alla!
Anders S

Enligt min uppfattning och minnesbild är det södra änden av Sunne bangård. Vattenhästen är kvar men säkert urkopplad sedan många år. Vägkorsningen är sig lik.

Letade lite men hittade bara en bild från andra hållet tagen 5 januari 2009.

[image]

Oidentifierade objekt - hjälp önskas

av Jöran Johansson, Monday, August 22, 2022, 19:10 (605 dagar sedan) @ Jöran Johansson

När jag förstorar och granskar den här inlagda bilden närmare ser jag ju faktiskt den betongplatta jag nämnde ovan. Så glöm vad jag skrev ovan.

Vattenhästen i Sunne

av Conny Sernfalk, Monday, August 22, 2022, 18:49 (605 dagar sedan) @ A.Svenson

Hej Tommy!

Är Du säker på Sun? Tycker det är för mycket växtlighet bakom och jag kan inte minnas någon dressinbod vid lokstallet.

Hlsn.
Anders S

Jag vidhåller det jag skrev i tråden ovanför att platsen är Sunne.
Bakgrunden, vägövergången (Älvgatan), identisk vattenhäst inkl. smådetaljer (jmf med egna foton), upphöjningen med betongplattan, spåren, spåret till f.d dressinboden samt egna och andras foton överensstämmer till fullo med Sunnes södra del ungefär jämsides med lokstallet.

/ Conny

Vattenhästen i Sunne

av A.Svenson, Tuesday, August 23, 2022, 01:32 (605 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Ursäkta!

Efter David och Connys inlägg kan jag inte annat än ge mig. Tommy hade ju helt rätt. Det är jag som vilseledde mig själv genom att aldrig ha noterat dressinboden på den platsen.

Därmed faller också resonemanget om kastare i norrändan.

Bästa hälsningar!
Anders S

Oidentifierade objekt - hjälp önskas

av Anders Sandgren, Sunday, August 21, 2022, 17:22 (606 dagar sedan) @ OlleThåström

Nu har jag en bunt bilder som jag har hittat här och var, bl.a. på digitaltmuseum.se, men som jag saknar uppgift om plats för. Säkert någon här på forum som vet. Tackar på förhand!

[image]

Järnvägsmuseet JvmKDAN00700


[image]


Tycker att det kan stå "BJ" på loket?

[image]

Järnvägsmuseet JvmKBDN01362


[image]

Järnvägsmuseet JvmKDAF06727


Det ser ut som länsbokstav F på bussen. Jönköping?

Oidentifierade objekt - sammanfattning

av OlleThåström, Monday, August 22, 2022, 22:25 (605 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Bild 1 Örbyhus
Jag har hittat JvmKDAA09344 som nog styrker det.

[image]

Bild 2: Sunne 1975 enligt allas samlade bedömning

Bild 3: Kalmar S
Här en annan bild som jag hittat: JvmKDBA03548, nedan.
Snarlikt hittat i Karlskrona.

[image]

Bild 4: Jönköping
styrks av en Google street view

Tack!

Oidentifierade objekt - Sunne 1976?

av Anders Sandgren, Tuesday, August 23, 2022, 00:02 (605 dagar sedan) @ OlleThåström

Bild 1 Örbyhus
Jag har hittat JvmKDAA09344 som nog styrker det.

[image]

Bild 2: Sunne 1975 enligt allas samlade bedömning

Det finns flera bilder på digitaltmuseum från en resa på Kil-Fryksdalens Järnväg 10/10-76 med BJ Y3 74 från BJs. Årtalet styrks även av denna tråd.
Men Sunne är det nog i alla fall.


Bild 3: Kalmar S
Här en annan bild som jag hittat: JvmKDBA03548, nedan.
Snarlikt hittat i Karlskrona.

[image]

Bild 4: Jönköping
styrks av en Google street view

Tack!

Oidentifierade objekt - sammanfattning

av arjesko, Friday, September 02, 2022, 19:59 (594 dagar sedan) @ OlleThåström

Visar inte bilden från Kalmar S o det liknande i Karlskrona oljegivningstorn och inte vattentorn?