Tågsätt som rullades tillbaka utan lok. (Järnväg allmänt)

av Rubensgården ⌂, Ödeshög, Tuesday, September 27, 2022, 12:59 (71 dagar sedan)
Redigerad av Rubensgården, Tuesday, September 27, 2022, 13:26

Pratade med en kollega i dag som berättade om två ställen från vilka man skickat tillbaka vagnar till Jönköping med bara bromsvagn, dvs. utan lok. Sandhem nämndes som lastplats och även Trådrullatåget (Gripenberg)-Husqvarna nämndes. Är det här ett förfarande som verkligen använts i vårt land och hur vanligt var det i så fall?

--
Höga ambitioner att ta fram premiummodeller i H0 av rullande materiel som fanns på järnvägarna på femtiotalet samt kringutrustning till framför allt skogs och lantbruk.

Vagnuttagning för vagnar som rullades tillbaka utan lok.

av Ulf Pålsson, Stockholm, Tuesday, September 27, 2022, 13:33 (71 dagar sedan) @ Rubensgården

Pratade med en kollega i dag som berättade om två ställen från vilka man skickat tillbaka vagnar till Jönköping med bara bromsvagn, dvs. utan lok. Sandhem nämndes som lastplats och även Trådrullatåget (Gripenberg)-Husqvarna nämndes. Är det här ett förfarande som verkligen använts i vårt land och hur vanligt var det i så fall?

Mellan 1907 och 2009 användes termen 'vagnuttagning' i trafikreglerna (Säo, säo/säok). På slutet var det endast fråga om att tågfordon framfördes på linjen på annat sätt än som tåg, men ordets ursprung torde ha varit bruket att ta ut en eller flera vagnar på linjen, t.ex. för lastning. Själva uttagningen av vagnar på linjen skedde nog oftast med hjälp av lok, t.ex. kunde det vara fråga om vagnar som kopplades av på linjen från ett tåg. Men återförandet till närmaste station kunde, om lutningsförhållandena medgav det, ske genom att vagnarna rullade med hjälp av gravitationen.

Ända fram till 1973 innehöll trafikreglerna (säo/säok) särskilda regler och anvisningar för vagnuttagning "med handkraft", till vilket man nog får medräkna vagnar som rullar "av sig själva".

Jag vet inte hur länge sådan typ av vagnuttagning förekom i praktiken och inte heller hur vanligt det var, men det faktum att företeelsen nämndes i 1959 års utgåva säo/säok indikerar väl att den inte var utrotad då.
/up

Vagnuttagning för vagnar som rullades tillbaka utan lok.

av Thomas Tell, Vallentuna, Tuesday, September 27, 2022, 23:59 (71 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Jag undrar om detta kan ha varit något sådant?

[image]
Jvm, KBDN00016

Men det fins en bild till utan vagnar framför som är tagen något senare om man ser till skuggorna.
Jag undrar vad dessa bilder har för historia?

[image]
Jvm, KBDN01123

/tell

Vagnuttagning för vagnar som rullades tillbaka utan lok.

av Göran Kannerby, Sunday, October 02, 2022, 20:07 (66 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Mellan 1907 och 2009 användes termen 'vagnuttagning' i trafikreglerna (Säo, säo/säok). På slutet var det endast fråga om att tågfordon framfördes på linjen på annat sätt än som tåg, men ordets ursprung torde ha varit bruket att ta ut en eller flera vagnar på linjen, t.ex. för lastning. Själva uttagningen av vagnar på linjen skedde nog oftast med hjälp av lok, t.ex. kunde det vara fråga om vagnar som kopplades av på linjen från ett tåg. Men återförandet till närmaste station kunde, om lutningsförhållandena medgav det, ske genom att vagnarna rullade med hjälp av gravitationen.

Ända fram till 1973 innehöll trafikreglerna (säo/säok) särskilda regler och anvisningar för vagnuttagning "med handkraft", till vilket man nog får medräkna vagnar som rullar "av sig själva".

Jag vet inte hur länge sådan typ av vagnuttagning förekom i praktiken och inte heller hur vanligt det var, men det faktum att företeelsen nämndes i 1959 års utgåva säo/säok indikerar väl att den inte var utrotad då.
/up

I princip skulle man kunna tänka sig två stationer med mer eller mindre kontinuerlig lutning emellan. Då skulle vagnarna kunna rullas iväg utan lok, stannas på linjen för lastning/lossning och sedan på nytt sättas i rullning. Vet dock inte om något sådant förekommit.

VUT för vagnar som rullades tillbaka. Linjelastning och VUT

av Leif B, Sunday, October 02, 2022, 21:31 (66 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Pratade med en kollega i dag som berättade om två ställen från vilka man skickat tillbaka vagnar till Jönköping med bara bromsvagn, dvs. utan lok. Sandhem nämndes som lastplats och även Trådrullatåget (Gripenberg)-Husqvarna nämndes. Är det här ett förfarande som verkligen använts i vårt land och hur vanligt var det i så fall?


Mellan 1907 och 2009 användes termen 'vagnuttagning' i trafikreglerna (Säo, säo/säok). På slutet var det endast fråga om att tågfordon framfördes på linjen på annat sätt än som tåg, men ordets ursprung torde ha varit bruket att ta ut en eller flera vagnar på linjen, t.ex. för lastning. Själva uttagningen av vagnar på linjen skedde nog oftast med hjälp av lok, t.ex. kunde det vara fråga om vagnar som kopplades av på linjen från ett tåg. Men återförandet till närmaste station kunde, om lutningsförhållandena medgav det, ske genom att vagnarna rullade med hjälp av gravitationen.

