B5 864, finns det kvar? (Fordon: lok)

av Per Ljungberg, Sunday, September 25, 2022, 15:51 (578 dagar sedan)

Jag kom att tänka på det torvpulvereldade ångloket B5 864. Efter flera sökningar på detta lok fick jag inga svar. Loket överlämnades till Sveriges Järnvägsmuseum. Finns det kvar? I någon lista och i "Normalspåriga ånglok" står att samtliga B5 är skrotade. Det var en tid deponerat i Nässjö, men återlämnades till Järnvägsmuseum. Då det var ett 2-cylindrigt kompoundlok och försett med torvpulvereldning har det ju ett visst musealt intresse anser jag och det vore synd om det skrotats.

B5 864, finns det kvar?

av Micke Carlsson, Sunday, September 25, 2022, 16:11 (578 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jo det ska finnas kvar, men mer känt under det äldre litterat Tb.

B5 864, finns det kvar?

av Martin Långström, Sunday, September 25, 2022, 17:06 (578 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jo det ska finnas kvar, men mer känt under det äldre litterat Tb.

Jepp, loket finns kvar som Tb 864.

Tb 864 - vilket skick?

av K Lemming, Sunday, September 25, 2022, 23:30 (578 dagar sedan) @ Martin Långström

Jo det ska finnas kvar, men mer känt under det äldre litterat Tb.


Jepp, loket finns kvar som Tb 864.

Vet du möjligen i vilket skick loket är?

Tb 864 - vilket skick?

av Martin Långström, Monday, September 26, 2022, 06:43 (577 dagar sedan) @ K Lemming

Jo det ska finnas kvar, men mer känt under det äldre litterat Tb.


Jepp, loket finns kvar som Tb 864.


Vet du möjligen i vilket skick loket är?

Det verkar vara komplett, men ej körbart.

Tb 864 - vilket skick?

av HP, Tuesday, September 27, 2022, 20:54 (576 dagar sedan) @ Martin Långström

Jo det ska finnas kvar, men mer känt under det äldre litterat Tb.


Jepp, loket finns kvar som Tb 864.


Vet du möjligen i vilket skick loket är?


Det verkar vara komplett, men ej körbart.

Stämmer bra. Såvitt jag vet aldrig riktigt undersökt vare sig i Nässjö eller Gävle huruvida skick är på panna mm./HP

Tb 864 - vilket skick?

av Conny Sernfalk, Tuesday, September 27, 2022, 21:40 (576 dagar sedan) @ HP

Jo det ska finnas kvar, men mer känt under det äldre litterat Tb.


Jepp, loket finns kvar som Tb 864.


Vet du möjligen i vilket skick loket är?


Det verkar vara komplett, men ej körbart.


Stämmer bra. Såvitt jag vet aldrig riktigt undersökt vare sig i Nässjö eller Gävle huruvida skick är på panna mm./HP

Det har blivit missvisande att många likställer bra skick med hur pass lite arbete det är att driftsätta loket. Såsom det enda bevarade torvpulvereldade loket (och som dessutom är komplett) hoppas jag att loket fredas från driftsättning för att framtida generationer ska kunna se loket i orört originalskick från 1932 när det ställdes av och utan sentida ingrepp som en driftsättning innebär.
Loket fick sin sista revision klass IIIB 1931-01-29 i M. Att den ställdes av 1932 berodde på torvpulvereldningens avskaffande och inte på t.ex utgången panntid. Loket var förmodligen i gott skick rent driftmässigt när Järnvägsmuseet tog över det 1932.
Det stod utomhus i många år i Tomteboda dock väl skyddat med tak och skyddade sidor m.m. När Museet flyttade ut ställdes det in i Järnvägsmuseets hus i Tomteboda.
När loket blev deponerat hos Nässjö Järnvägsmuseum (uppställt i Nässjö och Eksjö) på 1970 talet skedde en exteriör uppsnyggning. Jag tror inte att några planer fanns att driftsätta loket eller att man började skruva på loket.
Resten är nutida historia.
Bilden visar loket i Tomteboda 1970-04 inför inställning i f.d Järnvägsmuseums utställningshall i Tomteboda
[image]

Tb 864 - vilket skick?

av Ola Almquist, Tuesday, September 27, 2022, 22:03 (576 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Jo det ska finnas kvar, men mer känt under det äldre litterat Tb.


Jepp, loket finns kvar som Tb 864.


