Var finns det kvar vändskivor? (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Friday, September 23, 2022, 21:23 (139 dagar sedan)

Apropå inlägget om den nu slopade vändskivan i Hagalund. Var finns det kvar vändskivor, både fungerande och icke fungerande? Museibanor räknas ej.

Var finns det kvar vändskivor?

av -ch-, Friday, September 23, 2022, 21:34 (139 dagar sedan) @ K Lemming

Moranoret
Sveg
Östersund
Hoting
Storlien
Storuman
Arvidsjaur

Var finns det kvar vändskivor?

av Christer Nyqvist, Alingsås, Friday, September 23, 2022, 22:23 (139 dagar sedan) @ K Lemming

Hallsberg två st
Falköping
Sävenäs
Öxnered
Mellerud
Åmål (?)
Kil
Kristinehamn

Var finns det kvar vändskivor?

av Björn Arvidsson, Saturday, September 24, 2022, 00:45 (138 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Hallsberg två st
Falköping
Sävenäs
Öxnered
Mellerud
Åmål (?)
Kil
Kristinehamn

Norrköping
Hultsfred
Mjölby?
Nässjö

Var finns det kvar vändskivor?

av Jeff, Saturday, September 24, 2022, 08:04 (138 dagar sedan) @ K Lemming

Drar till med:
Vännäs, Jörn, Lycksele och Sundsvall.

Var finns det kvar vändskivor?

av ccgan, Gamleby, Saturday, September 24, 2022, 08:56 (138 dagar sedan) @ Jeff

Hultsfred

Var finns det kvar vändskivor?

av ztenlund ⌂, Saturday, September 24, 2022, 09:33 (138 dagar sedan) @ K Lemming

Gävle och Nynäshamn är ju inte museibanor, även om skivorna återfinns vid museer. Samma med Oxelösund väl?

Oxd

av Bjarnulf, Nässjö, Tuesday, September 27, 2022, 16:06 (135 dagar sedan) @ ztenlund

Vändskivan i Oxelösund används av Green Cargo på vintern för förvaring av ett diesellok. I alla fall var det så 2019 ...

Var finns det kvar vändskivor?

av David Sohlberg ⌂, Hallsberg bl.a., Saturday, September 24, 2022, 10:16 (138 dagar sedan) @ K Lemming
Redigerad av David Sohlberg, Saturday, September 24, 2022, 10:40

Apropå inlägget om den nu slopade vändskivan i Hagalund. Var finns det kvar vändskivor, både fungerande och icke fungerande? Museibanor räknas ej.

Storvik borde väl vara med i listan också..

Hur är det med Sundbyberg?

--
C64-nostalgiker | D810-ägare | F53 | Handledare | Kamratstödjare | PC-användare | Släktforskare | Superuser

http://www.davidsohlberg.se - Min webbplats

http://davidsohlberg.se/tankar/2021/02/26/tag-och-jarnvagar-i-tal-och-skrift/ - Språkhjälp

Var finns det kvar vändskivor?

av Anders Svensson, Saturday, September 24, 2022, 16:49 (138 dagar sedan) @ David Sohlberg

I Sundbyberg finns vändskivan kvar och fyra spår ut från den till fyra stallportar, men anslutningen från övrig järnväg till vändskivan borttagen... //Anders

Var finns det kvar vändskivor?

av tobbe, Saturday, September 24, 2022, 14:39 (138 dagar sedan) @ skogstoken

Kopparberg (TGOJ) bör väl platsa?

Var finns det kvar vändskivor?

av Anders Svensson, Saturday, September 24, 2022, 16:50 (138 dagar sedan) @ tobbe

Lokstallet finns kvar, men spår dit och vändskiva borttagna sedan länge. //Anders

Var finns det kvar vändskivor?

av Conny Sernfalk, Saturday, September 24, 2022, 16:37 (138 dagar sedan) @ K Lemming

Apropå inlägget om den nu slopade vändskivan i Hagalund. Var finns det kvar vändskivor, både fungerande och icke fungerande? Museibanor räknas ej.

