På BJ äldsta vagnar (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Monday, October 03, 2022, 00:06 (574 dagar sedan)

finns det ju f.ö, utmärkta ritningar på hur de var indelade i kupéerna på de olika vagnstyperna. Jag skrev inte om det tidigare, men tyckte det var lite konstigt att någon överhuvudtaget frågade, då jag utgick från att den som var intresserad redan hade läst och
hållit sig á jour med detta. I BJ 1922 på sidorna 253, 254 och 255 finns ju också utmärkta foton på några vagnar. Jag gör ändå det här inlägget ifall någon nytillkommen läsare har missat mina tidigare svar./ Sune.

Första klass på BJ

av Sune Nylén, Monday, October 03, 2022, 00:13 (574 dagar sedan) @ Sune Nylén

togs nog bort redan på 90 talet och fanns bara på Kontinentaltågen till Oslo och i sovvagnar. Priset på första klass erhölls genom att addera priset i andra och tredje. Vanligt var annars att det var dubbla priset på andra klass.

Planritningarna i BJ 1922.

av Sune Nylén, Monday, October 03, 2022, 08:33 (573 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja planritningarna finns givetvis i BJs minnesskrift 1922. Men det behöver jag väl knappast tillägga. De visar inredningen i B (A) BC (AC) C och CD på sid. 253. och på den tidigare omtalade - 1908- BCDF vagnen. Senare BC 3, Nu med ändrad inredning på sidan 254. Bild på sidan 255. Mellan 1908 -16 byggde man ihop 24 gamla vagnar till 12 BC 3. Läs vidare i boken. Tyvärr medger inte min bok skanning, men den intresserade kan ju få i uppdrag att göra upp måttsatta ritningar och presentera dem här./ Sune