Någonstans i Sverige (Fotografier/bildfrågor)

av Anto, Saturday, October 08, 2022, 16:56 (563 dagar sedan)

Hej!
För några dagar sedan skickade en släkting en bild till mig. Enligt honom ska min salige far vara med på kortet, men visste inte riktigt vem av männen på bilden det skull vara och var bilden är tagen. Pappa är som sagt avliden (sedan ett par år tillbaka), annars hade det varit lätt att få klarhet i detta.

Min far Tore Andersson (med smeknamnet Töreboda-Anders) jobbade under hela sitt yrkessamma liv på SJ i Hallsberg. Han var en av alla dessa unga män som SJ hade behov av för att bygga upp vårt främsta transportmedel och som smeknamnet indikerar var han västgöte. Han jobbade först på rangerbangården från början av 50-talet för att sedan runt tio år senare kliva på tåget och bli konduktör och senare tågmästare fram till pensioneringen vid 60 års ålder 1989.

När det gäller bilden uppkommer då frågorna När, Var och Hur. Jag tror det är någon gång i slutet av 50-talet just för att pojkarna i vänstra hörnet skulle passa in i den tidsmarkören. Jag tror de håller på med någon form av spårläggning på smalspårig järnväg, men det är jag lågt ifrån säker på. Men var det är det är frågan. Tyvärr går det inte riktigt att utläsas namnet på den skylt som finns på väntkuren i bakgrunden då hade det varit lätta att förkasta eller förstärka teorin om att min pappa var med och bar räls. Sedan är givetvis frågan om han som en del i sitt arbete på bangården även kunde jobba med ett arbete som det på bilden.

Känner någon av er igen miljön och vad bilden visar ser jag fram emot att läsa om detta, hälsar Anders Toresson

    • [image]

Någonstans i Sverige

av Björn Arvidsson, Saturday, October 08, 2022, 18:00 (563 dagar sedan) @ Anto

Kan inte svara på platsen men är det inte från rivningen av smalspåret mellan Hjortkvarn och Örebro? I så fall efter 27 maj 1962

Någonstans i Sverige

av Anto, Saturday, October 08, 2022, 18:20 (563 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Hej och tack för ett bra tips. Det är klart att det är fråga om att ta upp spår och inte lägga ner. Tidsmässigt stämmer det nog också rätt bra med tanke på grabbarna till vänster. Jag ska kolla om jag kan hitta något på nätet vad de olika stoppen hette på den sträckan.

Någonstans i Sverige

av Granis, Saturday, October 08, 2022, 21:01 (563 dagar sedan) @ johanmmolin

Kort namn som börjar på M. Mark?

Hmmm... P-O tycker det ser ut som (i så fall) ett betydligt längre namn som börjar på "V". Så här såg iallafall rivningståget som rev linjen Örebro- Pålsboda- Hjortkvarn ut när det passerade Tarsta fd station (mellan Örebro och Pålsboda).

Detta ska, enligt fotografen Helge Ahlgren som redan då bodde i det fd stationshuset i Tarsta, ha varit under hösten 1963. 1,5 år efter nedläggningen alltså. En av de som utförde jobbet var hans svåger, Rune Karlsson, stationerad vid banavdelningen i Hjortkvarn.

Jag skrev om detta i "Tåg" nr 10/ 2002, varifrån bilden också är hämtad (foto Helge Ahlgren, alltså).

/ L G

[image]

Någonstans i Sverige

av Per-Olov Brännlund, Saturday, October 08, 2022, 20:27 (563 dagar sedan) @ Anto

Våmbskleven

Någonstans i Sverige

av Anto, Monday, October 10, 2022, 14:56 (561 dagar sedan) @ Anto

Hej,
Och tack för alla bra tips på det kort som jag lagt ut. Det lutar nog åt att det är fråga om Mark hållplats på sträckan Örebro-Hjortkvarn och att det är när rälsen tas bort under 1962 som det är frågan om. Våmbskleven i Västergötland har en liknande kur (som dock i alla fall just vid tiden för kortet är mer öppen), men skylten ger inget utrymme för det namnet. Och själva perrongen verkar annorlunda.

Det hade varit kul att hitta något annat kort på hållplatsen i Mark, och jag kommer lägga ut en annan tråd om detta. Jag tycker också det skulle vara intressant om det verkligen kan vara så att min far, Tore, verkligen kan ha varit med att riva en smalspårig järnväg vid Örebrotrakten i början av 60-talet. Han tillhörde trots allt Hallberg, och jag tror att han då redan hade börjat som konduktör. Så frågan är var det går att få reda på SJ-personalens tjänstgöringar och vilka som var med och rev en gamla smalspåriga järnvägen. Det kommer jag också lägga ut en ny tråd om. Återigen, tack för alla tips och kloka tankar. Hälsar Anders

Någonstans i Sverige

av Gunnar D, Monday, October 10, 2022, 15:59 (561 dagar sedan) @ Anto

Bilden finns i boken "Skövde-Axvalls Järnväg" och sägs där vara från Våmbskleven 10 maj 1963. Pojkarna ska heta Dennis och Håkan Fröjd.