Nu har vi ju endast 2 normalspåriga museibanor i Sverige. Därför bör följande platsa: Alvesta, Bollnäs, Oxelösund, Krylbo, Norrköping, Katrineholm Kisa, Nynäsgård, Falköping, Värnamo m.fl Dessa dispoeras f.n helt eller delvis av järnvägsmuseiverksamhet och med varierade ägande förhållanden.

Några felaktigheter / förtydliganden i tråden:
Kopparberg Allt är rivet
Nynäshamn (har endast funnits vändskiva o lokstall i Nynäshamn hamn och Nynäsgård)
Sundbyberg (spåransluten bruten. Om vändskivan finns kvar kommer den inom kort att gå samma väg som Hagalaunds skivan.
Kalmar (ingen vändskiva I Kalmar men Kalmar Västra torde avses som bör ha kvar)
Gävle (ingen vändskiva vid sista f.d lokstationen). Däremot 2 vid Järnvägsmuseet.
Mjölby (torde väl vara riven?)
Bollnäs (två av tre vändskivor är rivna. D.v.s en kvar)

Var finns det kvar vändskivor?

av Lennart Fransson, Saturday, September 24, 2022, 16:48 (138 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Apropå inlägget om den nu slopade vändskivan i Hagalund. Var finns det kvar vändskivor, både fungerande och icke fungerande? Museibanor räknas ej.


Nu har vi ju endast 2 normalspåriga museibanor i Sverige. Därför bör följande platsa: Alvesta, Bollnäs, Oxelösund, Krylbo, Norrköping, Katrineholm Kisa, Nynäsgård, Falköping, Värnamo m.fl Dessa dispoeras f.n helt eller delvis av järnvägsmuseiverksamhet och med varierade ägande förhållanden.

Några felaktigheter / förtydliganden i tråden:
Kopparberg Allt är rivet
Nynäshamn (har endast funnits vändskiva o lokstall i Nynäshamn hamn och Nynäsgård)
Sundbyberg (spåransluten bruten. Om vändskivan finns kvar kommer den inom kort att gå samma väg som Hagalaunds skivan.
Kalmar (ingen vändskiva I Kalmar men Kalmar Västra torde avses som bör ha kvar)

Nej, snarare den normalspåriga på Kalmar Södra.

Gävle (ingen vändskiva vid sista f.d lokstationen). Däremot 2 vid Järnvägsmuseet.
Mjölby (torde väl vara riven?)
Bollnäs (två av tre vändskivor är rivna. D.v.s en kvar)

Växjös normalspåriga finns väl kvar, men utan spåranslutning?

Var finns det kvar vändskivor?

av Ola Almquist, Göteborg, Saturday, September 24, 2022, 23:12 (137 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Apropå inlägget om den nu slopade vändskivan i Hagalund. Var finns det kvar vändskivor, både fungerande och icke fungerande? Museibanor räknas ej.


Nu har vi ju endast 2 normalspåriga museibanor i Sverige. Därför bör följande platsa: Alvesta, Bollnäs, Oxelösund, Krylbo, Norrköping, Katrineholm Kisa, Nynäsgård, Falköping, Värnamo m.fl Dessa dispoeras f.n helt eller delvis av järnvägsmuseiverksamhet och med varierade ägande förhållanden.

Några felaktigheter / förtydliganden i tråden:
Kopparberg Allt är rivet
Nynäshamn (har endast funnits vändskiva o lokstall i Nynäshamn hamn och Nynäsgård)
Sundbyberg (spåransluten bruten. Om vändskivan finns kvar kommer den inom kort att gå samma väg som Hagalaunds skivan.
Kalmar (ingen vändskiva I Kalmar men Kalmar Västra torde avses som bör ha kvar)


Nej, snarare den normalspåriga på Kalmar Södra.

