Samlad dokumentation på vattentorn och vattenhästar (Arkiv/forskning/litteratur)

av OlleThåström, Friday, September 02, 2022, 08:49 (601 dagar sedan)

Nu sticker jag ut huvudet och påstår att jag har den mest omfattande samlade dokumentationen på vattentorn och vattenhästar för järnvägen!

Här finns en webbplats med bilder i ordning och reda samt en del text och en någorlunda systematisk förteckning av platser och objekt i form av en Excel-fil. Där har jag också infogat förteckningar och text från fler som gjort massor av jobb före mig. Tack alla.

Varsågoda! Någon kanske har nytta eller nöje av mitt arbete.

Jag är inte klar än, det finns mycket att göra, att rätta till och göra bättre. Inte minst har jag tänkt ge mig ut i naturen och ta mera egna foton.

Ni får gärna komma med kommentarer, tips och förslag, men själva korrekturläsningen ska jag göra själv.

[image]

Länk till webbplatsen
Länk till Excel-fil

Samlad dokumentation på vattentorn och vattenhästar

av Granis, Friday, September 02, 2022, 09:28 (601 dagar sedan) @ OlleThåström

Trevligt. Dock har du blandat ihop loken på bilderna från ULJ. Rätt lok framgår av siffrorna på buffertbalkarna, det är alltså THOR i Marielund och LÅNGSHYTTAN på (gamla) Uppsala Ö.

/ L G :-)

Samlad dokumentation på vattentorn och vattenhästar

av Torbjorn_Forsman, Friday, September 02, 2022, 19:29 (601 dagar sedan) @ Olof W

Länk till webbplatsen

Någon form av sökfunktion på webbplatsen hade uppskattats
Olof

Det är ofta besvärligt att få till en "egen" sökfunktion på en liten webplats. Enklare då att använda någon av de stora sökmotorerna som t ex google. Lägg bara till webadressen sist i söksträngen, t ex site:thastrom.net/jvg , så får du svar endast på den webplats du angav.

Samlad dokumentation på vattentorn och vattenhästar

av OlleThåström, Friday, September 02, 2022, 21:05 (600 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Det är ofta besvärligt att få till en "egen" sökfunktion på en liten webplats. Enklare då att använda någon av de stora sökmotorerna som t ex google. Lägg bara till webadressen sist i söksträngen, t ex site:thastrom.net/jvg , så får du svar endast på den webplats du angav.

Tack för att du svarade åt mig!!
Det är elementär "Google-kunskap" som är lätt att tillämpa.

Dessutom tycker jag att jag har gjort en enkel systematik med alfabetisk ordning på bilderna. När det gäller Exceltabellen går det lätt att söka och sortera på vad som helst. Det är där som "sökfunktionen" finns.

Samlad dokumentation på vattentorn och vattenhästar

av Överkörmästaren, Saturday, September 03, 2022, 10:00 (600 dagar sedan) @ OlleThåström

Egentligen har man nog mer nytta av webbläsarens funktion ”Sök på sidan” eftersom du har ett fåtal sidor med mycket info på varje.

Samlad dokumentation på vattentorn och vattenhästar

av BM, Monday, September 05, 2022, 13:33 (598 dagar sedan) @ OlleThåström

Jag testade med att leta efter vattentornet i Pansartorp, det hittade jag inte då testade jag att leta under Silkesdamm men det var inte med då heller.
Sen hittade jag det i Excellfilen och mindes att det också kunde heta Laxbäcken.

Om man har tur att äga praktverket Sveriges lokstationer : maskintjänstens anläggningar 1856-1992 finns där många vattentorn och vattenhästar.

Vattentornet i Pansartorp finns i en annan bok.
Och ja, jag har varit där.