/Gunnar

Någonstans i Sverige

av Ola Almquist, Monday, October 10, 2022, 23:31 (560 dagar sedan) @ Gunnar D

Bilden finns i boken "Skövde-Axvalls Järnväg" och sägs där vara från Våmbskleven 10 maj 1963. Pojkarna ska heta Dennis och Håkan Fröjd.

/Gunnar

Den finns också i Skara Järnvägsblad nr 1 2002. Där är den tillräckligt bra för att man ska kunna läsa namnet på skylten.

Någonstans i Sverige

av Jonny Saljefeldt, Monday, October 10, 2022, 17:19 (561 dagar sedan) @ Anto

Hej,
Och tack för alla bra tips på det kort som jag lagt ut. Det lutar nog åt att det är fråga om Mark hållplats på sträckan Örebro-Hjortkvarn och att det är när rälsen tas bort under 1962 som det är frågan om. Våmbskleven i Västergötland har en liknande kur (som dock i alla fall just vid tiden för kortet är mer öppen)

Om du syftar på bilden som finns på banvakt.se så måste man betänka att den är tagen på 1940-talet. Det är inte otänkbart att de öppna sidorna senare har spikats över med t ex masonite.

Någonstans i Sverige

av Granis, Monday, October 10, 2022, 19:07 (561 dagar sedan) @ Anto

Det lutar nog åt att det är fråga om Mark hållplats på sträckan Örebro-Hjortkvarn och att det är när rälsen tas bort under 1962 som det är frågan om.

Jag tycker också det skulle vara intressant om det verkligen kan vara så att min far, Tore, verkligen kan ha varit med att riva en smalspårig järnväg vid Örebrotrakten i början av 60-talet

Enligt uppgifter från Helge Ahlgren i Tarsta -och återgivna i min artikel i "Tåg"- bemannades rivningståget, förutom av svågern Rune Karlsson, av en Karl-Erik Olsson och "en lokförare från Småland som körde lokomotorn". Men värt att tänka på då är att rivningen av hela sträckan Örebro- Hjortkvarn tog ganska lång tid. Förbi Tarsta iallafall hösten 1963. Dock kan det vara så; jag minns inte nu, det var tjugo år sedan jag höll på med detta, att sträckan Pålsboda- Hjortkvarn revs före sträckan Örebro- Pålsboda varför det smalspåriga rivningståget då fick "evakueras via överföringsvagnar" från Pålsboda då smalspårsanslutningen söderut därifrån alltså var riven när man kom dit.

Det hade varit kul att hitta något annat kort på hållplatsen i Mark, och jag kommer lägga ut en annan tråd om detta

Låter bra. Jag minns det som att själva stationshuset i Mark var rivet redan innan nedläggningen 1962, men att man då skulle uppfört en hållplatskur där har jag inte hört tidigare. Men visst kan det ha varit så, lite beroende på när stationshuset revs, liksom. En som hade och säkert har koll på detta är Fredde "Supergoofy" Roos :-)


/ L G

Någonstans i Sverige

av Harald, Monday, October 10, 2022, 19:43 (561 dagar sedan) @ Anto

Det finns väl ingenting i bilden som stämmer med Mark. Däremot så stämmer allt man ser med bilden från Våmbskleven. Vägen som korsar snett åt rätt håll till skillnad från Mark där den korsade åt andra hållet. Den avfasade början på plattformskanten syns under vagnen. Hållplatskuren med skylten på taket och dess fastsättning stämmer också. I Mark var det ett hus med ett helt annat utseende som fanns kvar till 1979: https://banvakt.se/orebro-s-palsboda-hjortkvarn/mark/
Slänten bakom kuren stämmer också med Våmbskleven. Vid Mark var det helt platt, vilket man kan se i Google streetview: https://goo.gl/maps/PeqNUjiPKJZULhRn8

Någonstans i Sverige

av Anto, Monday, October 10, 2022, 21:27 (560 dagar sedan) @ Anto

Hej,
När jag trodde att jag hittat rätt kommer Gunnar D med information om att bilden finns med i boken "Skövde Axvalls järnväg" och jag hittar den också på hemsidan, https://www.saj-banan.se/del-ii/del-ii-sid-3.-fr%C3%A5n-v%C3%A5mb-till-ljungstorp-12769... Så visst är det Våmbskleven det handlar om som Per-Olov Brännlund och Jonny Saljefeldt skrev om redan i helgen.

Inte desto mindre är det spännande att även höra om sträckan Örebro-Hjortkvarn och konstatera hur rikt Sverige var med smalspåriga järnvägar som nästan alla har försvunnit.

Kopplingen till min pappa Tore försvann med detta även om vi nu hamnade i hans födelselandskap. Däremot verkar det finnas en annan släktkoppling med just Våmbskleven som inte har direkt med järnvägen att göra.

Men tack alla ännu en gång för all information om en försvunnen tid./Anders