Smalspår i Uppland 1970 - men var? (Fotografier/bildfrågor)

av Gunnar D, Saturday, October 22, 2022, 11:37 (542 dagar sedan)

[image]

Under en bilresa i Uppland 7 okt 1970 passerades detta spår som tycktes oanvänt
Minns inte var. Någon som kan säga var bilden är tagen?

Mvh Gunnar

Smalspår i Uppland 1970 - men var?

av Richard Loe, Saturday, October 22, 2022, 11:47 (542 dagar sedan) @ Gunnar D

[image]

Under en bilresa i Uppland 7 okt 1970 passerades detta spår som tycktes oanvänt
Minns inte var. Någon som kan säga var bilden är tagen?

Mvh Gunnar

Är det möjligen infarten till Faringe på Faringe-Gimo Järnväg? I så fall är bilden tagen från nuvarande Lv273, mot gamla landsvägsbron. Faringe station ligger då bortom bron och kurvan.

Smalspår i Uppland 1970 - men var?

av Granis, Saturday, October 22, 2022, 12:35 (542 dagar sedan) @ Richard Loe

Är det möjligen infarten till Faringe på Faringe-Gimo Järnväg? I så fall är bilden tagen från nuvarande Lv273, mot gamla landsvägsbron. Faringe station ligger då bortom bron och kurvan.

Det borde det vara. Hittar i hastigheten inga bilder tagna åt detta håll ( =söderut), men väl norrut då. Jag tar mig friheten att visa några bilder tagna av Almungebon och banvaktsonen Björn Åkerlund 1967. Troligen just för att man detta år byggde den nya landsvägen. Tidigare hade den och all dess trafik gått på bron. FGJ hade då varit nedlagd för allmän trafik i sju år, men fortfarande kördes "vut:ar" upp mot Gimo och fd DHJ. Dels för makadamtåg från Dannemora till "södra nätet" men också allmänt för utväxling av fordon från den då fortfarande smalspåriga (gods)banan mellan Dannemora och Hargshamn. Detta upphörde när denna blev färdigbreddad till normalspår 1970 varpå fd FGJ revs 1971-72. Det där kände man väl till 1967 varför vägskyddet över den nya vägen norr om Faringe stn blev synnerligen enkelt =bara kryssmärken. Fotokälla: SRJmf arkiv.

[image]
Gamla snart (för "fjärrtrafik" allafall) överflödiga viadukten i utfarten. Riktning norrut (som nämnts)

[image]
Februari: Ytterligare norrut, viadukten har passerats och nya vägen byggs.

[image]
April: Vägen är klar. Och banan fortsätter norrut. Än så länge....


/ L G

Smalspår i Uppland 1970 - men var?

av Gunnar D, Saturday, October 22, 2022, 13:39 (542 dagar sedan) @ Granis

Tack till er båda!

Helt rimligt, vi kom då från Hargshamnshållet mot Uppsala/Stockholm enligt negativen.

Mvh Gunnar

Smalspår i Uppland 1970 - men var?

av Anders Ljung, Saturday, October 22, 2022, 18:30 (542 dagar sedan) @ Granis

[image]
April: Vägen är klar. Och banan fortsätter norrut. Än så länge....


/ L G

Lite originellt att en planskildhet ersätts med en obevakad plankorsning.

Smalspår i Uppland 1970 - men var?

av Överkörmästaren, Saturday, October 22, 2022, 23:20 (542 dagar sedan) @ Anders Ljung

[image]
April: Vägen är klar. Och banan fortsätter norrut. Än så länge....


/ L G


Lite originellt att en planskildhet ersätts med en obevakad plankorsning.

Om den nu var obevakad - det kan ju ha varit så att den skulle bevakas av (medföljande) vakt vid vut-passage.

Smalspår i Uppland 1970 - men var?

av Göran Kannerby, Sunday, October 23, 2022, 09:11 (541 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Lite originellt att en planskildhet ersätts med en obevakad plankorsning.