Gävle (ingen vändskiva vid sista f.d lokstationen). Däremot 2 vid Järnvägsmuseet.
Mjölby (torde väl vara riven?)
Bollnäs (två av tre vändskivor är rivna. D.v.s en kvar)


Växjös normalspåriga finns väl kvar, men utan spåranslutning?

Ja, och det gör väl 891-skivan också.

Var finns det kvar vändskivor?

av ztenlund ⌂, Saturday, September 24, 2022, 17:26 (138 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Apropå inlägget om den nu slopade vändskivan i Hagalund. Var finns det kvar vändskivor, både fungerande och icke fungerande? Museibanor räknas ej.


Nu har vi ju endast 2 normalspåriga museibanor i Sverige. Därför bör följande platsa: Alvesta, Bollnäs, Oxelösund, Krylbo, Norrköping, Katrineholm Kisa, Nynäsgård, Falköping, Värnamo m.fl Dessa dispoeras f.n helt eller delvis av järnvägsmuseiverksamhet och med varierade ägande förhållanden.

Några felaktigheter / förtydliganden i tråden:
Kopparberg Allt är rivet
Nynäshamn (har endast funnits vändskiva o lokstall i Nynäshamn hamn och Nynäsgård)
Sundbyberg (spåransluten bruten. Om vändskivan finns kvar kommer den inom kort att gå samma väg som Hagalaunds skivan.
Kalmar (ingen vändskiva I Kalmar men Kalmar Västra torde avses som bör ha kvar)
Gävle (ingen vändskiva vid sista f.d lokstationen). Däremot 2 vid Järnvägsmuseet.
Mjölby (torde väl vara riven?)
Bollnäs (två av tre vändskivor är rivna. D.v.s en kvar)

Jag avsåg vid mycket riktigt Järnvägsmuseet i Gävle och NJM vid Nynäsgård, vilket dock i viss mån framgår av anmärkningen om museer. Oxelösund är FSVJ.

Är det inte vändskiva i Sala där SKÅJ håller till, slår det mig, apropå Krylbo?

Var finns det kvar vändskivor?

av Anders Svensson, Monday, September 26, 2022, 22:59 (135 dagar sedan) @ ztenlund

...

Är det inte vändskiva i Sala där SKÅJ håller till, slår det mig, apropå Krylbo?


Jodå. //Anders, SKÅJ

Var finns det kvar vändskivor?

av Ola Almquist, Göteborg, Tuesday, September 27, 2022, 03:45 (135 dagar sedan) @ Anders Svensson

...

Är det inte vändskiva i Sala där SKÅJ håller till, slår det mig, apropå Krylbo?


Jodå. //Anders, SKÅJ

Grängesbergs malmbangård har visst ingen nämnt.
Falköping är väl verkstadsverksamhet och inte museidito.
Förekom museal verksamhet i Bollnäs? Där pågår en större omvandling av lokstations/verkstadsområdet.

Var finns det kvar vändskivor?

av Conny Sernfalk, Tuesday, September 27, 2022, 09:24 (135 dagar sedan) @ Ola Almquist

...

Är det inte vändskiva i Sala där SKÅJ håller till, slår det mig, apropå Krylbo?


Jodå. //Anders, SKÅJ


Grängesbergs malmbangård har visst ingen nämnt.
Falköping är väl verkstadsverksamhet och inte museidito.
Förekom museal verksamhet i Bollnäs? Där pågår en större omvandling av lokstations/verkstadsområdet.

Ja, det har varit uppställning av järnvägshistorisk materiel i något sålunda nutid i det lokstall i Bollnäs som har spåranslutning. Kanske den situationen har ändrat sig?
Om jag minns rätt (kan vara fel) har / hade Infranord verksamhet där.
Berör omvandlingen även de två lokstallen (f-d lokstationen)? F.d huvudverkstadens område är som bekant omvandlat och det mesta är rivet. Möjligen finns lokstallet på området kvar för annan verksamhet.

