Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 28 (Bana)

av Peter Bolin, Wednesday, October 12, 2022, 23:11 (593 dagar sedan)

Här kommer oktoberomgången av Björn Alnebos bilder. Vi är vid Stocksund och Eddavägen den här månaden. Bilderna visas i den ordning jag har fått dem från skannern, vilket innebär att de inte alltid kommer i kronologisk ordning.

Efter att ha hållit på med detta projekt i tre år kändes det angeläget att få återknyta bekantskapen med min barndoms vagnpark på Roslagsbanan. Söndagen den 25 september deltog jag därför i RBV:s trafik med historiska vagnar på banan. Jag åkte både till Österskär på förmiddagen och till Frösunda på eftermiddagen. De bilderna visar jag i ett svarsinlägg.

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

[image]
Lokdraget tåg på Stocksundsbron ca 1970.

[image]
Okänd X3p på Stocksundsbron ca 1970.

[image]
Okänd X4p vid Stocksund ca 1970.

[image]
Räler mellan Eddavägen och Svalnäs ca 1970. Är det någon som vet varför det låg räler just här kring 1970? Det var väl knappast något spår där som rivits upp nyligen.

[image]
Okänd X7p lämnar Eddavägen ca 1970.

[image]
Okänd X7p lämnar Eddavägen ca 1970.

[image]
Okänd X7p lämnar Eddavägen ca 1970.

[image]
Okänd X7p och passvagn lämnar Stocksund ca 1970.

[image]
Parti av banvallen mellan Eddavägen och Svalnäs ca 1970.

[image]
Parti av banvallen mellan Eddavägen och Svalnäs vid golfbanan ca 1970.

Det var månadens tio bilder. I november återkommer jag med ytterligare tio bilder. Tack till alla som deltog i förra månadens intressanta diskussion om stavningen av Frescati/Freskati.

Hälsningar
Peter Bolin

Med RBV till Österskär och Frösunda

av Peter Bolin, Wednesday, October 12, 2022, 23:23 (593 dagar sedan) @ Peter Bolin

Här följer ett bildreportage från RBV:s trafik söndagen den 25 september. Det var mycket folk ute och åkte den dagen, även en del vanliga trafikanter som såg ganska förvånade ut när det kom något annat än de vanliga X10p-fordonen. ;-)

[image]
X2p 33 + Fp 162 + Bp 896 + X3p 35 vid Österskär. Tyvärr fick jag inte möjlighet att åka i X2p 33, för den var fullsatt hela tiden.

[image]
Korrekt skyltning med plastskylt. När infördes dessa plastskyltar? Jag minns att de användes 1968 när jag åkte med Roslagsbanan allra första gången.

[image]
Här ses tåget från andra hållet vid Stockholm Ö.

[image]
Stockholm Ö, trappan upp till spåren 6 och 7. Numera är dessa spår i samma nivå som övriga spår på Stockholm Ö, så det finns det inget som minner om att dessa spår en gång fortsatte till Engelbrektsplan.

[image]
X15p 703 + X3p 35 vid Stockholm Ö. Tur att det var provkörning med X15p denna dag så att jag kunde få de här fordonen på samma bild.

[image]
X3p 35, interiör.

[image]
Frösunda stn. Stationshuset är fint renoverat av Frösunda hembygdsförening som numera disponerar byggnaden.

[image]
Tåget under uppehållet vid Frösunda med X3p 35 närmast kameran. Jag noterade att X3p 35 saknar slickepinnar. Finns det planer på att återmontera sådana?

[image]
Frösunda stn, godsmagasinet. Här hade hembygdsföreningen loppis.

[image]
Nu är det roliga slut. Tåget har kommit tillbaka till Stockholm Ö igen, och det är dags att bege sig hemåt.

Tack till RBV för ett trevligt arrangemang!

/Peter Bolin

Med RBV till - - - -- plastskyltarna

av Ulf Pålsson, Sunday, October 16, 2022, 21:56 (589 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Korrekt skyltning med plastskylt. När infördes dessa plastskyltar? Jag minns att de användes 1968 när jag åkte med Roslagsbanan allra första gången.

När landstinget tog över från SJ 1972, innehöll buntarna/ringarna med plastskyltarna alla destinationer utom Rimbo. Rimbo skyltades då fortfarande på gammaldags vis, med plåtskylt som hängdes upp mitt på vagnens utsida (fast då bara på första och sista vagnen). Något eller några år senare kompletterades buntarna/ringarna med skyltar med Rimbo.

Detta att plastskylt för Rimbo saknades får mig att fundera på om plastskyltarna redan på SJ-tiden finansierades av landstinget, som ju upphandlade trafiken från SJ från någon gång på 1960-talet (1966? 1967?), men bara från Stockholm till Lindholmen/Österskär/Näsbypark. Kanske infördes plastskyltarna då?
/up

Med RBV till - - - -- plastskyltarna

av Peter Bolin, Monday, October 17, 2022, 23:36 (588 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]
Den här bilden av X7p 52 vid Djursholms Ösby visade jag i del 10. Bilden ska vara tagen 1966 eftersom den ingår i en samling bilder där även Långängslådan finns med. Här syns det tydligt att motorvagnen har en plastskylt.

Jag minns att just Rimbo saknades under SJ-tiden. När jag bläddrade bland skyltarna någon gång omkring 1970 fanns Eddavägen, Näsby Park, Viggbyholm, Hägernäs, Österskär, Vallentuna och Lindholmen med som destinationer. Tack till Ulf för uppgiften om att Rimbo saknades även i början efter landstingets övertagande av trafiken 1972.

