Bildgåta (Järnväg allmänt)

av Patrik Eriksson, Saturday, September 24, 2022, 01:41 (578 dagar sedan)

Bildgåtor är alltid trefliga - även så här mitt i natten. Kort och gott vart leder spåret?

[image]

Bildgåta

av Baloo, Saturday, September 24, 2022, 15:59 (577 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Bildgåtor är alltid trefliga - även så här mitt i natten. Kort och gott vart leder spåret?

[image]

Spontant kommer jag att tänka på Västgötabanan och Nossebro men vart spåret leder kan jag inte säga med säkerhet. Skara då kanske?

Bildgåta

av Gunnar Lilienberg, Saturday, September 24, 2022, 16:28 (577 dagar sedan) @ Baloo

Bildgåtor är alltid trefliga - även så här mitt i natten. Kort och gott vart leder spåret?

[image]


Spontant kommer jag att tänka på Västgötabanan och Nossebro men vart spåret leder kan jag inte säga med säkerhet. Skara då kanske?

Det får bli en gissning. Jag får vibbar av 1067-nätet i Småland, så jag gissar på Tingsryd.

Bildgåta

av Patrik Eriksson, Saturday, September 24, 2022, 16:33 (577 dagar sedan) @ Baloo

Spontant kommer jag att tänka på Västgötabanan och Nossebro men vart spåret leder kan jag inte säga med säkerhet. Skara då kanske?

VGJ stämmer och sista resandetåg gick här 1961. Bilden är tagen 1964. Kan ingen svaret nu så är det väl fel forum jag använder mig av.

Bildgåta

av PeO, Saturday, September 24, 2022, 19:29 (577 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Spontant kommer jag att tänka på Västgötabanan och Nossebro men vart spåret leder kan jag inte säga med säkerhet. Skara då kanske?


VGJ stämmer och sista resandetåg gick här 1961. Bilden är tagen 1964. Kan ingen svaret nu så är det väl fel forum jag använder mig av.

Nossebro stämmer inte med bilden, vare sig söder- eller norrut. Ursprunglig VGJ skulle betyda Torved Gullspång, cyklade derssin för 20-30 år sedan, men minns inget som stämmer. Jag tror mer på införlivade Mariestad-Moholm, eller möjligen LSSJ-HSJ, samtliga lades väl ner 1961, men jag vill minnas att godstrafiken fortsatte på HSJ.

Bildgåta

av Ulf Smedbo, Saturday, September 24, 2022, 21:23 (577 dagar sedan) @ PeO

Nedlagd persontrafik 1961 och ingen kvarvarande godstrafik 1964 bör innebära Lidköping-Skara-Stenstorp eller Skövde-Axvall. Det verkar vara rätt så platt så det är nog inte Skövde-Axvall.

Bildgåtans lösning

av Harald, Saturday, September 24, 2022, 21:29 (577 dagar sedan) @ Ulf Smedbo

Frågan var vart spåret leder. Svaret är till Lidköping. Jag vet även platsen, men fler kan ju få chansen med den ledtråden.

Bildgåtans lösning [bilder]

av Patrik Eriksson, Saturday, September 24, 2022, 23:30 (577 dagar sedan) @ Harald

LSSJ Skara Lidköping utfarten från Skara. Spåret låg kvar till 1967 men gick det någon trafik efter 1961?

[image]

[image]

Foto från Facebook/Blumenberg

Bildgåtans lösning [bilder]

av Harald, Sunday, September 25, 2022, 10:10 (576 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

LSSJ Skara Lidköping utfarten från Skara. Spåret låg kvar till 1967 men gick det någon trafik efter 1961?

[image]

Här ser man från Skaraborgsgatan mot Skara station.


[image]

Från Skaraborgsgatan mot Lidköping. Bilden i första inlägget är tagen från nästa korsning som var med Hindsbogatan,


Foto från Facebook/Blumenberg

Nu blir det spännande: Vad är detta för något spår?

av Ulf Smedbo, Sunday, September 25, 2022, 10:34 (576 dagar sedan) @ Harald

Till vänster på den översta bilden finns en spårstump som inte ansluter till linjen.
Vad var detta för något spår?

Vad är detta för något spår? Tidigare bild

av Patrik Eriksson, Sunday, September 25, 2022, 10:53 (576 dagar sedan) @ Ulf Smedbo

Vet ej svaret men innan persontrafiken försvann såg det ut så här.

[image]

Vad är detta för något spår? Tidigare bild

av Harald, Sunday, September 25, 2022, 12:02 (576 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Det är väl en rest av Skara-Kinnekulle-Vänerns utfart. Enligt den ekonomiska kartan tycks den ha legat kvar en bit förbi Skaraborgsgatan. Vägkurvan längs träden på den första bilden är den gamla banvallen för den utfarten.

[image]

Vad är detta för något spår? Tidigare bild

av Markus Frisén, Sunday, September 25, 2022, 12:16 (576 dagar sedan) @ Harald

Du kan ta bort 'väl', det är gamla utfarten. Det låg kvar 600 m efter 1916. Jag har fattat som att det gick till ett spannmålsmagasin.

Nu blir det spännande: Vad är detta för något spår?

av M.Svenson, Sunday, September 25, 2022, 12:16 (576 dagar sedan) @ Ulf Smedbo

Hej!

Nu kanske jag är ute och cyklar (dressin?), men är inte spåret utan anslutning den gamla utfarten mot Lundsbrunn ?

Mvh Martin :-)