Hinderpåle? (Signaler/säkerhet)

av marten_johan.ehn@comhem.se, Tuesday, October 18, 2022, 20:59 (554 dagar sedan)

Jag misstänker att detta är en hinderpåle.
Det är placerad mellan två spår , varava det ena är ett treskenspår, ca 35 meter från en växel.

Platsen var i Kungsängen Uppsala där ett industrispår/hamnspår delades.


Kan ett annat mått vara mer korrekt om det rör sig om en hinderåle?[image]

Hinderpåle?

av Sven A, Tuesday, October 18, 2022, 21:10 (554 dagar sedan) @ marten_johan.ehn@comhem.se

Jag misstänker att detta är en hinderpåle.
Det är placerad mellan två spår , varava det ena är ett treskenspår, ca 35 meter från en växel.

Platsen var i Kungsängen Uppsala där ett industrispår/hamnspår delades.


Kan ett annat mått vara mer korrekt om det rör sig om en hinderåle?[image]

En hinderpåle är placerad mellan spåren, vid en växel eller liknande, på den position där vagnar kan ställas upp hinderfritt från varandra.

Bild på hinderpåle

Då din bild inte visar position mellan några spår och typen inte stämmer överens över hur hinderpålar ska se ut (det var reglerat i föreskrifter) är detta ingen hinderpåle tror jag.

Edit: Lagt till sista meningen

Hinderpåle?

av marten_johan.ehn@comhem.se, Tuesday, October 18, 2022, 21:32 (554 dagar sedan) @ Sven A

Ok, tack för svar.

Hinderpåle?

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, October 18, 2022, 22:03 (554 dagar sedan) @ marten_johan.ehn@comhem.se

Jag misstänker att detta är en hinderpåle.
Det är placerad mellan två spår , varava det ena är ett treskenspår, ca 35 meter från en växel.

Platsen var i Kungsängen Uppsala där ett industrispår/hamnspår delades.


Kan ett annat mått vara mer korrekt om det rör sig om en hinderåle?[image]

Finns någon (större) bild som visar treskensspåret.
(Bilden som visas verkar vara ett utsnitt ur en större bild)

/TKO

Hinderpåle?

av marten_johan.ehn@comhem.se, Wednesday, October 19, 2022, 07:58 (553 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Här är först en karta där jag utifrån foto självmarkerat ungefärligt läge för föremålet. [image]

Sedan ett foto på spåren och föremålet[image]

Hinderpåle?

av Göran Kannerby, Wednesday, October 19, 2022, 08:41 (553 dagar sedan) @ marten_johan.ehn@comhem.se

En tanke är att man kanske ville ha vagnarna längre bort från plankorsningen pch därför markerade denna punkt istället för hinderfrihetspunkten. Därmed föll behovet av vanlig hinderpåle, men helt korrekt har man utfört markeringen på annat sätt än med vanlig hinderpåle.

Hinderpåle?

av M.Svenson, Wednesday, October 19, 2022, 11:19 (553 dagar sedan) @ marten_johan.ehn@comhem.se

Det man ser på bilden är med största sannolikhet en stolpe för att sätta bromsskor på när dessa inte används, på bilden syns undersidan av en bromssko placerad på stolpen.

Mvh Martin :-)

Hinderpåle?

av marten_johan.ehn@comhem.se, Wednesday, October 19, 2022, 11:34 (553 dagar sedan) @ M.Svenson

Intressant!