Is (Järnväg allmänt)

av Anders Johansson, Thursday, September 22, 2022, 14:46 (575 dagar sedan)

SJ hade tidigt kylvagnar som kyldes med is.
Är det någon som har koll på var man fick isen ifrån.
T ex fiskeimdustrik i Karlskrona bröt is i Hovmantorp, och lagrade den i islador.
Jag har dock aldrig hört att SJ hade islador till sin verksamhet.

Is

av Micke Carlsson, Thursday, September 22, 2022, 15:56 (575 dagar sedan) @ Anders Johansson

Jag vet att man hade ett upplag av is i Nynäshamn för de köttransporter Visby-Stockholms slakthus som passerade den vägen med omlastning från båt till järnväg i Nynäshamn. Isen kom från sjön Fjättern. Jag har försökt lista ut exakt var isen lades upp, det finns lite olika bud men det kan ha varit i lada, eller i en isstack på kajen enligt uppgifter. Det finns inga bilder på någon sådan isstack, men det finns flygfoton från ca 1960 som visar vad som kan vara kylvagnar uppställda vid en lada som fanns intill bangårdsdelen "Banföreningen" i hamnen, helt nära personstationen Nynäshamns hamn, just där en ny plattform byggdes på 90-talet.
Detta avser 1950-talet alltså. Ett exempel på hanteringen just där, just då. https://kartor.eniro.se/m/iaONi

Stort ämne och is var ju något som det fanns tillgång till "lokalt" långt in på -50, kanske tom 60-talet på sina håll. Is såldes i enheter om 1 centner (42,5 kg) även så sent.

Is

av Ola Almquist, Thursday, September 22, 2022, 16:13 (575 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jag vet att man hade ett upplag av is i Nynäshamn för de köttransporter Visby-Stockholms slakthus som passerade den vägen med omlastning från båt till järnväg i Nynäshamn. Isen kom från sjön Fjättern. Jag har försökt lista ut exakt var isen lades upp, det finns lite olika bud men det kan ha varit i lada, eller i en isstack på kajen enligt uppgifter. Det finns inga bilder på någon sådan isstack, men det finns flygfoton från ca 1960 som visar vad som kan vara kylvagnar uppställda vid en lada som fanns intill bangårdsdelen "Banföreningen" i hamnen, helt nära personstationen Nynäshamns hamn, just där en ny plattform byggdes på 90-talet.
Detta avser 1950-talet alltså. Ett exempel på hanteringen just där, just då. https://kartor.eniro.se/m/iaONi

Stort ämne och is var ju något som det fanns tillgång till "lokalt" långt in på -50, kanske tom 60-talet på sina håll. Is såldes i enheter om 1 centner (42,5 kg) även så sent.

Det fanns en isfabrik i Hagalund men den verkar mest ha varit för lokalt behov. Tidigare transporterades isen till Stockholm med bland annat järnväg. I Partille fanns också en isfabrik men den låg ganska långt från järnvägen.

Is hos CWJ?

av BD, Thursday, September 22, 2022, 16:19 (575 dagar sedan) @ Anders Johansson

SJ hade tidigt kylvagnar som kyldes med is.
Är det någon som har koll på var man fick isen ifrån.
T ex fiskeimdustrik i Karlskrona bröt is i Hovmantorp, och lagrade den i islador.
Jag har dock aldrig hört att SJ hade islador till sin verksamhet.

Var det där CWJ vagnar isades?

Länk

Länk

Is

av mormorsgruvan, Thursday, September 22, 2022, 19:03 (575 dagar sedan) @ Anders Johansson

SJ hade isförråd vid många stationer. Viktigt vid transport av smör.

Is

av A.Svenson, Sunday, September 25, 2022, 23:28 (571 dagar sedan) @ Anders Johansson

Hej,

Även om frågan gällde SJ kylvagnar så drar jag mig till minnes obekräftade uppgifter från äldre kollegor om islador i Hindås (GBJ) och Ed (DJ/GDG) dessa kan så klart ha varit kvar efter förstatligandet. Ladan i Ed kanske låg vid zick-zackspåret med till Stora Le.

Hlsn.
Anders S