YBo-tåg vid Förslöv på 1970-talet (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Tuesday, September 20, 2022, 20:01 (575 dagar sedan)

[image]

Orange/gula rälsbussar i ett gult fält.
Foto J-P Haboe.
/tell

YBo-tåg vid Förslöv på 1970-talet

av Alex, Tuesday, September 20, 2022, 21:09 (575 dagar sedan) @ Thomas Tell

Fin bild. Enligt Ekevings grafer för 1971 fanns det ett Y-tåg som gick Halmstad-Malmö SoH. Det skulle i så fall ha passerat Förslövsholm vid 19.00 c:a. Kan det stämma?

Jag reste faktiskt till Förslövsholm 1971 med loktåget 1407 och har varit där flera gånger under 70-talet men minns lite för dåligt. Något får mig att tro att tåget går norrut.

YBo-tåg vid Förslöv på 1970-talet

av Farbror Mossa, Wednesday, September 21, 2022, 09:19 (575 dagar sedan) @ Alex

Fin bild. Enligt Ekevings grafer för 1971 fanns det ett Y-tåg som gick Halmstad-Malmö SoH. Det skulle i så fall ha passerat Förslövsholm vid 19.00 c:a. Kan det stämma?

Jag reste faktiskt till Förslövsholm 1971 med loktåget 1407 och har varit där flera gånger under 70-talet men minns lite för dåligt. Något får mig att tro att tåget går norrut.

Håller med om både fin bild och att tåget går norrut. Först tyckte jag mig känna igen kullen till höger i bakgrunden, där ligger väl Barkåkra? Tillbringade en tid i trakten iklädd gröna kläder.
Sedan tittade jag på skuggan som tåget kastar och får klockan till i runda slängar vid femtiden på eftermiddagen vid färd norrut, ingen sommartid. Så högt borde inte solen stå vid femtiden på morgonen (vid färd söderut), av havrens mognadsgrad torde det vara mitten av augusti på ett ungefär.

YBo-tåg vid Förslöv på 1970-talet

av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, September 21, 2022, 17:16 (574 dagar sedan) @ Alex

Fin bild. Enligt Ekevings grafer för 1971 fanns det ett Y-tåg som gick Halmstad-Malmö SoH. Det skulle i så fall ha passerat Förslövsholm vid 19.00 c:a. Kan det stämma?

Jag reste faktiskt till Förslövsholm 1971 med loktåget 1407 och har varit där flera gånger under 70-talet men minns lite för dåligt. Något får mig att tro att tåget går norrut.

Under någon eller några tidtabellsperioder framfördes YBo-tågsätt Malmö - Halmstad och åter (kanske endast söndagar) för utbyte av fordon som skulle till Halmstad för översyn och om jag minns rätt var det t.o.m. annonserat som genomgående tåg Ystad - Malmö - Halmstad under någon tidtabellsperiod (har inte kollat upp det närmare). Kanske var detta en anledning till att YBo-sätt framfördes på den elektrifierade sträckan Malmö - Halmstad. Eller så meranvändes YBo-tågsätt för söndagståget.

YBo-tåg vid Förslöv på 1970-talet

av Torger, Thursday, September 22, 2022, 15:23 (574 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Jag har kollat SvK 9/1965. Enligt denna framfördes Y-tåg 1403 Halmstad 6.55 - Ystad 10.48 vardagar och Ängelholm - Ystad SoH, Malmö - Ystad som Bornholmspil med uppehåll endast i Skurup. Någon motsvarande direktförbindelse motsatt håll fanns inte.
Christer Torgersson, Malmö

YBo-tåg vid Förslöv på 1970-talet

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, September 22, 2022, 20:48 (573 dagar sedan) @ Torger

Jag har kollat SvK 9/1965. Enligt denna framfördes Y-tåg 1403 Halmstad 6.55 - Ystad 10.48 vardagar och Ängelholm - Ystad SoH, Malmö - Ystad som Bornholmspil med uppehåll endast i Skurup. Någon motsvarande direktförbindelse motsatt håll fanns inte.
Christer Torgersson, Malmö

SvK 12/1966 har genomgående pt 1406 dagligen Ystad 17.22 - Malmö C 18.14-19.05 - Ängelholm 20.41. Dagligen utom dag före sön- och helgdag fortsatte tåget till Halmstad C med ankomst 22.10.

YBo-tåg vid Förslöv på 1970-talet

av Thomas K Ohlsson, Friday, September 23, 2022, 15:13 (573 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Jag har kollat SvK 9/1965. Enligt denna framfördes Y-tåg 1403 Halmstad 6.55 - Ystad 10.48 vardagar och Ängelholm - Ystad SoH, Malmö - Ystad som Bornholmspil med uppehåll endast i Skurup. Någon motsvarande direktförbindelse motsatt håll fanns inte.
Christer Torgersson, Malmö


SvK 12/1966 har genomgående pt 1406 dagligen Ystad 17.22 - Malmö C 18.14-19.05 - Ängelholm 20.41. Dagligen utom dag före sön- och helgdag fortsatte tåget till Halmstad C med ankomst 22.10.

