Veckans vattentorn, men var? (Fotografier/bildfrågor)

av OlleThåström, Monday, October 17, 2022, 18:56 (550 dagar sedan)

Den här bilden anges i digitaltmuseum.se som att den är från Ransäter, men jag blir inte riktigt klok på var?

[image]

Någon som vet?
Annars får jag nöja mig med att det är en mycket fin bild på en fint vattentorn av en typisk modell.

(JvmKAFR00639)

Veckans vattentorn, men var?

av Sven A, Monday, October 17, 2022, 20:17 (550 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Kan det vara här?

https://kartor.eniro.se/m/4JKpg

Då NKlJ elektrifierades tidigt försvann behovet av vattentornen och även minnesbilden var dessa låg. Sålunda blir det lite dektivarbeten i typ årsredovisningar, linjeböcker, tidtabeller etc och dylikt för att verifera att det låg ett vattentorn där.

Veckans vattentorn, men var?

av Harald, Monday, October 17, 2022, 20:18 (550 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Kan det vara här?

https://kartor.eniro.se/m/4JKpg

Ja, troligen vid banvaktstugan Rud. Så här ser det ut på expropriationskartan:

[image]

Från höger till vänster:
Stugan, vattentornet, kulverten för bäcken som skymtar på bilden samt vägen som man ser på bilden.

Veckans vattentorn, men var?

av OlleThåström, Monday, October 17, 2022, 21:37 (550 dagar sedan) @ Harald

Tack för svar. Tolkar det som att tornet låg en liten bit norr om Ruds bv-stuga. Och egentligen en bra bit söder om Ransäter.

Veckans vattentorn, men var?

av Överkörmästaren, Monday, October 17, 2022, 22:28 (550 dagar sedan) @ OlleThåström

Tack för svar. Tolkar det som att tornet låg en liten bit norr om Ruds bv-stuga.

Tja, kanske 70 m eller något i den stilen, om jag förstår rätt på skissen som Harald visade.

Veckans vattentorn, men var?

av Harald, Monday, October 17, 2022, 23:32 (550 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Tack för svar. Tolkar det som att tornet låg en liten bit norr om Ruds bv-stuga.


Tja, kanske 70 m eller något i den stilen, om jag förstår rätt på skissen som Harald visade.

Det är ingen skiss utan ett utsnitt ur den av en kommissionslandtmätare noggrant uppmätta expropriationskartan. Men du träffade rätt bra med avståndet. Det är omkring 80 m om man jämför med skalan på kartans första blad.