SWB sjukvagn (Fordon: vagnar)

av Bertil Bengtsson, Friday, October 21, 2022, 21:55 (546 dagar sedan)

Idag, fredag 21/10, kom tidningen TÅG, som bland annat innehåller en intressant redogörelse för sjuktransporter med tåg i Sverige. Det finns foton av SJ:s sjukvagnar, men inte av BJ:s (som var ganska lika SJ:s men längre).

Slumpen ville sig, att jag i går torsdag, städade bland papper som skulle slängas (men i vissa fall, skannas först!). Då hittade jag en enkel skiss på SWB sjukvagn. Skissen har jag för rätt måååånga år sedan, på dåvarande SJ:s bibliotek, kopierat från den tyska tidskriften ”Organ” (nej, den heter inte så, namnet börjar på ”Organ” - men sedan följer en lååång harang på tyska) år 1915. SJ:s vagnar finns med – men som sagt, också en sjukvagn från ”Stockholm-Vasteras-Bergslagens-Bahn”. Den är fyraxlig, längd över buffertar framgår inte men avståndet mellan boggicentrum var 10000 mm och axelavstånd i boggi var 1980 mm. Ramens längd kan antas till 15550 mm : avstånd boggicentrum 10000 mm + ramöverhäng 2775 mm i båda ändar - om man tolkar skissen så som jag gör.
Korgen var 12800 mm lång och 2605 mm bred. Den var smal! Fönstren är 6 ggr ”litet-stort-litet fönster”. Misstanken infinner sig att korgen var byggd av två hopsatta äldre vagnar, där fönsterindelningen kommer av ”fönster-dörr-fönster” vid varje kupé. Vagnen har öppen plattform i ena änden och vestibul i den andra.

Ja, vad säger nu SWB-specialisterna om detta? Det är inget ”quiz” – kopian av måttskissen gjorde jag för runt 55 år sedan på SJ:s bibliotek, och sedan har den gömt sig i en kartong, som jag hittade i går, torsdag 20/10 2022!

[image]

Berra

SWB sjukvagn OT svar

av -RB-, Saturday, October 22, 2022, 00:41 (546 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Om du glömt titeln eller inte ville skriva ut den kanske det är :
"Organ für die Fortschritte des Eisenbahnwesens" och verkar ha utkommit 1916 - 1939 .

mvh Rolf Berg

SWB sjukvagn

av Lennart Petersen, Sunday, October 23, 2022, 05:49 (545 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Idag, fredag 21/10, kom tidningen TÅG, som bland annat innehåller en intressant redogörelse för sjuktransporter med tåg i Sverige. Det finns foton av SJ:s sjukvagnar, men inte av BJ:s (som var ganska lika SJ:s men längre).

Slumpen ville sig, att jag i går torsdag, städade bland papper som skulle slängas (men i vissa fall, skannas först!). Då hittade jag en enkel skiss på SWB sjukvagn. Skissen har jag för rätt måååånga år sedan, på dåvarande SJ:s bibliotek, kopierat från den tyska tidskriften ”Organ” (nej, den heter inte så, namnet börjar på ”Organ” - men sedan följer en lååång harang på tyska) år 1915. SJ:s vagnar finns med – men som sagt, också en sjukvagn från ”Stockholm-Vasteras-Bergslagens-Bahn”. Den är fyraxlig, längd över buffertar framgår inte men avståndet mellan boggicentrum var 10000 mm och axelavstånd i boggi var 1980 mm. Ramens längd kan antas till 15550 mm : avstånd boggicentrum 10000 mm + ramöverhäng 2775 mm i båda ändar - om man tolkar skissen så som jag gör.
Korgen var 12800 mm lång och 2605 mm bred. Den var smal! Fönstren är 6 ggr ”litet-stort-litet fönster”. Misstanken infinner sig att korgen var byggd av två hopsatta äldre vagnar, där fönsterindelningen kommer av ”fönster-dörr-fönster” vid varje kupé. Vagnen har öppen plattform i ena änden och vestibul i den andra.

Ja, vad säger nu SWB-specialisterna om detta? Det är inget ”quiz” – kopian av måttskissen gjorde jag för runt 55 år sedan på SJ:s bibliotek, och sedan har den gömt sig i en kartong, som jag hittade i går, torsdag 20/10 2022!

