Sista direkt tåg Tyskland SJ (Järnväg allmänt)

av jonas_sth, Wednesday, November 16, 2022, 13:13 (520 dagar sedan)

När gick det sista ordinaire direkt vagnset till Tyskland med gamla SJ?

Sista direkt tåg Tyskland SJ

av WL11, Wednesday, November 16, 2022, 14:46 (520 dagar sedan) @ jonas_sth

När gick det sista ordinaire direkt vagnset till Tyskland med gamla SJ?

Frågan är vad du menar med "gamla SJ" ?

Statens Järnvägar upphörde ju vid årsskiftet 2000/2001, och i så fall torde sista tåget från Malmö till Berlin ha avgått Malmö den 30 dec 2000.

Sen kan man ju tänka sig den 23 sept 2000 då samarbetet SJ/DBAG upphörde och det blev lite debacle runt nattåget innan samarbetet SJAB/GVG kom igång.

2011 drog sig SJAB ur nattrafiken Malmö-Berlin, med sista avgång från Malmö 4 nov 2011.

Sista direkt tåg Tyskland SJ

av jonas_sth, Thursday, November 17, 2022, 07:34 (520 dagar sedan) @ WL11

Tjena

Ja SJ AB bildades 2001 men har man haft något direkt nattrafik efter Alfred Nobel som slutade 1994 och var samarbete med DBAG.

Men kom det något där efter?

Sista direkt tåg Tyskland SJ

av BJ, Thursday, November 17, 2022, 12:03 (519 dagar sedan) @ jonas_sth

Tjena

Ja SJ AB bildades 2001 men har man haft något direkt nattrafik efter Alfred Nobel som slutade 1994 och var samarbete med DBAG.

Men kom det något där efter?

Har kikat lite i boken Via Öresund.
Trafiken till Köpenhamn går fortfarande under 90 talet med SJ, NSB och DSB vagnar.

Ser inte ut att gå några genomgående vagnar till Hamburg under denna tid och över Öresund.
När bron öppna så så tillkommer EC 37, 38 Hamburg-Malmö. Vad som ingick i dessa tåg och när de upphör är frågetecken.

Vad som gick med färjetrafiken är okänt för mig

Sista direkt tåg Tyskland SJ

av Thomas K Ohlsson, Thursday, November 17, 2022, 12:13 (519 dagar sedan) @ BJ

Tjena

Ja SJ AB bildades 2001 men har man haft något direkt nattrafik efter Alfred Nobel som slutade 1994 och var samarbete med DBAG.

Men kom det något där efter?


Har kikat lite i boken Via Öresund.
Trafiken till Köpenhamn går fortfarande under 90 talet med SJ, NSB och DSB vagnar.

Ser inte ut att gå några genomgående vagnar till Hamburg under denna tid och över Öresund.
När bron öppna så så tillkommer EC 37, 38 Hamburg-Malmö. Vad som ingick i dessa tåg och när de upphör är frågetecken.

Vad som gick med färjetrafiken är okänt för mig

När EC37/38 upphörde minns jag inte - men tågen bestod av Y2/IC3-motorvagnar mellan Malmö och Köpenhamn, där en IC3-enhet (eller MFA/MFB om vi skall vara 'järnvägskorrekta') fortsatte till/från Hamburg. En utmärkt förbindelse som jag ofta använde när det begav sej...

/TKO

Sista direkt tåg Tyskland SJ

av Harald, Thursday, November 17, 2022, 17:20 (519 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Tjena

Ja SJ AB bildades 2001 men har man haft något direkt nattrafik efter Alfred Nobel som slutade 1994 och var samarbete med DBAG.

Men kom det något där efter?


Har kikat lite i boken Via Öresund.
Trafiken till Köpenhamn går fortfarande under 90 talet med SJ, NSB och DSB vagnar.

Ser inte ut att gå några genomgående vagnar till Hamburg under denna tid och över Öresund.
När bron öppna så så tillkommer EC 37, 38 Hamburg-Malmö. Vad som ingick i dessa tåg och när de upphör är frågetecken.

Vad som gick med färjetrafiken är okänt för mig


När EC37/38 upphörde minns jag inte - men tågen bestod av Y2/IC3-motorvagnar mellan Malmö och Köpenhamn, där en IC3-enhet (eller MFA/MFB om vi skall vara 'järnvägskorrekta') fortsatte till/från Hamburg. En utmärkt förbindelse som jag ofta använde när det begav sej...

/TKO

Var det inte så att svenska Y2 var utrustade med svensk ATC och dansk ZUB medan de danska MFA/MFB var utrustade med dansk ZUB och tysk Indusi. Därför körde man med ett Y2-sätt som ledande mellan Malmö och Köpenhamn.

Sista direkt tåg Tyskland SJ

av Thomas K Ohlsson, Thursday, November 17, 2022, 19:32 (519 dagar sedan) @ Harald

Tjena

Ja SJ AB bildades 2001 men har man haft något direkt nattrafik efter Alfred Nobel som slutade 1994 och var samarbete med DBAG.

