Elda med ved (Fordon: lok)

av mormorsgruvan, Thursday, October 06, 2022, 10:34 (570 dagar sedan)

Prisrelationen kol : ved är nu omkring 5 : 1.
Vilka praktiska problem medför vedeldning av ånglok ?

Elda med ved

av Micke Carlsson, Thursday, October 06, 2022, 13:03 (570 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Ved har bara halva energi-innehållet mot kol (eller mindre), en rostyta anpassad för kol kan inte bränna tillräckligt mycket ved för att kompensera för detta. Loket tappar motsvarande kapacitet.

När den ökade personalkostnaden för underhåll och drift, vedpriset och den relativt låga kapaciteten hos loket understiger energipriserna för att köra med ellok eller diesellok, då är det dags att kalla in reserverna, eller vänta de har ju skrotats för 30 år sedan :-)

Snabb utbyggnad av tillverkningskapaciteten av HVO som ju också görs av skog är väl den vettiga vägen att gå, så det lär väl inte hända.

Elda med ved

av mormorsgruvan, Thursday, October 06, 2022, 13:16 (570 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Vad är HVO ?

Prisrelationen var tagen med hänsyn till värmevärdet.

Träpellets har en vattenhalt av ca 8% mot 20-30% för ved. 8mm träpellets torde inte gå att elda på ett ånglok med normal rost.

Finns det träbriketter att köpa ? Hur är priset jämfört med kol ?

Varför är det förbjudet att elda med gamla kreosotimpregnerade slipers? Utsläppet av PAH är sannolikt mindre vid eldning med gamla slipers än vid eldning med stenkol. Färgen på röken ger en indikation av hur mycket oförbränt material som det finns.

Elda med ved

av Anders Sandgren, Thursday, October 06, 2022, 13:38 (570 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vad är HVO ?

Hydrolyserad Vegtabilisk olja, en sorts dieselersättning, mer info här t.ex
Namnet till trots består den till 72% eller så av olja från slakteriavfall (om det är kor, hästar, getter eller får så kanske det räknas som andrahandsvegetabilier, de är ju vegetarianer...)


Prisrelationen var tagen med hänsyn till värmevärdet.

Träpellets har en vattenhalt av ca 8% mot 20-30% för ved. 8mm träpellets torde inte gå att elda på ett ånglok med normal rost.

Finns det träbriketter att köpa ? Hur är priset jämfört med kol ?

Varför är det förbjudet att elda med gamla kreosotimpregnerade slipers? Utsläppet av PAH är sannolikt mindre vid eldning med gamla slipers än vid eldning med stenkol. Färgen på röken ger en indikation av hur mycket oförbränt material som det finns.

Slipers kan nog innehålla allt möjligt roligt vi inte vill släppa ut i luften. Arsenik har använts bl.a. Vi vet vad som ingår i moderna slipers men inte vad de gamla (som man byter ut) innehåller. Dessutom har säkert en del numera förbjudna besprutningsmedel ackumulerats i dem.
Det lär en gång funnits en polsk (tror jag det var) grillkolsproducent som använde uttjänta slipers som råvara. Det stoppades snart.

Men det som inte dödar gör ju en starkare.

Arsenikslipers

av mormorsgruvan, Thursday, October 06, 2022, 13:56 (570 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Dessa har en speciell märkning. Även om märkningen har försvunnit, är det lätt för en järnvägsentusiast att se skillnad på en arsenikimpregnerad och en kreosotimpregnerad slipers.
Det är väl 70 år sedan arsenikimpregneringen upphörde ? Torde nog inte finnas några kvar !

Elda med ved

av Micke Carlsson, Thursday, October 06, 2022, 13:58 (570 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Vad är HVO ?


Hydrolyserad Vegtabilisk olja, en sorts dieselersättning, mer info här t.ex
Namnet till trots består den till 72% eller så av olja från slakteriavfall (om det är kor, hästar, getter eller får så kanske det räknas som andrahandsvegetabilier, de är ju vegetarianer...)


Mja, Neste gör ju så, antagligen för att råvaran är billigare men tallolja eller guss förbjude palmolja är ju lika användbart. Det stämmer att vi måste öka råvarutillgången för att öka tillgången på HVO.

