Malmtåg i Lindesberg på 1970-talet. (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Tuesday, October 04, 2022, 23:22 (563 dagar sedan)

[image]
Okänd TGOJ Ma drar tåget.
Foto J-P Harboe

/tell

Dvärgsignaler i Lindesberg på 1970-talet.

av Ulf Pålsson, Wednesday, October 05, 2022, 15:21 (563 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]
Okänd TGOJ Ma drar tåget.
Foto J-P Harboe

Den högra av de två dvärgsignalerna i den närmaste kontaktledningsbryggan är kombinerad med en stopplykta för avkortad tågvägs slutpunkt (nu: slutpunktsstopplykta). Det gäller även den dvärgsignal som vi skymtar i följande kontaktledningsbrygga. Från 1973 byttes successivt den kombinationen ut mot en huvuddvärgsignal, alltså inkluderande grönt sken, där den f.d. stopplyktan troligen fick vara kvar som huvuddvärgsignalens röda ljusöppning.

Den vänstra dvärgsignalen i den närmaste bryggan saknar stopplykta, och den punkten kunde alltså inte vara slutpunkt för tågväg. Men dvärgsignalen var, räknar jag med, däremot startpunkt för en tågväg. Senare byttes även den mot en huvuddvärgsignal.

Vid TGOJ kunde alltså en dvärgsignal med bara vita sken utgöra startpunkt för en tågväg trots att stationen var fjärrstyrd, något som inte förekom på SJ:s fjärrstyrda stationer där, vid denna tid, varje startpunkt för tågväg måste utgöras av en huvudljussignal eller av en dvärgsignal med grönt tillsatssken.

Notera märktavlorna av TGOJ-modell, rektangulära blå med vit text. De i närmast bryggan heter D I och D II, för spår 1 resp. 2. Jag räknar med att den i nästa brygga heter D III.
/up

Dvärgsignaler i Lindesberg på 1970-talet.

av LFA, Thursday, October 06, 2022, 18:08 (562 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Vi har jo delvis diskutert det tidligere, og jeg har forsøkt å lese meg opp på det som ligger på nett, men ble TGOJs signalering som den ble fordi de kjøpte en pakke da de fjernstyrte banen, eller var det andre tanker bak i bestillingen?


/LF

TGOJ-systemet, paketlösning?

av Ulf Pålsson, Friday, October 07, 2022, 18:23 (561 dagar sedan) @ LFA

Vi har jo delvis diskutert det tidligere, og jeg har forsøkt å lese meg opp på det som ligger på nett, men ble TGOJs signalering som den ble fordi de kjøpte en pakke da de fjernstyrte banen, eller var det andre tanker bak i bestillingen?


/LF

Detta är ett intressant spörsmål som nog inte kan besvaras kort. Jag har inga fakta, men kanske en del teorier. Det får dock bli en egen tråd om detta, så småningom.
/up

Dvärgsignaler i Lindesberg på 1970-talet. På SJ?

av Leif B, Thursday, October 06, 2022, 18:17 (562 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]
Okänd TGOJ Ma drar tåget.
Foto J-P Harboe

Den högra av de två dvärgsignalerna i den närmaste kontaktledningsbryggan är kombinerad med en stopplykta för avkortad tågvägs slutpunkt (nu: slutpunktsstopplykta). Det gäller även den dvärgsignal som vi skymtar i följande kontaktledningsbrygga. Från 1973 byttes successivt den kombinationen ut mot en huvuddvärgsignal, alltså inkluderande grönt sken, där den f.d. stopplyktan troligen fick vara kvar som huvuddvärgsignalens röda ljusöppning.

Den vänstra dvärgsignalen i den närmaste bryggan saknar stopplykta, och den punkten kunde alltså inte vara slutpunkt för tågväg. Men dvärgsignalen var, räknar jag med, däremot startpunkt för en tågväg. Senare byttes även den mot en huvuddvärgsignal.

Vid TGOJ kunde alltså en dvärgsignal med bara vita sken utgöra startpunkt för en tågväg trots att stationen var fjärrstyrd, något som inte förekom på SJ:s fjärrstyrda stationer där, vid denna tid, varje startpunkt för tågväg måste utgöras av en huvudljussignal eller av en dvärgsignal med grönt tillsatssken.

Notera märktavlorna av TGOJ-modell, rektangulära blå med vit text. De i närmast bryggan heter D I och D II, för spår 1 resp. 2. Jag räknar med att den i nästa brygga heter D III.
/up

Men nog förekom det väl även på SJ att en tågrörelse startade från en dvärg med endast vita sken, inte minst från godsbangårdar? Eller ansågs det vara en växlingsrörelse som övergick i tågrörelse utan att stanna?

Må vara att det inte förekom på fjärrstyrda stationer, men vad är egentligen skillnaden på en fjärrstyrd station och en station/bangård som är så stor att tkl inte kan överblicka den annat än på panelen?

/funderar
Leif

Dvärgsignaler - - -. På SJ?

av Ulf Pålsson, Friday, October 07, 2022, 18:19 (561 dagar sedan) @ Leif B

Men nog förekom det väl även på SJ att en tågrörelse startade från en dvärg med endast vita sken, inte minst från godsbangårdar? Eller ansågs det vara en växlingsrörelse som övergick i tågrörelse utan att stanna?

