Carl Helmer Olsson-Aggerud var stins (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Monday, September 26, 2022, 16:05 (568 dagar sedan)

i Grythyttan från 1929. i Hällefors 40 0ch i Ludvika från 43 till pensionen 61. I slutet av 50 talet bör det väl ha varit, då man sade till mig att han hade en personvagn stående som sommarstuga "på andra sidan sjön", från Grythyttan räknat då antar jag. Den hade väl inköpts och sänt iväg över isen - ett vanligt transportsätt på den tiden med släde och häst(ar). Jag talade med honom i telefon runt 1960, men det blev liksom inte läge att fråga om vagnen.. Är det någon som hört något om en gammal BJ vagn som kan tänkas ha varit denna....

Carl Helmer Olsson-Aggerud var stins

av HKN, Monday, September 26, 2022, 16:37 (568 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jodå, den vagnen känns igen. Bilder från innan den flyttades:

[image][image]

Nu lär den finnas i Nora.

Carl Helmer Olsson-Aggerud var stins

av Sune Nylén, Monday, September 26, 2022, 20:31 (567 dagar sedan) @ HKN

Tack för den.. Den var ju riktigt fin. Om bara alla hade visat sån fin omvårdnad om gamla saker.... Aggerud flyttade efter pensionen till Lund vad jag vet. Men det var väl någon annan som fick förbarma sig över den.

Carl Helmer Olsson-Aggerud var stins

av Björn Arvidsson, Monday, September 26, 2022, 21:33 (567 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tack för den.. Den var ju riktigt fin. Om bara alla hade visat sån fin omvårdnad om gamla saker.... Aggerud flyttade efter pensionen till Lund vad jag vet. Men det var väl någon annan som fick förbarma sig över den.

Japp det var det, vagnen finns nu mera i Nora och tas fram vid speciella tillfällen

Carl Helmer Olsson-Aggerud var stins

av Sune Nylén, Tuesday, September 27, 2022, 07:40 (567 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Gustaf Rosbacke t.h. sände mig en gång ett kort där han står med lokförarkollegan Gustaf Nilsson i Daglösen 1941. Vagnen syns vara av samma modell. Här syns hur den en gång var märkt, om det nu kan ha något intresse.

[image]

Carl Helmer Olsson-Aggerud var stins

av Björn Arvidsson, Tuesday, September 27, 2022, 12:45 (567 dagar sedan) @ Sune Nylén

Gustaf Rosbacke t.h. sände mig en gång ett kort där han står med lokförarkollegan Gustaf Nilsson i Daglösen 1941. Vagnen syns vara av samma modell. Här syns hur den en gång var märkt, om det nu kan ha något intresse.

[image]

Borde vara intressant med märkningen för NBVJ då de har systervagnen 268 i ett ganska omärkt skick
[image]

Carl Helmer Olsson-Aggerud var stins

av David Sohlberg, Tuesday, September 27, 2022, 18:54 (566 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Gustaf Rosbacke t.h. sände mig en gång ett kort där han står med lokförarkollegan Gustaf Nilsson i Daglösen 1941. Vagnen syns vara av samma modell. Här syns hur den en gång var märkt, om det nu kan ha något intresse.

[image]


Borde vara intressant med märkningen för NBVJ då de har systervagnen 268 i ett ganska omärkt skick
[image]

Ett annat syskon, 264, fick det inte lika bra..

264 har en lång story, bland annat som trafikvagn, personallokal i Årjäng och tvättstuga längs DVVJ, men sedan ca 1986 är läget att korgen är bevarad men i bitar, axlarna saknas och ramen ligger upp och ned på fd DJ Pm 42 hos JÅÅJ i Åmål.

Märkning B.J. 264, oläslig stans, Vr 6,90 ton, Axelavstånd 3,35 m, R 14/1 25, F 14/1 25

Carl Helmer Olsson-Aggerud var stins

av Sune Nylén, Wednesday, September 28, 2022, 14:31 (566 dagar sedan) @ David Sohlberg

1930 fanns det 6 CD vagnar av gamla modellen. 5 st. 261, 63 och 68-70 . De hade två C kupéer och ett postutrymme på 7,3 kvm.
267 hade lite större postutrymme 11 kvm. Annars var de lika.
Varje kupé rymde 10 resande.
Vikten anges till i medeltal 7,4 t. och ax. avst. 3,35. längden över bufferterna anges till 7,08. Inga hoptrycka dito där inte....
261 o 63 anges ha elbelysning 50 V. övriga stearinljus.../Rätt avskrivet intygar Sune.

BJ C 261

av Jöran Johansson, Wednesday, September 28, 2022, 19:03 (565 dagar sedan) @ Sune Nylén

Korgen till 261 stod på 1980-talet utanför High Chaparral. Tillverkad av Railway Carriage & Builders. The Ashbury, Mancheter, Iron Company Ltd.