Var finns det kvar vändskivor?

av Håkan Zaar ⌂, Sundsvall, Saturday, September 24, 2022, 18:49 (138 dagar sedan) @ K Lemming

Ånge
Hoting
Hudiksvall
Långsele (kanske redan var nämnd)
Sveg har haft två varav den ena finns kvar
Orsa
Gällivare
Kiruna

Var finns det kvar vändskivor?

av Håkan Zaar ⌂, Sundsvall, Saturday, September 24, 2022, 22:43 (137 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Ulriksfors bör också vara kvar…

Skelleftehamn

Var finns det kvar vändskivor?

av Ola Almquist, Göteborg, Saturday, September 24, 2022, 23:31 (137 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Ånge
Hoting
Hudiksvall
Långsele (kanske redan var nämnd)
Sveg har haft två varav den ena finns kvar
Orsa
Gällivare
Kiruna

Kiruna? Var finns den?

Kompletterar med Ljusdal, Borås C och Enköping (om det inte hänt något nyligen).
Särna och Rättvik finns väl också kvar (utan spåranslutning).

Var finns det kvar vändskivor?

av Martin Långström, Överstbyn, Sunday, September 25, 2022, 08:39 (137 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ånge
Hoting
Hudiksvall
Långsele (kanske redan var nämnd)
Sveg har haft två varav den ena finns kvar
Orsa
Gällivare
Kiruna


Kiruna? Var finns den?

Kompletterar med Ljusdal, Borås C och Enköping (om det inte hänt något nyligen).
Särna och Rättvik finns väl också kvar (utan spåranslutning).

Kirunas skiva är riven sen länge.

Sammanställning hittills

av K Lemming, Sunday, September 25, 2022, 00:52 (137 dagar sedan) @ K Lemming

Abisko
Arvidsjaur
Alvesta
Bollnäs
Borlänge
Borås C
Enköping (?)
Eskilstuna
Falköping
Gällivare
Gävle
Hallsberg (2 st)
Hoting
Hudiksvall
Hultsfred
Jörn
Kalmar Södra
Kiruna
Kristianstad
Kil
Kristinehamn
Kisa
Krylbo
Katrineholm
Landeryd
Ljusdal
Luleå
Lycksele
Långsele
Mellerud
Moranoret
Mellansel
Norrköping
Nynäsgård
Nynäshamn hamn (?)
Norrköping
Nässjö
Orsa
Oxelösund
Rättvik (ej ansluten till järnvägsnätet)
Sveg (1 av 2 kvar)
Skellefteå hamn
Storlien
Storuman
Sävenäs
Sundsvall
Storvik
Sundbyberg (ej ansluten till järnvägsnätet)
Sala (?)
Skelleftehamn
Särna (ej ansluten till järnvägsnätet)
Ulriksfors (?)
Vännäs
Värnamo
Växjö
Åmål (?)
Ånge
Ängelholm
Östersund
Öxnered

Sammanställning hittills

av Peter B, Karlstad, Sunday, September 25, 2022, 08:01 (137 dagar sedan) @ K Lemming

Åmål 2 st, fast kanske bara en ska räknas. En är ju en "museibana" i malpåse.
Men på listan finns ju flera "avställa", obesiktigade, vändskivor som av olika anledningar inte får användas. Ex Kils var, i alla fall nyligen, inte med i ägarens infrastrukturbeskrivning.

Sammanställning hittills

av Martin Långström, Överstbyn, Sunday, September 25, 2022, 08:33 (137 dagar sedan) @ K Lemming

Skelleftehamn finns med på listan två gånger.

Kiruna, som finns med på listan, saknar vändskiva idag.

Sammanställning hittills

av Anders Svensson, Monday, September 26, 2022, 23:04 (135 dagar sedan) @ Martin Långström

Skelleftehamn finns med på listan två gånger.

...


Ska väl vara Skelleftehamns övre, om man är petig...