Elda med ved

av Micke Carlsson, Thursday, October 06, 2022, 14:02 (570 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Konsekvensen är oavsett priset ändå att loket underpresterar utifrån sin förmåga med "rätt" bränsle, stenkol eller olja, som har jämförbart energiinnehåll per viktenhet. Det gör att avståndet till när det vore ekonomiskt hållbart att övergå till ånglok rusar iväg en bra bit bort.

Elda med ved

av Anders Sandgren, Thursday, October 06, 2022, 14:25 (570 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Konsekvensen är oavsett priset ändå att loket underpresterar utifrån sin förmåga med "rätt" bränsle, stenkol eller olja, som har jämförbart energiinnehåll per viktenhet. Det gör att avståndet till när det vore ekonomiskt hållbart att övergå till ånglok rusar iväg en bra bit bort.

De höga bensinpriserna har ju inte lett till någon boom för gengasen heller. Lika bra är nog det.

Jag har för mig att NOJ öppnade upp Mikadotankarna (SJ N5) bakåt för att kunna elda med ved från en vagn bakom loket. Man fick fylla på ved oftare och man hade vedförråd på fler stationer. Jag tror inte jag skulle vilja försöka mig på att lämpa ved till 1189 på Stockholms Central eller Tomteboda med tråd i luften och allt. Kolförrådet räcker Nynäshamn Tomteboda och tillbaka med tillräcklig marginal.
Stycketorv är väl bätre men det är ju inte heller förnybart enligt dagens definitioner. Dessutom läcker det metan från brytningen. Vi kanske får göra som schweizarna och eletrifiera ångloken.

Underpresterar

av mormorsgruvan, Thursday, October 06, 2022, 14:34 (570 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Vedeldning förekom i Sverige under första och andra världskriget. Visst måste maximala vagnvikten eller tidtabellen justeras.
Tågen hos museijärnvägarna och järnvägsmuseiföreningarna i Sverige, är ofta inte särskilt tunga. Tåg med 10 boggievagnar torde inte höra till vanligheterna.

Underpresterar

av Micke Carlsson, Thursday, October 06, 2022, 22:21 (569 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Jag säger ju inte att man inte kan elda med ved. Jag säger att man inte kan koka lika mycket vatten till ånga med ved som man kan med kol på en och samma rostyta. Argument för att man visst kan använda ved är ju helt bortkastade då.

Underpresterar. Museibanor.

av Per Ljungberg, Monday, October 10, 2022, 15:46 (565 dagar sedan) @ Micke Carlsson

På museibanor som t.ex AGJ har man ju förhållandevis stora lok t.ex VGJ 24. Med låg hastighet och måttliga tågvikter borde det väl vara möjligt med vedeldning. Men brandrisken ökar om man inte skaffar vedskorsten och/eller finmaskiga nät mot det ökande gnistregnet.

Elda med ved [i ånglok]

av Anders Järvenpää, Thursday, October 06, 2022, 14:14 (570 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Det handlar i stor grad om hur tunga tåg man kör och på vilken typ av bana. Museitåg är ju mestadels tämligen lätta och banorna eller körsträckorna förhållandevis korta. Vedeldningen ställer egna krav på bränslelogistiken (man ska ha torr ved på lager och rutiner och verktyg för att hantera klyvning och torkning) och krav på att loken har fungerande gnistsläckning. Man ska dessutom fundera på vad man kör på i relation till brandrisken. Det är exempelvis inte en god idé att köra på granved när det är snustorrt. Björk är säkrare. Det är mycket renare att köra vedeldat, således mindre sot både i hytt och omgivning. Jockisbanan kör i dagens läge på 100% prima inhemskt biobränsle. Envar intresserad är välkommen för att på ort och ställe bekanta sig med vedeldningens ädla konst.

Koleldade lok har såvitt jag har förstått rätt alltid eldstadsvalv för att minska påfrestningen på den bakre gavelplåten. Man tar risken att valvet rasar om man börjar elda med ved och om en vedhalva träffar valvet på rätt (eller fel) ställe.

Här har vi en bild på avgång från Minkiö norrut med halvfull tender.
[image]

Elda med ved [i ånglok]

av BengtH, Thursday, October 06, 2022, 15:27 (569 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Ja, en sak man frågar sig är vad det kostar? Jag fick en uppgift att ett ton kol kostar 11000:- kr. Hur många ton kol går det åt till ett lok? Är det billigare energimässigt med ved eller flis?

