Järnväg till Sikeå - sista körning i 60 talet

av Torbjörn Jansson, Tuesday, September 13, 2022, 20:39 (585 dagar sedan) @ Bothnia

Den första delen av filmen är nog när ett antal unga och slipsförsedda entusiastiska medlemmar ur Svenska Spårvägssällskapet fick lov att använda den nedlagda järnvägen för utbildning av framtida spårvagnsförare inför den dag föreningen skulle få en bana att köra på. Denna järnväg hade varit väl nedlagd ett tag därav behovet av bl a rensning av vägövergångar. Den senare intressanta delen och av utmärkt kvalitet är väl från de sista åren innan flottningen lades ner. Att då filma i färg och troligtvis 16 m m var nog tämligen ovanligt och dyrt!

Järnväg till Sikeå - sista körning i 60 talet

av Granis, Tuesday, September 13, 2022, 20:41 (585 dagar sedan) @ Bothnia

Härlig film från en bana man sett och hört väldigt lite om. Och vilka miljöer. Och vilket tidsdokument. Den kvinnliga vägvakten som sköter bommarna/ grindarna, men de kostymklädda herrar som assisterar med rensning av plankorsning och flaggning vid överfart (varav en borde vara gamla riksvägen =numera E4) tyder väl på att detta var en utfärd efter nedläggningen? Eller iallafall när trafiken legat nere ett tag? Gjorde inte SJK en utfärd på banan vid 60-talets början? Och stångkoppel mellan vagnarna, kontaktledning på 750 mm smalspår. Sannerligen rätt udda. Slutligen en sista (?) urspårning, växling/ lossning vid kaj och utfärd för trotjänare (typ) i banans enda personvagn (väl?). Härligt! :-)

Blev denna vagn bevarad? Flera av loken blev iallafall det, varav ett på Tekniska muséet i Stockholm, och de andra vid bruksmuséet i Robertsfors. På länken omtalas den 700 meter långa museibana man byggde vid muséet på 1990-talet. Driften av denna låg väl nere i några år, men kör dom nu nån gång? Hur som helst byggde man inte upp nån kontaktledning när spåren byggdes, utan kraften kom från ett aggregat i en tillkopplad vagn. Och så lär det väl förbli? För några planer på kontaktledning eller banutbyggnad finns väl inte?


/ L G

Järnväg till Sikeå - sista körning i 60 talet

av Granis, Tuesday, September 13, 2022, 20:43 (585 dagar sedan) @ Granis

Tillägg: Ja, såg att Hr Jansson skrev att det var SSS som gjorde utfärden. Men att trafiken varit nedlagd ett tag då denna genomfördes. Då hade jag hälften rätt, och det får väl vara godkänt med tanke på min späda ålder i sammanhanget?


/ L G ;-)

Järnväg till Sikeå - sista körning i 60 talet

av Torbjörn Jansson, Tuesday, September 13, 2022, 20:52 (585 dagar sedan) @ Granis

Absolut godkänt :-D ! Som jag skrev så använde alltså SSS denna järnväg för utbildning under en period, detta var nog inte bara en enstaka utflykt. Dock kan jag ju ha fel och till skillnad från eminente och betydligt vid den tiden och fortfarande spädare Granis så kan demensen ibland slå till hårt och skoningslöst:-D .....!

Järnväg till Sikeå - sista körning i 60 talet

av Granis, Tuesday, September 13, 2022, 21:03 (585 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Det är förlåtet. Likaså för mig. Jag var ju bara tre år 1961, så de enda utfärder jag kunde åka på då var i barnvagnen hemma i Solna, dragen av föräldrarna. Men några få år senare -när jag iallafall kunde gå själv- lät jag mig glatt insvepas av röken från ångloken som drog soptåget "silverpilen" när dom passerade under viadukten vid Huvudsta. gammal är jag iallafall. Men det har jag ju berättat om förut på detta forum. Också.


/ L G :-)

Järnväg till Sikeå - sista körning i 60 talet

av Torbjörn Jansson, Tuesday, September 13, 2022, 21:13 (585 dagar sedan) @ Granis

"Forever young"......;-) !

Järnväg till Sikeå - sista körning i 60 talet

av Håkan Zaar, Wednesday, September 14, 2022, 07:46 (584 dagar sedan) @ Granis

Jag har varit dit i våras!

Ville träffa dem och se vilka planer som finns.
Även loket Herman Behrman som jag kom i kontakt med redan i Arvesund när jag träffade Hans Näckdal, är på plats i Robertsfors.

De har många lok och vagnar, men ingen järnväg.

I första delen av planeringen av nya norrbottniabanan fanns det storslagna planer för att ansluta järnvägen till en station där och fixa till en fin stationsmiljö, inglasad mm…..men det projekterade man bort på ett par månader och nu blir det en perrong och en stationsskylt….på sin höjd.

Flera problem finns, jag tänker inte gå in på dem här och nu, men som i de flesta föreningar så handlar det mycket om engagemang.
Många av de som var intresserade finns inte längre med, eller är 80+

Robertsfors ligger dessutom….där de ligger och är en egen och väldigt liten komun med väldigt begränsade resurser.

Anläggningen rätt läcker, men det är faktiskt bara järnvägen som är någorlunda välhållen, resten är golfbana.

Finns inte heller något att åka till….eller ifrån….

Ja man kan fundera på vad de har för framtid.

De kommer dessutom att behöva hela tillståndsbiten och i princip en NY spåranläggning och jag vet rätt väl vad det innebär….intresset på byn var inte heller stort. De samlade 8 pers i hembygdsdsgården, varav fyra var dit för att fika.

Ett besök är det definitivt värt om man är tågintresserad, men du kommer att bli rätt nedstämd när du åker därifrån….

/Håkan

Järnväg till Sikeå - sista körning i 60 talet

av tobbe, Wednesday, September 14, 2022, 20:05 (584 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Jag o min framlidne resekamrat besökte Mattmar i början av 1970-talet och nånstans i gömmorna bör det finnas ett foto på just loket"Herman Behrman" men kan vara så tråkigt att detta foto kan finnas ibland de otal filmrullar som aldrig blev framkallade och blev skattade åt förgängelsen:-( :-( då tid o råd för detta tidvis saknades. Det blev ca 350 rullar sv/vit under de 15 år som gick o tyvärr ett mindre antal av dessa som inte kom på pränt.
tobbe

Järnväg till Sikeå - sista körning i 60 talet

av Jeff, Thursday, September 15, 2022, 18:46 (583 dagar sedan) @ tobbe

Har varit dit vid flera tillfällen.
Nu senast i början av augusti. Jag gillar verkligen museet och även Robertsfors i sig.
Cafét har blivit riktigt fin nu. Sen har lekplatsen "Barnens bruk" tillkommit.

[image]
Barnens Bruk.
[image]

[image]
Banvallen.

[image]

[image]
Personvagnen.

[image]
Sist en bild från Sikeå.