Kom på att jag under förra sommarens SMoK-resa i övre Norrland (m m) såg en vändskiva i synnerligen dåligt skick, men kvar om än inte ansluten till bangården/linjen i Jokkmokk. //Anders

Sammanställning hittills

av Lokf_RB, Sunday, September 25, 2022, 11:00 (137 dagar sedan) @ K Lemming

Nynäshamns hamn (?)

Riven sedan länge, kan strykas.

Sammanställning hittills (Uppdaterad)

av K Lemming, Sunday, September 25, 2022, 14:57 (137 dagar sedan) @ K Lemming

Abisko
Arvidsjaur
Alvesta
Bollnäs
Borlänge
Borås C
Enköping (?)
Eskilstuna
Falköping
Gällivare
Gävle
Hallsberg (2 st)
Hoting
Hudiksvall
Hultsfred
Jörn
Kalmar Södra
Kristianstad
Kil
Kristinehamn
Kisa
Krylbo
Katrineholm
Landeryd
Ljusdal
Luleå
Lycksele
Långsele
Mellerud
Moranoret
Mellansel
Norrköping
Nynäsgård
Nässjö
Orsa
Oxelösund
Rättvik (ej ansluten till järnvägsnätet)
Sveg (1 av 2 kvar)
Storlien
Storuman
Sävenäs
Sundsvall
Storvik
Sundbyberg (ej ansluten till järnvägsnätet)
Sala (?)
Skelleftehamn
Särna (ej ansluten till järnvägsnätet)
Ulriksfors (?)
Vännäs
Värnamo
Växjö
Åmål (2 st)
Ånge
Ängelholm
Östersund
Öxnered

Sammanställning hittills (Uppdaterad)

av Thomas K Ohlsson, Sunday, September 25, 2022, 15:39 (137 dagar sedan) @ K Lemming

Ja det var ju väldigt många vändskivor.

Några följdfrågor:

- Vilka av dessa går idag att använda för att vända fordon?
(Jag förstår att de som ej längre har spåranslutning är oanvändbara)

- Vilka av dessa används i dag regelmässigt?

/TKO

Sammanställning hittills (Uppdaterad)

av Per Ljungberg, Monday, September 26, 2022, 11:48 (136 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Nässjös vändskiva används regelbundet av NJ och det förekommer även att andra använder den. T.ex har Trafikverket och dess entreprenörer vänt arbetsfordon där.

Sammanställning hittills (Uppdaterad)

av K Lemming, Monday, September 26, 2022, 14:53 (136 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Nässjös vändskiva används regelbundet av NJ och det förekommer även att andra använder den. T.ex har Trafikverket och dess entreprenörer vänt arbetsfordon där.

Nä nu ljuger du allt, fordon vänds inte längre på vändskivor, det har järnvägaren TKO förklarat. :-D

Sammanställning hittills (Uppdaterad)

av Thomas K Ohlsson, Monday, September 26, 2022, 16:28 (136 dagar sedan) @ K Lemming

Nässjös vändskiva används regelbundet av NJ och det förekommer även att andra använder den. T.ex har Trafikverket och dess entreprenörer vänt arbetsfordon där.


Nä nu ljuger du allt, fordon vänds inte längre på vändskivor, det har järnvägaren TKO förklarat. :-D

Du har verkligen fattat hur det ligger till!

/TKO

Sammanställning hittills (Uppdaterad)

av K Lemming, Tuesday, September 27, 2022, 04:18 (135 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Nässjös vändskiva används regelbundet av NJ och det förekommer även att andra använder den. T.ex har Trafikverket och dess entreprenörer vänt arbetsfordon där.


Nä nu ljuger du allt, fordon vänds inte längre på vändskivor, det har järnvägaren TKO förklarat. :-D


Du har verkligen fattat hur det ligger till!