Elda med ved [i ånglok]

av Micke Carlsson, Thursday, October 06, 2022, 15:42 (569 dagar sedan) @ BengtH

Jag har hört lägre siffror, 6-7000 kr/ton, men vad vet man idag.

Det går åt cirkus 100 kg/mil i snitt på ett tåg vägandes kanske 150-200 ton som går i lokets konstruktions-topphastighet eller nära den. Ett E-lok i 60 eller ett B-lok i 80 knutar alltså.

Ved eller flis får problem att klara uppgiften eftersom energivärdet är bara hälften men mängden (volymen) bränsle som kan passera genom loket begränsas av rostytan som är konstant, och vanligtvis anpassad för stenkol.

Elda med ved [i ånglok]

av Peter Lidskog, Thursday, October 06, 2022, 16:25 (569 dagar sedan) @ Micke Carlsson

När JVM ställde in Höstångan för en månad sen angavs i mejlet att kolpriserna var 10-11000 kr/ton

Elda med ved [i ånglok, värmevärden]

av Anders Järvenpää, Thursday, October 06, 2022, 17:35 (569 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Den finska ånglokläran (Ivalo 1945) anger på sida 149 följande värmevärden (kcal/kg):
Goda stenkol 7730
God ved 5000
Dålig ved 4300

För olika träslag (kcal/kg):
Al 4320
Björk 4830
Gran 4950
Furu 5060

Vedens effektiva värmevärde beror i stor grad på fuktighetshalten i % (kcal/kg, sida 150):
20% 3600
25% 3400
30% 3100
35% 2800
40% 2450
45% 2250

På sida 152 kan man läsa att 1 ton stenkol motsvarar 5 m3 ved som tumregel och på sida 154 att rostens fria yta (som släpper igenom luft) ska vara 45,5% vid stenkolseldning och 38,5% vid vedeldning.

Den svenska ånglokläran (Granér, 4:e uppl. 1949) anger på sida 21 och 22 i storleksordning liknande effektiva värmevärden och förhållandet mellan stenkol och ved ur värmesynpunkt anges till 1 ton och 6 m3.

Trä, pellets och ved värmevärden

av mormorsgruvan, Friday, October 07, 2022, 08:11 (569 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Dessa uppgifter kan inte vara riktiga
För träpellets med vattenhalt av max 8% anges följande effektiva värmevärde (kcal/kg); 4220 enligt Södra, 4200 kcal enligt Äfab, och 4060 enligt Wikipedia.

En kubikmeter ved väger 400-480 kg beroende på träslag, vattenhalt samt hur det är staplat.

Trä, pellets och ved värmevärden

av Torbjorn_Forsman, Friday, October 07, 2022, 12:03 (569 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Observera dock att ved i praktiken sällan är så torr som de 8 % vattenhalt som pelletssiffrorna hänför sig till.
Det kan också bli fel när man räknar om energivärden mellan den äldre enheten kcal och den nyare MJ. Ännu värre om man dessutom börjar blanda in brittiska eller amerikanska enheter såsom BTU.

Ett par ytterligare siffror på värmevärden, från H. Dubbel "Taschenbuch für den Maschinenbau", 1943:
Färsk ved med 50 % vattenhalt: övre värmevärde 2405 kcal/kg, undre värmevärde 1950 kcal/kg.
Lufttorr ved med 15 % vattenhalt: övre 4090, undre 3730.
Det står inget om vilket träslag som avses, inte heller något om vedens densitet.
Skillnaden mellan övre och undre värmevärde är som bekant huruvida man har tagit med förångningsentalpiteten för det vatten som ingår i rökgaserna eller inte, detaljer kan hämtas ur godtycklig termodynamikbok.

Trä, pellets och ved värmevärden

av mormorsgruvan, Friday, October 07, 2022, 13:14 (569 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Det är det undre värmevärdet som är det effektiva.
När det gäller ånglokets pannverkningsgrad, beror den till viss del på hur stort luftöverskott man eldar med. Pannverkningsgraden beror även på vattenhalten i rökgaserna.
*Finns här någon som känner till vanliga värde på luftöverskottet vid stenkolseldning respektive vedeldning av ånglok ?
*Jag undrar varför den fria ytan genom rosten skiljer sig mellan vedeldning och stenkolseldning ?
*Använder man valv i fyrboxen vid vedeldning av ånglok ?
Angående olika träslag. Värmevärdet ökar i följden cellulosa < lignin < kåda. Lövträd innehåller 14-24% lignin. Barrträd 24-38%. Att elda ånglok med furustubbar kan vara en bra idé för museijärnvägar med dålig ekonomi, men med god tillgång på arbetskraft.
Tillverkare av pellets tillsätter ibland ett par procent lignin.
8% vattenhalt i ved går knappast att få vid torkning utomhus, men väl vid torkning inomhus.