Vet någon vad som därefter hänt med den? Jag har frågat förr men ingen tycks veta.

Carl Helmer Olsson-Aggerud var stins

av Anders Sandgren, Wednesday, September 28, 2022, 20:17 (565 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Gustaf Rosbacke t.h. sände mig en gång ett kort där han står med lokförarkollegan Gustaf Nilsson i Daglösen 1941. Vagnen syns vara av samma modell. Här syns hur den en gång var märkt, om det nu kan ha något intresse.

[image]


Borde vara intressant med märkningen för NBVJ då de har systervagnen 268 i ett ganska omärkt skick
[image]

Ovanligt mycket fönster för att vara 3kl. Så mycket brukar vara 1-2kl vagnar vid denna tid. Sedan blev många nedklassade till 3kl.

Carl Helmer Olsson-Aggerud var stins

av Sune Nylén, Wednesday, September 28, 2022, 20:39 (565 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Vagnen hade en tredjeklass kupé med 10 platser. Resten var post. Läs mitt inlägg ovan om CD vagnarna 1930./ Sune

Carl Helmer Olsson-Aggerud var stins

av Anders Sandgren, Wednesday, September 28, 2022, 22:59 (565 dagar sedan) @ Sune Nylén

Vagnen hade en tredjeklass kupé med 10 platser. Resten var post. Läs mitt inlägg ovan om CD vagnarna 1930./ Sune

Enligt NBVJ levererades vagnen med 4 3kl-kupeer med vardera 10 sittplatser. När vagnen blev 3kl/post-vagn var det de båda mittre kupeerna som blev postavdelning med 3kl-kupé på vardera sidan. Jag antar att vagnen då tog 2*10=20. Men min undran var mer om fönsterantalet, men det kan ju ändrats vid ombyggnationen. Postavdelningen har inga sidofönster förutom i dörrarna (jag antar att man vill ha väggytan till postfack) och på bilen av den andra vagnen (267) är det färre fönster så dessa kan ju flyttats om då. Men samtida C-vagnar hade ofta ett minimum av fönster, kanske bara i dörrarna.
Vissa vagnar hade 7.2m2 golvyta i postavdelningen medan 267 hade 11m2 varför ena eller båda 3kl-avdelningarna kanske är mindre? Eller hade den kanske bara en 3kl-kupé?

Lite mer om BJ CD vagnar

av Sune Nylén, Thursday, September 29, 2022, 08:22 (565 dagar sedan) @ Anders Sandgren

1920 var det fortfarande 10 CD vagnar 261 - 270. Någon gång före 1930 har man byggt om en vagn och tagit bort en tredje klass kupé. Kanske har det varit ytterligare en eller två vagnar man byggt om. För den riktigt intresserade rekommenderar jag genomgång i Trafikförvaltningen Göteborg Dalarne Gäfle Redogörelse för trafiken. Kan nog läsas på något UB. 1930 var sista året den var officiell vad jag förstått./ Sune.

Lite mer om BJ CD vagnar

av Anders Sandgren, Thursday, September 29, 2022, 12:54 (565 dagar sedan) @ Sune Nylén

1920 var det fortfarande 10 CD vagnar 261 - 270. Någon gång före 1930 har man byggt om en vagn och tagit bort en tredje klass kupé. Kanske har det varit ytterligare en eller två vagnar man byggt om. För den riktigt intresserade rekommenderar jag genomgång i Trafikförvaltningen Göteborg Dalarne Gäfle Redogörelse för trafiken. Kan nog läsas på något UB. 1930 var sista året den var officiell vad jag förstått./ Sune.

Finns det bilder på vagnarna som de såg ut innan de ombyggdes till CD?

Kolla på BJ A 12

av Sune Nylén, Friday, September 30, 2022, 09:09 (564 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Enklast borde väl vara att kolla på den vagn, BJ A 12, som finns på muséet. Den är ju återställd till ursprungsskicket av BJ innan den skänktes dit. De såg väl exteriörsmässigt lika ut./Sune.

Kolla på BJ A 12

av Anders Sandgren, Friday, September 30, 2022, 09:42 (564 dagar sedan) @ Sune Nylén

1klass och 3klassvagnar ser inte lika ut. Dels brukar 1-2klassvagnarna ha mer fönster, dels är kupeerna större i dessa. Min ursprungsfråga handlade om att vagnarna hade ovanligt mycket fönster i 3klasskupeerna. Man kan jämföra med andra samtida vagnar. Det stora undantaget är ju 3klassvagnen från KHJ som museet fick inför jubileet 1956, men det är ju en 1klasskorg som givits 3klassinredning och märkts som sådan. En historisk bastard.
Men det ä ju inte helt omöjligt att man satte in fler fönster när vagnarna blev CD, möjligen flyttade man befintliga fönster så att 3klassavdelningarna fick två fönster per sida vardera förutom dörrfönstren. Postavdelningen saknar fönster (förutom i dörrarna) men där vill man komma åt väggytan för annat och har istället en stor lanternin.

