Stolpe vid järnvägskorsning i Uppsala (Signaler/säkerhet)

av marten_johan.ehn@comhem.se, Friday, October 14, 2022, 20:25 (553 dagar sedan)

Jag undrar vad detta är för en stolpe. En idé är att det är en s.k. hinderstolpe.
Vad gäller för dess funktion och dess placering?

Stolpen var placerad i anslutning till en korsning mellan en stadsgata och två parallella industrispår i stadsdelen Kungsängen i Uppsala.

Fotot är från Uppsala-Bild[image]

MVH
Mårten Ehn Uppsala

Stolpe vid järnvägskorsning i Uppsala

av Micke Carlsson, Saturday, October 15, 2022, 11:29 (552 dagar sedan) @ marten_johan.ehn@comhem.se

En hinderpåle står placerad i närheten av en spårväxel, just där ett spår delar sig i två spår och mittimellan dessa två spår, för att markera hur nära en vagn på "det ena" spåret kan stå växeln utan att stå ivägen för "det andra" spåret om en annan vagn ska passera där.

Stolpen på bilden är dels för stor för att vara en hinderpåle även om den liknar en sådan, och står en bit ifrån spåret där den inte fyller någon funktion som hinderpåle.

Stolpe vid järnvägskorsning i Uppsala

av marten_johan.ehn@comhem.se, Saturday, October 15, 2022, 11:47 (552 dagar sedan) @ Micke Carlsson

OK - kanske mer är ett vägmärke som står i kombination med en varningsskylt för järnvägsspår?
[image]
Det märkliga är att varningsskylten för järnvägsspår är placerad till höger trots att det var vänstertrafik.
Så stolpen var kanske till vänster om skylten på andra sidan gatan?

Stolpe vid järnvägskorsning i Uppsala.Grindstolpe

av Leif B, Saturday, October 15, 2022, 13:31 (552 dagar sedan) @ marten_johan.ehn@comhem.se

Jag undrar vad detta är för en stolpe. En idé är att det är en s.k. hinderstolpe.
Vad gäller för dess funktion och dess placering?

Stolpen var placerad i anslutning till en korsning mellan en stadsgata och två parallella industrispår i stadsdelen Kungsängen i Uppsala.

Fotot är från Uppsala-Bild[image]

MVH
Mårten Ehn Uppsala

Kan det var en grindstolpe? Det kanske fanns en grind på andra sidan gatan (utanför bilden till höger) som man svängde ut över vägen och säkrade vid "grindstolpen"? Det finns något som sticker ut på stolpen ca 1 dm från toppen som skulle kunna vara en ögla för en hasp.

Stolpe vid järnvägskorsning i Uppsala.Grindstolpe

av Micke Carlsson, Saturday, October 15, 2022, 13:36 (552 dagar sedan) @ Leif B

Ja, det låter vettigt.

Stolpe vid järnvägskorsning i Uppsala.Grindstolpe

av marten_johan.ehn@comhem.se, Saturday, October 15, 2022, 14:28 (552 dagar sedan) @ Leif B

Jaha det fanns alltså den sortens "bommar" vid järnvägskorsningar? Grindar som svängdes över vägbanan och hakades i stolpar för att stänga av för korsande trafik?
Kan de ha hetat "järnvägsgrindar" el. liknande?

Stolpe vid järnvägskorsning ... Grindar och bommar.

av Leif B, Saturday, October 15, 2022, 20:36 (552 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Helt rätt.

Grindar är den ursprungliga konstruktionen och manövrerades av en "grindvakt", ofta banvaktens hustru. (Det är därför de flesta banvaktsstugor låg vid en plankorsning, på så vis slapp men bygga både en banvaktsstuga och en grindvaktsstuga i närheten av varandra och bemanna dem.

Så småningom började man bygga nya vägskyddsanläggningar med fällbommar istället för grindar och efterhand ersätta grindar med fällbommar. Riktig fart på utbytet blev det när man började med motordrivna fällbommar, fjärrmanövrerade från närmaste station eller automtiska som styrdes av tågens gång.

På industrispår framfördes växlingsrörelser som leddes av en växlingsledare som kopplade av och på vagnar, höll utkik framåt när loket sköt vagnarna framför sig m.m. Växlingsledare fanns alltså på plats och kunde också stänga ett par grindar innan han vinkade tåget över gatan. På en sån plats dröjde det nog innan man kostade på sig att byta ut befintliga grindar mot bommar.