Trä, pellets och ved värmevärden

av Micke Carlsson, Friday, October 07, 2022, 15:20 (569 dagar sedan) @ mormorsgruvan

*Använder man valv i fyrboxen vid vedeldning av ånglok ?

Nej, det behövs inte, temperaturen vid vedeldning är lägre så tubändarna behöver inte skyddas mot lågorna på samma sätt. SJ monterade ned valven på vedeldade lok.

ved värmevärden

av mormorsgruvan, Saturday, October 08, 2022, 09:57 (568 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Boken Förbränningslära av Klas Sonden ANGER FÖLJANDE effektiva VÄRMEVÄRDE (25% fukthalt).
*kcal / kg; al 2850 , björk 3230, bok 3120, gran 3320, tall 3400, stubbved 3500.
*Mcal / kubikmeter(kastved); al 1180, björk 1550, bok 1680, gran 1260, tall 1310.

Trä, pellets och ved värmevärden [förbränningsluftåtgång]

av Anders Järvenpää, Saturday, October 08, 2022, 11:15 (568 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Rostens fria yta är större när man använder stenkol som bränsle eftersom stenkol fordrar mer luft per kg bränsle för att förbrännas till kolsyra jämfört med ved.

Ivalo anger på sida 152 att det krävs ungefär 11 kg luft per 1 kg bränsle vid förbränning av stenkol och ca 5 kg luft per 1 kg bränsle vid förbränning av ved. På sida 153 finns ett diagram som beskriver kolmonoxidförlusterna som uppstår vid för liten lufttillförsel och dels värmeförlusterna om man tillför onödigt mycket förbränningsluft (som värms upp av fyren och går ut genom skorstenen utan att bidra till förbränningsprocessen).

Eldstadsvalvet bidrar till att förbättra blandningen av förbränningsgaserna och att förlänga deras väg genom fyrboxen så att kolmonoxiden i större utsträckning hinner förbrännas till koldioxid varvid verkningsgraden förbättras. I utlandet har jag ofta sett att man tillför sekundärluft genom eldstadsluckan för att förbättra förbränningsprocessen.

Trä, pellets och ved värmevärden [förbränningsluftåtgång]

av Micke Carlsson, Saturday, October 08, 2022, 13:03 (568 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Har du några uppgifter om förbränningstemperaturen för ved och stenkol? Jag har sökt "moderna" uppgifter men har svårt att hitta några bra jämförelsetal. Ved med "medelhög" fukthalt uppges brinna med omkring 850 grader, stenkol uppges "teoretiskt" kunna brinna med 2000 grader men i praktiken något över 1000. Det är i alla lägen viktigt ur miljöhänseende att ligga över 800 grader för att förbränna PAH. Blålågeteknik på ett ånglok, kanske vedeldat, hade varit intressant att klura på.

Att kol drar luft 11:1 och ved 5:1 tycker jag bara visar på skillnaden just i energiinnehåll.
Det som betyder något är hur mycket ånga 1 kg bränsle kan alstra och syreförbrukningen blir ju ett mått på hur "mycket" 1 kg bränsle brinner. 11:1 och 5:1 bekräftar mitt påstående om att ved har halva energiinnehållet av stenkol, eftersom luftåtgången berättar något om hur mycket sting det är i 1 kg av bränslet. Ja, det är mer komplicerat än så, förbränningstemperaturen ha betydelse för var den effekten sätts i arbete men en högre temperatur är också en effektivare förbränning.