Kolla på BJ A 12

av Sune Nylén, Friday, September 30, 2022, 12:57 (564 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Ja du. Anders, det närmaste i bild som jag kan föreslå är att skriva Järnvägsolyckan vid Lindfors 1882. Där finns en bild. Tecknad och xylograferad av det nedstörtade tåget och kvarstående vagnar på banan. Efter ihärdigt regnande gav banken vika när tåget kom. Linjen hade strax innan blivit besiktigad av banvakt. Trots förödelsen omkom endast en person - en präst. En titt i 1908 års vagnförteckning talar om att C vagnar av första uppsättningen fanns både med sidodörrar och genomgång, och platsantalet uppgavs till 32, 34 och 40 st. 102 - 105 32 platser,4 kupéer, genomgång och vacuumbroms. 106-117 126 - 130,4 kupéer. 40 platser. 131-133, 137-38, och 141 -48 3 kupéer 34 platser och 134 -136 24 st.2 3 dje och 1 konduktörskupé 134 o 35 hade genomgång. / Sune.

Kolla på BJ A 12

av Ola Almquist, Friday, September 30, 2022, 13:35 (564 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja du. Anders, det närmaste i bild som jag kan föreslå är att skriva Järnvägsolyckan vid Lindfors 1882. Där finns en bild. Tecknad och xylograferad av det nedstörtade tåget och kvarstående vagnar på banan. Efter ihärdigt regnande gav banken vika när tåget kom. Linjen hade strax innan blivit besiktigad av banvakt. Trots förödelsen omkom endast en person - en präst. En titt i 1908 års vagnförteckning talar om att C vagnar av första uppsättningen fanns både med sidodörrar och genomgång, och platsantalet uppgavs till 32, 34 och 40 st. 102 - 105 32 platser,4 kupéer, genomgång och vacuumbroms. 106-117 126 - 130,4 kupéer. 40 platser. 131-133, 137-38, och 141 -48 3 kupéer 34 platser och 134 -136 24 st.2 3 dje och 1 konduktörskupé 134 o 35 hade genomgång. / Sune.

Du menar denna.

Har någon kollat om det fanns AC-vagnar (eller till och med AD)? Det behöver inte ha varit under någon längre tid men kan ha medfört ombyggnad med fler fönster. Det kan också ha varit som Anders föreslog, att de fick fler fönster vid ombyggnaden till AC (eller något senare).

Kolla på BJ A 12

av Sune Nylén, Friday, September 30, 2022, 13:49 (564 dagar sedan) @ Ola Almquist

Svaret på antagandet.. Helt rätt..../ Sune.

B och BC vagnar 1908

av Sune Nylén, Friday, September 30, 2022, 14:20 (564 dagar sedan) @ Sune Nylén

Fanns det en del av gamla typen. Först nr 4 som var salongsvagn tillika inspektionsvagn. så var det B vagnarna 5-14 24 platser i 3 kupéer. 15, 17-19 16 platser 3 kuppar genomgång 17 elbelysning.
Så var det BC vagnarna 91-95 med 8 i andra och 20 i tredje.
Sidodörrar och 1 2dra och 2 3 dje klass kuppar. Nr 100 hade genomgång och vakuumbroms. nr 100 var avlöningsvagnen.
Så fanns det en vagn 90 BCDF med 11 platser i andra och 24 i 3 dje. Det var två vagnar som byggts ihop. Den var 12190 över buffertplankorna, De andra var 6095. Den hade 2 andra och tre 3 dje. Post och konduktörskuppar. Vakuumbroms.
Bredden på de äldre var 2640.. 90 var också 2 axlig med 8200 mm hjulbas. Den trafikerade nog Daglösen Filipstad.

Carl Helmer Olsson-Aggerud var stins

av MaL, Wednesday, September 28, 2022, 19:57 (565 dagar sedan) @ HKN

Javisst är hon hos oss i Nora. Vagnen var faktiskt ute förra veckan och åkte med Förstlingen som dragare.

[image]

Mer bilder finns för den som vågar på FB

Carl Helmer Olsson-Aggerud var stins

av MaL, Wednesday, September 28, 2022, 20:08 (565 dagar sedan) @ HKN

Vad roligt att se vagnen "i skogen". @HKN, får jag spara ner bilderna för att lägga på vår fordonssida om just den vagnen?

MaL, cMa NBVJ