/TKO

Exakt, i motsats till dig. :-D

Sammanställning hittills (Uppdaterad)

av Martin Långström, Överstbyn, Sunday, September 25, 2022, 17:10 (137 dagar sedan) @ K Lemming

Beroende på vilkoren för att få vara med på listan, så finns det en vändskiva i Karlsvik utanför Luleå som har kontakt med omvärlden. Det är Bastuträsks fd. vändskiva som Malmbanans Vänner har flyttat dit. Det är visserligen på en museiejärnväg och järnvägsmuseum, men det är inte en museiebana.

Sammanställning hittills (Uppdaterad) - definition

av John T ⌂, Monday, September 26, 2022, 18:41 (136 dagar sedan) @ Martin Långström

Det är visserligen på en museiejärnväg och järnvägsmuseum, men det är inte en museiebana.

Jag blir nyfiken på hur du menar att det skulle vara skillnad på en museijärnväg och en museibana och vad i så fall skillnaden skulle vara?

Sammanställning hittills (Uppdaterad) - definition

av Martin Långström, Överstbyn, Monday, September 26, 2022, 23:31 (135 dagar sedan) @ John T

Det är visserligen på en museiejärnväg och järnvägsmuseum, men det är inte en museiebana.


Jag blir nyfiken på hur du menar att det skulle vara skillnad på en museijärnväg och en museibana och vad i så fall skillnaden skulle vara?

Museiebana är per definition en museiejärnväg som saknar (eller har spärrad) anslutning till Trafikverkets spår och vanligtvis kör på MRO-SÄO.

Museiejärnväg har öppen anslutning till Trafikverkets spår och kör enligt TTJ.

Sammanställning hittills (Uppdaterad) - definition

av John T ⌂, Tuesday, September 27, 2022, 00:06 (135 dagar sedan) @ Martin Långström

Det är visserligen på en museiejärnväg och järnvägsmuseum, men det är inte en museiebana.


Jag blir nyfiken på hur du menar att det skulle vara skillnad på en museijärnväg och en museibana och vad i så fall skillnaden skulle vara?


Museiebana är per definition en museiejärnväg som saknar (eller har spärrad) anslutning till Trafikverkets spår och vanligtvis kör på MRO-SÄO.

Museiejärnväg har öppen anslutning till Trafikverkets spår och kör enligt TTJ.

Det existerar uppenbarligen flera parallella definitioner på vad dessa två termer betyder. För mig är de fullständigt synonyma. I SOU:n från 1979 definierades museijärnväg som just vad den normalt betyder:
"Med museijärnväg betecknas en järnväg där det primära syftet med verksamheten är att återskapa en äldre järnväg och där regelbunden, annonserad trafik för allmänheten förekommer."

Och det är nog vad man i allmänhet menar med både museijärnväg och museibana.

Definitionerna du anger - var kommer de ifrån?

Sammanställning hittills (Uppdaterad) - definition

av Anders Svensson, Tuesday, September 27, 2022, 19:37 (135 dagar sedan) @ John T

Den ovan nämnda skillnaden mellan museibana och museijärnväg har jag inte hört. I stället används begreppet museibana inom museitågsvärlden för att sammanfatta museijärnvägar och museispårvägar - jfr MRO:s namn, Museibanornas Riksorganisation, använt eftersom både museijärnvägar och museispårvägar är medlemmar. //Anders, JHRF

Sammanställning hittills (Uppdaterad) - definition

av Göran Kannerby, Tuesday, September 27, 2022, 08:32 (135 dagar sedan) @ Martin Långström

Det är visserligen på en museiejärnväg och järnvägsmuseum, men det är inte en museiebana.


Jag blir nyfiken på hur du menar att det skulle vara skillnad på en museijärnväg och en museibana och vad i så fall skillnaden skulle vara?


Museiebana är per definition en museiejärnväg som saknar (eller har spärrad) anslutning till Trafikverkets spår och vanligtvis kör på MRO-SÄO.

Museiejärnväg har öppen anslutning till Trafikverkets spår och kör enligt TTJ.