Vet du möjligen i vilket skick loket är?


Det verkar vara komplett, men ej körbart.


Stämmer bra. Såvitt jag vet aldrig riktigt undersökt vare sig i Nässjö eller Gävle huruvida skick är på panna mm./HP


Det har blivit missvisande att många likställer bra skick med hur pass lite arbete det är att driftsätta loket. Såsom det enda bevarade torvpulvereldade loket (och som dessutom är komplett) hoppas jag att loket fredas från driftsättning för att framtida generationer ska kunna se loket i orört originalskick från 1932 när det ställdes av och utan sentida ingrepp som en driftsättning innebär.
Loket fick sin sista revision klass IIIB 1931-01-29 i M. Att den ställdes av 1932 berodde på torvpulvereldningens avskaffande och inte på t.ex utgången panntid. Loket var förmodligen i gott skick rent driftmässigt när Järnvägsmuseet tog över det 1932.
Det stod utomhus i många år i Tomteboda dock väl skyddat med tak och skyddade sidor m.m. När Museet flyttade ut ställdes det in i Järnvägsmuseets hus i Tomteboda.
När loket blev deponerat hos Nässjö Järnvägsmuseum (uppställt i Nässjö och Eksjö) på 1970 talet skedde en exteriör uppsnyggning. Jag tror inte att några planer fanns att driftsätta loket eller att man började skruva på loket.
Resten är nutida historia.
Bilden visar loket i Tomteboda 1970-04 inför inställning i f.d Järnvägsmuseums utställningshall i Tomteboda
[image]

En bild till: Tb 864 i Nässjö 1978

Tb 864 - personvagnen

av Thomas Tell, Tuesday, September 27, 2022, 23:45 (576 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Bilden visar loket i Tomteboda 1970-04 inför inställning i f.d Järnvägsmuseums utställningshall i Tomteboda
[image]

Vagnen bakom är fd CTJ ångvagn sedan MSJ Co 5 vilken slopades 1943 och i dag finns i Brösarp.

På bilden i Brösarp 1975.

[image]
/tell

Tb 864 - vilket skick?

av Herbert Paalberg, Wednesday, September 28, 2022, 10:25 (575 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Jag gick med i Södra Stambanans Järnvägsmuseiförening Nässjö (NJ) år 1969 och då hade vi arbetskvällar i lokstallet varje torsdag vill jag minnas. På den tiden var det Stig Gyle`n som var miö i N samt Algot Andersson lokf. samt Berndt Karlsson (Brins) som styrde verksamheten. Vi hade ångloket Tyr från Marma-Sandarne Jvg samt Tb 864 och senare även J 1237 som vi underhöll i Musealt skick för visningar utöver utställningståget. Vi snyggade till Tb 864 och målade om hela loket och jag var med och linjerade upp de röda ränderna på lokhytten samt tendern och vidare de röda hjulringarna som arbetsledaren hade bestämt. Det blev många turer med bil mellan min bostadsort i Vk till träffarna i N på den tiden men kul hade vi i alla fall i det gamla gänget förutom alla museitågsresor vi gjorde under alla åren, det blev över 50 år i denna fina förening. Palle i Vika.;-)

Tb 864 - vilket skick?

av Anders Sandgren, Wednesday, September 28, 2022, 13:35 (575 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Jo det ska finnas kvar, men mer känt under det äldre litterat Tb.


Jepp, loket finns kvar som Tb 864.


Vet du möjligen i vilket skick loket är?


Det verkar vara komplett, men ej körbart.


Stämmer bra. Såvitt jag vet aldrig riktigt undersökt vare sig i Nässjö eller Gävle huruvida skick är på panna mm./HP


Det har blivit missvisande att många likställer bra skick med hur pass lite arbete det är att driftsätta loket. Såsom det enda bevarade torvpulvereldade loket (och som dessutom är komplett) hoppas jag att loket fredas från driftsättning för att framtida generationer ska kunna se loket i orört originalskick från 1932 när det ställdes av och utan sentida ingrepp som en driftsättning innebär.
Loket fick sin sista revision klass IIIB 1931-01-29 i M. Att den ställdes av 1932 berodde på torvpulvereldningens avskaffande och inte på t.ex utgången panntid. Loket var förmodligen i gott skick rent driftmässigt när Järnvägsmuseet tog över det 1932.
Det stod utomhus i många år i Tomteboda dock väl skyddat med tak och skyddade sidor m.m. När Museet flyttade ut ställdes det in i Järnvägsmuseets hus i Tomteboda.
När loket blev deponerat hos Nässjö Järnvägsmuseum (uppställt i Nässjö och Eksjö) på 1970 talet skedde en exteriör uppsnyggning. Jag tror inte att några planer fanns att driftsätta loket eller att man började skruva på loket.
Resten är nutida historia.
Bilden visar loket i Tomteboda 1970-04 inför inställning i f.d Järnvägsmuseums utställningshall i Tomteboda
[image]