[image]

Berra

Förvisso ett intressant kapitel i svensk järnvägshistoria. Dessa sjukvagnar fanns ju till relativt sen tid.
Men en fråga är om det fanns tvång att tillhandahålla dessa vagnar, t.ex med något i koncessionen eller i svensk lag.
Och kostnaden , gick den enbart på tågföretagen eller fanns det statliga bidrag till EJ .
För det här måste ju ha varit en synnerligen dyr och olönsam affär , om än då till stor nytta för samhälle och patienter.
Den som efter intyg fick åka sjukvagn behövde bara betala en vanlig reguljär biljett och en vårdare eller anhörig fick följa med utan någon extra avgift .

SWB sjukvagn

av Christopher Lindgren, Sunday, October 23, 2022, 18:38 (544 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Nu kan jag bara svara för OKB.

Där var det Landstinget i Västernorrland som önskade sjukvagnar.
När OKB återlämnade sina misslyckade motorvagnar till Nohab behövdes ersättningsfordon.
Fyra stycken C3- beställdes. Då passade det ju utmärkt att förse dessa med sjukkupé. Landstinget delfinansierade vagnarna, vilket var perfekt för ett företag med ekonomiska problem. Taxan skulle vara den dubbla mot en vanlig 3:e klassbiljett.

SWB sjukvagn

av Anders.k., Sunday, October 23, 2022, 14:39 (545 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Har man boken "Den rullande materielen vid Stockholm-Westerås-Bergslagens Jernvägar" så kan man läsa om vagnen.
Jag är ju inte rätt person att skriva om sådana här äldre vagnar men jag kan läsa innantill ur boken :
Dom tvåaxliga förstaklassvagnarna med nummer 1 och 2 byggdes 1913 ihop till en Sjukvagn med nummer 20, rullade på boggier av Skabo-typ utan balanser .
Från dom gamla vagnarna behölls korgstomme och den nya vagnen fick Teakpanel.
Man hade stora förhoppningar som uppenbart inte inträffade för vagnen byggdes om när "Trafikförvaltningen Göteborg- Stockholm- Gävle" upplöstes , och det var i årsskiftet 1918/19 ,
Korgen blev då en sportstuga åt maskinpersonalen vid Skallberget hållplats, på ramen byggdes 1921 en salongsvagn för inspektionsresor och uthyrning med littera A01 men behöll samma nummer 20.

Rätt kul historia tycker jag , två älde personvagnar byggs ihop på en ny ram ,ramen får senare även en ny korg vilket är lite ovanlig händelseförlopp.

M.V.H Anders.k.

SWB sjukvagn

av Björn Arvidsson, Sunday, October 23, 2022, 15:54 (545 dagar sedan) @ Anders.k.

Har man boken "Den rullande materielen vid Stockholm-Westerås-Bergslagens Jernvägar" så kan man läsa om vagnen.
Jag är ju inte rätt person att skriva om sådana här äldre vagnar men jag kan läsa innantill ur boken :
Dom tvåaxliga förstaklassvagnarna med nummer 1 och 2 byggdes 1913 ihop till en Sjukvagn med nummer 20, rullade på boggier av Skabo-typ utan balanser .
Från dom gamla vagnarna behölls korgstomme och den nya vagnen fick Teakpanel.
Man hade stora förhoppningar som uppenbart inte inträffade för vagnen byggdes om när "Trafikförvaltningen Göteborg- Stockholm- Gävle" upplöstes , och det var i årsskiftet 1918/19 ,
Korgen blev då en sportstuga åt maskinpersonalen vid Skallberget hållplats, på ramen byggdes 1921 en salongsvagn för inspektionsresor och uthyrning med littera A01 men behöll samma nummer 20.

Rätt kul historia tycker jag , två älde personvagnar byggs ihop på en ny ram ,ramen får senare även en ny korg vilket är lite ovanlig händelseförlopp.

M.V.H Anders.k.

Och den vagnen finns bevarad i Nora under långsam renovering

SWB sjukvagn

av Bertil Bengtsson, Sunday, October 23, 2022, 15:59 (544 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Men då!
Tack för intressanta och - dessutom - roliga svar!
Boken om SWB skummade jag igenom "för hundra år sedan" (ja - när boken var ny), men jag har inte köpt den. Så historien om sjukvagnen missade jag.
Berra

SWB sjukvagn

av Bertil Bengtsson, Sunday, October 23, 2022, 16:22 (544 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Det är alltså denna vagn vi pratar om ? :

[image]

Berra

SWB sjukvagn

av Björn Arvidsson, Sunday, October 23, 2022, 17:20 (544 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Det är alltså denna vagn vi pratar om ? :

[image]

Berra

Stämmer bra det. ingick ett tag i SJKs tåg innan SJK avveckla det