Ända fram till 1973 innehöll trafikreglerna (säo/säok) särskilda regler och anvisningar för vagnuttagning "med handkraft", till vilket man nog får medräkna vagnar som rullar "av sig själva".

Jag vet inte hur länge sådan typ av vagnuttagning förekom i praktiken och inte heller hur vanligt det var, men det faktum att företeelsen nämndes i 1959 års utgåva säo/säok indikerar väl att den inte var utrotad då.
/up

I denna order från 1944 ska två vagnar lämnas av tåg 354 på linjen och efter lastning rullas med handkraft (och gravitation) till Mosstorp. Vagnuttagningen sker under Bandisp Triabo - Virserum.

Fler exempel på linjelastning (dock framgår det inte om lok behövdes för att sätta ut vagnarna resp. hämta in dem).

VUT för vagnar som rullades tillbaka. Ffestiniog Rly

av Leif B, Sunday, October 02, 2022, 21:43 (66 dagar sedan) @ Leif B

En extrem variant på att rulla utan lok var Festiniog Railway i Wales som hade stakats med lutningen nästan hela vägen från skifferbrotten i Ffestiniog till hamnen i Porthmadog. De första åren drogs tomtågen uppför med häst men de lastade tågen rullade med gravitations hjälp i stort sett hela vägen ner till hamnen. Hästen åkte med ner i en särskild vagn.

Gravity train 2021 [film]

Fakta

Ofjärdad upplevelse

Senare infördes lok, som f ö hade en stor roll i att bevisa att smalspåriga ånglok dög till nyttigt arbete.

Tågsätt som rullades tillbaka utan lok.

av Micke Carlsson, Tuesday, September 27, 2022, 17:35 (71 dagar sedan) @ Rubensgården

Även på Munkedals järnväg under smalspårstiden, man kopplade av och släppte vagnar in på Munkedal station medan tåget fortsatte till bruket.

Tågsätt som rullades tillbaka utan lok -- Med lok utan kraft

av Anders Järvenpää, Åbo, Tuesday, September 27, 2022, 18:16 (71 dagar sedan) @ Rubensgården

Metoden fick mig att tänka på en sann historia jag nyligen fick höra av den som körde. Man provkörde Sr1-lok i högre hastighet i österbotten för länge sedan. Man kom med nöd och näppe till strax över 190 km/h. Tåget bestod av ett lok och mätvagn. Hur det nu kom sig släppte något mätdon man hade fäst vid strömavtagaren och då inställde sig problemet hur man skulle gå till väga, man måste ju komma bort från spänningsförande tråd och sedan komma tillbaka. Inget växellok fanns tillhanda. Provkörningsledaren kom inte på någon lösning. Föraren däremot påminde om att spåret mot spannmålssilona i Seinäjoki ligger i uppförsbacke och föreslog att man tar sats, tar ner strömavtagaren innan tråden tar slut och stannar i backen. Provkörningsledaren gillade inte tanken, möjligen eftersom det inte var hans idé men föraren var envis. Till slut gjorde man som han föreslog. Metoden fungerade naturligvis. När donet var åter fastsurrat var det bara att lossa bromsen och rulla tillbaka under tråden och fortsätta proven. Jag tycker att historien är ett synnerligen bra exempel på god praktisk problemlösning i ett järnvägssammanhang. Sådant behöver vi mer av. :-)

Tågsätt som rullades tillbaka utan lok.

av jorgen3, Wednesday, September 28, 2022, 21:50 (70 dagar sedan) @ Rubensgården

Såg detta på Facebook sida om Ånge
Roland Tiger skrev detta 2015. det var en bild även på honom i vagnen

EN HISTORIA OM ÅNGEORIGINALET STROMP-JÖSSE
Elof Johansson hade flera historier om ångeoriginalet Jöns Andersson alias Jösse eller Stromp-Jösse. Det här är en av dem:
Den handlar om när Jösse skulle lasta och bromsa ner en grusvagn från Moradal. Moradal var ett grustag fem kilometer norr om Ånge efter stambanan. Stambanan har en stor lutning från Moradal och ner till Ånge station. Man lastade grus i vagnar och bromsade ner vagnarna utan lok till Ånge station vid vissa klockslag, när banan var ledig.
Jösse hade lastat sin vagn och skulle bromsa ner den till Ånge. Men han råkade skruva bromsen åt fel håll så att bromsen släppte gängan och han fick inte den tillbaka. Vagnen började ta fart och det gick värre och värre. Till slut klättrade Jösse upp på gruslasset och satte sig där och väntade på det oundvikliga ödet. Farten var så hög att hans långa hår stod rakt ut i fartvinden. Han svepte förbi en banvakt efter sträckan. ”Telegrafera till Ånge, telegrafera till Ånge!” skrek Jösse. På den tiden var det inte så stor trafik på banan och av en händelse låg linjen klar genom Ånge och ner emot Sundsvall. Grusvagnen kom dånande genom Ånge bangård och gick ända ner till motluten vid Borgsjö-Ede, en och en halv mil från Ånge. Där fick de hämta grusvagnen med ett lok.

Kanske går att gå in.
https://www.facebook.com/groups/205982876123784/permalink/866900063365392/