Att luftgenomsläppet i rostern kan vara lägre med ved än med stenkol beror ju på att ved kräver mindre syre, för att ved per kg inte har samma energimängd att frigöra genom reaktionen med kol och syre till koldioxid. Stenkol innehåller ungefär 85-90% rent kol. Det är svårare att hitta samma tal för ved men efter pyrolys där vatten och kolväten avgår så återstår ungefär 55% kol. Även med kolvätena inräknade så skiljer det ändå en del, kan man ana. Poängen med träkol och koks är att ingen värme åtgår för att avgasa och förbränna det som inte är kol, vilket gör dem till ännu effektivare bränslen än i sitt "ursprungstillstånd". Vi kan då förstå att ved måste "kämpa mer" för att komma åt sitt kol, att en stor del energi åtgår till att avgasa och förbränna det som inte är kol.

I några fall satte man upp rökgastermometrar i sotskåpet på koleldade lok, det är heller inte bra att det blir för kallt där (svavelsyrautfällning vid 185 grader) men de togs ner, som jag fattat det för att tempen genom pannans design inte varierade särskilt mycket och inte var ett problem. Att släppa ut en alldeles för hög rökgastemp tyder på en felaktig panndesign. Franco Crosti-pannor är ett exempel på en bra idé som inte alls fungerade i längden eftersom rökgastempen efter ekonomizern/matarvattenförvärmaren blev på tok för låg så allt rostade bort på några få år.

Alltså, om någon säger att tiden är inne för vedeldade ånglok även i kommersiell drift, då säger jag "Ja!" Dels för att det är kul, och dels för att det är ett inhemskt bränsle som ger oberoende i orostider. Relativt enkel teknik jämfört med transformator/generator och strömriktare med traktionsomriktare samt en mängd datorer som inte borde vara alltför kostsam, med stor oprövad förbättringspotential i detta sammanhang. Även panntekniken har utvecklats på 50 år, och PLC-datorer med jämförelsevis enkla styrprogram räcker fortfarande väldigt långt i de sammanhangen. Verkningsgraden på ett ånglok byggt med dagens teknik skulle absolut kunna ökas påtagligt, tror jag. Kanske t o m så att ett konventionellt diesellok med motsvarande maskineffekt skulle komma på skam? (Man kan ju hoppas) Avgasvärmen från en förbränningsmotor kan ju aldrig återföras till nytta för motorn, och där kanske mer avancerad ångteknik kan hämta hem en hel del poäng.

Men det gör inte att energiinnehållet ökar i bränslet. Att den inte gör det betyder inte att ett bränsle är "sämre" än ett annat, eller att en optimering där val av bränsle ingår alltid leder till att det "sämre" bränslet är fel val. Man måste titta på uppgiften som ska utföras och kostnaden för att få det gjort. Ved kan mycket väl vara rätt väg att gå under de rätta omständigheterna.

Längst ned på den här sidan finns en bra tabell över olika bränslens energivärden i MJ. https://www.energihandbok.se/branslen

Nu har vi en fast rostyta som vi kan täcka med ett bränsle. Vi kan utgå från vikt eller volym, men om vi bestryker fyren med samma andel av två olika bränslen så är det inte långt borta att se att vi kommer att koka mindre vatten med det mindre effektiva bränslet. Om det är ett problem för oss eller inte är en helt annan fråga. Om vi kan vidta effektiviseringsåtgärder för det mindre effektiva bränslet utan att vidta samma åtgärder för det andra bränslet i syfte att minska effekivitetsgapet är också en helt annan fråga.

Trådstartens fundering: Kan ved ersätta stenkol? Svar: Det beror på.

Nackdelen med träkol och koks

av mormorsgruvan, Sunday, October 09, 2022, 11:27 (567 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Träkol har väldigt låg densitet 100-200 kg per kubikmeter, och torde därmed vara omöjligt att använda vid längre resor med ånglok.

Koks användes vid SJ på 1800-talet. Koks har liknande egenskaper som antracit.
Brinner utan lång låga och behöver stor rostyta (se "Camelback locomotive" på wikipedia) för att uppnå samma effekt som stenkol. Dessutom reagerar koks och antracit långsamt på belastningsförändringar. Detta gör att loket i större utsträckning än vid stenkolseldning tappar ångtrycket när det kommer till en lång stigning.

Nackdelen med träkol och koks

av Micke Carlsson, Sunday, October 09, 2022, 11:36 (567 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Ja, eftersom koks och antracit har en relativt hög antändningstemperatur, 600 grader ungefär.

