SJ:s containerterminal Solna-Frösunda (Järnväg allmänt)

av Macadam, Saturday, September 17, 2022, 23:08 (580 dagar sedan)

Jag läser i SJ-nytt 1968/15 att containertransporter startats mellan Stockholm-Oslo. transporterna går via SJ:s containerterminal i Solna-Frösunda.
Var låg denna containerterminal? Var det vid Tomteboda?

Trafiken var blygsam till en början, två vagnar i veckan. Transporten skedde med norska vagnar.

Jag antar att terminalen avvecklades då Älvsjö containerterminal togs i bruk runt 1970?

SJ:s containerterminal Solna-Frösunda

av Ulf Pålsson, Sunday, September 18, 2022, 01:29 (580 dagar sedan) @ Macadam

Jag läser i SJ-nytt 1968/15 att containertransporter startats mellan Stockholm-Oslo. transporterna går via SJ:s containerterminal i Solna-Frösunda.
Var låg denna containerterminal? Var det vid Tomteboda?

- - -

Jag vet inte var containerterminalen låg, men namnet Frösunda antyder att den låg norr om och inte söder om Solnatunnlarna, kanske ungefär i höjd med plattformen vid Solna station eller vid någon del av driftbangården 'Hagalund'.

SJ:s containerterminal Solna-Frösunda

av bengt24, Sunday, September 18, 2022, 14:29 (580 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

I början av 80-talet gick ett lok (T21) enkom för växling i Solna på norra sidan av tunneln, mycket riktigt där Friends Arena ligger idag. Minns inget speciellt att det var conteinerväxling men med tanke på att det var ett specifikt lok för just Solna borde det ha varit det.

SJ:s containerterminal Solna-Frösunda

av Anders Svensson, Saturday, September 24, 2022, 17:11 (573 dagar sedan) @ bengt24

I början av 80-talet gick ett lok (T21) enkom för växling i Solna på norra sidan av tunneln, mycket riktigt där Friends Arena ligger idag. Minns inget speciellt att det var conteinerväxling men med tanke på att det var ett specifikt lok för just Solna borde det ha varit det.


Det var snarare där "Mallen" (Mall of Scandinavia) ligger i dag, alltså något sydost om Friends Arena. I slutet av 1960-talet såg jag ånglok (N-lok) växla i containerterminalen - det var två olika tider som möttes... Innan allt börjad rivas bort för de stora byggena i områdena var det banunderhållsverksamhet - och skrot - som höll till på det gamla terminalområdet. Och, ja, Frösunda och Årsta kombiterminaler fanns en tid parallellt. //Anders, boende och uppväxt i Solna

SJ:s containerterminal Solna-Frösunda

av Växlaren, Sunday, September 18, 2022, 08:19 (580 dagar sedan) @ Macadam

Där Friends Arena ligger var det Containerterminal, när jag började växla där 86 så var den borta och då var det skrotfirmor som höll till där. Det finns 60 bilder på Järnvägsmuseet/Digitaltmuseum.

SJ:s containerterminal Solna-Frösunda

av Gunnar Ekeving, Sunday, September 18, 2022, 08:47 (580 dagar sedan) @ Växlaren

Där Friends Arena ligger var det Containerterminal, när jag började växla där 86 så var den borta och då var det skrotfirmor som höll till där. Det finns 60 bilder på Järnvägsmuseet/Digitaltmuseum.

Syns även på en SJ-ritning från omkring 1980.

SJ:s containerterminal Solna-Frösunda

av Macadam, Sunday, September 18, 2022, 11:51 (580 dagar sedan) @ Växlaren

Där Friends Arena ligger var det Containerterminal, när jag började växla där 86 så var den borta och då var det skrotfirmor som höll till där. Det finns 60 bilder på Järnvägsmuseet/Digitaltmuseum.

Intressant, senaste bilden är från 1971 Här en bild på trailertransport 1966: https://digitaltmuseum.se/021018072251/containerterminal-slps Trodde det var en modernare företeelse.
På den här bilden ser man lite av omgivningarna https://digitaltmuseum.se/021018073449/statens-jarnvagar-sj-slps-solna-containertermina... Hagalund i bakgrunden.