Om den nu var obevakad - det kan ju ha varit så att den skulle bevakas av (medföljande) vakt vid vut-passage.

Jag tror "obevakad" ska läsas som "utan bommar", alltså skyltad med "ångloket", inte "grinden". Åtminstone tidvis har vägtrafiklagstiftningen uttryckt det så.

Smalspår i Uppland 1970 - men var?

av Överkörmästaren, Sunday, October 23, 2022, 09:41 (541 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Lite originellt att en planskildhet ersätts med en obevakad plankorsning.


Om den nu var obevakad - det kan ju ha varit så att den skulle bevakas av (medföljande) vakt vid vut-passage.


Jag tror "obevakad" ska läsas som "utan bommar", alltså skyltad med "ångloket", inte "grinden". Åtminstone tidvis har vägtrafiklagstiftningen uttryckt det så.

Snarare körkortsböckerna, tror jag.

Smalspår i Uppland 1970 - men var?

av Harald, Sunday, October 23, 2022, 10:22 (541 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Lite originellt att en planskildhet ersätts med en obevakad plankorsning.


Om den nu var obevakad - det kan ju ha varit så att den skulle bevakas av (medföljande) vakt vid vut-passage.


Jag tror "obevakad" ska läsas som "utan bommar", alltså skyltad med "ångloket", inte "grinden". Åtminstone tidvis har vägtrafiklagstiftningen uttryckt det så.


Snarare körkortsböckerna, tror jag.

Göran har nästan rätt. I 1937 års kungörelse angående vägmärken står det "Bevakad järnvägskorsning i plan" resp. "Icke bevakad järnvägskorsning i plan". 1951 har man bytt till "Järnvägskorsning i plan med bommar eller grindar" resp. "Järnvägskorsning i plan utan bommar eller grindar".

Smalspår i Uppland 1970 - men var?

av Överkörmästaren, Sunday, October 23, 2022, 18:38 (541 dagar sedan) @ Harald

Lite originellt att en planskildhet ersätts med en obevakad plankorsning.


Om den nu var obevakad - det kan ju ha varit så att den skulle bevakas av (medföljande) vakt vid vut-passage.


Jag tror "obevakad" ska läsas som "utan bommar", alltså skyltad med "ångloket", inte "grinden". Åtminstone tidvis har vägtrafiklagstiftningen uttryckt det så.


Snarare körkortsböckerna, tror jag.


Göran har nästan rätt. I 1937 års kungörelse angående vägmärken står det "Bevakad järnvägskorsning i plan" resp. "Icke bevakad järnvägskorsning i plan". 1951 har man bytt till "Järnvägskorsning i plan med bommar eller grindar" resp. "Järnvägskorsning i plan utan bommar eller grindar".

Jag tänkte inte på att kolla längre tillbaka än 1951. Vad som gällde för över 70 år sen får väl ändå anses sakna betydelse idag i en lagstiftning där så mycket annat har förändrats under tiden.

Men jag har sett att detta blandats ihop i körkortsböcker från 90-talet också. Inte för att det spelar någon större roll så länge man håller reda på vad respektive trafikregel faktiskt betyder.

Smalspår i Uppland 1970 - men var?

av Thomas K Ohlsson, Sunday, October 23, 2022, 21:54 (541 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Lite originellt att en planskildhet ersätts med en obevakad plankorsning.


Om den nu var obevakad - det kan ju ha varit så att den skulle bevakas av (medföljande) vakt vid vut-passage.


Jag tror "obevakad" ska läsas som "utan bommar", alltså skyltad med "ångloket", inte "grinden". Åtminstone tidvis har vägtrafiklagstiftningen uttryckt det så.


Snarare körkortsböckerna, tror jag.


Göran har nästan rätt. I 1937 års kungörelse angående vägmärken står det "Bevakad järnvägskorsning i plan" resp. "Icke bevakad järnvägskorsning i plan". 1951 har man bytt till "Järnvägskorsning i plan med bommar eller grindar" resp. "Järnvägskorsning i plan utan bommar eller grindar".