Dålig tabell

av mormorsgruvan, Sunday, October 09, 2022, 11:42 (567 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Den tabell som Micke hänvisar till gör ingen skillnad mellan olika träslag !
När det gäller torv som bränsle så varierar askhalten mycket beroende på vilken torvmosse det kommer ifrån.
Undra andra världskriget blev tågen ibland stående på linjen beroende på att man fått torv med för hög vattenhalt.

Dålig tabell

av mormorsgruvan, Sunday, October 09, 2022, 18:32 (566 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Uppgifterna för 20% vattenhalt omräknade till Mcal per kubikmeter; björk 2380, tall 2100, gran 1880.
*Dessa siffror tyder på att det inte är kastved utan massivt trä som avses !
*Ett högt värmevärde innebär inte att ånglok går bäst på detta bränsle, då skulle alla ånglok gå bättre på antracit än på stenkol(ångkol.)

Ingen dålig tabell

av Torbjorn_Forsman, Sunday, October 09, 2022, 18:32 (566 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Notera att den länkade tabellen anger energivärde per viktsenhet, och den skiljer inte mycket mellan olika träslag så länge fukthalten är densamma. Det är energivärdet per volymsenhet som varierar på grund av olika träslags varierande densitet, och olika packningstäthet beroende på vedens fysiska format (kastved, staplad ved, flis osv).
Lägg i synnerhet märke till fotnot nr 12 till tabellen.

Ingen dålig tabell

av mormorsgruvan, Monday, October 10, 2022, 09:17 (566 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Svar till Torbjörn Forsman. Om Du ser i Min tabell är skillnaden mellan stubbved och Al betydande, beroende på stora skillnader i halten av lignin och kåda(harts, kolofonium).
Naturligtvis beror detta även på stubbens ålder och träslaget. Vilket tyvärr inte framgår av Min tabell.

Elda med ved [i ånglok]

av HP, Sunday, October 09, 2022, 22:19 (566 dagar sedan) @ BengtH

Ja, en sak man frågar sig är vad det kostar? Jag fick en uppgift att ett ton kol kostar 11000:- kr. Hur många ton kol går det åt till ett lok? Är det billigare energimässigt med ved eller flis?

Jvm köpte stenkol för en månad sedan. 10.140 kr per ton blev slutnotan inkl transport./HP

Stenkol varifrån

av mormorsgruvan, Monday, October 10, 2022, 09:05 (566 dagar sedan) @ HP

Varifrån kommer stenkolen ? Värmevärde ?

Elda med ved [i ånglok]. Finland

av Leif B, Thursday, October 06, 2022, 18:12 (569 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Det handlar i stor grad om hur tunga tåg man kör och på vilken typ av bana. Museitåg är ju mestadels tämligen lätta och banorna eller körsträckorna förhållandevis korta. Vedeldningen ställer egna krav på bränslelogistiken (man ska ha torr ved på lager och rutiner och verktyg för att hantera klyvning och torkning) och krav på att loken har fungerande gnistsläckning. Man ska dessutom fundera på vad man kör på i relation till brandrisken. Det är exempelvis inte en god idé att köra på granved när det är snustorrt. Björk är säkrare. Det är mycket renare att köra vedeldat, således mindre sot både i hytt och omgivning. Jockisbanan kör i dagens läge på 100% prima inhemskt biobränsle. Envar intresserad är välkommen för att på ort och ställe bekanta sig med vedeldningens ädla konst.

Koleldade lok har såvitt jag har förstått rätt alltid eldstadsvalv för att minska påfrestningen på den bakre gavelplåten. Man tar risken att valvet rasar om man börjar elda med ved och om en vedhalva träffar valvet på rätt (eller fel) ställe.

Här har vi en bild på avgång från Minkiö norrut med halvfull tender.
[image]

Intressant! Är det lok som ursprungligen är byggda för vedledning eller är det lok som frpån början är avsedda för kol, men där det funkar med ved för dagens lätta tjänst?

Många finländska (bredspårs)lok var väl byggda för vedeldning, t ex de soms syns på några bilder här?

Elda med ved [i ånglok]. Finland

av Anders Järvenpää, Friday, October 07, 2022, 07:42 (569 dagar sedan) @ Leif B

Tyvärr kommer jag inte i håg huruvida det finns konsoler för eldstadsvalv i jockisbanans nuvarande lokpannor som eldas med ved. Flertalet lok har fått nya pannor under årens lopp och man har bytt bränsle fram och åter efter hand beroende på ekonomi och tillgång.