/Peter Bolin

Med RBV till - - - -- plastskyltarna

av Ulf Pålsson, Tuesday, October 18, 2022, 10:59 (588 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Den här bilden av X7p 52 vid Djursholms Ösby visade jag i del 10. Bilden ska vara tagen 1966 eftersom den ingår i en samling bilder där även Långängslådan finns med. Här syns det tydligt att motorvagnen har en plastskylt.

Jag minns att just Rimbo saknades under SJ-tiden. När jag bläddrade bland skyltarna någon gång omkring 1970 fanns Eddavägen, Näsby Park, Viggbyholm, Hägernäs, Österskär, Vallentuna och Lindholmen med som destinationer. Tack till Ulf för uppgiften om att Rimbo saknades även i början efter landstingets övertagande av trafiken 1972.

/Peter Bolin

Jag har tittat igenom Roslagsbanans grafiska tidtabeller från 1960-talet och kan konstatera:

– De av Peter uppräknade destinationerna var, tillsammans med Rimbo, de som användes som yttre ändstationer från maj 1968 (ända till 1973, då Åkersberga tillkom, men bara för ett rälsbusståg).

– Till maj 1968 hade några kvällståg Roslags Näsby som yttre ändstation.

– Till maj 1965 hade enstaka tåg efter midnatt Djursholms Ösby som inre ändstation utan att det fanns anslutning mot Stockholm Ö. ("Ingående tåg" till vagnhallen i Djursholms Ösby, vars användning verkar ha upphört då.)

– Till maj 1962 fanns det ett (endast ett) lördagståg till Åkersberga.

– Till maj 1961 användes både Djursholms Ekeby och Roslags Näsby som yttre ändstation för ganska många tåg.

Plastskyltarna bör alltså ha tillkommit allra tidigast i maj 1961, men att det skulle ha skett så tidigt är väl inte rimligt att tro. Plastskyltarna torde ha tillkommit allra senast i maj 1968 men kan ju ha tillkommit några år tidigare om man "specialbehandlade" de enstaka kvällstågen till Roslags Näsby. (Att Djursholms Ösby till 1965 var destinationen för enstaka "ingående" tåg, det kan vi nog bortse ifrån, liksom förstås från det till 1962 existerande lördagståget till Åkersberga.)
/up

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 28

av Thomas Tell, Thursday, October 13, 2022, 00:06 (593 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Okänd X7p lämnar Eddavägen ca 1970.

Vagnen är inte någon av 46-48 för de hade en krokig regnvattenränna i takkanten.


[image]
Okänd X7p och passvagn lämnar Stocksund ca 1970.

Inte heller denna motorvagn är någon av 46-48. Personvagnen är 878 eller 879.
/tell

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 28

av Göran Kannerby, Monday, October 17, 2022, 06:58 (589 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Okänd X7p lämnar Eddavägen ca 1970.

[image]
Okänd X7p lämnar Eddavägen ca 1970.

[image]
Okänd X7p lämnar Eddavägen ca 1970.

Trevlig bildserie. För visst måste dessa tre bilder vara tagna vid samma tillfälle?

Jag tog mig friheten att sortera om dem till den logiska ordningen.

Tack för alla dessa fantastiska bilder!

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 28

av Stefan Isaksson, Thursday, November 10, 2022, 19:23 (565 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Petimätrisk detalj: är det verkligen ett avgående tåg. Jag kan inte se om förarhytten är tom eller ej.

Observera att tågslutssignalen inte kan ge någon ledning eftersom hållare endast fanns i B-änden före slutet av 70-talet.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 28

av Bengt Löfgren, Thursday, November 10, 2022, 20:56 (564 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Petimätrisk detalj: är det verkligen ett avgående tåg. Jag kan inte se om förarhytten är tom eller ej.

Observera att tågslutssignalen inte kan ge någon ledning eftersom hållare endast fanns i B-änden före slutet av 70-talet.


Det som indikerar att Göran sorterat i rätt ordning är att bilen förmodligen inte backar just innan tåget passerar utan istället kör framåt efter tågpassagen.:-)

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 28

av Överkörmästaren, Friday, November 11, 2022, 08:37 (564 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

Petimätrisk detalj: är det verkligen ett avgående tåg. Jag kan inte se om förarhytten är tom eller ej.

Observera att tågslutssignalen inte kan ge någon ledning eftersom hållare endast fanns i B-änden före slutet av 70-talet.

Det som indikerar att Göran sorterat i rätt ordning är att bilen förmodligen inte backar just innan tåget passerar utan istället kör framåt efter tågpassagen.:-)

Nej, det är ju en taxi, och de kan ju som alla vet inte backa :-D

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 28

av Göran Kannerby, Friday, November 11, 2022, 21:30 (563 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

Petimätrisk detalj: är det verkligen ett avgående tåg. Jag kan inte se om förarhytten är tom eller ej.

Observera att tågslutssignalen inte kan ge någon ledning eftersom hållare endast fanns i B-änden före slutet av 70-talet.

Det som indikerar att Göran sorterat i rätt ordning är att bilen förmodligen inte backar just innan tåget passerar utan istället kör framåt efter tågpassagen.:-)

Jag gick främst på att bildtexten angav att tåget lämnade platsen. Sedan kan man fundera över om inte frontlyktorna borde varit tända om det handlat om ett ankommande tåg?

Bilistens beteende skulle man dock kunna få ihop med ankommande tåg om man tänker sig att vederbörande bara precis får stopp på bilen i tid och därefter låter den rulla bakåt, visst är det lite uppför mot spåret?