Var det samma tågnummer på bägge sträckorna?
Med ett uppehåll i Malmö på knappt en timme tycker jag det är tveksamt om det kan kallas en genomgående förbindelse.

/TKO

YBo-tåg vid Förslöv på 1970-talet

av Jan-Anders Wihrén, Friday, September 23, 2022, 16:39 (573 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Jag har kollat SvK 9/1965. Enligt denna framfördes Y-tåg 1403 Halmstad 6.55 - Ystad 10.48 vardagar och Ängelholm - Ystad SoH, Malmö - Ystad som Bornholmspil med uppehåll endast i Skurup. Någon motsvarande direktförbindelse motsatt håll fanns inte.
Christer Torgersson, Malmö


SvK 12/1966 har genomgående pt 1406 dagligen Ystad 17.22 - Malmö C 18.14-19.05 - Ängelholm 20.41. Dagligen utom dag före sön- och helgdag fortsatte tåget till Halmstad C med ankomst 22.10.


Var det samma tågnummer på bägge sträckorna?
Med ett uppehåll i Malmö på knappt en timme tycker jag det är tveksamt om det kan kallas en genomgående förbindelse.

/TKO

Det var i alla fall samma tågnummer hela vägen. Annars hade jag inte angett tåget som genomgående. Någon tidsgräns för om ett tåg som gör uppehåll är genomgående eller ej känner jag inte till.

YBo-tåg vid Förslöv på 1970-talet

av Thomas K Ohlsson, Friday, September 23, 2022, 20:35 (572 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Jag har kollat SvK 9/1965. Enligt denna framfördes Y-tåg 1403 Halmstad 6.55 - Ystad 10.48 vardagar och Ängelholm - Ystad SoH, Malmö - Ystad som Bornholmspil med uppehåll endast i Skurup. Någon motsvarande direktförbindelse motsatt håll fanns inte.
Christer Torgersson, Malmö


SvK 12/1966 har genomgående pt 1406 dagligen Ystad 17.22 - Malmö C 18.14-19.05 - Ängelholm 20.41. Dagligen utom dag före sön- och helgdag fortsatte tåget till Halmstad C med ankomst 22.10.


Var det samma tågnummer på bägge sträckorna?
Med ett uppehåll i Malmö på knappt en timme tycker jag det är tveksamt om det kan kallas en genomgående förbindelse.

/TKO


Det var i alla fall samma tågnummer hela vägen. Annars hade jag inte angett tåget som genomgående. Någon tidsgräns för om ett tåg som gör uppehåll är genomgående eller ej känner jag inte till.

Är det samma tågnummer är det rimligt att benämna det som genomgående ur järnvägens trafikperspektiv. För resenärer torde dock bedömningen vara en annan...

/TKO

YBo-tåg vid Förslöv på 1970-talet

av Harald, Friday, September 23, 2022, 23:33 (572 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Jag har kollat SvK 9/1965. Enligt denna framfördes Y-tåg 1403 Halmstad 6.55 - Ystad 10.48 vardagar och Ängelholm - Ystad SoH, Malmö - Ystad som Bornholmspil med uppehåll endast i Skurup. Någon motsvarande direktförbindelse motsatt håll fanns inte.
Christer Torgersson, Malmö


SvK 12/1966 har genomgående pt 1406 dagligen Ystad 17.22 - Malmö C 18.14-19.05 - Ängelholm 20.41. Dagligen utom dag före sön- och helgdag fortsatte tåget till Halmstad C med ankomst 22.10.


Var det samma tågnummer på bägge sträckorna?
Med ett uppehåll i Malmö på knappt en timme tycker jag det är tveksamt om det kan kallas en genomgående förbindelse.

/TKO


Det var i alla fall samma tågnummer hela vägen. Annars hade jag inte angett tåget som genomgående. Någon tidsgräns för om ett tåg som gör uppehåll är genomgående eller ej känner jag inte till.


Är det samma tågnummer är det rimligt att benämna det som genomgående ur järnvägens trafikperspektiv. För resenärer torde dock bedömningen vara en annan...

/TKO

Det får väl ses som ett måltidsuppehåll. :-)

YBo-tåg vid Förslöv på 1970-talet

av Thomas K Ohlsson, Saturday, September 24, 2022, 17:28 (571 dagar sedan) @ Harald

Ja det är ju en möjlighet. På den tiden det begav sej var 'måltidsuppehållen' förvånansvärt korta, 10-15 minuter var vanligt.
Under den tid som detta tåg har uppehåll på Malmö C borde en hungrig resenär till och med hunnit till Savoy för lättare måltid med lämplig dryck.

/TKO

YBo-tåg vid Förslöv på 1970-talet

av S-O Johansson, Friday, September 23, 2022, 20:56 (572 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Fin bild. Enligt Ekevings grafer för 1971 fanns det ett Y-tåg som gick Halmstad-Malmö SoH. Det skulle i så fall ha passerat Förslövsholm vid 19.00 c:a. Kan det stämma?