Mig veterligt finns det bara en bana där man kör på eget spår enligt TTJ och det är Västervik-Hultsfred, av lätt insebara skäl.

Sammanställning hittills (Uppdaterad)

av P Forsström, Sunday, September 25, 2022, 17:31 (137 dagar sedan) @ K Lemming

Rissnedepån på tunnelbanans blå linje har en vändskiva. Den är avsedd för att vända arbetsfordon.

Sammanställning hittills (Uppdaterad)

av Anders.k., Monday, September 26, 2022, 12:54 (136 dagar sedan) @ K Lemming

Falun
Linköping
Klippan
Brösarp

Museiföreningar tre av dom

M.V.H Anders.k.

Sammanställning hittills (Uppdaterad)

av Björn Arvidsson, Monday, September 26, 2022, 13:03 (136 dagar sedan) @ Anders.k.

Falun
Linköping
Klippan
Brösarp

Museiföreningar tre av dom

M.V.H Anders.k.

Linköpings skivor är skrotade nu

Sammanställning hittills (Uppdaterad)

av Ola Almquist, Göteborg, Monday, September 26, 2022, 14:23 (136 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Falun
Linköping
Klippan
Brösarp

Museiföreningar tre av dom

M.V.H Anders.k.


Linköpings skivor är skrotade nu

Brösarp är på en museijärnväg så den bör inte vara med (men ärligt talat är det inte så fantastiskt många det rör sig om, åtminstone inte om man håller sig till normalspår). Falun bör vara med (två skivor). Klippan är liksom Åmål Ö kanske gränsfall. För övrigt är väl skivorna i Klippan, Strömsnäsbruk och på Åmål Ö inlagda av museiföreningarna då de tidigare var borttagna sedan länge.

Sammanställning hittills (Uppdaterad)

av K Lemming, Monday, September 26, 2022, 14:59 (136 dagar sedan) @ Ola Almquist

Falun
Linköping
Klippan
Brösarp

Museiföreningar tre av dom

M.V.H Anders.k.


Linköpings skivor är skrotade nu


Brösarp är på en museijärnväg så den bör inte vara med (men ärligt talat är det inte så fantastiskt många det rör sig om, åtminstone inte om man håller sig till normalspår). Falun bör vara med (två skivor). Klippan är liksom Åmål Ö kanske gränsfall. För övrigt är väl skivorna i Klippan, Strömsnäsbruk och på Åmål Ö inlagda av museiföreningarna då de tidigare var borttagna sedan länge.

Ska skivor på museijärnvägar också tas upp så ligger det väl en i Bengtsfors också, iaf sist jag var upp dit för 4-5 år sedan. Är väl egentligen inte en museijärnväg. Turistjärnväg?

Sammanställning hittills (Uppdaterad)

av Lennart Fransson, Monday, September 26, 2022, 20:32 (136 dagar sedan) @ K Lemming

Falun
Linköping
Klippan
Brösarp

Museiföreningar tre av dom

M.V.H Anders.k.


Linköpings skivor är skrotade nu


Brösarp är på en museijärnväg så den bör inte vara med (men ärligt talat är det inte så fantastiskt många det rör sig om, åtminstone inte om man håller sig till normalspår). Falun bör vara med (två skivor). Klippan är liksom Åmål Ö kanske gränsfall. För övrigt är väl skivorna i Klippan, Strömsnäsbruk och på Åmål Ö inlagda av museiföreningarna då de tidigare var borttagna sedan länge.


Ska skivor på museijärnvägar också tas upp så ligger det väl en i Bengtsfors också, iaf sist jag var upp dit för 4-5 år sedan. Är väl egentligen inte en museijärnväg. Turistjärnväg?

Finns väl i så fall en på museet vid Kristianstad Södra som jag tror är ditflyttad från Hästveda?

Sammanställning hittills (Uppdaterad)

av K Lemming, Tuesday, September 27, 2022, 04:24 (135 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Falun
Linköping
Klippan
Brösarp

Museiföreningar tre av dom

M.V.H Anders.k.