Må vara att det inte förekom på fjärrstyrda stationer, men vad är egentligen skillnaden på en fjärrstyrd station och en station/bangård som är så stor att tkl inte kan överblicka den annat än på panelen?

/funderar
Leif

Nja, inte enligt de "ordinarie" säo-reglerna. På SJ:s fjärrstyrda stationer (alltså på fjärrblockeringssträcka) krävdes egen huvudsignal (eller dvärgsignal med gröna sken) för varje tågväg för startande tåg. På andra stationer (lokalbevakade, som vi säger nu) gavs "avgång" av tkl till varje utgångståg och tåg med uppehåll, så där krävdes det inte egen huvudsignal eller dvärgsignal med gröna sken.

Jag anar att du tänker på förhållandena i Stockholms ställverksområde, där godsbangårdarna (bl.a. i Älvsjö) var så ordnade att det från varje spår bara fanns än "vanlig" dvärgsignal (med vara vita sken), och längre bort, sedan spåren hade förenats, fanns det en huvudsignal eller dvärgsignal med gröna sken för "gruppen". Det lär ha varit siiö Birger Lejdström som tyckte att det räckte på det sättet, och han var känd för att konstruera anläggningar efter delvis egna principer. Hur detta löstes är jag inte klar över -- det gällde ju en massa undantag från säo för Stockholms ställverksområde, som ju bestod av en massa stationer som visserligen tekniskt var fjärrstyrda men som ändå inte definierades som "fjärrstyrd station" enligt trafikreglerna. Ingen avgångssignal från tkl förekom ju i Stockholms ställverksområde. Under senare år, försökte regelbyråkraterna "ordna upp" det hela genom att säga att tågsätt som skulle starta från ett spår utan egen huvudsignal gjorde det som växling som inledde tågrörelse.

I ett sidoinlägg i denna tråd länkar Urban Johansson till de särskilda bestämmelser som gällde vid TGOJ från 1960. Jag hittar där ingen särskild bestämmelse om hur ett tåg på fjärrstyrd station på TGOJ (t.ex. Lindesberg) får tillstånd att starta om den närmaste signalen är en dvärgsignal med bara vita sken och det bortom den finns en tågspårsskiljande växel. Men, det gick tydligen bra ändå...
/up

Dvärgsignaler i Lindesberg på 1970-talet.

av Urban Johansson, Friday, October 07, 2022, 11:31 (561 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Hej!

Ulf svar är strålande.

För Lindesberg är spår 3 htv, följt av sp 2 och sp 1 (2- resp 3-vingar i infarten).

Bilden ger upphov till ett par funderingar:
1, Det är fyrkantiga märktavlor under dvärgsignalerna - fanns det öht någon dvärgsignal med oval märktavla?
TGOJ särbestämmelser för CTC

2, Med tanke på nummreringen (DI, DII och DIII), avkortade tågvägar i Lindesberg fanns bara för tåg i riktning norrut. Normala utfartssignaler fanns på andra sidan Kristinavägen (skymda bakom malmtåget).

Dvärgsignaler i Lindesberg på 1970-talet.

av Ulf Pålsson, Friday, October 07, 2022, 18:31 (561 dagar sedan) @ Urban Johansson

Bilden ger upphov till ett par funderingar:
1, Det är fyrkantiga märktavlor under dvärgsignalerna - fanns det öht någon dvärgsignal med oval märktavla?
TGOJ särbestämmelser för CTC

2, Med tanke på nummreringen (DI, DII och DIII), avkortade tågvägar i Lindesberg fanns bara för tåg i riktning norrut. Normala utfartssignaler fanns på andra sidan Kristinavägen (skymda bakom malmtåget).

1. Nej, ovala märktavlor förekom bara på blocksignaler. Fram till 1973 var det dock rektangulära märktavlor på de blocksignaler som förreglade växel på linjen, ett arv efter de SJ-regler för märktavlor som gällde till 1959 (och som innebar att rund märktavla bara användas på blocksignaler som inte förreglade växel eller rörlig bro på linjen).

2. Jag funderade också på beteckningarna på dvärgsignalerna i Lindesberg. Vad heter dvärgsignalerna om det på samma spår finns dvärgsignaler i båda ändarna av stationen? Det dokument du länkar till antyder svaret: Märktavlan för en dvärgsignal har där beteckningen 'D II s'. Jag gissar att 's' står för söder, och att 's' och 'n' för norr användes där det till exempel fanns dvärgsignal i båda ändar av spår 3, 'D III s' resp, 'D III n'. Men, som sagt, bara gissning.
/up

Malmtåg i Lindesberg på 1970-talet.

av Rolf E, Thursday, October 06, 2022, 10:40 (562 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]
OT
Fabriksskorstenen tillhörde Bröderna Sandströms Skidfabrik,som var verksam i Lindesberg 1941-1975.Det gick ett spår från bangården in till fabriken.Inte bara skidor utan även Hockeyklubban Sandströms Proffesional,bandyklubbor och vattenskidor tillverkades här.Sandströms var även ensamleverantör av diskusar och spjut till dom olympiska spelen 1928-1960.