Men kom det något där efter?


Har kikat lite i boken Via Öresund.
Trafiken till Köpenhamn går fortfarande under 90 talet med SJ, NSB och DSB vagnar.

Ser inte ut att gå några genomgående vagnar till Hamburg under denna tid och över Öresund.
När bron öppna så så tillkommer EC 37, 38 Hamburg-Malmö. Vad som ingick i dessa tåg och när de upphör är frågetecken.

Vad som gick med färjetrafiken är okänt för mig


När EC37/38 upphörde minns jag inte - men tågen bestod av Y2/IC3-motorvagnar mellan Malmö och Köpenhamn, där en IC3-enhet (eller MFA/MFB om vi skall vara 'järnvägskorrekta') fortsatte till/från Hamburg. En utmärkt förbindelse som jag ofta använde när det begav sej...

/TKO


Var det inte så att svenska Y2 var utrustade med svensk ATC och dansk ZUB medan de danska MFA/MFB var utrustade med dansk ZUB och tysk Indusi. Därför körde man med ett Y2-sätt som ledande mellan Malmö och Köpenhamn.

Så minns jag också att det var. SJ angav det som ETT skäl till att förbindelsen lades ner - kapacitetsmässigt räckte det med en enhet över sundet.

/TKO

Sista direkt tåg Tyskland SJ

av Måns Johannesson, Thursday, November 17, 2022, 19:37 (519 dagar sedan) @ Harald

Var det inte så att svenska Y2 var utrustade med svensk ATC och dansk ZUB medan de danska MFA/MFB var utrustade med dansk ZUB och tysk Indusi. Därför körde man med ett Y2-sätt som ledande mellan Malmö och Köpenhamn.

Nej, vissa MFA/MFB hade utöver dansk ZUB (ZUB123 är det väl?) tysk Indusi (samt ytterligare någon anpassning, tror det är fotstegen) medan andra hade svensk ATC. Det fanns inga enheter med både ATC och Indusi. Av denna orsak gick en MFA/MFB med ATC först i tåget Malmö-Köpenhamn och sedan fortsatte resten av tåget (med Indusi) till Hamburg.
Y2 och MFA/MFB gick inte att multa då de hade olika versioner av programvaran.

/Måns

Sista direkt tåg Tyskland SJ

av Thomas K Ohlsson, Thursday, November 17, 2022, 20:11 (519 dagar sedan) @ Måns Johannesson

Var det inte så att svenska Y2 var utrustade med svensk ATC och dansk ZUB medan de danska MFA/MFB var utrustade med dansk ZUB och tysk Indusi. Därför körde man med ett Y2-sätt som ledande mellan Malmö och Köpenhamn.


Nej, vissa MFA/MFB hade utöver dansk ZUB (ZUB123 är det väl?) tysk Indusi (samt ytterligare någon anpassning, tror det är fotstegen) medan andra hade svensk ATC. Det fanns inga enheter med både ATC och Indusi. Av denna orsak gick en MFA/MFB med ATC först i tåget Malmö-Köpenhamn och sedan fortsatte resten av tåget (med Indusi) till Hamburg.
Y2 och MFA/MFB gick inte att multa då de hade olika versioner av programvaran.

/Måns

OK - minnet sviker ibland. Så det var enbart DSB-vagnar i dessa tåg?
Och var det DSB som stod för den ekonomiska risken i denna trafik?

/TKO

Sista direkt tåg Tyskland SJ

av WL11, Thursday, November 17, 2022, 14:03 (519 dagar sedan) @ jonas_sth

När gick det sista ordinaire direkt vagnset till Tyskland med gamla SJ?

Så (enligt ovan) löd den ursprungliga frågan!

Tjena

Ja SJ AB bildades 2001 men har man haft något direkt nattrafik efter Alfred Nobel som slutade 1994 och var samarbete med DBAG.

Men kom det något där efter?

Jag har naturligtvis missförstått allt. Nattåg mellan Malmö och Berlin räknas alltså inte??, trots att de går mellan Sverige och Tyskland??

Tyvärr kan jag inte ta bort mitt tidigare inlägg, men bortse gärna från det.

Sista direkt tåg Tyskland SJ

av BJ, Thursday, November 17, 2022, 22:54 (519 dagar sedan) @ WL11

Jag har naturligtvis missförstått allt. Nattåg mellan Malmö och Berlin räknas alltså inte??, trots att de går mellan Sverige och Tyskland??

Nej. Dina uppgifter är naturligtvis mycket intressanta.
Skulle vara trevligt att se på bild ett sådant tågsätt.
Vilka vagnar gick över till Berlin under 2000-2011?
Tror bestämt att frågeställaren vill veta detta och även jag.
BJ

Sista direkt tåg Tyskland SJ

av Jonny Saljefeldt, Thursday, November 17, 2022, 23:29 (519 dagar sedan) @ BJ

Jag har naturligtvis missförstått allt. Nattåg mellan Malmö och Berlin räknas alltså inte??, trots att de går mellan Sverige och Tyskland??