Linköpings skivor är skrotade nu


Brösarp är på en museijärnväg så den bör inte vara med (men ärligt talat är det inte så fantastiskt många det rör sig om, åtminstone inte om man håller sig till normalspår). Falun bör vara med (två skivor). Klippan är liksom Åmål Ö kanske gränsfall. För övrigt är väl skivorna i Klippan, Strömsnäsbruk och på Åmål Ö inlagda av museiföreningarna då de tidigare var borttagna sedan länge.


Ska skivor på museijärnvägar också tas upp så ligger det väl en i Bengtsfors också, iaf sist jag var upp dit för 4-5 år sedan. Är väl egentligen inte en museijärnväg. Turistjärnväg?


Finns väl i så fall en på museet vid Kristianstad Södra som jag tror är ditflyttad från Hästveda?

Just det, den tänkte jag inte på, ändå har jag varit på Kristianstad S några gånger både i tjänsten och på fritiden. Slarvigt av mig.

Hur med Deje?

av Jöran Johansson ⌂, NÖ Småland, Monday, September 26, 2022, 14:10 (136 dagar sedan) @ K Lemming

Smalspårsskivan i Deje har legat kvar in på senare år och kanske gör det fortfarande. Jag tror men är inte säker på att den sparats vid omgestaltningen av vändskiveplatsen. Någon som vet bättre?

Kolla här. Se de sista två bilderna.

Sammanställning hittills

av Calle Wickberg, Sunday, September 25, 2022, 18:34 (137 dagar sedan) @ K Lemming

Borås C

Ska inte svära på det men tror inte att denna har spåranslutning längre.

Sammanställning hittills

av skogstoken, Vku, Monday, September 26, 2022, 10:29 (136 dagar sedan) @ K Lemming

Åseda,891mm flyttad till annan plats och ej ansluten till spårnätet.

Sammanställning hittills

av Herbert Paalberg, Monday, September 26, 2022, 11:40 (136 dagar sedan) @ skogstoken

Åseda,891mm flyttad till annan plats och ej ansluten till spårnätet.

När vi ändå är inne på flyttade vändskivor kan nämnas att den smalspåriga vändskivan i Västervik skrotades år 1963 i samband med breddningen och ombyggnad av ny bangård i Vk för norra linjen Vk-Åvg 1964 så bröts förbindelsen med det övriga smalspårsnätet. Den nuvarande vändskivan räddades från Vetlanda smalspårstall av museiföreningen i Vk och låg ett antal år upplagd i Vbä innan beslut togs att montera upp den igen framför ångloksstallet i Vk (något förlängd) för att kunna vända Yp-fordon så nu är skivan ansluten till övriga 891-näten sedan några år. Någon normalspårig vändskiva har aldrig funnits i Vk utan där löste man detta med ett extra "ben" på industrispåret till uthamnen Luzerna så att det blev ett triangelspår för att underlätta den då omfattande gods-trafiken med timmertåg (Tågab) så att det gick att köra direkt till och från Vk-stn-hamnen med loket främst. Jag har själv vänt ett Y2 tåg på detta triangelspår när ATC ej ville starta upp i den andra änden vid hyttbyte på vändande Kustpil i Vk vilket räddade situationen.;-) Men det är numera historia då godstrafiken sedan många år är ett avslutat kapitel och spåren ligger övergivna och halvvägs igenvuxna. Någon framtida godstrafik lär aldrig mera rulla på dessa spår så närmast är väl en rivning av dessa att förvänta. Palle i Vika.

Var finns det kvar vändskivor? Hallsberg

av Karlsson, MARIESTAD, Tuesday, September 27, 2022, 10:59 (135 dagar sedan) @ K Lemming

Vet någon vad planerna är i Hallsberg? Noterade nyss att det arbetas med uppställningsspåren och alla spår in mot den västra skivan är avstängda med hindertavlor.