Helsingborg för 55 år sedan - 2/9-67 (Fordon: allmänt)

av /jes, Saturday, September 03, 2022, 10:18 (600 dagar sedan)

Linje 1 i Råå. Slingan korsas av spåret ner till Råå hamn som inte använts på flera år.

[image]

Linje 3 i Lussebäcken på väg in i en mycket snäv slinga. Den enkelspåriga sträckan Miatorp-Lussebäcken var inte signalreglerad och med skymd sikt kunde det bli lite överraskningar. Enkelspåret på Tågaborg var däremot signalreglerat.

[image]
S:t Jörgens plats. Vändning i triangelspåret på Roskildegatan lite ovanligt för linje 5. Däremot vände dagens första och sista turer på linje 1 och 3 vid S:t Jörgens plats och trianglade in på Roskildegatan.

[image]

Korsningen med HHJ vid Cindersgatan ersatte korsningen vid Södergatan. Denna blev väl bara cirka fem år gammal. När Södergatsviadukten skulle byggas våndades politikerna, spår eller inte spår. Det blev inga spår och nerräkningen kunde börja. Bilden tagen tidigare.

[image]

Ett tåg på HHJ närmar sig. Strömlös sektion och uppförsbacke för tågen hela vägen från Helsingborgs central och det gällde ta sats. Om inte, fastnade man ungefär här och fick backa tillbaka. V3-tågen från Helsingborg F till Ramlösa mullrade bra när de segade sig uppför backen.

[image]

Godstrafiken på HSS/HRRJ fortsatte en vecka efter spårvägens nerläggning. Bilder från sista dagen på fredag-om jag kommer ihåg!

Helsingborg för 55 år sedan - 2/9-67

av Leif B, Saturday, September 03, 2022, 11:05 (600 dagar sedan) @ /jes

Vi hoppas att du kommer ihåg! :-)

Tack för de här bilderna! Själv åkte jag inte sista dagen, men någon gång under sista sommaren.

Helsingborg för 55 år sedan - 2/9-67

av K Lemming, Saturday, September 03, 2022, 14:34 (600 dagar sedan) @ /jes

Tack för dessa fantastiska bilder. Jag har inget spårvägsintresse, med undantaget HSS. Med släkt i Helsingborg var vi där med jämna mellanrum och morfars släkting hade jobbat på spårvägen och brukade berätta om den tiden. Då och då blev det en tur runt Helsingborg i hans bil där han berättade och visade var spårvägen gått. HSS Mustangerna har jag dessutom alltid tycks var väldigt charmiga.

Ser fram emot kommande bilder.

Helsingborg för 55 år sedan - 2/9-67

av Anders Sandgren, Sunday, September 04, 2022, 11:05 (599 dagar sedan) @ /jes

S:t Jörgens plats. Vändning i triangelspåret på Roskildegatan lite ovanligt för linje 5. Däremot vände dagens första och sista turer på linje 1 och 3 vid S:t Jörgens plats och trianglade in på Roskildegatan.

[image]

Att linje 5 sällan använde triangelspåret berodde väl på att den trafikerades med tvåriktningsvagnar efter avkortningen till S:t Jörgens plats. linje 1 & 3 gick däreot med enriktningsvagnar (F1 & F2)

Trevligt bildreportage.

Jag noterar bubblan t.v årsmodell 53-61 om man inte kan snäva in det mer samt en Ford Mustang till höger, 1965-67 (det senare beroende på bilden).

Helsingborg för 55 år sedan - 2/9-67

av Överkörmästaren, Sunday, September 04, 2022, 11:18 (599 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Triangelspåret behövde väl användas om det återstod en stund till avgångstiden, så att inte andra vagnar hindrades?

Helsingborg för 55 år sedan - 2/9-67

av Anders Sandgren, Sunday, September 04, 2022, 12:10 (599 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det var nog användbart till det också. Men det fanns väl även kvar en bit av spåret till Pålsjöbaden som kunde användas. Det låg ju övergångväxlar i huvudspåret.
Triangelspåren vid Stattena, Tågaborg och S:t Jörgens plats och slingan i Råå tillkom väl när enriktningsvagnarna kom, de gick väl på 1 & 5 i början där det fanns vändmöjligheter.

Helsingborg för 55 år sedan - 2/9-67

av /jes, Sunday, September 04, 2022, 12:42 (599 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det fanns triangelspår i Pålsjöbaden också. När linje 3 avkortades till Lussebäcken byggdes slinga där. Och så fanns slingan vid Tallgatan för in- och utryckning av vagnar.

Triangelspåret i Stattena försvann i samband med förberedelserna för dagen H våren 1967. Morgonavgångarna från Stattena till Råå ersattes då med buss sista tiden.

[image]

Helsingborg för 55 år sedan - 2/9-67

av PeO, Sunday, September 04, 2022, 12:12 (599 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag noterar bubblan t.v årsmodell 53-61 om man inte kan snäva in det mer samt en Ford Mustang till höger, 1965-67 (det senare beroende på bilden).

Jag tittar på SAABen bakom också. Det ser ut som att backspegeln sitter på instrumentbrädan, i så fall även den modell 65-67. 1968 hade lite högre vindruta och backspegeln i taket, 1969 kom bredare lyktor.

PeO, som haft -65or av båda sorterna.

Helsingborg för 55 år sedan - 2/9-67

av Carl Olof Mossberg, Sunday, September 04, 2022, 12:51 (599 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag noterar bubblan t.v årsmodell 53-61 om man inte kan snäva in det mer samt en Ford Mustang till höger, 1965-67 (det senare beroende på bilden).

Bubblan med liten, ej delad bakruta innebär 1953-1957. Svårt att se, men om inte extra
fönster för bromsljus över baklyktorna så är det 1953.