SJ:s containerterminal Solna-Frösunda

av A.Svenson, Sunday, September 18, 2022, 12:40 (580 dagar sedan) @ Macadam

Hej,

Portalkranen på bild två rullar sannolikt på gummihjul. En lika dan användes i Göteborg vid frilastområdet på Göteborg Norra (Gb) fram tills terminalen på Skansenbangården var klar. Kranen stod kvar i ett par år i området mellan de två områdena i reserv. I slutet av perioden på Skansen användes inte heller den rälsgående kranen utan enbart motviktstruckar och lyftoket var borttaget.

Hlsn
Anders S

SJ:s containerterminal Solna-Frösunda

av Bobo L, Sunday, September 18, 2022, 14:39 (580 dagar sedan) @ Macadam

Jag läser i SJ-nytt 1968/15 att containertransporter startats mellan Stockholm-Oslo. transporterna går via SJ:s containerterminal i Solna-Frösunda.
Var låg denna containerterminal? Var det vid Tomteboda?

Som komplement till de ovan länkade bilderna länkar jag till ett flygfoto över området.

Här:
https://kartbild.com/#16/59.3707/18.0071/0xc

SJ:s containerterminal Solna-Frösunda

av Macadam, Sunday, September 18, 2022, 16:50 (579 dagar sedan) @ Bobo L


Som komplement till de ovan länkade bilderna länkar jag till ett flygfoto över området.

Här:
https://kartbild.com/#16/59.3707/18.0071/0xc

Inte mycket som är sig likt idag. Containertrafiken verkar ha upphört eller var blygsam på bilden från 1975.

SJ:s containerterminal Solna-Frösunda

av Anders.k., Tuesday, September 20, 2022, 10:42 (578 dagar sedan) @ Macadam


Som komplement till de ovan länkade bilderna länkar jag till ett flygfoto över området.

Här:
https://kartbild.com/#16/59.3707/18.0071/0xc


Inte mycket som är sig likt idag. Containertrafiken verkar ha upphört eller var blygsam på bilden från 1975.

Vet inte om vi ser på samma bild.
Det är ju fullt med vagnar under kranen .
Men ser ett par Sds vagnar på spåret längst längst söderut , det var långa vagnar och dom lastade tre växelflak eller två trailers.
Här en fin bild på vagnarna från Digitalt museum.

1975 är det ju ett par år till hela Kombitåg , det har väl börjat lite smått i Göteborg men knappast nått Stockholm ännu .
1975 går det väl ett eller två drag/tåg till Tomteboda med vagnar som delas upp på vanliga vagnlasttåg för vidare resa.

M.V.H Anders.k.

SJ:s containerterminal Solna-Frösunda

av Macadam, Tuesday, September 20, 2022, 21:11 (577 dagar sedan) @ Anders.k.

Ja det har du kanske rätt i, jag tyckte att ytan bredvid spåren såg ut att vara väldigt tom. Men det kanske just har kommit in ett tåg som ska lossas?
Jag trodde att containertrafiken flyttat till Älvsjö 1975?

SJ:s containerterminal Solna-Frösunda

av Anders.k., Thursday, September 22, 2022, 13:14 (576 dagar sedan) @ Macadam

Ja det har du kanske rätt i, jag tyckte att ytan bredvid spåren såg ut att vara väldigt tom. Men det kanske just har kommit in ett tåg som ska lossas?
Jag trodde att containertrafiken flyttat till Älvsjö 1975?

Älvsjö sista etapp är klar 1979 vad jag förstår.

Solna terminalen är med en bit in på 80-talet, den är med på en redovisning jag har från 1981 , så någon gång därefter försvinner den som containerterminal och blir bilterminal där nya bilar lossas fram till den trafiken flyttar till Sundbyberg.

Container och trailertrafiken är VÄLDIGT blygsam i början , det är mest containers i väldigt "spridda skurar" .
Vagnar för trailers har SJ bara dom 41 vagnarna av Sds som visades på bild här i tråden.
Det är först 1985 när dagens Sdgms börjar levereras i ett antal av 720 st som man får ordentligt med vagnar och dagens heltåg kan börja rulla, dock tar det ett att par år till innan det är rena heltåg som inte rangeras och har vagnar till många destinationer i sig.

Man hyr in vagnar väldigt tidigt för internationell trafik , det körs några vagnar om dagen Årsta via Trelleborg till Tyskland med Trailers väldigt tidigt 80-tal , vagnarna är för höga för övriga färjor och det är bara T-S ledens färjor som klarar dom.

Däremot köper man väldigt många 2-axliga vagnar för växelflak , först från Talbot och sedan från AGEVE , från 1974 och framåt, så växelflak är rätt stort ett tag.

M.V.H Anders.k.