Nej. Dina uppgifter är naturligtvis mycket intressanta.
Skulle vara trevligt att se på bild ett sådant tågsätt.
Vilka vagnar gick över till Berlin under 2000-2011?
Tror bestämt att frågeställaren vill veta detta och även jag.
BJ

T.ex. BC2K och WL5DE. Bild från ett Berlintåg på Malmö C 2008:

[image]

Sista direkt tåg Tyskland SJ

av BJ, Thursday, November 17, 2022, 23:55 (519 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Alltså bara svenska vagnar till Berlin vid denna tid?
BJ

Sista direkt tåg Tyskland SJ

av Lennart Petersen, Friday, November 18, 2022, 03:43 (519 dagar sedan) @ BJ

Alltså bara svenska vagnar till Berlin vid denna tid?
BJ

Ja det var SJ som körde tåget i egen affär.
Och DB var. så avoga att man under någon tid inte ens hade med förbindelsen i sin tidtabell.
Den som sökte på Berlin-Malmö hänvisades till en väg över Hamburg och Danmark.
Den elektroniska tidtabellen ansågs dock marknadsledande så en domstol i ett förbundsland dömde DB att ta med alla som körde resandetåg i tidtabellen och det gäller tydligen fortfarande.
Ännu märkligare var att DB utfärdade direktiv att deras personal inte fick hjälpa resenärer från andra operatörer och inte ens svara på enkla frågor.
Det. märkliga då var ju att Malmötåg inte konkurrerade med DB utan tvärtom tillförde resenärer som bokade DB för anslutningsresor.
SJ vagnar passar ju egentligen inte in i tysk profiil men DDR tiden breddades profilen på en del strategiska linjer för att kunna användas av breda fordon vid ett krig

Sista direkt tåg med SJ till Berlin

av BJ, Friday, November 18, 2022, 09:20 (518 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Stort tack för en mycket intressant redogörelse.
Vem och med vad, dras tågsättet med de blå svenska 60-talsvagnarna i Tyskland?
BJ

Sista direkt tåg Tyskland SJ

av WL11, Friday, November 18, 2022, 09:35 (518 dagar sedan) @ BJ

Jag har naturligtvis missförstått allt. Nattåg mellan Malmö och Berlin räknas alltså inte??, trots att de går mellan Sverige och Tyskland??


Nej. Dina uppgifter är naturligtvis mycket intressanta.
Skulle vara trevligt att se på bild ett sådant tågsätt.
Vilka vagnar gick över till Berlin under 2000-2011?
Tror bestämt att frågeställaren vill veta detta och även jag.
BJ

Sista avgången med SJAB nattåg Berlin-Malmö den 5 november 2011

[image]

Sista direkt tåg Tyskland SJ

av BJ, Friday, November 18, 2022, 09:46 (518 dagar sedan) @ WL11

Sista avgången med SJAB nattåg Berlin-Malmö den 5 november 2011

[image]

Tack för den bilden.
Tysk dragkraft i Sverige. Trevligt.
BJ

Sista direkt tåg Tyskland SJ

av Billy, Friday, November 18, 2022, 10:41 (518 dagar sedan) @ BJ

Sista avgången med SJAB nattåg Berlin-Malmö den 5 november 2011

[image]

Tack för den bilden.
Tysk dragkraft i Sverige. Trevligt.
BJ

Nja, loket drog väl bara på tyska sidan.

Sista direkt tåg Tyskland SJ

av johanmmolin, Friday, November 18, 2022, 10:50 (518 dagar sedan) @ Billy

Ja, det där är definitivt inte Malmö.

Sista direkt tåg Tyskland SJ

av BJ, Friday, November 18, 2022, 12:09 (518 dagar sedan) @ johanmmolin

Ja, det där är definitivt inte Malmö.

Ja, jag ser ju det nu. Sorry.
BJ

Sista direkt tåg Tyskland SJ

av johanmmolin, Friday, November 18, 2022, 12:34 (518 dagar sedan) @ BJ

Verkligen inget att be om ursäkt för. Jag vet precis hur det känns ...

Sista direkt tåg Tyskland SJ

av BJ, Friday, November 18, 2022, 18:47 (518 dagar sedan) @ johanmmolin

Verkligen inget att be om ursäkt för. Jag vet precis hur det känns ...

Tack Johan

Sista direkt tåg Tyskland SJ

av WL11, Friday, November 18, 2022, 09:57 (518 dagar sedan) @ WL11

Sista tåget bestod av BC2DE 3971+4445+3970+3788 samt WL5DE 4605+4672+4639+4608 summa 32 axlar.

WL5DE 4608 var alltså sista sovvagn att lämna Tyskland och följaktligen den sista gången svenska sovvagnar överfördes Sassnitz/Mukran - Trelleborg.

[image]

Sista direkt tåg Tyskland SJ

av jonas_sth, Saturday, November 19, 2022, 20:03 (517 dagar sedan) @ jonas_sth

Tack för all information och bilderna...

Man får bra kunskap härifrån :-D