Gunnar Ekeving om utvecklingen av grindar och bommar.

Information till vägfarande om de typer av vägskydd som man kunde träffa på 1930.

Stolpe vid järnvägskorsning ... Grindar och bommar.

av marten_johan.ehn@comhem.se, Saturday, October 15, 2022, 20:56 (552 dagar sedan) @ Leif B

Tack för mycket bra info. PDF-filen innehåller ju allt!

Industrispår

av mormorsgruvan, Saturday, October 15, 2022, 19:37 (552 dagar sedan) @ marten_johan.ehn@comhem.se

Berätta för oss som inte är experter på Uppsalas järnvägshistoria, till vilka industrier spåren gick.

Industrispår

av Sven A, Saturday, October 15, 2022, 20:19 (552 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Berätta för oss som inte är experter på Uppsalas järnvägshistoria, till vilka industrier spåren gick.

Spåret gick främst ned till hamnen.
Men i anslutning fanns gasverket/elverket, kvarnen och köttinspektionen.
Vidare fanns det en brädgård och en mekanisk verkstad.

Industrispår

av Björn Ejdervall, Sunday, October 16, 2022, 14:42 (551 dagar sedan) @ Sven A

Treskens-spår?

Hamnspåren i Uppsala

av Granis, Sunday, October 16, 2022, 19:30 (551 dagar sedan) @ Björn Ejdervall

Treskens-spår?

Ja. Från "infarten" vid (punkten vid) "Köttinspektionen" och sedan "delvis". Jag har sett en detaljerad (typ) karta nånstans, kanske rentav i "Roslagsexpressen".... På "bangardar.se" finns nedanstående, men där verkar man inte kunna se spårvidderna (?)

/ L G
[image]

Hamnspåren i Uppsala

av Thomas K Ohlsson, Sunday, October 16, 2022, 19:51 (551 dagar sedan) @ Granis

Treskens-spår?


Ja. Från "infarten" vid (punkten vid) "Köttinspektionen" och sedan "delvis". Jag har sett en detaljerad (typ) karta nånstans, kanske rentav i "Roslagsexpressen".... På "bangardar.se" finns nedanstående, men där verkar man inte kunna se spårvidderna (?)

/ L G
[image]

Det är inte jättetydligt - men nog verkar som om det var separata spår för SJ och SRJ.

Rätta mej om jag har fel!

/TKO

Hamnspåren i Uppsala

av Leif B, Sunday, October 16, 2022, 20:56 (551 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Treskens-spår?


Ja. Från "infarten" vid (punkten vid) "Köttinspektionen" och sedan "delvis". Jag har sett en detaljerad (typ) karta nånstans, kanske rentav i "Roslagsexpressen".... På "bangardar.se" finns nedanstående, men där verkar man inte kunna se spårvidderna (?)

/ L G
[image]


Det är inte jättetydligt - men nog verkar som om det var separata spår för SJ och SRJ.

Rätta mej om jag har fel!

/TKO

Jag håller med: det ser ut som separata spår, men otydligt. Kanske var det så 1919 - eller tänkt att bli?

Enligt Stig Lundin drogs smalspåret ned till hamnen 1879 och då som treskensspår.

I vårt forum, var frågan uppe 2016.

Jag har tyvärr inte RX tillgänglig, men det här verkar vara ett hett tips för att läsa mer:"[Danneskog, Ove och Heljefors, Lennart: "Hamnspåren i Uppsala" i Roslagsexpressen 2002 nr 1 sid 9 - 12]"

Jag vet också att jag sett foton med treskensspår men hittar inget nu, dock ett par bilder med normalspårvagnar:
https://digitaltmuseum.se/021015485827/fo181656ab
https://digitaltmuseum.se/021015485729/fo181199ab
https://digitaltmuseum.se/021015485735/fo181220ab/media?slide=0

Hamnspåren i Uppsala

av Granis, Monday, October 17, 2022, 19:50 (550 dagar sedan) @ Leif B

Hamnspåren innehöll alla tre varianter; normal- smal- och treskenspår, i lite olika dragningar och varianter som säkert ändrades genom åren. Om det är nåt jag är osäker på är det i så fall "rent smalspår". Ja, efter föreningspunkten med normalspåret utanför "Köttbesiktningen" då. F ö behölls smalspåret ner från Bergsbrunnaparken, längs med Strandbodgatan och under viadukten med SJs normalspår som utdragsspår fram till Kungsgatan i några år efter att den egentliga smalspårstrafiken upphört på hamnspåren. D v s fortfarande under 50-talet =SRJ-tiden. Så SJ -som tog över Roslagsbanorna 1959- har aldrig kört smalspårståg på hamnspåren.

