Signalglas? (Signaler/säkerhet)

av Rasmus Axelsson, Thursday, September 22, 2022, 12:52 (554 dagar sedan)

[image]
Under gårdagens trädgårdsarbete i det som tycks ha varit delar av en soptipp för Kvistbro banvaktstuga och/eller station, dök det upp glasskärvor med tydligt rundade kanter, både klart och grönt glas. Tjockleken är drygt 2 mm och radien tyder snarare på glas som använts i någon fast signalinrättning än ett bärbart signalmedel, såsom en så kallad palt. På det klara glaset på bilden syns bokstäverna "C, TO" ingraverat i materialet, som tycks vara slutet av en text.

Kan någon tolka texten på glaset? Vilka storlekar på glas i exempelvis semaforer användes under 1900-talet? Kan glaset ha använts till något annat?

Signalglas?

av Sune Nylén, Thursday, September 22, 2022, 15:38 (554 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Det blå glaset är nog från den tiden man hade oljelyktor med gult sken då blått och gult blir grönt...

Signalglas?

av Rasmus Axelsson, Thursday, September 22, 2022, 15:43 (554 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det blå glaset är nog från den tiden man hade oljelyktor med gult sken då blått och gult blir grönt...

Hur stora var dessa glas ungefär?

Signalglas?

av Sune Nylén, Thursday, September 22, 2022, 18:46 (554 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Ingen aning...Semaforglas var väl fyrkantiga.. Åtminstone de jag har....Det kan väl ha varierat över långa tidsperioder..

Signalglas?

av Sune Nylén, Thursday, September 22, 2022, 23:46 (553 dagar sedan) @ Sune Nylén

De gamla dubbelvingade träsemaforerna som stod framför stationshusen hade väl i de jag sett bilder på, lampor med runda glas, som hissades upp och ned för tändning och släckning...Glasen torde väl kunna härstamma därifrån....

Signalglas!

av Rasmus Axelsson, Friday, September 23, 2022, 07:30 (553 dagar sedan) @ Sune Nylén

Med ledning av detta glas till semafor i Järnvägsmuséets samlingar och jämförelse med diametern 190 mm, vågar jag nästan påstå att glasbitarna med stor sannolikhet kommer från en semafor och att "C, TO" snarare ska utläsas som "INDESTRUCTO".

Signalglas!

av Sune Nylén, Friday, September 23, 2022, 08:35 (553 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Inte omöjligt alls Rasmus. De glas jag har, har suttit i / varit avsedda för, semaforen vid Lärje station på VGJ och var då troligen från ca 1900. De är kvadratiska med blyinfattning och var reservglas på stn. Eventuellt är de från 1930 när linjen till nya stn anlades.. Men med semaforlykta kan ju också syfta på de upp och nedfirbara semaforlyktorna som satt på de dubbelvingade träsemaforerna mitt utanför stationshuset förr i tiden. De firades ju ner
och tändes när tåg väntades efter mörkrets inbrott, Det blå glaset har med all sannolikhet suttit i en lykta med fotogen eller rovoljelampa som gav gult ljus. Blått + Gult = Grönt. Hade glaset suttit i t. ex. en elektrisk eller karbidlampa skulle semaforen visat blått ljus../ Sune.

Signalglas!

av Ola Almquist, Friday, September 23, 2022, 18:15 (553 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Med ledning av detta glas till semafor i Järnvägsmuséets samlingar och jämförelse med diametern 190 mm, vågar jag nästan påstå att glasbitarna med stor sannolikhet kommer från en semafor och att "C, TO" snarare ska utläsas som "INDESTRUCTO".

Fler glas.

Jag kollade även vad som finns i TJF:s samling:

Två runda glas, diameter 175 mm. Färg röd.
Tre runda glas, diameter 100 mm. Färg klar (ofärgade).
Två kvadratiska glas, sida 190 mm. Färg blå. Det ena i bitar.

Signalglas!

av mormorsgruvan, Friday, September 23, 2022, 18:19 (553 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vad finns i Jvm:s samling ?

Signalglas!

av Harald, Friday, September 23, 2022, 23:32 (552 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vad finns i Jvm:s samling ?

Du får väl kolla i digitaltmuseum.se eller vill du att vi ska söka åt dig, så att du slipper göra det själv.

Signalglas!

av Mats Nilsson, Saturday, September 24, 2022, 09:06 (552 dagar sedan) @ Ola Almquist

En vild gissning, eller förslag (utan att veta…)
Det klara glaset skulle också kunna härstamma från en manometer eller hastighetsmätare?

/Mats