Jag tänkte inte på att kolla längre tillbaka än 1951. Vad som gällde för över 70 år sen får väl ändå anses sakna betydelse idag i en lagstiftning där så mycket annat har förändrats under tiden.

Men jag har sett att detta blandats ihop i körkortsböcker från 90-talet också. Inte för att det spelar någon större roll så länge man håller reda på vad respektive trafikregel faktiskt betyder.

Historiska perspektiv kan vara vanskliga - speciellt när man själv börjar bli till åren kommen. 1937 känns väldigt avlägset, men mellan 1967 och 1937 är det 30 år. Mellan 1967 och 2022 - alltså idag - är 55 år, alltså betydligt längre tid. Vilka slutsatser man kan dra av denna otroligt intressanta jämförelse överlåter jag till den tänkande läsaren att själv göra!

/TKO

Smalspår i Uppland 1970 - men var?

av Eje Larsson, Saturday, October 22, 2022, 19:40 (542 dagar sedan) @ Granis

Var verkligen beslutet om breddningen Gimo - Hargshamn taget redan 1967? Jag gick på gymnasiet i Uppsala då och brukade tillbringa timmar på stadsbiblioteket med att läsa de lokala tidningarna. Stod det något intressant brukade jag gå och köpa tidningen och klippa ur. Men, jag har ingenting om detta i mina samlingar. Eftersom banan inte trafikerades varje dag kan ju det enkla vägskyddet ha föranletts av den glesa trafiken på både järnvägen och väg 273.

Smalspår i Uppland 1970 - men var?

av Granis, Sunday, October 23, 2022, 09:08 (541 dagar sedan) @ Eje Larsson

Var verkligen beslutet om breddningen Gimo - Hargshamn taget redan 1967?

Det här är en intressant fråga. Även mer generellt s a s. Togs det snabbare beslut förr i dessa frågor (också)? När ”allt” var SJ och behoven av ”samråd” och ”miljöprövningar” etc var mindre. Rentav obefintliga kanske…?

1961 fick sträckan Dannemora- Gimo treskenspår, vilket väl får anses vara första steget till en breddning av hela fd DHJ. Nio år senare var denna klar, och samtidigt upphörde all trafik på fd FGJ. Ja, förutom rivningstågen då. Och enstaka… mer eller mindre otillåtna utfärder av SRJmf, som då börjat etablera sig i Faringe.

Jag har nu glömt, men just 1967 har jag ”i skallen” ett ett slags start/ beslutsår för dessa arbeten på banan till Hargshamn som ju skedde medan smalspårstrafiken pågick varför man hade provisoriska tre- och t o m fyrskenspår på olika sträckor vid olika tidpunkter. Så nog borde projektet varit känt när vägbygget utanför Faringe/ Näsby genomfördes, detta i en tid då SJ alltså skötte allt. Inklusive kontakter med vägbyggare, vare sig dessa var Vägverket eller andra….


/ L G

Smalspår i Uppland 1970 - men var? Breddningen t. Hargshamn?

av Leif B, Sunday, October 23, 2022, 09:50 (541 dagar sedan) @ Granis

Var verkligen beslutet om breddningen Gimo - Hargshamn taget redan 1967?


Det här är en intressant fråga. Även mer generellt s a s. Togs det snabbare beslut förr i dessa frågor (också)? När ”allt” var SJ och behoven av ”samråd” och ”miljöprövningar” etc var mindre. Rentav obefintliga kanske…?

1961 fick sträckan Dannemora- Gimo treskenspår, vilket väl får anses vara första steget till en breddning av hela fd DHJ. Nio år senare var denna klar, och samtidigt upphörde all trafik på fd FGJ. Ja, förutom rivningstågen då. Och enstaka… mer eller mindre otillåtna utfärder av SRJmf, som då börjat etablera sig i Faringe.