Här har vi en färsk filmsnutt med den vedeldade Tv1-maskinen 933 som släpar på ett ekipage som väger ca 200 ton i trakterna kring Tammerfors.

Ångtåg med Tv1 933

Lite på sidan av: (Lokägare, vagnägare och trafikutövare förefaller vara olika parter. Jag fick en liten aha!-upplevelse av filmsnutten eftersom jag körde tåg i 195x-serien i lördags. Dagen före filmsnuttens dag, således 17.9.2022 körde jag tåg i 197x-serien och fick upp ett för mig överraskande tåg i förarterminalen medan jag slog in tågnumret. Det visade sig vara transporten av ekipaget man ser i filmen, som således genomfördes av en annan trafikutövare. Den finländska museala tågbranschen är både livlig, diversifierad och innovativ. Man kan se intressanta kombinationer av fordon och trafikutövare [=tågnummer]. Evenemangsbesök rekommenderas å det varmaste.)

Elda med ved [i ånglok]. Finland

av Leif B, Friday, October 07, 2022, 16:30 (568 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Tyvärr kommer jag inte i håg huruvida det finns konsoler för eldstadsvalv i jockisbanans nuvarande lokpannor som eldas med ved. Flertalet lok har fått nya pannor under årens lopp och man har bytt bränsle fram och åter efter hand beroende på ekonomi och tillgång.

Här har vi en färsk filmsnutt med den vedeldade Tv1-maskinen 933 som släpar på ett ekipage som väger ca 200 ton i trakterna kring Tammerfors.

Ångtåg med Tv1 933

Jag trodde att ånglok avsedda för eldníng med (torv eller brunkol) har en större fyrbox än de som är avsedda för (prima) stenkol. Så jag trodde att man snabbt ser om panna är byggd för det ena eller det andra.

/funderar
Leif

Elda med ved [i ånglok]. [Antracit]

av Anders Järvenpää, Saturday, October 08, 2022, 11:29 (568 dagar sedan) @ Leif B

Antraciteldade pannor har mycket större rostyta eftersom bränslelagret måste vara avsevärt tunnare jämfört med ordinarie stenkol. Antraciteldade pannor skiljer sig utseendemässigt från övriga panntyper.

Jag kan rekommendera Basic Steam Locomotive Maintenance (Simmons-Boardman Books Inc.) för den läsgirige.

Elda med ved [i ånglok] Vattensjö

av BD, Thursday, October 06, 2022, 18:59 (569 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Det handlar i stor grad om hur tunga tåg man kör och på vilken typ av bana. Museitåg är ju mestadels tämligen lätta och banorna eller körsträckorna förhållandevis korta. Vedeldningen ställer egna krav på bränslelogistiken (man ska ha torr ved på lager och rutiner och verktyg för att hantera klyvning och torkning) och krav på att loken har fungerande gnistsläckning. Man ska dessutom fundera på vad man kör på i relation till brandrisken. Det är exempelvis inte en god idé att köra på granved när det är snustorrt. Björk är säkrare. Det är mycket renare att köra vedeldat, således mindre sot både i hytt och omgivning. Jockisbanan kör i dagens läge på 100% prima inhemskt biobränsle. Envar intresserad är välkommen för att på ort och ställe bekanta sig med vedeldningens ädla konst.

Koleldade lok har såvitt jag har förstått rätt alltid eldstadsvalv för att minska påfrestningen på den bakre gavelplåten. Man tar risken att valvet rasar om man börjar elda med ved och om en vedhalva träffar valvet på rätt (eller fel) ställe.

Här har vi en bild på avgång från Minkiö norrut med halvfull tender.
[image]

Kul namn för övrigt, Vesijärvi = Vattensjön.

Praktisk vedeldning

av mormorsgruvan, Monday, October 10, 2022, 09:06 (566 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Se filmen "Buster Keaton, The General".
Se filmen "Florida Wood Burning Steam Train".

Praktisk vedeldning

av Sune Nylén, Monday, October 10, 2022, 19:32 (565 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Nu får du väl ändå komma till sans. Det är Ju FILM. Det är ju tillrättalagt för att bildmässigt ta sig bra ut... Verkligheten är annorlunda./ Sune