Ellok med ekerhjul? (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Thursday, November 17, 2022, 21:28 (519 dagar sedan)

Jag har för mig att frågan har varit uppe tidigare men jag lyckas inte hitta något vid sökning i forumet.

Har/hade Ma och Mg loken ekerhjul?

Ellok med ekerhjul?

av HJP, Thursday, November 17, 2022, 23:20 (519 dagar sedan) @ K Lemming

****
F, Ma och Mg, hade speciella ekerhjul. Ekrarna delade sig mot hjulringen. Där var de försedda med en tryckplatta. Ett "tryckelement" (har glömt vad de heter) drivs runt av en s.k. hålaxel, så att de tvingar drivhjulet att rotera.
Jag visar drivhjulen från beskurna bilder på F 621 och 701.

[image]

[image]

Ellok med ekerhjul?

av BJ, Thursday, November 17, 2022, 23:42 (519 dagar sedan) @ K Lemming

Jag har för mig att frågan har varit uppe tidigare men jag lyckas inte hitta något vid sökning i forumet.

Har/hade Ma och Mg loken ekerhjul?

Diskutabelt.
De hade hjul med något som ser ut som ekrar och med gummielement.
Inte rena ekerhjul eller skivhjul alltså.
BJ

Tack HJP för bra bilder.

Här en ritning över Mg

[image]

Ellok med ekerhjul?

av K Lemming, Friday, November 18, 2022, 13:00 (519 dagar sedan) @ BJ

Jag har för mig att frågan har varit uppe tidigare men jag lyckas inte hitta något vid sökning i forumet.

Har/hade Ma och Mg loken ekerhjul?


Diskutabelt.
De hade hjul med något som ser ut som ekrar och med gummielement.
Inte rena ekerhjul eller skivhjul alltså.
BJ

Tack HJP för bra bilder.

Här en ritning över Mg

[image]

Du har möjligtvis inte hela ritningen som du kan lägga upp här?

Ellok med ekerhjul?

av BJ, Friday, November 18, 2022, 18:45 (519 dagar sedan) @ K Lemming

Du har möjligtvis inte hela ritningen som du kan lägga upp här?

Det är två ritningar för att täcka hela loket.
Blir bara "kraffs" att lägga upp här, på grund av den lilla storleken som går att ladda upp.

Vill du ha dessa två ritningar så meddela e-post att sända till.

Här en Mg ritning som kan intressera modellbyggare
BJ
[image]

Ellok med ekerhjul?

av K Lemming, Sunday, November 20, 2022, 00:44 (517 dagar sedan) @ BJ

Du har möjligtvis inte hela ritningen som du kan lägga upp här?

Det är två ritningar för att täcka hela loket.
Blir bara "kraffs" att lägga upp här, på grund av den lilla storleken som går att ladda upp.

Vill du ha dessa två ritningar så meddela e-post att sända till.

Här en Mg ritning som kan intressera modellbyggare
BJ
[image]

E-post är följande. OBS, ta bort mellanslagen i adressen.

angmaskinen77 @ gmail.com

Ellok med ekerhjul? Ja

av BD, Friday, November 18, 2022, 06:20 (519 dagar sedan) @ K Lemming

[image]

Har/hade Ma och Mg loken ekerhjul?

Ja. På bilden visas Ma-hjul.

Ellok med ekerhjul?

av K Lemming, Friday, November 18, 2022, 12:59 (519 dagar sedan) @ K Lemming

Tack för era svar. Frågade inför modellbygge men nu får jag fundera vilka hjul jag ska välja vid bygget, skiv- eller ekerhjul, korrekta hjul i modell har jag aldrig sett.

Ellok med ekerhjul?

av Svante Andersson, Friday, November 18, 2022, 14:18 (519 dagar sedan) @ K Lemming

Tack för era svar. Frågade inför modellbygge men nu får jag fundera vilka hjul jag ska välja vid bygget, skiv- eller ekerhjul, korrekta hjul i modell har jag aldrig sett.

Jecos modell av F har väldigt fina hjul med rätt typ av ekrar.
[image]

Och förutom F, Ma och Mg hittar du även sådana hjul på TGOJ Bt.

Övriga lok med ekerhjul är allla (?) Ö och H-lok plus kanske även GBJ Bg och Bs samt Bj litt O (Bk)

SA

Ellok med ekerhjul?

av Anders Johansson, Friday, November 18, 2022, 15:01 (519 dagar sedan) @ Svante Andersson

I praktiken samtliga ellok före Bt och Ra!

Ellok med ekerhjul?

av K Lemming, Monday, November 21, 2022, 00:56 (516 dagar sedan) @ Svante Andersson

Tack för era svar. Frågade inför modellbygge men nu får jag fundera vilka hjul jag ska välja vid bygget, skiv- eller ekerhjul, korrekta hjul i modell har jag aldrig sett.


Jecos modell av F har väldigt fina hjul med rätt typ av ekrar.
[image]

Och förutom F, Ma och Mg hittar du även sådana hjul på TGOJ Bt.

Övriga lok med ekerhjul är allla (?) Ö och H-lok plus kanske även GBJ Bg och Bs samt Bj litt O (Bk)

SA

Tack för hjultips, dock är F hjul lite väl stora för Ma och Mg. ;-)

Även U hade ekerhjul.

Ellok med ekerhjul?

av Svante Andersson, Monday, November 21, 2022, 12:58 (516 dagar sedan) @ K Lemming

Även U hade ekerhjul.

Men då är vi inne på koppelstångslok... Alla D-lok och hela den tidiga serien av O-lok hade ju koppelstänger ihop med ekerhjul. Även försöksloket Z.

SA

Ellok med ekerhjul?

av Kjell Friberg, Monday, November 21, 2022, 13:24 (516 dagar sedan) @ Svante Andersson

Han menar säkert den första användningen av littera Ud som senare blev Ha. Även loken littera Hb skulle ha U-littera (Ue) men jag är osäker på om de hade littera Ue någon annan stans än i de första sammanställningarna där dessa lok fanns med.

Ellok med ekerhjul?

av Jørgen Schwartz, Friday, November 18, 2022, 17:14 (519 dagar sedan) @ K Lemming

Tack för era svar. Frågade inför modellbygge men nu får jag fundera vilka hjul jag ska välja vid bygget, skiv- eller ekerhjul, korrekta hjul i modell har jag aldrig sett.

Det tyske E18 ellokomotiv har samme type hjul. Den er lavet i model af blandt andet Roco. Så burde der være let til reservehjul/aksler til dit modelbygge.

Mvh Jørgen

Ellok med ekerhjul?

av K Lemming, Monday, November 21, 2022, 00:57 (516 dagar sedan) @ Jørgen Schwartz

Tack för era svar. Frågade inför modellbygge men nu får jag fundera vilka hjul jag ska välja vid bygget, skiv- eller ekerhjul, korrekta hjul i modell har jag aldrig sett.


Det tyske E18 ellokomotiv har samme type hjul. Den er lavet i model af blandt andet Roco. Så burde der være let til reservehjul/aksler til dit modelbygge.

Mvh Jørgen

Tack för tips, tyvärr för stora för Ma och Mg.