Jag har nu glömt, men just 1967 har jag ”i skallen” ett ett slags start/ beslutsår för dessa arbeten på banan till Hargshamn som ju skedde medan smalspårstrafiken pågick varför man hade provisoriska tre- och t o m fyrskenspår på olika sträckor vid olika tidpunkter. Så nog borde projektet varit känt när vägbygget utanför Faringe/ Näsby genomfördes, detta i en tid då SJ alltså skötte allt. Inklusive kontakter med vägbyggare, vare sig dessa var Vägverket eller andra….


/ L G

Beslutet verkar ha tagits 1969-06-30, dock har diskussionerna gått fram och tillbaka sedan åtminstone 1963. Upmark var dock som vanligt en försiktigt general(direktör) som inte ville godkänna några investeringar innan han var helt säker på att de var lönsamma.

Källa Skendöd i Roslagen, Svallhammar 2002, sid 139-154.

Smalspår i Uppland 1970 - men var? Breddningen t. Hargshamn?

av Eje Larsson, Monday, October 24, 2022, 16:53 (540 dagar sedan) @ Leif B

En faktor var väl också att de smalspårsvagnar som användes började bli till åren. Man tog ju de bästa finkorna från smalspårsnäten, kapade överdelen och använde dem som malmvagnar. Tillgången på lämpliga smalspårsvagnar var inte obegränsad. Om man breddade kunde man använda övertaliga äldre vagnar från t.ex. Malmbanan. Generellt fanns det ju en motvilja mot att investera i järnvägsinfrastruktur. De breddningar som dittills skett gjordes ju mer eller mindre motvilligt av SJ. Den enda jag känner till som gjordes som ett resultat av SJ: s egen vilja var Skärblacka - Finspång. Men, i den kalkylen ingick ju även att lägga ner all trafik Kimstad - Norrköping Ö, Hjortkvarn - Örebro S samt persontrafiken Finspång - Hjortkvarn.

Motvilliga breddningar.

av Patrik Eriksson, Monday, October 24, 2022, 19:41 (540 dagar sedan) @ Eje Larsson

Var SJ alltså motvillig till att bredda t.ex BKB? Eller för den delen NVHJ? Att lägga ner en fortsatt smalspårig BKB på 60 talet skulle väl vara rätt svårt med tanke på att det gick väldigt mycket trafik då på denna sträcka då.

Motvilliga breddningar.

av Granis, Monday, October 24, 2022, 20:22 (540 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Ja, intressanta synpunkter där. Linjen från Karlshamn upp mot Vislanda, också den 1067 mm, var ju ett annat exempel där SJ själva ville men inte kunde fullfölja. Det bidde bara lite förberedelsejobb, bl a/ främst med inläggning av normalspårslipers.

Av SJ eftersträvade breddningar av 891-banor var väl också Kinnekullebanan och Kalmar- Berga. Ja, åtminstone Kalmar- Mönsterås. Att det sen blev upp till Berga också var väl ett ”arbetsmarknadsjobb” som inte SJ fört fram.

Uppgiften om att man skulle vägt in kostnaden att köpa in nya smalspåriga malmvagnar till fd DHJ inför den breddningen när det fanns ett överskott på normalspåriga såna är även den intressant. Och på sätt och vis logisk. Inte tyckte man då att det var vettigt att köpa nya 891-vagnar á la NKlJ´s litt Mo…..

Men bakom allt detta låg nog det ”standardiseringstänkande” som fortfarande härskade. Järnvägen var en servicefunktion, en infrastruktur som skulle stå till allmänhetens förfogade. Överallt, så långt det var ekonomiskt och praktiskt någorlunda möjligt. Och det ändrades =”drogs åt” med åren när tiderna blev bättre och vägtrafiken växte.

Ett sätt att hålla nere kostnaden och därmed vidmakthålla en del av ”servicen” var då att rationalisera, dra ner trafik, ersätta den med t ex rälsbussar -och sen landsvägsd:o. Och att bredda ”lönsamma” smalspårbanor så man slapp omlastningar. Och så småningom iallafall kunde använda ”övertaliga” och standardiserade fordonstyper. Ännu mer standardiserade och talrika än på smalspåren då (Tp och Z4p t ex).


/ L G