Samlad dokumentation på vattentorn och vattenhästar

av Sune Nylén, Monday, September 05, 2022, 16:26 (598 dagar sedan) @ BM

Kanske vattentornet vid Laxbäcken. Där tog Knut Falk vatten 1959.../Sune

Samlad dokumentation på vattentorn och vattenhästar

av Sune Nylén, Monday, September 05, 2022, 17:11 (598 dagar sedan) @ Sune Nylén

Vattentornet var en vitmenad stenbyggnad, Rektangulär. Något mellan 2 och 3 meters sida och 6-7 högt. Hur fasen man fick upp vattnet dit vete fåglarna. Fanns väl någon motordriven pump,, Det låg på höger sida när vi kom från Fredriksberg. Det var ett rör som svängdes ut, man vred på en ratt, och så rann vattnet. Ett vattendrag gick på vänstra sidan, och rann under banan nedströms tornet. Där fanns bävrar enligt en medresenär. Kanske var det Stig Nyberg som nämnde det...Det är ju sextio år sedan så jag kan väl vara ursäktad. Men Strand
hette lokeldaren som skötte det hela,,:-D ./ Sune

Samlad dokumentation på vattentorn och vattenhästar

av Ola Almquist, Wednesday, September 07, 2022, 14:20 (596 dagar sedan) @ Sune Nylén

Vattentornet var en vitmenad stenbyggnad, Rektangulär. Något mellan 2 och 3 meters sida och 6-7 högt. Hur fasen man fick upp vattnet dit vete fåglarna. Fanns väl någon motordriven pump,, Det låg på höger sida när vi kom från Fredriksberg. Det var ett rör som svängdes ut, man vred på en ratt, och så rann vattnet. Ett vattendrag gick på vänstra sidan, och rann under banan nedströms tornet. Där fanns bävrar enligt en medresenär. Kanske var det Stig Nyberg som nämnde det...Det är ju sextio år sedan så jag kan väl vara ursäktad. Men Strand
hette lokeldaren som skötte det hela,,:-D ./ Sune

En bild från 2017 finns här.

Samlad dokumentation på vattentorn och vattenhästar

av Sune Nylén, Wednesday, September 07, 2022, 17:56 (596 dagar sedan) @ Ola Almquist

Precis ja. Tidens tand för allt tillbaka till naturen...Jag skrev igår rektangulärt men borde skrivit kvadratiskt, men det spelar ju mindre roll.../ Sune

Samlad dokumentation på vattentorn och vattenhästar

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, September 07, 2022, 20:06 (596 dagar sedan) @ Sune Nylén

Precis ja. Tidens tand för allt tillbaka till naturen...Jag skrev igår rektangulärt men borde skrivit kvadratiskt, men det spelar ju mindre roll.../ Sune

En kvadrat är ett specialfall av en rektangel - som de flesta bildade människor vet. Så du behöver inte ångra det du skrev Sune!

/TKO

Samlad dokumentation på vattentorn och vattenhästar

av Sune Nylén, Wednesday, September 07, 2022, 21:31 (595 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Hej TK. Ja jag kände ju bara EN LÄTT oro. Inte värre än att jag somnade framför TVn :-D / Sune

Samlad dokumentation på vattentorn och vatt... - sökproblem

av OlleThåström, Tuesday, September 06, 2022, 12:41 (597 dagar sedan) @ BM

Jag testade med att leta efter vattentornet i Pansartorp, det hittade jag inte då testade jag att leta under Silkesdamm men det var inte med då heller.
Sen hittade jag det i Excellfilen och mindes att det också kunde heta Laxbäcken.

Det går inte att söka på "Pansartorp" - av två skäl. Det en är att jag stavat fel. Nu har jag ändrat, men till "Pantsartorp". Men det går inte att söka i alla fall p.g.a. sidstrukturen (som jag inte ska utbreda mig om). Så tror jag i alla fall att det ligger till.

Andra platser går utmärkt att söka på med "xxxxxx site:thastrom.net".

Därför ska jag nog hitta på någon enkel sökfunktion.