Specialvagnar vid BJ (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Friday, September 23, 2022, 11:06 (580 dagar sedan)

är väl kanske att ta i, men för den som är intresserad har jag lagt ut lite bilder med förklarande text på Bergslagernas Järnväg - det heter Bergslagernas Järnvägar om jag skall vara petnoga- men det får den ansvarige ändra om han vill skriva rätt...nåväl ,,,på Facebook. Som Nybyggd axeltransportvagn 1942, Vågjusteringsvagnarna 1920 och Ogräsbekämpningsvagnarna från början av 30 talet...Fler kommer,/ Sune.

Specialvagnar vid BJ

av Kjell Friberg, Friday, September 23, 2022, 12:31 (580 dagar sedan) @ Sune Nylén

...men för oss som är intresserade men inte befattar oss med Facebook.......

Specialvagnar vid BJ

av Peter B, Sunday, September 25, 2022, 08:26 (579 dagar sedan) @ Kjell Friberg

...men för oss som är intresserade men inte befattar oss med Facebook.......

...så missar ni otroligt mycket information om järnvägar och bl a dess fordon...

Specialvagnar vid BJ

av Sune Nylén, Friday, September 23, 2022, 13:10 (580 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja.. Då kan det vara knepigt....:-D Själv låter jag mestadels kvinnorna få njuta av min närvaro genom mina revy och teatersidor på Fejan....:-D Så järnväg är det minsta jag skriver om....

Specialvagnar vid BJ

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, September 24, 2022, 16:11 (579 dagar sedan) @ Sune Nylén

Här en spcialvagn BJ litt X nr 5933 (eller möjligen 5833), dock inte på hjul, fotograferad av mig i Åmål 16/4 1967. Vad kan denna vagn varit för något innan den fick tak över sig?
[image]

Specialvagnar vid BJ

av Sune Nylén, Sunday, September 25, 2022, 08:51 (579 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

5928 plåtade jag i Grythyttan 1960. Den var då en "elektrifieringsvagn" med brygga på taket. X var tjänstevagnar. 5928 var gråmålad på den tiden, men med texten GDG X 5928. Men denna kan ju ha varit inköpt redan på 40 talet eftersom den är röd. Hade den varit ommålad hade texten inte funnits kvar. Den kan ju ha varit Bangårdsvagn någonstans. Sådana fanns på alla, ja nästan i varje fall, stationer, vilka man slängde allahanda sopor i, som sedan transporterades till någon tipp. I Göteborg hade BJ tipp på Lärje rangerbangård. I 1936 års förteckning börjar X vagnarna på 5940. 1946 års har jag för tillfället förlagt./ Sune.