Detta framgår av den karta jag alltså inte kan minnas var jag sett.... Spåren längs kajen mot Fyrisån var iallafall treskenspåriga, i varje fall det ena, inre, ända mot stoppbocken nästan framme vid Tullkammaren (se skissen jag länkade tidigare). Hans Lundin har lagt ut en fin bild på FB-sidan "Uppsala från förr". Kan säkert bara ses av de som har/ vågar ha FB-konto, men...

/ L G

FB-sidan

Hamnspåren i Uppsala

av Göran Kannerby, Sunday, October 16, 2022, 20:52 (551 dagar sedan) @ Granis

Treskens-spår?


Ja. Från "infarten" vid (punkten vid) "Köttinspektionen" och sedan "delvis". Jag har sett en detaljerad (typ) karta nånstans, kanske rentav i "Roslagsexpressen".... På "bangardar.se" finns nedanstående, men där verkar man inte kunna se spårvidderna (?)

/ L G
[image]

Jag tycker att det är tydligt, smalspår är tunn linje, normalspår är något tjockare linje.

Hamnspåren i Uppsala

av Björn Ejdervall, Sunday, October 16, 2022, 21:30 (551 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Tack för alla svar.
En gång ställda jag en fråga om var SRJ hade kontakt med sjön och fick veta att landsbygden omkring lastade ut 20000 ton spannmål via Fyrisån.
Smalspåret gjorde nog sitt jobb.
Hälsningar.

Byggnad vid järnvägskorsning i Uppsala

av Thomas K Ohlsson, Sunday, October 16, 2022, 16:19 (551 dagar sedan) @ marten_johan.ehn@comhem.se

Fotot är från Uppsala-Bild[image]


En helt annan fråga:

- Vad är det för stilig byggnad med en valvarkad vi också kan se på bilden?

undrar
Thomas K Ohlsson

Byggnad vid järnvägskorsning i Uppsala

av Granis, Sunday, October 16, 2022, 19:27 (551 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Det är "Köttinspektionen", idag (sen länge, typ) med igensatta bågar. Och används för kulturella ändamål. Framför denna var punkten där smalspåret längs Strandbodgatan från Bergsbrunnaparken och normalspåret från Uppsala C, bakom ställverkshuset och Lindvalls kaffe, sammanstrålade till treskenspår. Nutida (?) foto från "eniro gatubild".

/ L G
[image]

Byggnad vid järnvägskorsning i Uppsala

av Thomas K Ohlsson, Sunday, October 16, 2022, 19:48 (551 dagar sedan) @ Granis

Tackar!
Även om jag tillbringat rätt mycket tid i Uppsala kände jag inte igen byggnaden. Och den ser ju numera helt annorlunda ut...

/TKO

Byggnad vid järnvägskorsning i Uppsala

av Bobo L, Monday, October 17, 2022, 15:55 (550 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Fotot är från Uppsala-Bild[image]

En helt annan fråga:

- Vad är det för stilig byggnad med en valvarkad vi också kan se på bilden?

undrar
Thomas K Ohlsson

Som komplement och fördjupning till vad Herr Förtullningsöverinspektionskammarskrivartillsyningsämbetsmannabyråkraten (det blev NÄSTAN en hel rad i formulärfönstret!) har anfört i frågan lämnar jag jag en länk rörande slakterihanteringen och köttkontrolldispositionerna uti Uppala stad och dess rurala omgifvningar. God läsning!

(Yvig beskrivning som vid några passusar faktiskt råkar beröra även ämnet för tråden, i vart fall sido-dito. Några hinderpålar återfinnes nog icke i eposet ifråga.)

https://www.uppsalaindustriminnesforening.se/scan-i-uppsala/