Jag reste faktiskt till Förslövsholm 1971 med loktåget 1407 och har varit där flera gånger under 70-talet men minns lite för dåligt. Något får mig att tro att tåget går norrut.


Under någon eller några tidtabellsperioder framfördes YBo-tågsätt Malmö - Halmstad och åter (kanske endast söndagar) för utbyte av fordon som skulle till Halmstad för översyn och om jag minns rätt var det t.o.m. annonserat som genomgående tåg Ystad - Malmö - Halmstad under någon tidtabellsperiod (har inte kollat upp det närmare). Kanske var detta en anledning till att YBo-sätt framfördes på den elektrifierade sträckan Malmö - Halmstad. Eller så meranvändes YBo-tågsätt för söndagståget.

Men de Y-fordon som gick i Skåne vid 70-talets början förutom de som gick Halmstad-Hässleholm och runt Helsingborg var väl placerade i Malmö eller eventuellt Kristianstad och fick sitt underhåll där. Halmstadvagnarna och Skånevagnarna blandades vad jag vet inte i omloppen. Bl.a kände man igen det på att vagnar i 700-serien tillhörde Halmstad och 800-serien Malmö/Kristianstad. Övriga vagnar var det svårare med. Så det gör det lite knepigt om det var genomgående Halmstad-Ystad.
För övrigt så var det väl skillnad i trafikuppläggen före och efter tidatabellsrevulotionen 1968.

YBo-tåg vid Förslöv på 1970-talet

av Besc, Wednesday, September 21, 2022, 11:54 (575 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]

Orange/gula rälsbussar i ett gult fält.
Foto J-P Haboe.

Härlig bild med en "dansbana" (UF) i tåget.
Går det att få fram en mer precisering av tiden?

YBo-tåg vid Förslöv 1970

av Thomas Tell, Wednesday, September 21, 2022, 23:48 (574 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]

Orange/gula rälsbussar i ett gult fält.
Foto J-P Haboe.

Tåget är troligt morgontåget 1403 som var i Förlöv 7.28. Alltså ett södergående tåg.
Allt enligt Jan-Peter.
/tell

YBo-tåg vid Förslöv 1970

av Harald, Thursday, September 22, 2022, 10:00 (574 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]

Orange/gula rälsbussar i ett gult fält.
Foto J-P Haboe.

Tåget är troligt morgontåget 1403 som var i Förlöv 7.28. Alltså ett södergående tåg.
Allt enligt Jan-Peter.
/tell

Den 15 augusti kl. 7:28 svensk normaltid står solen 22 grader över horisonten i Förslöv. Jag tycker den ser ut att stå högre. Går det att förstora en del så att man ser t.ex. hur skuggan från lamphuset faller?

YBo-tåg vid Förslöv 1970

av Thomas Tell, Friday, September 23, 2022, 10:49 (573 dagar sedan) @ Harald

[image]

Orange/gula rälsbussar i ett gult fält.
Foto J-P Haboe.

Tåget är troligt morgontåget 1403 som var i Förlöv 7.28. Alltså ett södergående tåg.
Allt enligt Jan-Peter.
/tell


Den 15 augusti kl. 7:28 svensk normaltid står solen 22 grader över horisonten i Förslöv. Jag tycker den ser ut att stå högre. Går det att förstora en del så att man ser t.ex. hur skuggan från lamphuset faller?

Jan-Peter är ganska sker på sin sak. Det är 1403 som rullar där.
/tell

YBo-tåg vid Förslöv 1970

av Besc, Friday, September 23, 2022, 12:29 (573 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]

Orange/gula rälsbussar i ett gult fält.
Foto J-P Haboe.

Tåget är troligt morgontåget 1403 som var i Förlöv 7.28. Alltså ett södergående tåg.
Allt enligt Jan-Peter.
/tell


Den 15 augusti kl. 7:28 svensk normaltid står solen 22 grader över horisonten i Förslöv. Jag tycker den ser ut att stå högre. Går det att förstora en del så att man ser t.ex. hur skuggan från lamphuset faller?


Jan-Peter är ganska sker på sin sak. Det är 1403 som rullar där.
/

Tittar i tidtabell 169, som gällde till slutet av maj 1970 och där finns tåg 1403 med. Avgick Halmstad 06.25, Förslövsholm 07.30 och med ankomst till Malmö C 09.30. Anslutande tåg mot Ystad (1765, Bornholmspil) avgår 10.09. Under perioden 01 jun-24 aug (1969) även första klass!

Ingen notering om genomgående tåg.

Vill minnas att det var fordon placerade i Halmstad som utgjorde tåget på bilden. Halmstads rälsbussar skötte då om rälsbusstrafiken väster om södra stambanan, dvs förutom ovanstående sträckning även Ängelholm-Helsingborg F, Åstorp-Höganäs och Hässleholm-Halmstad!