Enligt hörsägen skall loket ha genomgått någon form av besiktning i Nässjö i samband med att beskedet om Tyr's återtagande (1973?) för att se om det var användbart. Kanske finns någon notering om detta i SSBms eller Miö Gylléns handlingar men det är inte säkert. Man kan ha gjort pannkontroll och möjligen vattenpåfyllning för att kontrollera tätheten. Vad jag hörde var den inte tät efter alla åren avställd. På den tiden fick man ju inte använda deponerade föremål varför loket hade behövt övertas innan revision som skedde med HNJ-ångvagnen. Om det hade övertagit hade troligen loket byggts om för kol med annan C-tender.
Det blev J 1237 istället men Tb 864 snyggades upp inför NOJ-jubileet och fanns då i Eksjö lokstall men återkom Nässjö troligen hösten 1974 när E 1042 återvänt till konservering efter NOJ och KJ's jubileer.

Tb 864 - vilket skick?

av Per Ljungberg, Wednesday, September 28, 2022, 17:10 (575 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag har ett minne av att man sa att befintligt torvpulver i tender och eldningssystem hade under under tiden loket stått avställt hårdnat till en cementliknande konsistens som skulle vara mycket tidsödande att avlägsna. Det sitter t.ex. en liten ångmaskin som drev något matningssystem för torvpulvret på loket.

Tb 864 - vilket skick?

av Anders Sandgren, Wednesday, September 28, 2022, 20:38 (575 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jag har ett minne av att man sa att befintligt torvpulver i tender och eldningssystem hade under under tiden loket stått avställt hårdnat till en cementliknande konsistens som skulle vara mycket tidsödande att avlägsna. Det sitter t.ex. en liten ångmaskin som drev något matningssystem för torvpulvret på loket.

Det hoptorkade torvpulvret torde befinna sig i tendern och i det matningsrör som går till eldstaden. Byter man tender är det inget problem.
TP-loken (liksom de kolpulvereldade) hade nog även en murad rost. Men den tar man nog ut om man bygger om loket. Tb 864 var kolpulverledat när det byggts om men flyttades under andra halvan av 1920-talet till Nässjö och anses då torvpulvereldat.

Den lilla ångmaskinen driver en rootskompressor som skapar ett övertryck i tendern samt blåser in pulvret i eldstaden. Den torde inte ha något torvpulver i sig men kan ha rostat ihop. Plåtkåpan runt ångmaskinen är rätt anfrätt vad jag minns. Den har egen lubrikator i hytten av en typ jag tror mig sett i något av ÖSlJ's lok, var det Hamra?
Kompoundmaskineriet har två DeLimon, en på varje sida. De Tb-lok som hade ångtork fick smörjpress. 864 har även regulatorstången utanför pannan och styr regulatorn via en länk på ångdomen, ett minne från när pannan hade ångtork och då hade rökskåpsregulator. Ångtorken togs dock bort långt innan pannan hamnade i 864.

Tb 864 har även kvar vakuumejektorn och har apparater för vakuum & Knorrbroms. Tendern har Knorrbroms + handbroms och loket har ångbroms.

B5 864, finns det kvar?

av Anders Sandgren, Sunday, September 25, 2022, 17:17 (578 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Loket finns i Gävle och har alltid hetat Tb 864. Loket överlämnades till museet långt innan de sista loken omlittererades till B5 från T (fd Ta) och T2 (fd Tb) vilket de omlittererades 1942.
Loket fanns från ca 1971 till 90-talet i Nässjö (förutom våren 1974 när det var i Eksjö) men gick sedan till Gävle.

B5 864, finns det kvar?

av Per Ljungberg, Sunday, September 25, 2022, 18:05 (578 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tack det var skönt att veta. Då finns åtminstone ett Tb/B5-lok kvar.